Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie is professioneel fotograaf hier?.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    ja, dat is waarschijnlijk nog beter: stuur een mailtje naar sven ipv naar jaja.

    Comment


    • #17
      Ik niet, ik ben dus geen "echte" fotograaf, maar dat wist je blijkbaar al op voorhand toen je bij de demo's "onder de parasol" zat ...
      Waarom wil je dit eigenlijk weten ???
      Mijn fotowebsite : www.filover.be

      Comment


      • #18
        ik heb dus wel mijn Meao gedaan, en studiemiddenstands diploma.
        In nederland is fotograaf nog steeds een vrij beroep, maar gelukkig komt daar snel verandering in.

        Ik heb zelf heel veel tijd en geld in studie's gestoken, maar iemand die ook de fotovakschool heeft gedaan, kan net zo goed putjes-schepper worden.

        je hebt er feeling voor of niet, ben je slecht, dan kom je toch nooit ver. Zeker met mond op mond reclame.
        De klanten die die tevreden zijn, komen weer terug, en vertellen vrienden en familie waar ze geweest zijn...

        Ik kan echt geen macro fotografie, het boeit me niet, alhoewel ik altijd veel bewondering naar andere kijk. Dus mijn interesse liggen ergens anders.

        Ik ben trots op mijn studio,
        zelfs uit Duitsland komen ze voor geboortekaartjes.
        En 2 weken geleden uit de USA die toch in Nederland eventjes waren en bij mij foto's van hun baby lieten maken.
        mvg
        gabriella
        Canon 300D en 350D
        canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
        canon 20-35 usm

        Comment


        • #19
          pro fes si o´neel
          bijvoeglijk naamwoord; afleiding: professionaliteit

          1 van beroep
          2 eigen aan een, het beroep
          voorbeeld
          + zelfstandig naamwoord
          professionele kwaliteiten
          3 als gemaakt door vakmensen
          voorbeeld
          + werkwoord
          iets professioneel aanpakken

          Ik ben dus een amateur want het is mijn hobby!

          Comment


          • #20
            Originally posted by gabriella
            ik heb dus wel mijn Meao gedaan, en studiemiddenstands diploma.
            In nederland is fotograaf nog steeds een vrij beroep, maar gelukkig komt daar snel verandering in.
            Mag ik vragen hoe je daar bij komt? Wat heeft fotograaf in vredesnaam voor bijzonders in zich dat het beschermd moet worden, zoals dat bijvoorbeeld met een huisarts of notaris is?
            Ik las in een ander topic dat ze in België die middeleeuwse toestand juist willen afschaffen..

            Maar professioneel maakt voor mij absoluut niet of je een goede fotograaf bent of niet. Iemand die in een winkel professioneel kiekjes staat te trekken is voor mij absoluut geen goede fotograaf. Hier bedoel ik niet mee dat hij een slechte fotograaf zou zijn of geen goed werk aflevert, maar voor dit soort werk kan ik geen bewondering opbrengen. (Voor de duidelijkheid, dit is niet aan jou gericht ) Veel foto's die ik wel kan bewonderen zijn vaak van amateurfotografen.
            Sterker nog, de meeste professionele fotografen zijn absoluut niet creatief bezig maar werken in opdracht, niet omdat ze dat niet willen maar omdat ze daar geen droog brood mee kunnen verdienen. Het is slechts voor een enkeling weggelegd om in museums terecht te komen met zijn werk, hoe fantastische foto's sommige mensen ook kunnen maken.
            http://www.janluursema.nl

            Comment


            • #21
              verschil amateur en prof.

              is er een verschil? JA
              die mannen hebben meer ervaring in huwelijkstoestanden enz... enje ziet het over het algemeen wel aan hun foto's dat ze qua compositie en belichting uitermate goed zijn.
              Aan de andere kant, heb ik overlaatst eens comuniekaartjes vaniemand gezien, waarbij ik me afvroeg of het niet de eerste keer was of die man een fototoestel in zijn handen had.
              Maar dit gaat dan wel over de fotograaf in je buurt, sommigen zijn gewoon echt goed in hun job en zal je moeilijk evenaren in hun doen, anderen zijn dan gewoon de naam fotograaf niet waard en kan je als amateur overtreffen.

