Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In de Westhoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • In de Westhoek

    Een eerste keer experimenteren met de Brenizer methode. Niet simpel, wel leuk om te doen.



    56mm - f/1.2 - 1/8000 - ISO200
    (13 afzonderlijke foto's samengevoegd)

    Fuji X-T20, Fuji X-T1, Fuji X100, Sony RX100
    Fuji 56mm f1.2, Fuji 16mm f1.4, Fuji 35mm f1.4, Fuji 18-55mm f2.8-4.0, Fuji 55-200mm f3.5-4.8, Samyang 12mm f2

  • #2
    Re: In de Westhoek

    13 opnames ? Proficiat daarvoor maar de meerwaarde daarvan ontgaat me hoor.
    Het resultaat lijkt me een normaal beeld - denk dat dit in 1 beeld ook moet lukken.
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: In de Westhoek

      Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
      13 opnames ? Proficiat daarvoor maar de meerwaarde daarvan ontgaat me hoor.
      Het resultaat lijkt me een normaal beeld - denk dat dit in 1 beeld ook moet lukken.
      Peter
      Hier moet ik toch volgen, vooral als je met een diafragma van 1.2 werkt snap ik echt niet waarom je 13 foto's moet samenvoegen. Misschien wat meer toelichting geven?
      https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

      Comment


      • #4
        Re: In de Westhoek

        Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
        Hier moet ik toch volgen, vooral als je met een diafragma van 1.2 werkt snap ik echt niet waarom je 13 foto's moet samenvoegen. Misschien wat meer toelichting geven?
        Wel, het punt is eigenlijk dat je dit niet kan bereiken met 1 opname. Zelfs met diafragma 1.2 krijg je nooit een dergelijke beeldhoek met die scherptediepte in 1 opname. Waarschijnlijk zijn er véél betere toepassingen van de methode dan deze, het was ook maar mijn eerste serieuze poging. Maar het punt van deze methode is net dat je een grote beeldhoek krijgt met weinig scherptediepte, iets wat je met geen enkele lens in 1 opname kan creëren.

        Fuji X-T20, Fuji X-T1, Fuji X100, Sony RX100
        Fuji 56mm f1.2, Fuji 16mm f1.4, Fuji 35mm f1.4, Fuji 18-55mm f2.8-4.0, Fuji 55-200mm f3.5-4.8, Samyang 12mm f2

        Comment


        • #5
          Re: In de Westhoek

          Kende die methode helemaal niet, maar ik vind het een nogal omslachtig iets om tot dit resultaat te komen.
          Bereik je dan niet net hetzelfde als je één gewone foto met deze beeldhoek neemt en de achtergrond blurt tot je dit resultaat verkrijgt ?
          Of zie ik het nu te eenvoudig ?

          Comment


          • #6
            Re: In de Westhoek

            Ik ken de techniek niet en het zal wel best moeilijk zijn, maar het resultaat vind ik nu niet zo heel mooi. Het geheel lijkt (voor mij) iets uit Madurodam. Sorry.
            Mvg Philip

            Comment


            • #7
              Re: In de Westhoek

              Knappe foto mooie diepte
              Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
              www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

              Comment


              • #8
                Re: In de Westhoek

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Kende die methode helemaal niet, maar ik vind het een nogal omslachtig iets om tot dit resultaat te komen.
                Bereik je dan niet net hetzelfde als je één gewone foto met deze beeldhoek neemt en de achtergrond blurt tot je dit resultaat verkrijgt ?
                Of zie ik het nu te eenvoudig ?
                De achtergrond blurren kan je toch moeilijk vergelijken met fotograferen met kleine scherptediepte? Enfin, dat is mijn idee erover he, iedereen doet wat hij graag doet ;-)

                Fuji X-T20, Fuji X-T1, Fuji X100, Sony RX100
                Fuji 56mm f1.2, Fuji 16mm f1.4, Fuji 35mm f1.4, Fuji 18-55mm f2.8-4.0, Fuji 55-200mm f3.5-4.8, Samyang 12mm f2

                Comment


                • #9
                  Re: In de Westhoek

                  Is het eigenlijk een soort scherptediepte stacking wat je gedaan hebt dan ?
                  Verschillende foto's op statief met telkens een ander scherpstelpunt ?
                  Peter
                  mijn website : klik

