Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor Formule 1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor Formule 1

    Binnen 2 weken ga ik naar de F1 in Hongarije. Waarschijnlijk huur ik hiervoor een lens. Ik vroeg me af wat de beste keuze is voor een afstand van +/- 50m van het circuit zittende:

    - 300mm F2.8 (1ste versie)
    - 100-400mm F4.5-5.6

    Zoals het er nu naar uitziet zal het er zonnig zijn. Het is een afweging van diafragma tov mm's. Wat denken jullie?


    PS: Ik besef dat velen van jullie vinden dat een lens huren weggesmeten geld is. Dit is inderdaad zo. Echter blijft het nog steeds een pak goedkoper dan er een te kopen. Ook al verkoop ik de aangekochte lens direct, dan nog ben ik meer geld kwijt . Dus gelieve de commentaren hieromtrent achterwege te laten. Thnx!
    Canon 50D, Canon F4 24-105mm, Canon 10-22mm, Canon F1.8 50mm
    Flickr page

  • #2
    Re: Welke lens voor Formule 1

    Off topic, maar welk weerbureau voorspelt 14 dagen vooraf?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor Formule 1

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Off topic, maar welk weerbureau voorspelt 14 dagen vooraf?
      Inderdaad offtopic en volledig nutteloos . Ik volg al een tijdje de weersvoorspellingen en het ziet er nu al weken goed uit. Ik hou hier rekening mee ivm diafragmakeuze. Is het een exacte wetenschap? Uiteraard niet, maar wel een startpunt. Laten we het dus aub on topic houden
      Canon 50D, Canon F4 24-105mm, Canon 10-22mm, Canon F1.8 50mm
      Flickr page

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor Formule 1

        Ik zou voor de 100-400 gaan. Ik veronderstel dat je drie dagen op circuit zal zijn en dus de vrijdag en zaterdag wat rondwandelt en dus zul je niet overal 50m van circuit staan?
        7D en 17-55/2.8 en 70-200 4 L IS en ext 1.4II en 430EXII

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor Formule 1

          Ik zou kiezen voor:

          100-400mm F4.5-5.6

          Hangt een beetje af van de sluitersnelheid en de iso die je selecteert
          YMMV Nerdi
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor Formule 1

            Oorspronkelijk geplaatst door chlaenen Bekijk bericht
            Binnen 2 weken ga ik naar de F1 in Hongarije. Waarschijnlijk huur ik hiervoor een lens. Ik vroeg me af wat de beste keuze is voor een afstand van +/- 50m van het circuit zittende:

            - 300mm F2.8 (1ste versie)
            - 100-400mm F4.5-5.6

            Zoals het er nu naar uitziet zal het er zonnig zijn. Het is een afweging van diafragma tov mm's. Wat denken jullie?


            PS: Ik besef dat velen van jullie vinden dat een lens huren weggesmeten geld is. Dit is inderdaad zo. Echter blijft het nog steeds een pak goedkoper dan er een te kopen. Ook al verkoop ik de aangekochte lens direct, dan nog ben ik meer geld kwijt . Dus gelieve de commentaren hieromtrent achterwege te laten. Thnx!
            Indien je niet tot de happy few behoort, m.a.w. tot de 60 à 70 vaste fotografen en afhankelijk van het circuit een 12 tot 20-tal lokale fotografen (gezien je Nederlands zal je waarschijnlijk niet tot die laatste behoren), en dus op de tribune moet gaan zitten, dan zou ik een niet al te grote lens aanraden. De personen naast je worden het zicht belemmert, en de persoon voor je kan al eens die knoert tegen z'n hoofd krijgen. Niet ideaal om vrienden te maken... Als je wèl tot de happy few behoort, dan zou ik zeggen, huur een 2-tal lenzen en een extra body. Maar aangezien je hier de vraag stelt, en niet over de lenzen beschikt veronderstel ik dat je in de tribune zal zitten?
            Als je de lenzen huurt, vraag er dan misschien ook meteen bij in hoeverre je verzekert bent, of je kan laten verzekeren, tegen diefstal. En misschien ook of je die lenzen wel mee naar het buitenland mag nemen (je weet maar nooit wat er in de kleine lettertjes van het formuliertje staat dat je ondertekent)

            mvg,
            Bart
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor Formule 1

              moest ik in uw plaats zijn zou ik het volgende huren:

              een 400 f2.8 IS
              een 70-200 f2.8 IS laatste versie

              en een 1.4x tc

              daar ga je een hoop plezier aan hebben!
              2 zeer snelle, accurate en weersbestendige lenzen (je weet nooit).

              gaat je wa kosten maar je gaat er plezier aan hebben.


              (op welke body)
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor Formule 1

                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                moest ik in uw plaats zijn zou ik het volgende huren:

                een 400 f2.8 IS
                een 70-200 f2.8 IS laatste versie

                en een 1.4x tc

                daar ga je een hoop plezier aan hebben!
                2 zeer snelle, accurate en weersbestendige lenzen (je weet nooit).

                gaat je wa kosten maar je gaat er plezier aan hebben.