              Dan de andere soort, bv fotografen voor national geographic, wel ja, die evenaar je dus gewoon niet, langs geen kanten, dit zijn mensen (de meesten hebben er zelfs niet voor gestudeerd) die kaas gegeten hebben van fotografie en die weten waarmee ze bezig zijn en dan op zijn beurt resultaten weerleggen die .

              nu heb je ook fotografen voor bv weekbladen enz..., wel (klinkt marginaal) heb je soms de foto's gezien van de badpakkenspecial in P-magazine? natuurlijk ook ferm bewerkt maar al bij al je doet het hen niet achter.

              nog even toevoegen : 'k moest zo', maand geleden of zo eens enkele foto's laten trekken van enekele littekens voor de verzekering, ging ik even bij de plaatselijke fotograaf, komt ie daar aandraven met een eos toestel met daarop een lens die het bekijken nog niet waard was, daarbij stelde ik me dan ook de vraag : man waar zijt gij mee bezig?
              achteraf trokken de foto'sdan ook op niets (veel te donker), en ben ik dan maar bij een ander gegaan, die bakte er dan wel iets van (gebruikte wel nikon, kenniet echt de linu up van nikon dus weet niet juist wat materiaal ie had).
              visit my website : http://www.freewallpapersite.com

              Comment


              • #22
                Originally posted by Azrael
                Mag ik vragen hoe je daar bij komt? Wat heeft fotograaf in vredesnaam voor bijzonders in zich dat het beschermd moet worden, zoals dat bijvoorbeeld met een huisarts of notaris is?
                Ik las in een ander topic dat ze in België die middeleeuwse toestand juist willen afschaffen..
                Ho maar er zijn hier wel meer beroepen waar je een diploma voor moet hebben, niet alleen huisarts of notaris
                Zelfs om een pintje te tappen heb je hier een brevet nodig. Sinds dat ingevoerd is, is de kwaliteit van het pintje nog fél verbeterd, en het was hier al zo goed
                Niet zozeer de beoefenaar wordt beschermd maar de gemeenschap, toch wel een wezenlijk verschil dacht ik.
                Neem de fotograaf, die heeft naast zijn vakopleiding (technische/artistieke/grafische) ook wel degelijk kennis van beeldrecht, auteursrecht, enz. Die hoeft zich geen vragen te stellen wat mag en wat niet mag gefotografeerd/gepubliceerd worden o.a. deontologie enz. Die moet zich aan bepaalde codes houden, en dat vind ik maar goed ook. Of hij dan ook nog goede foto's maakt dat is iets anders. Maar dat hij een portretje kan trekken dat is zeker. Anders had hij zijn diploma nooit gehaald.


                Maar professioneel maakt voor mij absoluut niet of je een goede fotograaf bent of niet. Iemand die in een winkel professioneel kiekjes staat te trekken is voor mij absoluut geen goede fotograaf. Hier bedoel ik niet mee dat hij een slechte fotograaf zou zijn of geen goed werk aflevert, maar voor dit soort werk kan ik geen bewondering opbrengen.
                Dan zul je zeker ook geen bewondering kunnen opbrengen voor iemand die putten graaft waarschijnlijk. Dat heeft toch niets te zien met al of niet fotograaf zijn.


                Veel foto's die ik wel kan bewonderen zijn vaak van amateurfotografen.
                Akkoord en dat zegt nog steeds niets over de kwaliteit van een fotograaf.


                Sterker nog, de meeste professionele fotografen zijn absoluut niet creatief bezig maar werken in opdracht, niet omdat ze dat niet willen maar omdat ze daar geen droog brood mee kunnen verdienen. Het is slechts voor een enkeling weggelegd om in museums terecht te komen met zijn werk, hoe fantastische foto's sommige mensen ook kunnen maken.
                Denk je echt dat je binnen een opdracht niet creatief kan zijn ?
                Is het in musea terecht komen dan het summum ? Er zijn er weinigen die niet voor hun brood moeten werken.
                Een fotograaf, daar ben ik het mee eens, zelfs al is hij een hele goede, zal dikwijls tevreden zijn dat hij ergens een klusje kan doen om den brode, ja zelfs pasfotoke's in een winkel maken. Er zijn weinig afgestudeerde fotografen die hun beroep om den brode kunnen doen, enkel als hobby !
                Niet te erg veralgemenen hé, een koe is een dier maar elk dier is geen koe !

