Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 26

Standaard starten in zelfstandig bijberoep

Hallo,

Ik ben aan het overwegen om te starten in bijberoep.
    Ik wil me veilig stellen en ook geen problemen hebben om volop reclame te maken.
    Iemand tips hiervoor ?

zijn de risico's groot ?

alle tips zijn welkom !

Nathalie

Standaard Re: starten in zelfstandig bijberoep

De risico's zijn zo groot als je ze zelf maakt.
    Als je jezelf in de schulden steekt is dat een risico, maar anders....

Ga eens naar het ondernemersloket en praat eens een uurtje met een goede consulent. Hoeft zelfs niks te kosten.

Belangrijk is dat je zelf weet welke activiteit je wil doen, en hoeveel je daar voor wil investeren, tegenover de potentiële opbrengsten.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Een waarheid als een koe.
    Start rustig aan zou ik zeggen.
    Zonder BTW aangifte kun je nu tot 15000€ per jaar bijverdienen
    Je betaald om te beginnen 76€/kwartaal Sociale bijdragen, afhankelijk van je winst moet je bijbetalen of krijg je deze terug.
    Gemeentebelasting is voor de kleinste oppervlakte een forfait van 200,00€/jaar
    Provinciebelasting is 90,00€/jaar
    Verzekering BA Uitbating lijkt me een absoluut vereiste 110,00€/jaar
    Er vanuit gaande dat je zelf je boekhouding en je jaarlijkse aangifte doet
    zijn dit eigenlijk je enige vaste kosten.
    Verzekering van je apparatuur, telefoon, legale software licenties, website, enz. daar geef je aan uit het geen je kunt en wilt.
    Koop met je verdiende centen spullen die voor je bedrijfje zijn, ga daar niet mee op vakantie de eerste periode.
    Zo kun je stilaan groeien, zonder je in schulden te steken.
    Ik werk wel met BTW aangifte, dat gaat me goed af maar je moet er wel wat voor doen.
    Vanzelf komen de klantjes niet naar je toe.
    Belangrijk is ook dat je en markt hebt voor je fotografiekunsten, dat moet je eerst goed beseffen.
    Veel succes.
    Fuji XT-2 / en een stel fijne glazen.
    http://www.fotografieljakim.be

als eerste een afsprak maken met een ondernemingsloket, ik raad unizo af (prijzig)
    dan KBO in orde maken, laat er voldoende opzetten, ook eventueel webshop, les geven, verkoop deur aan deur, kijk maar eens wat alle opties zijn. Dit kost dacht ik 86 euro. Dan BTW nummer aanvragen, dit is gratis als je het zelf gaat doen, of kost nog eens 86 euro als je het door het loket laat doen.
    Als je een lage omzet/winst draait zou ik kiezen voor BTW vrijgesteld te werken. Je moet maar eens zoeken wat tegenwoordig de juiste bedragen zijn.
    Kies je voor te werken zonder fysieke winkel dan moet je geen gemeentebelasting, noch provincie betalen. Ook een extra verzekering is dan niet echt nodig.
    Hou wel voldoende geld apart gedurende het jaar, mocht je plots boomen (ik wens het je toe) dan weten de belastingen je wel te vinden en kan het veel ineens worden.
    Zeker eerst kijken of er een markt voor is. En wat jou opstart je zou kosten.
    Er komt veel bij kijken...

Succes!!!

Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door krullenkopje Bekijk bericht
    Hallo,

Ik ben aan het overwegen om te starten in bijberoep.
    zijn de risico's groot ?
    hangt er vanaf, waarin je dat bijberoep wil starten.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Gemeente en provincie belasting betaal je toch. Gewoon een minimum forfait. Daar kom je niet onderuit. ik heb ook geen winkel. Maar heb dat wel aan mijn broek.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
    Zonder BTW aangifte kun je nu tot 15000€ per jaar bijverdienen
    Een nulletje te veel, of verdien ik echt zo slecht op mijn dagjob?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
    Gemeente en provincie belasting betaal je toch. Gewoon een minimum forfait. Daar kom je niet onderuit. ik heb ook geen winkel. Maar heb dat wel aan mijn broek.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Zelfs met vrijstelling van BTW?
    Hier betalen we geen van beide, tot nu nog nooit klachten gehoord van de BTW administratie of waar dan ook
    ik zal het misschien beter niet te hard roepen

Tom

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
    Een nulletje te veel, of verdien ik echt zo slecht op mijn dagjob?
    Het gaat hier over OMZET, niet winst. Wat jij netto krijgt is al een deel (zo niet alle) belasting af. jij hebt dus WINST

Tom

Jep. 15000 omzet.
    Jep ook met vrijstelling van BTW
    Dit zijn belastingen he, die hebben niets te maken met BTW.
    Tot voor 3 maanden was dat plafond 5350€ dus dat is best flink omhoog gegaan.

