Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto zonder nabewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto zonder nabewerking

    Hallo allen
    Heb deze foto genomen met F16, camera heeft hier een sluitertijd bijgevonden van 1/30, witbalans stond op zon. Wat had ik hier moeten bijstellen of veranderen in de camara om deze beter te krijgen en wat raden jullie aan als nabewerking?
    Alvast bedankt voor het leerrijke advies.
    Groetjes
    Spirou



  • #2
    Re: Foto zonder nabewerking

    Wat vind je er verkeerd aan?
    Ik vind dit een aardig gelukte foto qua kleuren, belichting, ...

    Comment


    • #3
      Re: Foto zonder nabewerking

      Ik zie ook niet veel verkeerd hoor maar ik ben ook geen professional
      Groetjes
      Luc
      Nikon D700 & D4 met redelijk wat glaswerk in de tas + Panasonic Lumix FZ 150

      Comment


      • #4
        Re: Foto zonder nabewerking

        Vind de foto ook geslaagd hoor.
        Enige vraag had je een statief?
        Als je voor F16 gaat hier dan is bij zulk licht weer normaal dat je camera een trage sluitertijd neemt.
        Nu is dat goed gelukt maar als je nog zonniger gaat dan zou het wel kunnen dat je nog trager in sluitertijd gaat en bewegingsonscherpte krijgt.
        Op 1/30 trekken vraagt toch al een redelijk stevige hand hoor.
        Dit is mijn idee, als ik het mis heb zullen de meer gevorderden mij corrigeren en leer ook ik bij!
        mvg Bruno D.G.
        Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

        Comment


        • #5
          Re: Foto zonder nabewerking

          Geen statief. Ik heb het een beetje lastig met de lucht (beetje licht) en het witgrijs van het huis.

          Comment


          • #6
            Re: Foto zonder nabewerking

            Oorspronkelijk geplaatst door Spirou Bekijk bericht
            Geen statief. Ik heb het een beetje lastig met de lucht (beetje licht) en het witgrijs van het huis.
            Wel das wat ik bedoel met F16, het was een heel zonnige dag ik had nog iets geknepen ( getal omhoog ).
            Misschien ga je dan een stukje scherpte in de foto zelf verliezen maar als je dat wil aanpassen moet je op manueel gaan .
            en zelf je sluitertijd bepalen.
            mvg Bruno D.G.
            Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

            Comment


            • #7
              Re: Foto zonder nabewerking

              Oorspronkelijk geplaatst door Spirou Bekijk bericht
              Hallo allen
              Heb deze foto genomen met F16, camera heeft hier een sluitertijd bijgevonden van 1/30, witbalans stond op zon. Wat had ik hier moeten bijstellen of veranderen in de camara om deze beter te krijgen en wat raden jullie aan als nabewerking?
              Alvast bedankt voor het leerrijke advies.
              Groetjes
              Spirou
              Deze foto is best ok. , geen dichtgelopen zwart en geen uitgebrand wit
              Maar ik zit ook met de vraag waarom f16 met een sluitertijd van 1/30, het brandpunt was 18mm, maar f8.0 zou je hier een stuk snellere tijd hebben gegeven, en geen merkbaar meer beperkte scherptediepte op 18mm.

              Veel objectieven zijn op hun best op f8.0/f11, vandaar dat ik in dat soort omstandigheden niet inzie waarom je hier f16 zou moeten kiezen, deze 900 Px foto ziet er hier wel goed uit, maar het zou kunnen als je deze bv. zou willen afdrukken op grootformaat, dat je hier nog niet voor de maximale kwaliteit bent gegaan.
              Dat is absoluut geen kritiek op je foto, want deze is gewoon goed, alleen maar de opmerking, als je zoals hier voldoende licht hebt, dan ga je best ook voor het meest optimale diafragma wat je objectief te bieden heeft, plus dat je dan geen risico loopt op bewegingsonscherpte door een wat trage sluitertijd.

              Comment


              • #8
                Re: Foto zonder nabewerking

                Oorspronkelijk geplaatst door Bruno D.G. Bekijk bericht
                Wel das wat ik bedoel met F16, het was een heel zonnige dag ik had nog iets geknepen ( getal omhoog ).
                Misschien ga je dan een stukje scherpte in de foto zelf verliezen maar als je dat wil aanpassen moet je op manueel gaan .
                en zelf je sluitertijd bepalen.
                Nog een kleiner diafragma, f22 dus, dan wordt de sluitertijd 1/15 sec. met nog meer lensfouten en kans op bewegingsonscherpte.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto zonder nabewerking

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Nog een kleiner diafragma, f22 dus, dan wordt de sluitertijd 1/15 sec. met nog meer lensfouten en kans op bewegingsonscherpte.
                  Klopt ik zie het nu ook moest getal omlaag zijn
                  mvg Bruno D.G.
                  Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto zonder nabewerking

                    Bedankt voor de reacties.
                    Waarom F16? Ik heb het altijd moeilijk om te bepalen welk diafragma, ik weet wel dat je hiermee scherpte bepaald en dat de sluitertijd dient om beweging te regelen. Theorie is één ding...

                    Ik vond op internet volgende vuistregel
                    "bij zonnig weer en een film van ISO 100 1/125 sec en diafragma 16".
                    Dit is natuurlijk heel algemeen en natuurlijk moet je ook het onderwerp, effect dat je wil verkrijgen etc bekijken. Maar goed , het was zonnig en ik wou alles scherp dus F16 en de camara sluitertijd laten kiezen dacht ik. Ik blijf oefenen met jullie advies indachtig.

                    Groetjes
                    Spirou

                    Comment

                    Working...
                    X