Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

    Hallo fotofanaten,
    Ik ben nog een groentje in de digitale fotografie, maar vind het wel heel interessant om de genoegens ervan te ontdekken.
    Ik heb met mijn speeltje A520 al heelwat plaatjes geschoten en overweeg er een deel van te laten afdrukken.
    Mijn vraag is nu: hoe klein mag je per foto het bestand maken, zodat het toch niets (of tenminste niet al te veel) aan kwaliteit verliest voor de afdruk?
    Ik bedoel: bij een originele foto van 2 Mb, krijg ik dan nog een duidelijke afdruk als ik de bestandsgrootte terugbreng tot 200 Kb?
    En nu ik toch bezig ben: met welke afdrukcentrales hebben jullie goede ervaringen qua prijs/kwaliteit?
    Je ziet: ik ben écht nog een groentje hé...

    Groetjes en bedankt voor de antwoorden!

  • #2
    Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

    Hoi,

    Ikzelf ben heel tevreden van www.foto.com
    Snelle service en goede kwaliteit, en bovendien de goedkoopste die er te vinden is. Zeker handig als je veel foto's wil laten afdrukken. Je kan alles doen vanachter de computer en de foto's worden thuisgestuurd.
    Enige minpunt is dat je VISA nodig hebt om te betalen, en niet iedereen heeft dat natuurlijk.

    Groetjes
    Vicky

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

      hoi Ludwig,

      laat je foto's zoals ze zijn qua resolutie/bestandsgrootte etc... Zeker niet verkleinen omdat ze dan wat sneller geupload worden naar de centrale, want een kleine bestandsgrootte = minder pixels = minder detail.
      Buiten bewerkingen zoals contrast/brightness enz...: afblijven!!!

      voor het afdrukken van foto's werk ik tot hiertoe via www.pixum.be!
      groetjes,
      Johan

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's



        here ya go!
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

          OK, dus ik stuut de foto's ongewijzigd door; alleen de correcties in PS, dus. Hebben jullie ervaring met bv. Kruidvat, Di, MinitColors, Extrafilm, enzo? Want je hoort tegenwoordig honderden namen van afdrukcentra en fotowinkels. Of is het allemaal ongeveer hetzelfde?
          Toch reeds bedankt voor de nuttige tips!

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

            mijn brood, vlees en ander beleg haal ik om de hoek. Maar al wat fotografie betreft (dus ook prints) gebeuren via het web! is toch veel handiger niet?

            uploaden bij pixum, en dan een 4-tal dagen later heb je ze in de bus, tiptop verpakt (hoewel ik toch wel 1 keer deukjes had, maar ja de postbode had ze dan ook persé in een te kleine brievenbus willen proppen).

            doe mij maar online, versturen vanuit mijn luie zetel, en de postbode brengt ze wel (bijna tot op mijn schoot)

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
              hoi Ludwig,

              laat je foto's zoals ze zijn qua resolutie/bestandsgrootte etc... Zeker niet verkleinen omdat ze dan wat sneller geupload worden naar de centrale, want een kleine bestandsgrootte = minder pixels = minder detail.
              Buiten bewerkingen zoals contrast/brightness enz...: afblijven!!!

              voor het afdrukken van foto's werk ik tot hiertoe via www.pixum.be!
              groetjes,
              Johan
              De gelijkheden gaan volgens mij niet helemaal op. Het is heel goed mogelijk met evenveel pixels een kleinere bestandsgrootte te bekomen. Voor "minder detail" is de zaak iets gecompliceerder. Veel hangt ook af van het formaat waarop je de foto's wilt laten afdrukken. Bij de "enz..." zou ik toch "verscherpen" expliciet vermelden.
              home page: http://cage.ugent.be/~hs
              reisblog: http://herser.wordpress.com
              foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

                Afhankelijk van het formaat waarin ik de foto's laat afdrukken wijzig ik de imagesize in PS en 'Save for web ...' als JPG (Quality 100%). Op die manier bekom ik een goede afdruk.

                De 3 afdrukcentrale die ik gebruik :

                - Spector (via spector.be) --> Snel (2 tal dagen dagen) maar duur
                Spector (via spector fotograaf) --> Snel (volgende dag) zelfde prijs
                - Delhaize (via delhaize.be) --> Traag (4 dagen) en vrij goedkoop
                - Fotowinkel --> Bijzonder snel (onmiddelijk) maar duur (€ 0.80/foto)

                De kwaliteit is van alle drie vergelijkbaar (goed!)
                Je moet ze wel ophalen (bij de spector-fotograaf of in Delhaize in je buurt) en kan ze daar dan ook cash betalen.

