Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

driehoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • driehoek

    voor een fotocursus(je) die ik momenteel volg, hebben we een opdracht over compositie. Dit op zich is redelijk breed, maar wat vooral besproken geweest is zijn lijnen (horizontaal, verticaal, diagonaal en curves), geometrische figuren en complementaire kleuren. Ok dit is niet het enige om rekening mee te houden, maar daar situeerde de opdracht zich ergens.
    Hieronder eentje die ik wel denk te tonen:


    eentje met een driehoek dus en complementaire kleuren (oranje vs blauw)


    dezelfde foto maar gespeeld met de schuivertjes, en wat ik ook wel een leuk effect vind

    wat vinden jullie ervan?

    groeten
    Maarten

  • #2
    Re: driehoek

    Maarten,
    Met je beschrijving rond lijnen, diagonalen en curves denk ik dat ze bedoelen: de gulden snede (regel van derdes), lijnen uit de hoeken laten vertrekken om diepte te creeren. onderwerpen op de sterke punten (ref regel derdes) of op de diagonaal plaatsen of de foto balanceren rond de diagonaal (donker/licht, onderwerp/leegte; curves...misschien de gulden sipraal, Fibonacci,....etc

    In jouw foto vind ik van dit alles maar weinig terug.
    Je bent inventief geweest met het kindje tussen de benen. Knap idee om zo een geometrische figuur in de foto te verwerken, dat wel
    Maar ik zou bovenaan (tot de broeksband) erop laten staan.
    Ik zou ook zorgen dat die personen tussen de paaltjes op de achtergrond staan, bvb dat stuk meer rechts op de foto om zodoende een minder 'rommelige' en afleidende achtergrond te krijgen. (nu leiden de paaltjes naast en tussen de benen wat af)
    Je hebt geen enkele sterk punt of lijn gebruikt, maw kind staat niet op 1/3 van links, je horizon ligt niet op 1/3 (hier had je zelfs kunnen gaan voor 1/3 zand, 1/3 bomen, 1/3 lucht). Orange is als kleur complementair aan blauw, maar je blauw is hier meer grijs dan blauw..... (indien je dit niet 'life' kunt verwezenlijken, moet je misschien in de nabewerking wat doen)
    De versie met de schuivertjes-spielerei vind ik helemaal niks - mossel noch vis, maar smaken das persoonlijk hé
    In ieder geval zou ik durven stellen dat deze foto zeker niet aan de opdracht voldoet en eigenlijk helemaal geen mooie foto is. Sorry, misschien eens opnieuw proberen?
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: driehoek

      Maarten, ik vind dit niet zo slecht,maar je mag de complementaire kleuren meer verzadigen,de driehoek is echter niet zo geslaagd,als het niet in je tekst gestaan had,had ik er dit niet uitgehaald,de paaltjes links en tussen de benen storen voor mij ook.Ik denk niet dat het noodzakelijk is voor je opdracht dat je en complementaire kleuren en lijnen ineens in je foto verwerkt,is dit toch het geval,zou ik eens een paar gebouwen proberen,ik denk dat je hier wat dat betreft gemakkelijker lijnen en kleuren zal kunnen combineren,ook hoogspanningsmasten zijn ideaal om een lijnenspel te fotograferen leg je er maar eens onder en kijk omhoog.Grtjes Francine
      Zo veel mensen, zoveel meningen
      Groetjes Francine

      Comment


      • #4
        Re: driehoek

        Hey Saphi

        eerst en vooral al bedankt voor je snelle reactie en het apprecieren van het idee. Ik kan je voor een deel volgen in je commentaren, maar de opdracht was eigenlijk zo simpel als ik het eerder al verwoordde: gebruik lijnen, geometrische figuren ... in je foto. (de cursus is nogal basic en voor mij enkel als aanloopje naar CVO of SLAC)
        Een paar van de dingen die je aanhaalt waren echter niet echt mogelijk, Ok de foto is een momentopname en dus met iets meer voorbereiding was er meer uit te halen geweest. Zo is de broeksband niet mee op de foto te zetten want daar zit de draagriem van een rugzak en zouden de handen er half bij opstaan. Telt die regel van 1/3 ook voor panorama formaten, lijkt me soms bijzonder moeilijk om in een dergelijk langgerekt beeld dingen sterk in beeld te krijgen op 1/3-lijnen.
        Ik heb eigenlijk wel bewust er voor gekozen om de opening in de afspanning in de foto te houden zodat je kan meekijken wat er te zien is, nu niet dat het zicht zo spectaculair is, maar ook hier - less is more, ook een regeltje niet?

        Francine,

        de kleuren zijn al verzadigd in de bovenste foto. dus nog meer verzadiging gaat het storend zichtbaar maken (witte randen) in de foto. Het nadeel bij driehoeken is dat deze nooit echt prominent aanwezig zijn, zo werd in de cursus het voorbeeld getoond van een bergketen, niemand gaat bij het bekijken van een dergelijke foto onmiddellijk de driehoeken hierin opmerken, het is pas als je er achter vraagt dat het opgemerkt wordt. De complementaire kleuren dacht ik leuk mee te nemen, maar ook deze zijn niet echt prominent.
        In ieder geval bedankt voor je reactie.
        Last edited by [Maarten]; 29 maart 2011, 08:52.

        Comment


        • #5
          Re: driehoek

          Maarten,
          Ik begrijp je opdracht nu wat beter. Ik was idd al wat te vergaand.
          (Ik ging er ook van uit dat voor opdrachten je ook wel meer in scene gezet zou hebben)
          Regeltjes....die zijn er om gebroken te worden maar imo enkel als dit artistiek verantwoord is, maw een meerwaarde geven aan de foto of voor een bepaalde effect.
          In de meeste gevallen geeft het volgen van de regeltjes wel het betere resultaat
          Voor pano's gelden een deel van die regels niet omdat panoramas ook niet een normaal gezichtsveld van de mens vormen.
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

          Comment


          • #6
            Re: driehoek

            Regeltjes of geen, voor mij is het een knappe compo en spontane foto. Zowel de kleur als de Z/W, komen echter een beetje flets over, wat meer doordrukken (zeker de Z/W.
            Photography is an art of observation.

            Comment


            • #7
              Re: driehoek

              Thx Pixxel!
              Heb je toevallig nog tips om te kleuren wat op te krikken. kHad het gevoel dat meer verzadiging het echt zichtbaar gaat maken dat er met de schuivertjes gewerkt is, maar in negatieve zin dan.

              Comment


              • #8
                Re: driehoek

                Oorspronkelijk geplaatst door Pixxel Bekijk bericht
                Regeltjes of geen, voor mij is het een knappe compo en spontane foto. Zowel de kleur als de Z/W, komen echter een beetje flets over, wat meer doordrukken (zeker de Z/W.
                Ik volg! Leuke foto's hoor (vooral die in kleur)!
                Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                Comment

                Working...
                X