Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fort 6 te Wilrijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fort 6 te Wilrijk

    Ik ben daarstraks eens naar Fort 6 gegaan om het complex eens te verkennen. Heb er enkele foto's getrokken en deze leek me de meest geslaagde qua sfeer op het domein. Enkel spijtig dat het bewolkt was, de blauwe lucht zou meer contrast hebben geboden t.o.v. de bomen.

    Ik heb hier 3 foto's staan (is ok denk ik volgens het reglement)

    1.)



    Nikon D40X
    Objectief: 18-55mm F/3.5-5.6 G
    Brandpuntsafstand: 18mm
    1/40 seconde(n) - F/3.5
    Belichtingscorrectie: 0 LW
    Gevoeligheid: ISO 200
    Witbalans: Automatisch

    2.)



    Nikon D40X
    Objectief: 18-55mm F/3.5-5.6 G
    Brandpuntsafstand: 18mm
    1/60 seconde(n) - F/4
    Belichtingscorrectie: 0 LW
    Gevoeligheid: ISO 200
    Witbalans: Automatisch

    3.)



    Nikon D40X
    Objectief: 18-55mm F/3.5-5.6 G
    Brandpuntsafstand: 26mm
    1/60 seconde(n) - F/4
    Belichtingscorrectie: 0 LW
    Gevoeligheid: ISO 400
    Witbalans: Automatisch


    Foto's in volledige resolutie zijn te verkrijgen.
    De Flickr-pagina.
    Nikon D90 met een hele reeks lenzen

  • #2
    Re: Fort 6 te Wilrijk

    De composities zijn op zich best aardig (met een paar kleine foutjes, waar ik direct over ga muggenziften)
    Ik denk dat je nogal kwistig geweest bent met het licht. Een beetje andere lichtmeting, of iets ondercompenseren (EV- 1/3 à 2/3) had m.i. een beeld opgeleverd dat fraaier was om naar te kijken.
    Wat ik in alle drie de plaatjes een beetje mis, is...
    - contrast (wat je door iets minder licht en lagere ISO-waarden, wel meer zou krijgen)
    - één rechte lijn op de juiste plaats
    --> 1ste : zou ik de muur van het linkergebouw nemen
    --> 2de : de muur bovenaan in beeld
    --> 3de : het muurtje rechts

    Advies :
    - gebruik een statief en kadreer de foto's.
    - werk op ISO 100
    - gebruik een kleiner diafragma voor meer algehele scherpte en ook detail(F8 / F11)
    - werk dan op diafragma voorkeuze, en laat de camera het werk doen.

    Veel succes.

    Comment


    • #3
      Re: Fort 6 te Wilrijk

      Mooie composities, sfeervol onderwerp. Zoals FestinaLente zegt, zijn de foto's bovenaan inderdaad wel wat overbelicht.

      Succes verder.

      Comment


      • #4
        Re: Fort 6 te Wilrijk

        Bedankt voor de opbouwende kritiek.

        Ik zal er de volgende keer rekening mee houden.
        De Flickr-pagina.
        Nikon D90 met een hele reeks lenzen

        Comment


        • #5
          Re: Fort 6 te Wilrijk

          ik weet niet over welke PS beschikt, maar in cs3 kan je spelen met de witbalans
          daar kan je je muren al beter laten uitkomen, levels veranderen, ...
          zou je foto's zeker beter maken.

          qua compo vind ik ze zeker al goed, mooie locatie ook.
          als je dichtbij woont, zeker nog eens opnieuw gaan doen!

          op de derde wel spijtig van het afval.

          keep up the good work
          No rules. Great shots.
          -
          Online

          Comment


          • #6
            Re: Fort 6 te Wilrijk

            Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
            ik weet niet over welke PS beschikt, maar in cs3 kan je spelen met de witbalans
            daar kan je je muren al beter laten uitkomen, levels veranderen, ...
            zou je foto's zeker beter maken.

            qua compo vind ik ze zeker al goed, mooie locatie ook.
            als je dichtbij woont, zeker nog eens opnieuw gaan doen!

            op de derde wel spijtig van het afval.

            keep up the good work
            Ik zit op kot in Wilrijk dus kan er iedere dag heen gaan. Zal zeker nog eens proberen. Helaas heb ik geen PS meer. CS3 kan er binnenkort opstaan als ik mijn ouders zover krijg het aan te schaffen .