Leg eens uit Bouk? Wat is de connectie tussen het soort bijberoep dat je wil starten en het risico dat je daarmee loopt? En over welke risico's heb je het?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
    Leg eens uit Bouk? Wat is de connectie tussen het soort bijberoep dat je wil starten en het risico dat je daarmee loopt? En over welke risico's heb je het?
    het ondernemersrisico.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    hangt er vanaf, waarin je dat bijberoep wil starten.
    grt,bouk.
    Daar hij het vraagt op een fotografie forum, zou ik toch gokken dat hij Bakker wilt worden... Misschien Metser, maar dat zou mij een rare keuze lijken als je ziet welk forum hij de vraagt stelt.

tja het hangt er natuurlijk ook van af hoeveel korte/weinigzeggende posts je wil hebben om je aantal posts te spijzen he :-)

See what i did there?

Ik had gehoord van een collega-fotograaf dat je een bepaald formulier kan invullen zodat de klant toch de BTW kan terugvorderen en dat dus alles officieel is terwijl je zelf geen BTW-nummer nodig hebt.
    Dat formulier zou te downloaden zijn ergens op de site van de overheid, maar ik nergens kan terugvinden. Weet iemand waar er meer info daarover terug is te vinden?

Het lijkt me best interessant voor mensen die niet teveel opdrachten kunnen of willen uitvoeren, maar gewoon een 'officieel' centje willen bijverdienen.
    Nikon D4 | Nikon D700 | Nikon 16-35mm 4.0 VR | Nikon 24-70mm 2.8 VR | Nikon 70-200mm 2.8 VR-II | Nikon 50mm 1.4G | Nikon SB-910 | Nikon SB-900
    SHARPimages.be

Er is zoiets als een kunstenaarsstatuut, maar met een zeer beperkte omzet, 1500€ of zoiets.
    Maar je kan geen BTW van iets terugvorderen als deze ook niet betaald is.
    Dat is het voordeel van klein bedrijf zonder BTW aangifte.
    Je betaald zelf op alles BTW je kan deze NIET inbrengen of recupereren.
    Je moet dan aan je klant ook GEEN BTW aanrekenen.
    Als deze niet is aangerekend kan deze bijgevolg ook NIET teruggetrokken worden.
    Bij mijn weten kan dit dus niet.

ik hier vandaag veel over zitten opzoeken, je kan kunstenaarsstatuut aanvragen als je zelfstandig in bijberoep bent zelf in hoofdberoep dacht ik gelezen te hebben. zo kom in tijden van geen werk toch aan een inkomen. mss zo beginnen en als de zaken goed beginnen te draaien overschakelen naar een ander statuut ?

http://www.kunstenloket.be/nl
    http://smartbe.be/nl/

http://www.tentoo.be/artiesten/ lijkt me ook een interessante optie.

Blijkbaar toch behoorlijk complexe wetgeving allemaal. En met heel veel vragen.
    Wat moet je bv met kosten die je maakt? Hoe moet je die "factureren" aan je klant?
    En fiscaal luik dan ook nog.

Als zelfstandige in bijberoep (bv vrijgesteld van BTW maar natuurlijk met KBO en BTW nummer) kan je dat eenvoudig allemaal zelf doen. Dat is niet zo ingewikkeld. Zelfs als je aankopen doet in het buitenland is dat eenvoudig.
    Hoe Tentoo dat doet kan je aan hun vragen, ze zien er vrij open uit. Een eenvoudige vraag kost niks, en gaat je meer en duidelijkere informatie opleveren dan dat we hier gaan gokken...
    Tom

met tentoo.be kan je bv. gewoon ingeven per opdracht...
    Het enig dat aan hun handen blijven plakken is 8% met een minimum van 8 euro.
    Maar je bent volledig inorde...
    je bent geen zelfstandige, maar na een jaar geeft het wel mooi weer wat je kan verwachten in je bijberoep ;-)

