Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vliegtuigen spotten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vliegtuigen spotten

    geen ervaringen me deze lens..... maar 300 mm is te kort om vliegtuigen te spotten, 'k zit zelf ook met een 70-300, en ben er vorig jaar mee naar koksijde geweest, en ik heb geen enkele deftige foto kunnen trekken.... gewoon omdat de vliegtuigen te ver af zaten...... op zaventem ver zelfde probleem, hangt er vanaf langs waar ze opstijgen.....

    zie hier een paar voorbeelden die met een 300 mm gemaakt zijn..... 't kan goed lukken, maar de vliegtuigen moeten dicht genoeg bijkomen.... en dat is hier in belgie op de officiele airshows verboden......

    spit
    sv4


    ik wil je niet ontmoedigen, maar durf naar 1 airshow te gaan in belgie, en je gaat me gelijk geven..... en op zaventem moet je geluk hebben, langs waar ze landen en opstijgen.
    To make your dreams come true, wake up

    Comment


    • #17
      Re: Vliegtuigen spotten

      Welke lens kan ik dan beter aanschaffen, mijn portefeuille moet dit wel kunnen trekken. Dwz niet meer dan 500 Euro in mijn geval.
      Ik zou het liefst landende en opstijgende vliegtuigen fotograferen, dus echte luchtfoto's dat hoeft niet echt.

      Comment


      • #18
        Re: Vliegtuigen spotten

        Oorspronkelijk geplaatst door Johanpaulus
        Welke lens kan ik dan beter aanschaffen, mijn portefeuille moet dit wel kunnen trekken. Dwz niet meer dan 500 Euro in mijn geval.
        Ik zou het liefst landende en opstijgende vliegtuigen fotograferen, dus echte luchtfoto's dat hoeft niet echt.

        Als 500 euro je budget is, ga je zowieso compromissen moeten zoeken, en ga je het met een 300 mm moeten stellen..... als het dan alleen voor opstijgende en landende vliegtuigen is, dan ga je op zaventem de goede moment moeten afwachten, tot ze op een start/landingsbaan starten of landen waar je dicht genoeg kunt bijkomen.....

        Moest ik van u zijn, zou ik me niet echt opjagen om die 300 mm te kopen. De 300 mm die je voor 500 euro te pakken gaat krijgen (voor veel minder ook), gaat ergens tussen de f-3,5- 5 (en een chique) op 300 mm liggen.
        Daarvoor zijn de volgende 2-3 maand de licht omstandigheden toch te slecht voor, om deze te gebruiken (te weinig licht, sluitesnelheden van 1/125 moeten gebruiken e.d. op 300mm (minimum 1/500) is dit te laag en ga je beweging hebben op je foto's hebben)......

        maw, met dergelijke lens doet het de volgende 3 maand niets uit, om vliegtuigen te gaan fotograferen, cru gezegd..... dus kun je nog minimum 3 maand sparen om je lens te kopen, en als je ondertussen hier eens in de koopjeshoek rondkijkt, moet je wel in occasie een sigma 50-500 (waar je veel, en echt veel meer plezier zult aan hebben) (zelfs die sigma 50-500 is nog een compromis, want echt lichtsterk is ze niet, maar ze heeft 500 mm en is snel !!!!) voor 650-750 euro kunnen vinden.


        maja dit is maar een mening he...... ik hoop dat je mijn drift verstaat
        To make your dreams come true, wake up

        Comment


        • #19
          Re: Vliegtuigen spotten

          Dan zal ik sparen voor die 50-500mm lens, natuurlijk zijn er veel risks gemoeid met een tweedehandskoop. Ik zal de koopjescorner in het oog moeten houden dan maar zekers... Is die Tamron AF ASPHERICAL XR DI 28 - 300 mm 3.5 - 6.3 wel goed voor andere doeleinden of zou dat sowieso een domme aankoop zijn?


          Regards

          Comment


          • #20
            Re: Vliegtuigen spotten

            Oorspronkelijk geplaatst door Johanpaulus
            Iemand anders ervaring met deze lens?

