Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tip?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tip?

    hallo,

    over 1 1/2 week ga ik met mijn kater Mac naar een kattenshow.
    Het is in het World Trade Center in Rotterdam.
    Zaal is erg hoog.
    Heeft iemand tip(s) om daar goede foto's te maken van de katten?
    Gereedschap:
    camera: Nikon D100,
    lenzen: Nikkor 50 mm - 1.8D, Nikkor 28-105 mm - 3,5/4,5
    Flitser: Nikon SB 50 DX

  • #2
    Iets wat ik dikwijls vergeet : zonnekap van de lens halen als je met flits werkt (kan anders een schaduw geven - heb ik tot mijn schande moeten ontdekken).

    Een ander belangrijk punt kan de witbalans zijn (vooral bij neonlicht). Persoonlijk werk ik altijd in RAW (dan kun je indien nodig nog de witbalans aanpassen), in het andere geval zou ik je aanraden om toch eerst een paar test-foto's te nemen (om na te gaan of je witbalans goed staat en als je met auto auto-witbalans werkt of die zijn werk goed doet).


    Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

    Comment


    • #3
      meteen externe flits heb ik nooit problemen met schaduwen, zelfs niet als er op mijn 200mm (met ferme zonnekap erop) heb ik nog geen schaduw.

      kwestie van witbalans moet je je ook geen zorgen maken, aangzien je je flits gebruikt zal je camera zijn witbalans op flash light zetten omdat dit het sterkste (zwaarst wegende ) licht zal zijn, ikzelf heb nooit slechte witbalans als ik met flash werk.

      je grootste probleem zal zijn dat je in een hoge zaal staat dus niet kan bouncen op het plafond, moet je direct licht geven en dat is niet altijd zo handig op beestan aangezien die katten donker van vel kunnen zijn en dat katten redelijk wat licht reflecteren in hun ogen.

      Ik ken de omstandigheden daar niet echt, misschien kan je eens proberen bouncen op de muusr (heb ik ook al eens gedaan en resultaat leek nog goed mee te vallen), als er geen muur is wel ja, dan kan je nog een reflectiescherm gebruiken , maar ik vermoed dat het niet de bedoeling is dat jij daar met je fototoestel en reflectiescherm en dergelijke iedereen een beetje in de weg zal gaan lopen.

      Een softbox kan je ook overwegen, maar eerlijk gezegd, ik heb ook een softbox en vind het resultaat maar pover, het haalt een beetje uit maar echt niet zoveel.
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

      Comment


      • #4
        Originally posted by fredericrom
        kwestie van witbalans moet je je ook geen zorgen maken, aangzien je je flits gebruikt zal je camera zijn witbalans op flash light zetten omdat dit het sterkste (zwaarst wegende ) licht zal zijn, ikzelf heb nooit slechte witbalans als ik met flash werk.
        Ja, dit ga ik niet discussiëren... Ik dacht gewoon dat - afhankelijk van de zaal - er ook foto's zonder flits getrokken zouden worden...


        je grootste probleem zal zijn dat je in een hoge zaal staat dus niet kan bouncen op het plafond
        klopt...


        Jörg
        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

        Comment


        • #5
          gebruik een difuserkap op je flits (melkwit plastiek) dat zorgt ervoor dat je strooilicht verzacht en niet te fel overkomt. Als je in deze gevallen het flitslicht als hoofdbron dient te gebruiken en dus minder als invullicht, werk dan in TTL en niet in D-TTL en eventueel met een half stopje minder (experimenteer).

          Een interessante benadering over de nikon flitsers en de D100 vind je op Tom's website www.bythom.com

          Comment

          Working...
          X