Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

in de haven van....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • in de haven van....

    Hello all,

    ik wou deze eigenlijk ergens in foto-beoordeling kwijt, maar vond geen geschikte rubriek
    Dan maar hier...


    wat exif:
    1/500
    f11
    iso 100

    Ik wou zo'n beetje de sfeer weergeven van vergane glorie. Wat je denkt aan te treffen in een haven ergens in Rusland (no offence)...
    Geslaagd of niet ?

    Wat hadden jullie anders gedaan?
    - technisch ?
    - standpunt cadrage ?
    - eventueel nabewerking ?

    Alle (gefundeerde) kritiek welkom.


    En dan nog een bonus-vraag : tja, in welke haven ?

    Thanks for watching !

    Hiawatha
    What if...

  • #2
    Re: in de haven van....

    ISO 100 - 1/500ste - F11... donker.
    Op een kraakheldere dag kom ik op F11 en ISO100 enkel aan een sluitertijd van 1/320ste als er heel lichte partijen in de foto zitten, anders hou ik 't op 1/200ste.
    Toch een leuke foto, maar ik denk dat je de waterlijn beter op 1/3de had gelegd, om een evenwichtigere compo te krijgen. In de breedte vind ik het wel een leuke compo... en de haven... geen idee, daar staat er veel te weinig voor op, voor mij.
    Oh ja, nog een detail... die vogel daar ging ik toch even over met de kloonstempel.

    Mvg

    Chris

    Comment


    • #3
      Re: in de haven van....

      Hey Chris,

      alvast bedankt voor je commentaar !
      Ik denk dat ik onderbelicht heb om in de wolken niet te veel uitgebrand wit te krijgen.
      En het draagt wel bij tot de sfeer die ik wou krijgen...
      'k Zou eigenlijk zelfs in de wolken nog meer contrast willen krijgen, om het nog dramatischer te maken... Maar ik zou dringend eens een paar cursussen moeten volgen.

      'k Heb de crop eens wat "lager" genomen, en dan is meteen ook die vogel uit beeld.


      mvg
      Hiawatha
      What if...

      Comment


      • #4
        Re: in de haven van....

        Ik keek naar je tweede versie.
        Ik twijfel een beetje.
        De wolkenpartij staat er goed op, maar datgeen waar het feitelijk over gaat is onderbelicht. Heb je belichtingscompensatie overwogen?

        Je hebt goed gebruik gemaakt van de regel van derden, maar de horizon is optisch niet recht en dat is zonde (en nog gemakkelijk te herstellen gezien de crop). Persoonlijk vind ik het jammer dat de vogel weg is, het is het enige levende object in deze kille sfeer.

        Ik kies ervoor om geen oordeel te geven over je kadrering. Ik ben geen voorstander van verlopende randjes namelijk. Ik vind ze te afleidend. (Dat is persoonlijk)

        In de breedte goed gekozen, maar ik kan natuurlijk niet zien wat je 'nog meer' hebt

        Waarom heb je overigens voor f/11 gekozen? Voor de scherptediepte?
        Wat voor een lens heb je gebruikt?

        Marco

        Comment


        • #5
          Re: in de haven van....

          De horizon is mijns inziens wel recht. Bij gebrek aan een echte horizon valt dit te controleren aan verticale objecten (hoogspanningsmasten).
          Even een vergroting opzetten en dan de verticale objecten langs de rand van de monitor plaatsen.

          De cadrage vind ik minder. Nu ziet het er uit als een opname van een bolle koekjestrommel met bolle deksel.
          Een goede foto moet het zonder 'cadrage' kunnen.

          Een vogel is geen probleem voor mij.

          Dramatische wolkenluchten? Ik heb mij daaraan laatst bezondigd bij een serie architectuurfoto's in Rotterdam. Het resultaat werd onnatuurlijk.
          Houd het maar gewoon bij de werkelijkheid bij een normale goede belichting.
          Waarom cursussen? Veel doen zelf en goed de discussies volgen op dit forum kan je het geld van een cursus wel besparen.

          Foto 2 vind ik plezieriger om te zien.
          Van waardering geniet ik.
          Van kritiek leer ik.

          Comment


          • #6
            Re: in de haven van....

            Hi guys,
            Alvast bedankt voor de commentaren.

            - ik denk dat ik wel belichtingscompensatie gebruikt, maar dan net om het donkerder te maken om in de wolken geen uitgebrande vlekken te krijgen

            - 'k geloof dat in het kanaal hier een "knik" zit... waardoor het misschien een beetje als een breedhoek of fisheye effect heeft... Alhoewel, ik heb die trip met tokina 12-24 en canon 28-135 aan de slag geweest, en als ik in de exif "focal length = 21mm" zie staan, zal het toch met de tokina geweest zijn, dus toch breedhoek effect...

            - Onderwerp is inderdaad nogal donker... maar da's ook wat de sfeer die ik wou scheppen... Maar 't is idd misschien iets "te" donker

            - wat betreft cursus: Zou ik toch wel eens willen doen. Nu begrijp ik vaak niet meteen de achterliggende theoriën van iets, terwijl als je de "reden" kent, de tools ook beter, handiger, efficienter gaat gebruiken. Zet iemand die nog nooit een auto-motor heeft gezien in een garage en omring hem met alle tools, hij gaat ook niet weten wat waarvoor te gebruiken... Je kan alles eens proberen, maar dan gebruik je de tools misschien niet waarvoor ze gemaakt zijn... Enfin, beste is waarschijnlijk nog een combinatie van de 2 he : cursus + veel oefenen...

            Groetjes,
            Hiawatha
            What if...

            Comment

            Working...
            X