Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starten als fotograaf in bijberoep

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Starten als fotograaf in bijberoep

    Dat klopt volledig Ticor,ik heb fotos geplaatst omdat het al een hele tijd geleden is dat ik iets gepost hebt.Maar zoals je al zei,je moet goed kunnen ondernemen ,mooie fotos maken is maar een deeltje van de gehele pakket als fotograaf.

    Bedankt voor je reactie

    PS Leuke site trouwens

    Comment


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur
      Kosten business bankrekening: ca. 160€/jaar
      Website: ??
      Boekhouder: ??
      enz.
      Als ik jou was, zou ik een andere bankier zoeken.
      Ken verschillende banken in België waar je 100% gratis terecht kan. (ik werk bij een ervan)
      Enige wat je nodig hebt is een zichtrekening, dat woord "business rekening" heeft enkel als doel de extra kosten te rechtvaardigen bij de grootbanken en die kosten staan echt niet in verhouding met de zg extra service die je erbij zou krijgen.

      Comment


      • #33
        Re: Starten als fotograaf in bijberoep

        Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
        Als ik jou was, zou ik een andere bankier zoeken.
        Ken verschillende banken in België waar je 100% gratis terecht kan. (ik werk bij een ervan)
        Enige wat je nodig hebt is een zichtrekening, dat woord "business rekening" heeft enkel als doel de extra kosten te rechtvaardigen bij de grootbanken en die kosten staan echt niet in verhouding met de zg extra service die je erbij zou krijgen.
        Daar was ik eigenlijk ook al oer aan 't denken.
        't IS trouwens Fortis...
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #34
          Re: Starten als fotograaf in bijberoep

          on topic: go for it !

          -> Als je van jezelf ondervind "genoeg" ervaring te hebben(want feedback is altijd ergens sujectief, positieve ook é) dat je het gevoel hebt je er iets voor kan vragen, waarom start je dan niet, je zal zelf heel vlug inzien waar de pijnpunten nog zijn,

          succes
          Photography helps people to see
          -Berenice Abbott-
          BD1050BE

          Comment


          • #35
            Re: Starten als fotograaf in bijberoep

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            en dan slaat fotograven als de bekende tang op een....
            grt,bouk.
            fotograven lijkt meer op grondverzet ..
            waar foto's al niet te vinden zijn ?!
            grts Peter
            BD1754BE / Body & glass

            Comment


            • #36
              Re: Starten als fotograaf in bijberoep

              Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
              Klopt , maar op den duur heb je genoeg cadeautjes gekocht, en willen ze toch hunne vent, of hun papa meer thuis.. Dus ik heb gekozen voor

              Heeft me nog geen moment gespeten, want op den duur, hoe passioneel je ook met je hobby je geld kan verdienen, de passie gaat er zowiezo uit, want binnen de kortste keren wordt het een strijd om contracten/shoots binnen te doen, concurrentie met al de andere bijberoepers die ver onder iedereen zijn prijs werken, de klant is achteraf toch ge***** maar ondertussen ben je de shoot kwijt, omdat er achter elke hoek toch ene staat die onder de prijs gaat... ( Om van de zwartwerkers nog niet te spreken )
              Daar moet ik je spijtig genoeg helemaal gelijk in geven ... de passie die je hebt wordt er snel 'uitgeklopt' door belachelijke eisen van de klant, would-be's die altijd goedkoper zijn ... en dan krijg je de opmerking dat €50/uur te duur is ... ja daag

              Ik ken het wereldje ondertussen wel, en je klanten hebben nooit geld voor de fotograaf, zo simpel is het, al de rest mag bakken geld kosten, maar de fotograaf moet de goedkoopste zijn ... niet noodzakelijk de beste, maar wel diegene die het minst vraagt.

              Waar ik nog steeds geen begrip voor kan opbrengen zijn 'professionele' fotografen die meestal wel een website hebben, maar dikwijls is dit een front die naar flickr of zo doorschuift eens je foto's wil bekijken, maar nog erger vind ik dan dat die toch nog steeds een gmail, live, yahoo of msn email hebben ... dat komt niet pro over zenne

              Zorg voor een degelijk uitziende website en een email address op dat domein ! Dan kom je tenminste niet over als een amateur.

