Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

    Heren,

    Reeds twee maal toe is het mij als ouder verboden foto's te maken van mijn eigen kinderen.
    de eerste maal was in de kerk, waar blijkbaar 1 fotografe aanwezig was, welke foto's maakten van alle kinderen, en welke dan gekocht konden worden door de ouders.
    de tweede maal was tijdens een dansoptreden van mijn dochter, waar een persoon de film verzorgde om deze achteraf te verkopen.
    Ik ben zelf ook fotograaf, en kan me niet voorstellen dat dit verbod zomaar kan opgelegd worden.
    weet iemand iets rond een wetgeving hiervan? alsook een wetgeving welke vermeld dat deze vorm van "monopoly" verboden is?

    alvast bedankt!

    mvg,

    Kristof
    Canon eos 1DM3 & 550D
    Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM, Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM, Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM, , 580 EX II en wat extraatjes

  • #2
    Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

    Beide plaatsen die je aanhaalt zijn volgens mij op privé terrein. Dus ja, dan kunnen ze het je verbieden.

    De juiste wetgevingen hierrond weet ik niet zo dadelijk uit mijn hoed te toveren, maar van de vele artikelen die ik hierrond al gelezen heb is het dus wel duidelijk dat op elke privé plaats men je kan verbieden om foto's te nemen en dit zelfs zonder voorgaande verwittiging. Dus wanneer je ergens foto's zit te nemen, kan iemand gewoon naar je toestappen, zich bekend maken als eigenaar van het gebouw of inrichter van het event, en je vragen om te stoppen met fotograferen. Indien je dit niet doet, kunnen ze je ook vragen om hun eigendom te verlaten. In feite is het zelfs zo, dat je als fotograaf zelfs eerst toestemming moet vragen om op zulke plaatsen foto's te nemen. Er is echter wel een uitzondering. Indien het gaat om een gratis event, dan mag je in feite wel foto's nemen, of ze zouden je er attent op moeten maken dat het niet mag. (Bvb. op een gratis concert mag normaal gezien iedereen foto's nemen van de personen op het podium.)

    Hier zal heel weinig aan te doen zijn vrees ik en je zal je hier bij moeten neerleggen.

    Omdat er bij deze twee events die je aanhaalde blijkbaar iemand was aangewezen om alles te fotograferen/filmen, zullen ze hier natuurlijk strenger op toekijken. Indien dit niet het geval is, en je braaf uitlegt dat je eigenlijk foto's aan het nemen bent voor je familie fotoboek van je kinderen, dan zullen de meeste hier echter wel positief op reageren en je die toestemming geven.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • #3
      Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

      gebruik eens zoeken hier op BD.
      over dit onderwerp bestaan al tig draadjes.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

        @ Rudy, bedankt voor je input. Maar dan stel ik me weer de vraag of ik en de andere ouders geen toestemming moeten geven dat mijn dochter gebruikt word als zijnde "commercieel doeleinde"... als ik niet wil dat mijn dochter op tv van iedere huiskamer kan verschijnen, moet hier toch ook iets tegen in te brengen zijn... Ver gezocht ik weet het... maar zo gaat het nu eenmaal.

        @ Bouk, Er bestaan idd al enorm veel topics hieromtrent... doch is er telkens weer een ander detail dat de zaak doet veranderen.. het betreft hier wetgeving, en dan kan ieder punt of komma een ommekeer maken aan de situatie, en desbetreffende gevolgen en wetten hier rond... daarom mijn vraag, in een ander, punt-komma correcte manier gesteld.

        mvg,
        Kristof
        Canon eos 1DM3 & 550D
        Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM, Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM, Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM, , 580 EX II en wat extraatjes

        Comment


        • #5
          Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

          Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Wouters Bekijk bericht
          @ Rudy, bedankt voor je input. Maar dan stel ik me weer de vraag of ik en de andere ouders geen toestemming moeten geven dat mijn dochter gebruikt word als zijnde "commercieel doeleinde"... als ik niet wil dat mijn dochter op tv van iedere huiskamer kan verschijnen, moet hier toch ook iets tegen in te brengen zijn... Ver gezocht ik weet het... maar zo gaat het nu eenmaal.
          Tja, dit is dan de andere kant ivm fotografie.

          Inderdaad, elke ouder heeft het recht om anderen te verbieden hun kinderen te fotograferen en/of foto's van hun kinderen te laten publiceren. (Dit is zowat de hoofdregel.)

          Maar... door contracten kun je op deze regel een uitzondering bekomen.

          Zo hebben de meeste scholen tegenwoordig in het schoolreglement staan dat er foto's mogen genomen worden bij schoolactiviteiten en dat deze foto's voor publicitaire, of welke andere doeleinden, mogen gebruikt worden, zolang het de eerbaarheid van het kind niet ten nadelen komt. Daar elke ouder normaal dit schoolreglement moet ondertekenen, hebben zij dadelijk de toestemming om foto's te nemen van je kinderen op school of tijdens elke andere activiteit georganiseerd door de school.

