Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

automatisch?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • automatisch?

    Hallo,

    Ik heb mn kitlens 18-55 achtergelaten bij mn broer en zijn 24-105 en 100-400 meegekregen om op reis te gaan (zuid-afrika). Om daar op mn gemak te zijn (en toch veel wil genieten van de dieren) wil ik toch veel fotograferen op de automatische standen. Deze heb ik ook genomen op de autostand en toch is de belichting helemaal niet goed. Ook de kleuren vallen precies tegen. Tips?
    Canon 1000d 18-55 mm kitlens

  • #2
    Re: automatisch?

    De foto lijkt mij gewoon overbelicht. Vandaar ook de uitgewassen kleuren. De vraag is nu hoe dit komt aangezien je toestel pattern/multi segment metering gebruikte in de automatische stand en dit een goede meetmethode is voor dit soort beelden. Zou het kunnen dat de overbelichting ontstaat omwille van de overwegend groene kleuren (de sensor van je toestel heeft dubbel zoveel groen doorlatende maskers als rode of blauwe). Ik weet het niet. Een vraag voor de meer technisch onderlegden hier.

    Zijn je andere foto's, waar groen niet de hoofdkleur uitmaakt, ook zo?

    Comment


    • #3
      Re: automatisch?

      Het is idd overwegend bij foto's met veel groen. Misschien krijg ik beter resultaat als ik de landschaps instelling kies, dat zou ook levendiger kleuren geven. Ik moet ook nog leren over het RGB-histogram en of ik daarop iets kan zien.
      Ik blijf oefenen! Bedankt.

      Gr,
      Mieke.
      Canon 1000d 18-55 mm kitlens

      Comment


      • #4
        Re: automatisch?

        Een wilde gok. Zou je toestel de lichtmeting, om de één of andere duistere reden, gedaan hebben op de schaduwplekken in het bos, waardoor de rest is overbelicht.
        Robby G L
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

        Comment


        • #5
          Re: automatisch?

          Om deze problemen te omzeilen schiet ik met mijn 450D indien het automatisch moet op de P stand en stel ik de camera in dat hij in RAW werkt. Nadien pas ik met de DPP software de belichting aan om tot een aanvaardbaar resultaat te komen. Soms helpt het om de profiel parameters te tweaken of de witbalance wat bij te stellen. Gelukkig werkt de DPP soft vrij efficiënt zodat dit erg vlotjes gaat. Om post processen te supprimeren denk ik eraan om met een grijskaart te gaan werken, maar deze moet ik nog aankopen
          Probeer eens met een polarisatie filter, dat groen reflecteert wel wat licht. 't Is maar een idee...
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: automatisch?

            misschien toch maar manueel fotograferen? of de standen Tv en Av gebruiken?

            Comment


            • #7
              Re: automatisch?

              Oorspronkelijk geplaatst door MiekeD Bekijk bericht
              Deze heb ik ook genomen op de autostand en toch is de belichting helemaal niet goed. Ook de kleuren vallen precies tegen. Tips?
              Dat is dus de reden waarom naast die automaat stand de andere modes op het toestel staan.
              Neen serieus, fotograferen is een serieuze bezigheid waarbij je moet nadenken en dmv de juiste instellingen en techniek tot het beoogde resultaat moet komen, dat kan je niet overlaten aan een stuk software. Dus terug naar de A-S of M mode.
              Vriendelijke groeten,Raf

              www.rafvandenbogaert.be

              Comment


              • #8
                Re: automatisch?

                Zit er een UV-filter op die objectieven? Zo ja, probeer dan eens zonder.
                Gebruik ook altijd een zonnekap.
                Een bestand van 175.661 bytes is niet bevorderlijk voor de definitie in een foto.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment

                Working...
                X