Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vriendendienst - hoe aanpakken ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

    Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
    OVan Gogh zijn werk behoort tot de duurste in de wereld en toch voelde hij zich als een loser. Misschien zou hij zich zo niet gevoeld hebben als hij had geweten dat zijn werk zo populair ging worden.
    De waarheid niet te veel geweld aan doen. Van Gogh voelde zich een genie en onbegre-
    pen. Lees anders zijn brieven aan zijn broer bijvoorbeeld maar eens. Doch dit ter zijde.

    Johan zijn probleem is dat hij het zo ver heeft laten komen. Begint hij nu geld te vragen
    dan is het toch dat hij voor deze en gene gratis heeft gewerkt. Maar goed, je moet eens
    de knoop doorhakken.
    Gewoon eerlijk zijn. Zeggen tegen je familie en vrienden wat je hier zegt, en waar het
    op staat. Het kost je geld. Zoveel en zoveel. De meesten zullen het begrijpen. En zij
    die dat niet doen verdienen geen mooie foto's, geen goede fotograaf, geen vrienden...
    Laat ze maar iemand anders zoeken om van te profiteren.

    Comment


    • #17
      Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

      20 jaar geleden voor ik fotografeerde om den brode... de volgende raad gehad van een bedrijfsleider die enkele foto's voor reclame doeleinden wou bestellen en zag dat ik aarzelde toen hij mij om een prijs vroeg...

      Ik vond het toen zeer beschamend om over geld te praten. Hij zag dat ik het moeilijk had ermee en zei het volgende:

      "Gratis, dat wil zeggen dat ik je werk niet respecteer maar als jij iets gratis of bijna gratis aanbied wil dat zeggen dat je je eigen werk niet respecteert en als jij niet denkt over jezelf dat je goed bent, wat moet ik dan denken? "

      Ik ben deze wijze woorden nooit vergeten. 20 jaar later ken ik nog steeds de naam en het adres van die man uit mijn hoofd.
      TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

      Comment


      • #18
        Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Klojo Bekijk bericht
        20 jaar geleden voor ik fotografeerde om den brode... de volgende raad gehad van een bedrijfsleider die enkele foto's voor reclame doeleinden wou bestellen en zag dat ik aarzelde toen hij mij om een prijs vroeg...

        Ik vond het toen zeer beschamend om over geld te praten. Hij zag dat ik het moeilijk had ermee en zei het volgende:

        "Gratis, dat wil zeggen dat ik je werk niet respecteer maar als jij iets gratis of bijna gratis aanbied wil dat zeggen dat je je eigen werk niet respecteert en als jij niet denkt over jezelf dat je goed bent, wat moet ik dan denken? "

        Ik ben deze wijze woorden nooit vergeten. 20 jaar later ken ik nog steeds de naam en het adres van die man uit mijn hoofd.
        een man naar mijn hart

        respect
        Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
        website: http://www.hung.be
        facebook - Instagram

        Comment


        • #19
          Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          is toch een logische reactie.
          als hij weet dat jij een beroeps of bijberoep fotograaf bent zal hij waarschijnlijk niet zo reageren.
          grt,bouk.

          Ik bén een beroepsfotograaf. Dus nee, hij reageert verkeerd...
          * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

          Comment


          • #20
            Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
            (dit staat los van mijn werk voor Indiestyle.be, waar ik wel veel voor terugkrijg in de vorm van gratis toegang tot een concert van een internationale band of waardering etc)
            Die "waardering" die je via Indiestyle.be krijgt is dus veel meer waard dan de waardering van de mensen waar je in je voorbeeld over spreekt
            www.fotofolio.be

            Comment


            • #21
              Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

              Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
              Ik bén een beroepsfotograaf....
              oh..dat wist ik niet!
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #22
                Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                Ik snap waarom je gewoon niet durft zeggen dat je kosten hebt en dat je er veel tijd in steekt. (indien ze dit al niet spontaan vragen)
                Iedereen die wat verstand heeft zou dit moeten begrijpen, vreemden en vrienden, en ze vergoeden.
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #23
                  Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                  als je gratis werkt staat je agenda binnen de korste keren overvol...

                  ze denken, ach tis digitaal da kost em toch niets...

                  volgende kom ik ook regelmatig tegen : kan je ons huwelijk fotograferen? een album hebben we niet nodig, mijne man kan met de computer werken en die zal die zelf wel maken. Dan verwachten ze dat ze er met een paar honderd euro gaan vanaf komen...
                  Goed geprobeerd zeg ik dan !

                  enkele weken terug bij een communiereportage, de reportage was nog maar met gedaan en da vraag om een cd met alle foto's erop was er al, en direct achter de vraag volgende zin :' tis niet om ergens anders laten bij te maken hoor'. dan weet ik al hoe laat het is... opnieuw goed geprobeerd :-)

                  Als je jezelf en je werk respecteert vraag er dan een normale prijs voor, als ze dan voor u kiezen is het omdat ze u werk goed vinden en niet omdat je gratis werkt !!!