            Cheers
            Johanpaulus,
            Misschien kun je even naar deze link van een naamgenoot van je gaan kijken. Dan kun je zelf oordelen.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #21
              Re: Vliegtuigen spotten

              Oorspronkelijk geplaatst door Johanpaulus
              Dan zal ik sparen voor die 50-500mm lens, natuurlijk zijn er veel risks gemoeid met een tweedehandskoop. Ik zal de koopjescorner in het oog moeten houden dan maar zekers... Is die Tamron AF ASPHERICAL XR DI 28 - 300 mm 3.5 - 6.3 wel goed voor andere doeleinden of zou dat sowieso een domme aankoop zijn?
              Regards
              Om de risico's bij een tweedehandskoop te beperken moet je de lens testen bij aankoop, en ook controleren of de zoom soepel werkt, zonder te haperen.
              Als je bij de koopjes een Sigma 50-500 ziet staan, dan mag je niet telang nadenken, want die zijn altijd heel snel weg. En de prijs ligt tweedehands niet heel veel lager dan de laagste prijs die je er ergens online voor een nieuwe zal betalen. Doordat er veel vraag is naar die lens, en het aanbod eerder klein, blijft die dan ook vrij goed zijn waarde houden. Dat is dus ook weer een voordeel. Ik heb een Canon 75-300 gehad, en na een paar maanden moest ik die al voor minder dan de helft van wat ik betaald had verkopen .
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: Vliegtuigen spotten

                't Is waar: 500mm is ALTIJD beter voor vliegtuigspotting en als je 't geld hebt mag je zeker niet twijfelen.
                De meeste luchthavens, en ook die van Zaventem, laten echter toe om dicht genoeg te komen zodat een 300mm zoomlens volstaat om beeldvullende foto's te nemen.
                Als gulden middenweg heeft sigma ook nog een 135-400mm zoomlens in haar gamma die om en bij de 450 euro kost... Of ze goed is daarentegen zou ik niet weten...
                450D en wat prullen

                Comment


                • #23
                  Re: Vliegtuigen spotten

                  Aan de luchthavens in België (Oostende, Zaventem en Bierset) valt het wel mee om met 300mm te trekken ... maar dan blijft bij de vliegtuigen in zijn geheel ... details op een vliegtuig schieten wordt dan moeilijk of je moet dan wel net op tijd op de juiste plaats staan....

                  Als ik al is ga spotten gebruik ik mijn Sigma 100-300 f4.... en dat gaat wel deftig ... alleen moet je of wel monopod gebruiken of vaste hand hebben
                  [Nikon D5100 & Nikon D70]
                  [Yves en Liesbeths blog Resort]

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vliegtuigen spotten

                    Oorspronkelijk geplaatst door Gégé
                    't Is waar: 500mm is ALTIJD beter voor vliegtuigspotting en als je 't geld hebt mag je zeker niet twijfelen.
                    De meeste luchthavens, en ook die van Zaventem, laten echter toe om dicht genoeg te komen zodat een 300mm zoomlens volstaat om beeldvullende foto's te nemen.
                    Als gulden middenweg heeft sigma ook nog een 135-400mm zoomlens in haar gamma die om en bij de 450 euro kost... Of ze goed is daarentegen zou ik niet weten...
                    Die Sigma is optisch wel in orde, maar de autofocus is eerder traag.
                    Hier kan je meer gegevens over lenzen vinden.
                    Last edited by Black B@ndit; 29 december 2004, 15:56.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vliegtuigen spotten

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                      een paar prijzen:

                      Sigma 70-300 f4-5,6 Macro APO SUPER II : +/-230 euro
                      En die Sigma 70-300 schijnt ook vrij goed te zijn, zeker als je rekening houdt met de prijs.
                      Ik heb ook zo'n Sigma - tis geen slechte lens maar echt super vind ik haar ook niet. voor die prijs is het echter een leuk. het grootste nadeel vind ik de f/5.6 die je op langere lengte hebt waardoor je echt al veel licht moet hebben om nog aan 1/450ste (ongeveer nodig om zonder statief ermee te werken volgens die basisregel) te kunnen fotograferen.
                      Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vliegtuigen spotten

                        De TS spreekt over "tips voor spotten"...heeft iemand tips om vliegtuigjes te spotten op Deurne Airport?
                        Waar mag je wel/niet staan (ik veronderstel niet aan de Krijgsbaan? of wel thv de houten hekken?), is er iets voorzien om vliegtuigjes te spotten? (Ooit was er sprake van een zitbankje voor vlilegtuigspotters?)
                        Loont een bezoekje aan het museum de moeite?

                        Alvast bedankt!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vliegtuigen spotten

                          Neem eens een kijkje op http://www.scramblemagazine.nl/airfield-guide/antwerpen

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vliegtuigen spotten

                            Oorspronkelijk geplaatst door FilipB Bekijk bericht
                            Schitterende link! Bedankt

                            Comment

                            Working...
                            X