Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste natuurpics met aanpassing van foto 1 en 3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste natuurpics met aanpassing van foto 1 en 3

    paar eerste natuur foto's gemaakt


    foto 1 aangepast naar de tips in eerste comment (iets meer weerspiegeling van het water en iets meer ruimte boven het dak van de blokhut)



    foto 3 alsook aangepast aan de tips van de eerste comment (het onderwerp meer centraal gezet)

    ps: alsk de vorige foto's moest laten staan ter vergelijking dan zet ik ze er wel even terug op en dan zet ik de aangepaste versie's in een reactie onderaan

    alsook eerste probeersels met de bd-resizer en kadrering

    zeg maar wat jullie ervan vinden, want daarvoor post ik die foto's zodat ik kan leren uit mijn negatieve en positieve comments


    grtz mast
    Last edited by Mast; 7 september 2008, 14:14. Reden: foto tips gekregen in de eerste reactie
    Canon 450D EFS 18-200 lens + 72mm B+W UV filter + batt grip BG-E5

  • #2
    Re: eerste natuurpics

    Eerste tip: Forumregels laten grotere foto's toe (max 900pixels langste zijde).
    Ik zou dan ook voorstellen om dit zoveel mogelijk te benutten.

    3 prachtige fotos waarbij:
    1ste van mij gerust iets meer water (+ spiegeling) had mogen krijgen
    2de heeft met de schuine tak een mooie vullende diagonaal door het beeld
    3de voor mijn gevoel teveel ruimte behoud rechts. Deze is nutteloze vulling van het beeld.

    MAAR:
    Je gebruikt onlogische combinaties van instellingen, met gevolgen.
    Foto 1: ISO200, 1/30sec, F/4.8, 100mm
    Foto 2: ISO1100, 1/100sec, F/5, 130mm, exp.comp = +0.3
    Foto 3: ISO500, 1/100sec, F/4.2, 62mm

    Foto 1
    Vermoedelijk is deze gemaakt met statief of anders met een enorm goede ondersteuning.
    Instellingen zijn verder vrij goed voor dit type foto.

    Foto 2
    Extreme ISO waarde. (Was inderdaad al wat later op de avond maar toch)
    Gevolg = veel ruis/verlies aan details
    F-5 .. en scherpstelling op achterste bladeren zorgt voor veel onscherpte op essentiele punten.

    Foto 3
    Ook hier een hogere ISO met deze keer aanvaardbare ruis.
    Scherpstelling ligt echter ook hier volgens mij minimaal verkeerd.
    Je had hierbij trouwens beter een klein stap naar links genomen waardoor er meer donkere achtergrond was (de bloemen in de achtergrond werken storend).

    Ik heb trouwens ook eens op jou photobucket rondgesnuisterd
    Verschillende mooie opnames terug te vinden maar geregeld mis je scherpte op de juiste plaatsen.

    Tip:
    Oefen eens wat op DOF (scherptediepte) en probeer hierbij vooral zoveel mogelijk daglicht te gebruiken.
    Niet te hoge ISO als het niet nodig is. Liever iets langere sluitertijd hanteren (en dan desnoods met statief) waardoor je toch de kleine details in de opname meeneemt.
    Hierdoor krijg je immers meer speling om nadien bij te snijden, te verscherpen enzovoort.

    Het oog heb je al .. nu nog het toestel volledig leren kennen en beheersen
    .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
    ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

    Comment


    • #3
      Re: eerste natuurpics

      mooie reeks

      ik volg tevens mijn voorganger :
      1ste foto mag inderdaad meer water (weerspiegeling) hebben. ik zou ook iets meer ruimte geven boven het dak .

      de meidoorn en koninginnenkruid zouden nog beter zijn met een lagere iso
      groetjes Pascal
      Sony A77MK2 en enkele lensjes . . . Alvast bedankt voor het kijken :)
      mijn nieuwe website :http://pascaljonckers.weebly.com/

      Comment


      • #4
        Re: eerste natuurpics

        bedankt manne voor deze duidelijke uitleg waar ik iets mee kan doen, hier kan ik dan ook wel degelijk iets uit leren

        dank je

        trouwens die eerste pic is los uit de hand genomen
        + bij derde fot heb ik hem uiterst links gezet omdat ze in mijn vorige topic gezegd hadden dak mijn foto's teveel in midden zette en dus heb ik dit als resultaat gemaakt en buiten de ruis en scherpdiepte vind ik ze redelijk geslaagd ondanks ik mijn toestel nog belange niet ken omdat ik onlangs nog maar bezig men met echte hobby "fotografie"

        dus nog veel te leren :d
        grtz mast
        Last edited by Mast; 6 september 2008, 23:14.
        Canon 450D EFS 18-200 lens + 72mm B+W UV filter + batt grip BG-E5

        Comment


        • #5
          Re: eerste natuurpics

          Oorspronkelijk geplaatst door Mast Bekijk bericht
          bedankt manne voor deze duidelijke uitleg waar ik iets mee kan doen, hier kan ik dan ook wel degelijk iets uit leren

          dank je

          trouwens die eerste pic is los uit de hand genomen
          + bij derde fot heb ik hem uiterst links gezet omdat ze in mijn vorige topic gezegd hadden dak mijn foto's teveel in midden zette en dus heb ik dit als resultaat gemaakt en buiten de ruis en scherpdiepte vind ik ze redelijk geslaagd ondanks ik mijn toestel nog belange niet ken omdat ik onlangs nog maar bezig men met echte hobby "fotografie"

          dus nog veel te leren :d
          grtz mast
          Met betrekking tot 'decentralisatie' van het beeld is alles afhankelijk van het onderwerp alsook de omgeving.
          Een fietser op een weg laat je een foto binnenrijden met opening waar hij naartoe gaat.
          Iemand die springt heeft je ruimte onder, om het hoogte gevoel te maken.
          enzovoort.

          Verder is in de fotografie de regel van 'de gulden snede' (Rule of Thirds) waarbij je de foto altijd horizontaal en vertikaal in 3 deelt en het onderwerp op de snede plaatst.
          Regels moet je echter soms durven overtreden.
          2de foto: De diagonale lijn verbreekt de regel, wat mag.
          3de foto: hetgene welk naast de foto staat is hier geen meerwaarde (in tegendeel).

          Het doel is om tijdens het maken van de foto, al rekening te houden met de gulden snede. Niet altijd even eenvoudig maar oefening baart kunst.
          .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
          ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

          Comment


          • #6
            Re: eerste natuurpics

            ok thnx, hier kan ik wel wat mee doen denk ik , tgaat niet lukken van de eerste keer maar ja tis ni dak morgen 100% perfecte foto's moet kunnen maken omdat mijn leven ervan afhangt

            maar dus die derde foto had het onderwerp beter centraal gestaan ? eens zien of ik die nog veranderen
            en dan over het formaat van de foto's : op ik heb die met bd resizer naar 900 pixels op de langste zijde gebracht en toch is die eerste foto hier zo klein, hoe komt dit ?? die andere 2 zijn dan precies wel in orde


            grtz mast
            Last edited by Mast; 7 september 2008, 13:51.
            Canon 450D EFS 18-200 lens + 72mm B+W UV filter + batt grip BG-E5

            Comment

            Working...
            X