          Op een event kunnen ze dit ook opnemen in het reglement van het gebeuren. Zo heb ik op het reglement van de Eroticabeurs zien staan dat iedereen die een ticket koopt moet aanvaarden dat zij op de beurs zelf kunnen gefotografeerd worden en dat deze foto's voor publicatie kunnen gebruikt worden. Er stond dan ook nog iets bij vermeld als, door het kopen van het ticket ga je akkoord met het reglement van de beurs.


          En zo zullen er nog tig van andere mogelijkheden zijn om toestemming te geven om foto's te nemen op privé eigendom en tig van regels om dingen te verbieden. (Gezien van het standpunt van de fotograaf en van de gefotografeerde.) Het is daarom toch wel aangewezen om eventueel het reglement van het event dat je wil fotograferen in te kijken, of even navraag te doen bij de organisator.


          Ik ga nu eerlijk bekennen, ik doe dit ook niet altijd hoor. In de meeste gevallen begin ik zelf ook meestal gewoon met foto's te nemen, en indien niemand naar mij toekomt om te melden dat dit eigenlijk niet mag, doe ik gewoon verder. Mijn foto's worden in principe toch nooit gebruikt voor commerciële doeleinden en de meeste zijn zelfs gewoon voor mijn persoonlijk collectie. Tot op heden heeft er mij nog niemand aangesproken om te stoppen. Maar heb ik wel al eens de vraag gehad of ik hun de foto's eventueel zou kunnen bezorgen zodat zij die ook konden gebruiken op hun website. Als dit mij de mogelijkheid geeft om verder te fotograferen, dan heb ik daar helemaal geen probleem mee.
          Mvg,
          Rudy Mas
          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

          Comment


          • #6
            Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

            In de kerk is dat omdat er anders voor ieder kind de vader, moeder en nog een paar andere familieleden mee naar voor komen om foto's te maken (want die hebben ook allemaal een camera).
            Op den duur staan er dan meer met een camera vooraan in de kerk dan dat er nog op de stoelen zitten.
            Het is logisch dat ze dan vragen om geen foto's te maken in de kerk, en dat ze ervoor zorgen dat er een of twee fotografen rondlopen die een fotoreportage maken die dan achteraf op cd wordt geleverd, of dat je foto's kan bestellen.
            Als die fotograaf voor elk kind een andere cd moet samenstellen, dan is dat onbegonnen werk.
            Op heel wat foto's staan meerdere kinderen tegelijk, moet de fotograaf dan de andere gezichten onherkenbaar maken?

            Als ze toelaten aan iedereen om foto's te maken op een dansoptreden, dan zal je tussen de flitsen door misschien nog wel af en toe naar het optreden kunnen kijken, want dan staan er daar misschien 50 met hun camera naar het podium te flitsen.
            En die staan dan ook nog eens allemaal in de weg voor de andere toeschouwers...

            Hier in Sint-Jozef Rijkevorsel maak ik de foto's tijdens de eerste communie, en ik probeer dat zo goed mogelijk te doen.
            Maar ik kan nooit garanderen dat elke foto perfect is, want daarvoor gaat alles veel te snel.
            In het begin komen ze zich allemaal voorstellen, dan staan ze een paar seconden aan de micro. Ze zijn dan zo zenuwachtig dat ze zelden echt stil blijven staan.
            Op dat ogenblik wordt er van de fotograaf verwacht dat hij (of zij) van elk kind een perfecte foto kan maken (er is dan ook niet veel licht).
            Als je in een studio met modellen werkt, dan heb je meerdere kansen om een perfecte foto te maken, tijdens zo'n eerste communie krijg je doorgaans maar één kans om op het knopje te drukken, en dan is er altijd een kans dat net die ene foto toch niet zo goed is als je wel zou willen.
            Het licht is ook nooit optimaal, je moet op hoge iso werken, en met een grote diafragma-opening. Als je op lage iso werkt en flitst, dan is het net alsof het donker was in de kerk, want dan is alleen de voorgrond belicht.
            Die omstandigheden maken het dus niet zo gemakkelijk om "de perfecte foto's" te maken.
            Als je in de kerk bent, dan lijkt het soms dat er toch redelijk wat licht is, maar als je de camera boven haalt, dan zal je zien dat de iso heel hoog moet om de sluitertijd nog aanvaardbaar te houden (liever wat ruis dan volledig onscherpe foto's door bewegingsonscherpte, maar gelukkig is ruis niet meer zo'n probleem bij de recentere camera's).

