Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vragen ivm analoge fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vragen ivm analoge fotografie

    Voor school hebben we als opdracht gekregen om een reportage te maken van 7 foto's. Mijn tante en oom telen nog asperges, niet voor de veiling maar zo wat voor eigen gebruik, en ik dacht dit 'proces' te fotograferen en het liefst analoog (weet niet hoe het komt maar heb een analoge microbe te pakken).

    Nu is de plaats waar mijn tante de asperges kuist, heel donker. De films die ik heb zijn ISO 400, maar als ik het goed begrijp kan ik +2 belichtingscompensatie toepassen en dan heb ik ISO 1600? Dacht wel dat dit met de ganse film zo moet maar wat dan met de foto's die ik buiten neem, worden deze dan niet overbelicht?

    Vraag me ook af welke lenzen ik het best meeneem. Voor mijn digitale nikon heb ik 2 lichtsterke lenzen van 50 mm 1,4 f en 85 mm 1,8f, maar mijn analoge lens is een niet zo sterke (F4,5) zoomlens, zomen werkt wel makkelijker maar ik vrees dan voor de resultaten mbt belichting en flitsen wil ik liever niet.

    Ook tips rond wat ik zeker moet fotograferen zijn van harte welkom... ben zelf niet zo zeer thuis in dit beroep en is ook mijn eerste reportage. De handen, het veld, asperges zelf, kuisen, inbinden,...

    Ik weet dat het misschien veel vragen zijn maar morgen ga ik nog eens op verkenning en maandag dan de foto's nemen. Ik ben graag goed voorbereid en vertrek graag met een idee, en het helpt om daarnaar met anderen te kijken.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Vragen ivm analoge fotografie

    je kan je 400 inderdaad belichten op 1600 maar vermeld dit dan zeker bij het laten ontwikkelen van je film, ontwikkeltijd zal moeten aangepast worden !!!

    je moet dan ook de volledige film op 1600 belichten

    zou die 50mm 1.4 en/of 85mm 1.8 gebruiken, hangt natuurlijk af hoeveel plaats je hebt binnen

    Comment


    • #3
      Re: Vragen ivm analoge fotografie

      Kleur of Zw/W ? in kleur zal 2 stops onderbelichten resulteren in Ahem. troep. (om naar 1600 iso te gaan moet je 2 stops onderbelichten (-2) , niet overbelichten - overbelichten zal je iso niet verhogen maar verlagen (reken maar na))
      In Zw/w als je zelf wil ontwikkelen moet je je ontwikkeltijd verlengen met matige resultaten (schaduwen lopen dicht).
      Maw. Gebruik geen gevorderde technieken als je de standaard analoge techniek NIET onder de knie hebt.
      Je moet je hele film op dezelfde gevoeligheod belichten.

      YMMV Nerdi

      NB. De truk hier is de ruimte met kunstlicht uitlichten zodat een realistische weergave ontstaat .. Doen ze in de film ook (wat dacht je)
      Last edited by Nerdifant; 16 april 2011, 18:06.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Vragen ivm analoge fotografie

        Bedankt Nerdifant en Snickers!

        Ik gebruik de Kodak 400 Tmax zwart-wit film. Dus als ik het goed begrijp moet ik de belichtingscompensatie op -2 zetten om ISO 1600 te verkrijgen.

        De techniek heb ik nog niet helemaal onder de knie maar daarvoor ga ik ook nog naar school. Moesten de foto's niet lukken ga ik nog een keertje terug daarom ook de keuze om naar mijn tante te gaan is makkelijker om de reportage aan te passen / bij te sturen.

        In alle geval ga ik mijn reportage 2 x doen, een keer analoog en een keertje digitaal.

        Bedankt!

        Comment


        • #5
          Re: Vragen ivm analoge fotografie

          Zet gewoon je camera op 1600 ipv 400 asa, en laat hem daarna geforceerd ontwikkelen

          met een tmax 400 ga je best nog een goed resultaat bekomen op 1600 (als je lichtmeting correct is tenminste)

          suc6

          Comment


          • #6
            Re: Vragen ivm analoge fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Snickers Bekijk bericht
            Zet gewoon je camera op 1600 ipv 400 asa, en laat hem daarna geforceerd ontwikkelen

            met een tmax 400 ga je best nog een goed resultaat bekomen op 1600 (als je lichtmeting correct is tenminste)

            suc6
            zo

            maar ik zou Tri-x voorstellen. heerlijke film
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Vragen ivm analoge fotografie

              ik heb dit zelf ook ooit met T-max 400 gedaan. Het resultaat was bevredigend.
              Steven

              Comment


              • #8
                Re: Vragen ivm analoge fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                zo

                maar ik zou Tri-x voorstellen. heerlijke film
                Persoonlijk zou ik ook voor Tri-X gaan. T-max is weinig fouttolerant en komt best tot uiting in een moderne versnellende ontwikkelaar als XTOL, Microphen of DD-X. Allround ontwikkelaars als D76 of Id-11 zou tweede keus zijn.

                YMMV, Nerdifant
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment

                Working...
                X