              En al de kosten : oprichting, website, naamkaartjes, boekhouder ... die breng je ook allemaal in hé, dus ik vind niet dat je daar op mag afknappen ... het is niet nodig om direct al duizenden euro winst te maken in je eerste maand als zelfstandige hé ... als je het eerste jaar break-even draait mag je al een gat in de lucht springen denk ik.
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #37
                Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                En al de kosten : oprichting, website, naamkaartjes, boekhouder ... die breng je ook allemaal in hé, dus ik vind niet dat je daar op mag afknappen ... het is niet nodig om direct al duizenden euro winst te maken in je eerste maand als zelfstandige hé ... als je het eerste jaar break-even draait mag je al een gat in de lucht springen denk ik.
                Nee, natuurlijk niet. Het hoeft geen reden te zijn om er niet aan te beginnen, maar ik wilde 't toch wel even vermelden, want velen houden er geen rekening mee. En alles apart zijn het kleine bedragen, maar als je alles optelt zit je toch al snel aan zo'n 500 euro. Dat is niet super veel, maar als je er niet op gerekend hebt...
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #38
                  Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                  Beste Patty,

                  Eerst en vooral proficiat met je poging tot ondernemerschap. Maar mag ik toch wel enkele bedenkingen hebben? Deze dienen niet om je af te schrikken, maar vooral om je te laten nadenken over bepaalde zaken.

                  Eerst en vooral, wie zijn de mensen die je foto's goed vinden?
                  In de meeste gevallen zijn dat mensen uit je directe omgeving, vriendenkring die je bezig zien met je dslr. Zouden die mensen je foto's ook nog goed vinden moesten ze een eerlijke prijs moeten betalen voor je foto?

                  Verder, je bedenkingen over de combinatie gezin / hoofdberoep / bijberoep moet je zeker en vast verder uitdiepen. Niemand van ons kan zich in jouw situatie stellen om te weten hoeveel tijd je hebt. Persoonlijk werk ik in ploegen en kan ik in die combinatie met m'n gezin momenteel amper tijd vinden voor m'n hobby-fotografie. Daarnaast moet je je ook de vraag stellen of je beschikbaar bent wanneer je klanten dit zijn, in geval van kids fotografie zal dit dus meestal na de schooluren/weekends zijn. Kan je in dat geval rekenen op je gezinsleden dat ze je kunnen missen? (stomweg, je hebt een shoot op woe-namiddag, kunnen je eigen kinderen op dat moment ergens terecht zodat jij je werk kan doen? (of zijn je kids al groot genoeg om hun plan te trekken?)

                  Om je te profileren als fotograaf volstaat het niet om simpelweg een website op te zetten en te wachten tot er klanten komen, je moet jezelf verkopen, daar kruipt in de eerste instantie tijd in, zonder dat het echt geld opbrengt.

                  Wat zijn de doelen die je jezelf stelt?


                  Je materiaal? hoe in orde is dat?
                  Heb je back-up materiaal? post processing, zijn de programma's die je gebruikt wel legaal aangekocht? PS en consorten is niet goedkoop (ik denk niet dat je als je ps ooit eens aangekocht hebt met studentenkorting bvb dat je dat dan professioneel mag gebruiken)

                  Hoe ga je om met klanten? jij kan een perfecte locatie, sfeer in gedachten hebben, als je klant het anders wil sta je daar met je concept. Kan jij de klant dan overtuigen van je idee of ben je flexibel genoeg om je aan te passen aan de eisen van de klant.

                  Je kennis, je volgde een aantal workshops, da's al een heel goed begin. Maar workshops verkennen meestal maar een bepaald aspect binnen de fotografie, ben je voldoende thuis in de basis fotografie.
                  Mag ik je trouwens ook eens vragen wat die online workshops je bij brachten?
                  ikzelf bvb bekeek al ontelbare websites en filmpjes over strobist zaken, maar toch doet het licht niet altijd wat ik er van verlang. Ik wil er gewoon met zeggen dat workshops alleen niet voldoende zijn. In een workshop is het makkelijker om een foto te maken omdat er iemand is die je kan verbeteren, maar een workshop volgen wil niet zeggen dat je de kennis beheerst en die ook kan toepassen op eigen terrein.
                  Op iemand anders zijn opdracht vragen of je mag mee foto's nemen zal door niet veel fotografen gedaan worden? Maar ik kan me wel voorstellen dat bepaalde van die fotografen wel af en toe een assistent nodig hebben, al is het maar om te sleuren met materiaal, eens een reflector vast te houden,... misschien dat je op die manier wel rapper iemand zal vinden die je wil meepakken. Het klinkt misschien niet zo spannend als zelf foto's nemen, maar je zal er mijn inziens wel meer uit leren dan op een set opgesteld door een pro zelf eventjes een foto te nemen.

                  nogmaals, het is niet de bedoeling om je af te breken, maar wel om je zelf een aantal vragen te laten stellen over het hoe en waarom van je toekomstig bijberoep
                  Fuji X-E1 - 18-55mm
                  facebook

                  Comment


                  • #39
                    Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                    Ja,alle begin is een inverstering,maar de vraag is werpt het zijn vruchten achteraf?
                    Alle tips om goed te ondernemen zijn welkom.
                    Misschien nog eens een workshop volgen,...

                    xxx

                    Comment


                    • #40
                      Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                      Davy bedankt voor je uitgebreide reactie.