            Veel geld verdien je er ook niet mee, want als je de werkelijke kostprijs per uur zou moeten tellen, dan verkoop je waarschijnlijk één cd, en wordt die gekopieerd door alle anderen.
            Je moet de cd's dus net niet weggeven, op die manier hou je er nog een paar euro's aan over.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

              Moest het zo verlopen zou ik volledig akkoord zijn... doch, 35 euro per dvd'tje is wel wat veel in mijn ogen zeker als je dan de fout maakt om bepaalde kinderen helemaal niet gefotografeerd te hebben omdat je te laat was, of batterijen moest vervangen (wat ik ook al raar vind dat je dat overkomt tijdens een maximaal twee uur durend evenement.)
              Verder doel ik eerder op de openheid van de markt... we zijn hier in het dorp met drie fotografen. twee zelfstandig, 1 in bijberoep. Uiteindelijk zou er dan een vrijheid van markt moeten zijn, en de ouders laten beslissen wie de fotograaf word, of gewoon de beste in prijs/kwaliteit te laten kiezen...
              Het lijkt me onmogelijk dat er vastgelegd word om 1 bepaalde fotograaf jaar in jaar uit het geld te laten verdienen, terwijl deze er eigenlijk niet eens zo veel van bakt..

              Dat niet iedereen dadelijk mag gaan flitsen met 20 tegelijk dat begrijp ik, maar als mensen een "professioneel fotograaf" inhuren voor de communie, lijkt het mij onmogelijk dat deze geweigerd word in de kerk... want zoals je zegt, flitsen gaat die niet doen, en in de weg lopen (als hij/zij een beetje het algemeen fatsoen wat onder fotografen loopt respecteert) ook niet...
              Canon eos 1DM3 & 550D
              Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM, Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM, Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM, , 580 EX II en wat extraatjes

              Comment


              • #8
                Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen


                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

                  Als ik hier 35 euro vraag voor een cd of dvd met de foto's van de eerste communie, dan vermoed ik dat er niet erg veel kandidaat-kopers zullen zijn (ik vraag 6 euro voor een cd, de persoon die komt filmen die vraagt 12,5 eur voor een dvd, ik moet dubbel zoveel cd's branden als dat hij dvd's verkoopt).

                  De batterijen van beide camera's die ik gebruik zijn 100% geladen voor ik vertrek, en de capaciteit van de geheugenkaartjes is een veelvoud van wat ik nodig heb.
                  Alle mogelijke instellingen zijn vooraf gebeurd (bijvoorbeeld de instellingen van de auto-iso zijn erg belangrijk).
                  Daardoor zal ik dus al geen foto's missen.
                  Als er toch een probleem zou zijn met een van de camera's, dan kan ik nog steeds de andere gebruiken, maar dan moet ik wel een keuze maken of er de tele of de breedhoek op komt.
                  Met de breedhoek (24-70) is het dan gemakkelijker om alles op de foto te krijgen dan met de tele (70-200), want die dient vooral voor de portretjes en details (dat kan ook met de 24-70, maar dan moet ik dichterbij komen en sta ik meer in de weg voor het "publiek" in de kerk, met de 70-200 kan ik gemakkelijker detailfoto's maken zonder in de weg te lopen).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

                    Er wordt (in België) vaak veel geld uitgegeven aan een eerste communie en dan liggen zeuren over 35 euro voor de fotograaf, dat is diep triest. Maar het is vaak zo, ook bij drukwerk dat de fotograaf de sluitpost is. Schaamteloos, dat jullie liever een optreden verstoren van alle kinderen (want alleen jullie eigen kind doet er toe) om een paar euro voor een fotograaf uit te sparen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

                      als ikzelf als fotograaf zijnde betere foto's maak dan hetgene de andere fotograaf probeert te produceren, ja hoor! dan ga ik zeker over 35 euro zeuren... en nee, het gaat me niet om die 35 euro, het gaat me dan over mooie foto's....
                      Canon eos 1DM3 & 550D
                      Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM, Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM, Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM, , 580 EX II en wat extraatjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                        Er wordt (in België) vaak veel geld uitgegeven aan een eerste communie en dan liggen zeuren over 35 euro voor de fotograaf, dat is diep triest. Maar het is vaak zo, ook bij drukwerk dat de fotograaf de sluitpost is. Schaamteloos, dat jullie liever een optreden verstoren van alle kinderen (want alleen jullie eigen kind doet er toe) om een paar euro voor een fotograaf uit te sparen.
                        Wij, dat zijn diegenen die jij "jullie" (!) noemt, zeuren niet over die 35€. Wel over het feit dat je geen foto's mag maken van je eigen kind.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                          Wel over het feit dat je geen foto's mag maken van je eigen kind.
                          Dan moet je gewoon de ceremonie privé regelen.....
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Dan moet je gewoon de ceremonie privé regelen.....
                            Hmmmm. Off topic.
                            Als ik dat privé regel dan hebben die kinderen een dagje Disneyland aan hun been. Met een leuke video als souvenir.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

                              Je kan natuurlijk ook een privé eerste communie regelen met rent a priest. Bij voorkeur vraag je een knappe priester en je laat een tv speakerin de teksten lezen.
                              Prachtig evenement. Je hebt prachtige fotos want als ik het goed begrijp is het daar toch allemaal om te doen.
                              Je overtuigd bovendien zelf de ouders dat Jij de goede fotograaf bent die voor 6 eur de perfecte foto's maakt.

                              Sukses

                              Comment

                              Working...
                              X