                  Comment


                  • #10
                    Re: In de Westhoek

                    interessant.
                    had gedacht dat dit vnl voor macro zeer interessant was ;
                    maar als je bv ook nog 1 grafzerk ( op 1 bepaalde afstand) in de voor de rest wazige achtergrond zou kunnen scherp krijgen, zou dit interessante mogelijkheden geven.
                    ben benieuwd hoe natuurlijk dit zou overkomen.
                    ( nu is er idd de pertinente opmerking van waarom niet op diafragma bv 4 in 1 opname tov diafragma 1.2 in 13 keer)
                    goed om dat hier 'ten berde' te brengen.
                    grten, Geert.

                    Comment


                    • #11
                      Re: In de Westhoek

                      Oorspronkelijk geplaatst door KrisR79 Bekijk bericht
                      De achtergrond blurren kan je toch moeilijk vergelijken met fotograferen met kleine scherptediepte? Enfin, dat is mijn idee erover he, iedereen doet wat hij graag doet ;-)
                      Ik had het niet over het fotograferen zelf, maar over het eindresultaat dat je verkrijgt.
                      Ik bedoelde dat je tot hetzelfde eindresultaat kan komen door één foto te bewerken.
                      Maar ik ga je zeker niet tegenspreken dat ieder moet doen wat hij graag doet.

                      Toen ik ongeveer45 jaar geleden in het Belgisch leger toefde hadden wij daar ook een algemeen gekende spreuk : "Waarom iets makkelijk doen in het Belgisch leger, als het ook moeilijk kan" .

                      Comment


                      • #12
                        Re: In de Westhoek

                        De foto op zichzelf vind ik niet direct wauw.Maar wel een duidelijke illustratie van het effect van deze techniek.
                        Misschien was een langere brandpuntafstand wel beter geweest,en had je nog een sterker effect.
                        Wat dat blurren betreft in PS,denk ik dat ik sneller 13 of 20 opnames maak en in PS samenvoeg,dan een achtergrond en een voorgrond perfect te blurren.
                        Wel een nadeel is dat het wat rekenkracht van je PC vraagt,en je zeeer grote bestanden verkrijgt.
                        Voor de geinteresserden;even Googlen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: In de Westhoek

                          knappe plaat, mooie toepassing van de techniek! Misschien je onderwerp iets oplichten om de net nog iets meer te laten poppen, je zit nu met highlights in de achtergrond die misschien onterrecht met iets te veel aandacht gaan lopen.

                          Ben daar toevallig 2 weken geleden ook geweest, ben er niet in geslaagd om een originele foto te nemen. Dus daarom vind ik deze extra knap

                          Comment


                          • #14
                            Re: In de Westhoek

                            Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
                            interessant.
                            had gedacht dat dit vnl voor macro zeer interessant was ;
                            maar als je bv ook nog 1 grafzerk ( op 1 bepaalde afstand) in de voor de rest wazige achtergrond zou kunnen scherp krijgen, zou dit interessante mogelijkheden geven.
                            ben benieuwd hoe natuurlijk dit zou overkomen.
                            ( nu is er idd de pertinente opmerking van waarom niet op diafragma bv 4 in 1 opname tov diafragma 1.2 in 13 keer)
                            goed om dat hier 'ten berde' te brengen.
                            grten, Geert.
                            Voor macro werk je anders: dan neem je dezelfde compositie, maar met verschillende scherpstelpunten, om achter die opnames te stacken om een grotere scherptediepte te bekomen. Dit is iets helemaal anders.
                            En die opmerking over diafragma 4 snap ik niet zo goed. Je kan nooit ofte nooit eenzelfde beeld bekomen in 1 opname, zeker niet op diafragma 4. Dan heb je een veel grotere scherptediepte.

                            Fuji X-T20, Fuji X-T1, Fuji X100, Sony RX100
                            Fuji 56mm f1.2, Fuji 16mm f1.4, Fuji 35mm f1.4, Fuji 18-55mm f2.8-4.0, Fuji 55-200mm f3.5-4.8, Samyang 12mm f2

                            Comment

                            Working...
                            X