            En ja, het afval. Is zowat overal op het domein. Het fort dient als studentenfeestzaal. Hoewel er serieus moeite gedaan wordt om alles proper te houden lukt het zoals je kunt zien toch niet helemaal.
            De Flickr-pagina.
            Nikon D90 met een hele reeks lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Fort 6 te Wilrijk

              Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
              ik weet niet over welke PS beschikt, maar in cs3 kan je spelen met de witbalans
              daar kan je je muren al beter laten uitkomen, levels veranderen, ...
              zou je foto's zeker beter maken.
              Het is beter de foto van begin af aan "goed" te maken, en inderdaad dus ook de witbalans aan te passen. De rode muren lijken me niet het resultaat van witbalans, maar eerder van een oververzadiging.
              Als je het histogram van deze foto bekijkt, zal je zien dat hij overbelicht was. Als je bij deze foto, en de lucht niet overbelicht wil, en detail in de spiegeling en overal, zijn er twee opties : een HDR-opname; hij leent zich er perfect voor. Een andere mogelijkheid is de foto nemen bij minder /minder fel daglicht.

              Een paar kleine bijwerkingen (crop, rechtzetten, levels (niveaus) aanpassen...) kunnen inderdaad een foto ietwat verbeteren.

              Comment


              • #8
                Re: Fort 6 te Wilrijk

                natuurlijk is het beter om het meteen goed te doen. maar daarom niet gemakkelijker.
                leren werken pet PS heeft alleen maar voordelen vindt ik. je kan een foto die je waarschijnlijk maar een keer kan nemen nog redden soms e.d.

                ik bedoelde ook niet dat hij niets van de WB moest aantrekken hoor ik probeerde maar te helpen (met de weinige kennis van mezelf )

                btw; een studentenfeestzaal? daar? dat lijkt me echt wel geen goede plaats. of is dit nu de ergste kant van het gebouw?
                No rules. Great shots.
                -
                Online

                Comment


                • #9
                  Re: Fort 6 te Wilrijk

                  De eerste vind ik de beste, vanwege de goede compositie. De beeldopbouw is hier goed gelukt.
                  Volgende keer iets anders belichten (bijvoorbeeld onderbelichten of op de lucht belichten). Dan is de foto wel wat donkerder (maar de lucht niet overbelicht), maar dat donkere valt in een fotobewerkingsprogramma wel op te halen.
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fort 6 te Wilrijk

                    btw; een studentenfeestzaal? daar? dat lijkt me echt wel geen goede plaats. of is dit nu de ergste kant van het gebouw? [/QUOTE]


                    ff offtopic; is idd studentenfeestzaal, ik ben er nog gedoopt, en nee, je ziet eerder nog de betere kanten ervan

                    @ geys1987: probeer er eens te gaan trekken 's nachs bij een doop, als het hele gebouw met kaarsen en fakkels verlicht wordt (volgend jaar, ofzo) is echt nog mooier en de moeite waard, zeer aparte sfeer!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fort 6 te Wilrijk

                      Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                      btw; een studentenfeestzaal? daar? dat lijkt me echt wel geen goede plaats. of is dit nu de ergste kant van het gebouw?
                      De feestzaal is in het onderhouden deel van het fort, zal ik ooit eens een foto van nemen wanneer er iets aan de gang is .

                      Ik ga de eerste foto eens bewerken en zal het resultaat hier posten.
                      De Flickr-pagina.
                      Nikon D90 met een hele reeks lenzen

                      Comment

                      Working...
                      X