                (op welke body)
                Thnx voor het advies, maar bovenstaande lenzen zijn de enige 2 die ik in acht neem . Anderen zijn te duur of niet aanwezig in de winkel.
                Canon 50D, Canon F4 24-105mm, Canon 10-22mm, Canon F1.8 50mm
                Flickr page

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor Formule 1

                  Oorspronkelijk geplaatst door chlaenen Bekijk bericht
                  Thnx voor het advies, maar bovenstaande lenzen zijn de enige 2 die ik in acht neem . Anderen zijn te duur of niet aanwezig in de winkel.
                  Bij Konijnenberg te huur voor respectievelijk 40 en 20 euro/dag (en 1/2 prijs vanaf dag 2).
                  Niet zo duur, waarom huur je ze niet alle 2? Zo'n meerprijs is dat niet bovenop inkom, verblijf en reis...
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor Formule 1

                    Als je 50m van het circuit staat kom je er niet met 400mm hoor !
                    Ik heb vorig jaar de 600mm gebruikt op Spa, en dan sta ik op 15m tot 25m van de wagens vandaan
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor Formule 1

                      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                      Als je 50m van het circuit staat kom je er niet met 400mm hoor !
                      Ik heb vorig jaar de 600mm gebruikt op Spa, en dan sta ik op 15m tot 25m van de wagens vandaan
                      Ik vrees dat TS dit als off topic zal beschouwen. Hij wenst, zoals hij reeds vermeldde, enkel advies omtrent de 2 vernoemde objectieven in zijn openingspost...
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor Formule 1

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Ik vrees dat TS dit als off topic zal beschouwen. Hij wenst, zoals hij reeds vermeldde, enkel advies omtrent de 2 vernoemde objectieven in zijn openingspost...
                        Waarom off-topic, ik zeg hem juist dat met de twee lenzen die hij wil huren/lenen teleurgesteld zal terugkomen ... dus eigenlijk is het verloren geld dan.

                        Nu met 400mm kan je overzicht shots maken met de f1 wagen 'ergens' in het frame, en dat kunnen best mooie foto's zijn, maar ik heb graag dat de wagen toch het belangrijkste in de crop is, en laat nu net bij F1 het mooi zijn om zelfs niet heel de wagen in beeld te hebben maar juist de helm en een stuk van de wagen ... en op 50m met 400mm kan je dat vergeten of je moet enorm gaan croppen in post processing, niet fijn dus.

                        Nu wil TS toch tussen die twee lenzen kiezen dan zou ik voor de 100-400 gaan, ten eerste omdat die meer bereik heeft, en ten tweede omdat het een zoom is, kan je tenminste van 100 tot 400mm gaan.

                        Ik gebruik alleen een vaste lens zoals een 300mm 2.8 of een 5-600mm prime als ik een 2e body met een 70-200 2.8 of 100-400 heb. Geen tijd verspillen met lenzen wisselen en het risico hebben dat er stof of nog erger een druppel water in je body komt
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens voor Formule 1

                          De reden waarom ik enkel deze 2 lenzen als kandidaten beschouw is simpel, het zijn de enige 2 betaalbare alternatieven . Ik ga een week op verlof dus een 500/600... lens huren zou duurder uitkomen dan de reis... Ga eens informeren bijKonijnenberg wat de voorwaarden zijn en of de lens nog vrij is. Zo niet, gewoon met mijn 24-105mm wat sfeerbeelden schieten tijdens pitwalk en voor de rest genieten van de race
                          Canon 50D, Canon F4 24-105mm, Canon 10-22mm, Canon F1.8 50mm
                          Flickr page

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens voor Formule 1

                            Oorspronkelijk geplaatst door chlaenen Bekijk bericht
                            Zo niet, gewoon met mijn 24-105mm wat sfeerbeelden schieten tijdens pitwalk en voor de rest genieten van de race
                            Deze ingesteldheid durf ik tegenwoordig ook meer en meer aannemen ... terug genieten in plaats van alleen maar te werken ... er lopen toch genoeg would-be's rond die binnen de paar uren beelden online hebben staan ... post processing, rule of thirds, tegenlicht vermijden ... nooit van gehoord maar wel accred hebben en met een fortuin aan materiaal rondlopen.

                            Gewoon genieten en laat anderen maar foto's maken
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens voor Formule 1

                              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                              Deze ingesteldheid durf ik tegenwoordig ook meer en meer aannemen ... terug genieten in plaats van alleen maar te werken ... er lopen toch genoeg would-be's rond die binnen de paar uren beelden online hebben staan ... post processing, rule of thirds, tegenlicht vermijden ... nooit van gehoord maar wel accred hebben en met een fortuin aan materiaal rondlopen.

                              Gewoon genieten en laat anderen maar foto's maken
                              Doe ik ook al even hoor. Je word alleen maar gefrustreerd, of je loop er voor je werk met een pasje, en dan kan je mooie beelden maken. Of je staat achter den draad, en eigenlijk kan je er daar niet veel van bakken. Zelfs niet met een 400mm.

                              Comment

                              Working...
                              X