                Grtz, Steven.
                Panasonic Lumix DMC-FZ20

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Steven
                  Afhankelijk van het formaat waarin ik de foto's laat afdrukken wijzig ik de imagesize in PS en 'Save for web ...' als JPG (Quality 100%). Op die manier bekom ik een goede afdruk.
                  ...
                  Grtz, Steven.
                  Dat is ook de werkwijze die ik volg. Voor foto's 10x15 cm zijn pixelafmetingen 1000x1500 ruim voldoende (ongeveer 250 dpi). En de jpg-kwaliteit is inderdaad belangrijker dan de pixelafmetingen. Wie de plaatjes doorstuurt met grote pixelafmetingen moet weten dat in het fotolabo toch een herschaling wordt uitgevoerd omdat ook zij afdrukken met een bepaalde dpi. Men kan er wel van uit gaan dat hun software een heel degelijk algoritme gebruikt dat ervoor zorgt dat er weinig kwaliteitsverlies optreedt.
                  Zoals hier reeds aan bod is gekomen voeren sommige labo's zelf nog bewerkingen uit (o.a. verscherpen) op de foto's.
                  Ik werk ook steeds via Spector (opladen via internet en afhalen bij een fotograaf in de buurt) omdat voor het geval ik niet tevreden zou zijn over de afdrukken, wat nog niet is voorgekomen, ik een goed aanspreekpunt heb. De meerprijs heb ik ervoor over.
                  home page: http://cage.ugent.be/~hs
                  reisblog: http://herser.wordpress.com
                  foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

                    Kruidvat

                    totaal foute kleuren!!
                    www.jurgengeys.be - www.apertura.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door JGeys
                      Kruidvat

                      totaal foute kleuren!!

                      tja... "schoenmaker, blijf bij je leest" luidt het spreekwoord, niet?

                      Stel je voor dat je vanaf morgen bij "onze" Corné 500 grammekes americain préparé kan bestellen?

                      Al die winkels die nu persé een graantje willen meepikken, zoals delhaize, kruidvat, di, hema, noem maar op.... ik denk er het mijne van. Ieder zijn stiel.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

                        Ja, dat de schoenmakers maar bij hun leest blijven!

                        Bedankt voor de tips. Dus de 'save for web'-techniek op 100 % is bevredigend? Ja, 't zal wat uitproberen zijn in 't begin hé.

                        Groetjes!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

                          - nooit als save for the web opslaan > 72 dpi wordt het dan ipv 180 of 300
                          - zo weinig mogleijk compressie, 8/10 of hoger dus best
                          Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

                            ik heb deze morgen mijn vakantiefotos gekregen.


                            besteld via www.photobox.ie

                            ik heb daar voor 500 foto's credits gekocht want ik moest er 282 hebben.
                            ik betaal 0.12 cent per stuk
                            dat is dus de helft van de prijs dan dat je ze bij spector ofzo zou bestellen.
                            transport en heel de zever is 2 euro

                            die credits zijn 2 jaar goed. dus ik kan volgendjaar bijna gratis mijn andere fotos ook opsturen.

                            de kwaliteit is beter dan die van spector. ook wel beter dan die van foto.com
                            foto.com kost 0.09cent. koop je 800 credits bij photobox dan kost een afdruk je ook maar 0.10 cent.

                            ik heb woensdag beseld en dezemorgend vrijdag dus waren ze er.
                            verpakt in een dik karton waar dan de 5 aparte kartonnen fotozakjes instaken.

                            betaling is met visa

                            ik ga dus bij geen ander meer

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje i.v.m. afdrukken foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door Typhon-
                              - zo weinig mogleijk compressie, 8/10 of hoger dus best
                              Als je op het scherm de compressie niet ziet, ga je die ook niet zien op je afdruk hoor!
                              Ik heb ooit bij een professionele firma afdrukken op A3 gezien van éénzelfde afbeelding, bij de laatste was de file nog 80KB, en je kon het verschil echt niet zien hoor!!

                              Comment

                              Working...
                              X