                  ik werk op zelfstandige basis en van mij denken/verwachten ze dus zoals je kan lezen soms ook dat ik voor niks werk, dus ik kan me voorstellen dat dit bij iemand die dit met hart en ziel als hobby doet nog eens zo erg is...

                  en vrienden van vrienden zijn GEEN vrienden !!!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                    Ge moet gewoon neen durven zeggen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                      Vraag eens de prijs van een poetsvrouw / tuinman / klusjesman, ...
                      Als je een aantal uren voor je vrienden werkt, vraag een vriendendienst terug in geld of hulp. Zo is het dan dienst om dienst!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                        Die "waardering" die je via Indiestyle.be krijgt is dus veel meer waard dan de waardering van de mensen waar je in je voorbeeld over spreekt
                        Nee, muziek is mijn passie. Concertfotografie is de combinatie van muziek en fotografie. En t heeft het voordeel dat ik foto's van mijn favoriete bands heb en gratis naar (uitverkochte) concerten kan gaan.

                        Met concertfotografie is geen geld te verdienen, dus heb ik niet het gevoel dat ik iemands broodwinning afpak. En als ik sommige concertfoto's in de Gazet Van Antwerpen zie, da's om te janken.

                        Als ik foto's van feestjes van vrienden van vrienden of zo 'moet' maken, dat is een opdracht, dikwijls al een beetje tegen mijn zin, zeker als je ziet dat je er geen waardering voor krijgt.
                        Last edited by johan de man; 20 mei 2011, 22:28.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          Nee, muziek is mijn passie. Concertfotografie is de combinatie van muziek en fotografie. En t heeft het voordeel dat ik foto's van mijn favoriete bands heb en gratis naar (uitverkochte) concerten kan gaan.
                          Mijn passie is kinderfotografie ... doch doe ik mijn passie niet gratis ... de mensen die jouw beelden gratis krijgen zorgen ervoor dat de beroepsfotografen in quote 2 geen markt meer hebben door de visie van "het voordeel van gratis naar concerten te gaan".

                          Ludiek voorbeeld: "Hallo, ik ben bob en fotografie is mijn passie - daarnaast ben ik echt verzot op huwelijksfeesten dus combineer ik die 2 ... ik fotografeer gratis in ruil voor een uitnodiging op het avondfeest."

                          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          Met concertfotografie is geen geld te verdienen, dus heb ik niet het gevoel dat ik iemands broodwinning afpak. En als ik sommige concertfoto's in de Gazet Van Antwerpen zie, da's om te janken.
                          Jij hebt blijkbaar dat gevoel niet ... anderen die er hun beroep willen van maken wel ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          Als ik foto's van feestjes van vrienden van vrienden of zo 'moet' maken, dat is een opdracht, dikwijls al een beetje tegen mijn zin, zeker als je ziet dat je er geen waardering voor krijgt.
                          Misschien volgende keer een simpele "Nee" antwoorden?
                          www.fotofolio.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                            Ik lees hier nogal wat reacties van Pro's, en "bijberoepers", Ik snap ook hun frustraties, maar iemand die altijd "gratis" zoekt, en sites die gratis tickets geven aan amateurs zullen ook geen geld uitgeven aan een Pro... Zelfde met bandshoots, de gitarist van een bevriende groep die toevallig een D90 heeft zal het dan wel doen, als ze dan eens in het voorprogramma mogen op een of ander metalfeestje...

                            En een goeie raad voor pro's, doe nòòit zaken met familie of vrienden. ' t is altijd iets achteraf. Als je maar genoeg reklame maakt, en hard genoeg van de toren blaast zal het échte doelpubliek jullie wel vinden.

                            Ben een beetje off topic aan het gaan hé
                            Johan , Gewoon NEE zeggen in het vervolg, als je geen zin erin hebt.. Als je wél zin hebt, zeg dan vooral JA ... Het leven is veeeeeel te kort om stress te hebben, en Uw zuurverdiende weekends te verpesten.
                            Last edited by tommmm; 20 mei 2011, 23:49. Reden: off topic zin verwijderd !

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
                              Ik lees hier nogal wat reacties van Pro's, en "bijberoepers", Ik snap ook hun frustraties, maar iemand die altijd "gratis" zoekt, en sites die gratis tickets geven aan amateurs zullen ook geen geld uitgeven aan een Pro... Zelfde met bandshoots, de gitarist van een bevriende groep die toevallig een D90 heeft zal het dan wel doen, als ze dan eens in het voorprogramma mogen op een of ander metalfeestje...
                              .
                              Ik ken amateurconcertfotografen, bv Xavier Marquis, die 1000 x beter zijn dan de 'officiele' persfotografen.
                              Last edited by johan de man; 21 mei 2011, 00:24.
                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                                Gewoon direct zeggen dat je het best wilt doen maar dat je er behalve de avond zelf nog een hoop werk in moet steken (uitzoeken, nabewerken). Noem ook zélf een bedrag! Geen boze gezichten achteraf en willen ze gratis? Nou dan zoeken ze toch lekker iemand anders.

                                Comment

                                Working...
                                X