Bij tentoo geef je eerst aan waar en wanneer je gaat werken...
    Dit moet de klant goedkeuren. je doet je opdracht en dan geef je je werkuren door via een werkbriefje...
    Je kan per uur rekenen/productie/dag etc.
    En een paar dagen nadat de klant uw werkbriefje bevestigd. Betaald tentoo je uit (klant moet zelfs nog niet betaald hebben)
    Maw tentoo is een "interimkantoor" waar je zelf aangeeft waar je gaat werken ;-)
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
    Als zelfstandige in bijberoep (bv vrijgesteld van BTW maar natuurlijk met KBO en BTW nummer) kan je dat eenvoudig allemaal zelf doen. Dat is niet zo ingewikkeld. Zelfs als je aankopen doet in het buitenland is dat eenvoudig.
    Hoe Tentoo dat doet kan je aan hun vragen, ze zien er vrij open uit. Een eenvoudige vraag kost niks, en gaat je meer en duidelijkere informatie opleveren dan dat we hier gaan gokken...
    Tom

Voor Tentoo heb ik ook gekeken toen ik begon, maar die blijken toch niet zo voordelig als gedacht (net zoals andere kantoren zoals T-heater van T-interim). Je moet zelf alle klanten aandragen en zij stellen de contracten op en houden alle kosten af voor je je loon krijgt. Ze treden dus op als werkgever. Dat klinkt in eerste instantie mooi, maar uiteindelijk betaal je ook nog altijd voor je inschrijving terwijl zij vooral het werk van de boekhouder overnemen. Met als groot verschil dat je boekhouder 100% fiscaal aftrekbaar is. Plus het wordt op sommige momenten gevaarlijk door schijnzelfstandigheid. Je start beter gewoon meteen met je eigen zaak met een goed sociaal verzekeringsfonds. Die geven alle informatie die je nodig hebt en brengen ook heel veel voor jou in orde. Altijd in samenspraak en met veel uitleg bij. Veel beter dan zo'n valse werkgever. Als je een betrouwbare zoekt: ik zweer bij Incozina. Heel persoonlijke aanpak en na ruim een jaar samenwerking nog steeds even behulpzaam als er bijvoorbeeld NACEBEL-codes moeten worden aangepast of als je bijkomende diensten nodig hebt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LydiaMill Bekijk bericht
    Voor Tentoo heb ik ook gekeken toen ik begon, maar die blijken toch niet zo voordelig als gedacht (net zoals andere kantoren zoals T-heater van T-interim). Je moet zelf alle klanten aandragen en zij stellen de contracten op en houden alle kosten af voor je je loon krijgt. Ze treden dus op als werkgever. Dat klinkt in eerste instantie mooi, maar uiteindelijk betaal je ook nog altijd voor je inschrijving terwijl zij vooral het werk van de boekhouder overnemen. Met als groot verschil dat je boekhouder 100% fiscaal aftrekbaar is. Plus het wordt op sommige momenten gevaarlijk door schijnzelfstandigheid. Je start beter gewoon meteen met je eigen zaak met een goed sociaal verzekeringsfonds. Die geven alle informatie die je nodig hebt en brengen ook heel veel voor jou in orde. Altijd in samenspraak en met veel uitleg bij. Veel beter dan zo'n valse werkgever. Als je een betrouwbare zoekt: ik zweer bij Incozina. Heel persoonlijke aanpak en na ruim een jaar samenwerking nog steeds even behulpzaam als er bijvoorbeeld NACEBEL-codes moeten worden aangepast of als je bijkomende diensten nodig hebt.
    Bijna vier jaar na datum denk ik dat TS wel al een oplossing zal gevonden hebben ondertussen ;-)

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Bijna vier jaar na datum denk ik dat TS wel al een oplossing zal gevonden hebben ondertussen ;-)

grts
    Sieg
    En zelfs na 4 jaar heeft de TS niets laten weten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
    En zelfs na 4 jaar heeft de TS niets laten weten
    Ja maar da's al een tijdje in de mode, een vraag stellen in een bepaald onderdeel waarop dan verschillende antwoorden komen en dan zelf niks meer laten weten

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Misschien wordt het tijd dat de mods dit topic diep begraven.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Starten als fotograaf in bijberoep
    Door Patty1812 in forum Algemeen
    Reacties: 53
    Laatste bericht: 25 juli 2011, 11:02
  2. Hoe starten in bijberoep
    Door killerke101 in forum Algemeen
    Reacties: 48
    Laatste bericht: 22 juni 2011, 00:30
  3. zelfstandig of bijberoep nightlife/concert?
    Door Jonazz in forum Algemeen
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 27 augustus 2010, 06:38
  4. zelfstandig in bijberoep
    Door louvain in forum Chit Chat
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 25 september 2007, 13:42

Regels voor berichten