                Comment


                • #23
                  Sorry "weetikveel" nu heb je nog steeds geen antwoord op je vraag.
                  Ik in elk geval niet, maar dat zag je ook al aan mijn foto's.
                  Ik ken wel één iemand hier op het forum die afgestudeerd is als fotograaf, maar het beroep van fotograaf niet uitoefend (enkel als hobby). (Die kan zich eventueel zelf bekend maken, niet aan mij om dit te doen.)
                  Voor de rest weet ik het niet.

                  Comment


                  • #24
                    als je niet in opdracht werkt, ben je in feite kunstenaar.
                    maar idd, zowat iedereen werkt in opdracht, ook die mannen van national geographic.

                    en even terug naar de kunstenaars. de Vlaamse primitieven waren allemaal opdracht-schilders hoor.

                    Het gaat er idd om wat je er zelf van bakt.

                    Maar het gaat er ook om wie 'de standaard' bepaalt. En in deze zaken heb je ook nog zoiets als valse concurrentie. Jij mag bv. niet zomaar pintjes gaan verkopen in je living. Een boel wetgeving, taksen e.d. zouden niet voor jou gelden, ongeacht hoe goed je je pint tapt. Daarom is er vaak ook kritiek vanwege de horeca ten aanzien van mosselfeesten van de chiro, of elk weekend x aantal fuiven, ten bate van één of andere waterpolo-club..
                    Daar valt prijstechnisch niet tegen te concurreren hé, ongeacht hoe goed of slecht de mosselen geserveerd worden.
                    ToM.___ //Fuji s602.
                    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                    It goes to 11 you know? 1 louder.

                    Comment


                    • #25

                      Dat is allemaal beeke relatief denk ik.

                      Een collega van mij heeft fotografie gestudeert, hij werkt echter bij ons op de support afdeling (ICT sector). Is hij dan een pro of amateur ?

                      Ik vind em een pro, heb immers al veel geleerd van em.

                      Jos
                      [ nick gewijzigd - was vroeger joxyD ] Canon stuff.

                      Comment


                      • #26
                        is een proffesionele amateur
                        Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                        Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                        Comment


                        • #27
                          Who cares

                          Speelt het zo'n rol wie een diploma of niet op zak heeft. Ik ken genoeg managers in bedrijven die er niks van bakken maar aangeworven zijn volgens diploma, tevens ken ik héél veel zéér bekwame mensen die kwasi onmisbaar zijn vanwege hun inzicht, vakkennis en bewaamheid, maar het papiertje niet op zak hebben.

                          Ik bedoel maar, leuk om hier een en ander uit te vissen. Ik lees al lang mee, en zulke topics zijn in mijn opinie alleen maar olie op het vuur om bepaalde mensen de les te spellen. Vandaar dat ik toch een login heb aangemaakt en nu mijn zwijgen verbreek.

                          Reeds geruime tijd bewonder ik menig foto hier gepubliceerd, en de technische uitleg van verschillende mensen. Men zou best wat meer respect tonen voor deze individu's, ze zijn een zeldzaam ras.

                          hoe komt het toch dat steeds weer een groep mensen elkaar de duivel aandoet als het op zoeits aankomt ...

                          Ik ben ook geen "pro" maar ik heb hier al een paar "amateurs" aan het werk gezien die best naast een "pro" mogen staan. Maar als je zulke mensen met de wet en ficsaliteit zal bekogelen, dan is het logisch dat deze zich terugtrekken en op de achtergrond blijven ten spijt van allen die nu hopen dat zij terugkomen.

                          Tussen de lijnen door heb ik het inderdaad over "phille" die posting heb ik ook gevolgd.

                          Dit wou ik even kwijt, bezint eer ge begint !

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by digpic
                            Tussen de lijnen door heb ik het inderdaad over "phille" die posting heb ik ook gevolgd.
                            Dit wou ik even kwijt, bezint eer ge begint !
                            WHO IS DIGIPIC
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Pieter G.
                              Originally posted by digpic
                              Tussen de lijnen door heb ik het inderdaad over "phille" die posting heb ik ook gevolgd.
                              Dit wou ik even kwijt, bezint eer ge begint !
                              WHO IS DIGIPIC
                              Ahaaaaa
                              conspiracy theory

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by gabriella
                                Zeker met mond op mond reclame.
                                LOL. Dit kon ik niet laten voorbijgaan. Het lijkt me een licht-erotische vorm van reclame. Sorry, G.

                                Voor de volledigheid: ik ben een volslagen amateur die af en toe op semi-professionele wijze de grenzen van het wettelijke probeert te bewandelen.
                                Pieter
                                --
                                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                                Comment

                                Working...
                                X