Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste shot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste shot

    ik heb voor het eerst is proberen manueel te trekken en dit is het resultaat



    camera: nikon d60
    diafragma: f5.6
    sluitertijd: 1/250
    iso: 800
    Nikon D60 VR - Kit 18-55mm - AF-S DX 55-200 mm (met zonnekap) - Flits: Nikon SB-600

  • #2
    Re: eerste shot

    Het harde zonlicht maakt dit tot een bijna onmogelijke situatie om tot een goed einde te brengen.

    Comment


    • #3
      Re: eerste shot

      Hoi,

      wat als eerste opvalt aan de foto is dat hij behoorlijk is overbelicht.
      (witte uitgebrande plekken op de bloemen en bladeren)
      Houd ip de ISO zo laag mogelijk, overdag kun je hem gerust op 100 zetten. Mocht je foto dan nog overbelicht zijn, dan kun je de sluitertijd nog verder opschroeven (in de zon schiet ik regelmatig op 1/1500 sec) Hiermee verkort je de tijd dat de sensor belicht wordt. Ook je diafragma staat behoorlijk open (f/5.6) die kun je nog meer dicthknijpen naar bv f/11 (hoger f/getal is kleiner diafragma)
      Gewoon doorgaan, op een gegeven moment begrijp je hoe de puzzelstukjes van de sluitertijd, het diafragma en de ISO in elkaar vallen

      Ik heb heel veel aan deze site gehad: fotografie in mensentaal
      Een aanrader!

      Succes

      Comment


      • #4
        Re: eerste shot

        Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
        Het harde zonlicht maakt dit tot een bijna onmogelijke situatie om tot een goed einde te brengen.
        Noem me eigenwijs, maar het kan wel Z...maar kijk eens naar de exif.

        Comment


        • #5
          Re: eerste shot

          Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
          Noem me eigenwijs, maar het kan wel Z...maar kijk eens naar de exif.
          ISO 800 bij zulk zonlicht is echt niet nodig! Schroef die maar terug naar de 'basis' dus 200. En vanuit daar verder proberen
          Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
          My flickr My site

          Comment


          • #6
            Re: eerste shot

            Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
            Hoi,

            wat als eerste opvalt aan de foto is dat hij behoorlijk is overbelicht.
            (witte uitgebrande plekken op de bloemen en bladeren)
            Houd ip de ISO zo laag mogelijk, overdag kun je hem gerust op 100 zetten. Mocht je foto dan nog overbelicht zijn, dan kun je de sluitertijd nog verder opschroeven (in de zon schiet ik regelmatig op 1/1500 sec) Hiermee verkort je de tijd dat de sensor belicht wordt. Ook je diafragma staat behoorlijk open (f/5.6) die kun je nog meer dicthknijpen naar bv f/11 (hoger f/getal is kleiner diafragma)
            Gewoon doorgaan, op een gegeven moment begrijp je hoe de puzzelstukjes van de sluitertijd, het diafragma en de ISO in elkaar vallen

            Ik heb heel veel aan deze site gehad: fotografie in mensentaal
            Een aanrader!

            Succes
            je moet wel weten dat die witte plekken gewoon het zonlicht is erop. een lager iso had ik geprobeerd maar dan was de foto vrij donker.
            Nikon D60 VR - Kit 18-55mm - AF-S DX 55-200 mm (met zonnekap) - Flits: Nikon SB-600

            Comment


            • #7
              Re: eerste shot

              je moet wel weten dat die witte plekken gewoon het zonlicht is erop. een lager iso had ik geprobeerd maar dan was de foto vrij donker.
              Het is het contrast tussen de lichtste en de donkerste delen in deze foto dat niet meer te overbruggen is door de camera.
              Andere iso nemen gaat daar geen verandering in brengen. Ook niet ander diafragma of sluitersnelheid.
              Als je de lichtste delen (linkerzijde) correct gaat belichten, dan wordt de schaduwzijde van de bloemen onderbelicht, zoals skyflie aangeeft.
              Een oplossing is rechts inflitsen, of reflectiescherm.

              Comment

              Working...
              X