                      De grondbeginselen van fotografie heb ik onder de knie(4 modules in avondschool gevolgd)
                      Dit was goed om de basis te begrijpen .De online cursussen gaan meestal "to the point" en leer je veel meer bij dan wat je op een avondschool gans een jaar ziet.Natuurlijk altijd een prijskaartje.

                      Ik heb CS5 en lightroom maar ja zoals je zegt de studentenversie,dus programma aankopen zal ook nog moeten gebeuren.

                      Qua tijd ,besef ik héél goed dat het juist die momenten zijn ,die je normaal met je kids doorbrengt.
                      De kids zijn 12 en 8 maar ooit worden ze ook groot en gaan toch ook de deur uit.Ben nu 40 moet ook niet starten als ik 50 word!
                      Ik weet wel dat je reactie er niet is om mij af te breken,maar een realistische kijk te geven ,bedankt daarvoor.
                      Gr.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                        Oorspronkelijk geplaatst door Patty1812 Bekijk bericht
                        Davy bedankt voor je uitgebreide reactie.

                        De grondbeginselen van fotografie heb ik onder de knie(4 modules in avondschool gevolgd)
                        Dit was goed om de basis te begrijpen .De online cursussen gaan meestal "to the point" en leer je veel meer bij dan wat je op een avondschool gans een jaar ziet.Natuurlijk altijd een prijskaartje.

                        Ik heb CS5 en lightroom maar ja zoals je zegt de studentenversie,dus programma aankopen zal ook nog moeten gebeuren.

                        Qua tijd ,besef ik héél goed dat het juist die momenten zijn ,die je normaal met je kids doorbrengt.
                        De kids zijn 12 en 8 maar ooit worden ze ook groot en gaan toch ook de deur uit.Ben nu 40 moet ook niet starten als ik 50 word!
                        Ik weet wel dat je reactie er niet is om mij af te breken,maar een realistische kijk te geven ,bedankt daarvoor.
                        Gr.
                        Enig idee hoeveel PS jou zal kosten als je de legale versie nieuw aankoopt?
                        Dan mag je bij het budget dus nog zo'n kleine 800 euro voor PS, en een kleine 300 euro voor Lightroom... Niet te onderschatten uitgaven dus.
                        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                        Comment


                        • #42
                          Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                          Ik zal ook is wat goeie raad geven se, als fotografie je hobby en je passie is, blijf dat dan doen en maak er geen beroep of zelfs bijberoep van, waarom ... Wel omdat je dan aan het werken bent, en werken is doen wat een ander vraagt. Dus gedaan met je hobby, want je hobby is nu je werk geworden. Je foto's zullen altijd goed zijn zolang je ze gratis maakt, maar als je de reële kost moet gaan vragen met dan ook nog wat winst dan ga je niet veel mama's en papa's vinden die met hun kindjes komen hoor.

                          Blijf je hobby en je passie beleven, zonder zorgen, de tijd dat fotografen van hun fotografie konden leven is voor velen voorbij, er is een grondige verzieking van de markt, waarom denk je dat héél veel fotografen nu meer lesgevers geworden zijn, niet om hun kennis te delen hé, maar om een gedeelte van hun kennis te verkopen, dat lijkt een nobel iets, maar dat is toch maar in het leven geroepen om er iets aan te verdienen hé, in plaats dat "den amateur" ne concurrent van de professional is, maken we der ne "klant" van !

                          MVG, Jeff C.
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #43
                            Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                            Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                            Daar was ik eigenlijk ook al oer aan 't denken.
                            't IS trouwens Fortis...
                            Zelfs bij Fortis betaal ik geen €160/jaar voor mijn "pro-rekening".
                            Verre van zelfs.
                            Mvg Tim

                            Comment


                            • #44
                              Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                              Het is toch leuk zo'n forum waar je een hoop informatie kan krijgen voordat je ook maar iets 'officieel' moet invullen of doen ... zo krijg je een beeld van allerlei hoeken op iets waar je zelf waarschijnlijk alleen de gouden randjes gezien hebt (been there, done that )

                              Als je alles bij elkaar begint te tellen is als fotograaf beginnen inderdaad ENORM duur, maar al die kosten kan je als zelfstandige inbrengen ... en ik krijg ook regelmatig die opmerking : ja maar jij kan de btw terugtrekken, dan is die body of die lens al een stuk goedkoper hé, en je brengt de kosten toch in ?

                              Klopt als een bus natuurlijk, maar wat veel van die mensen vergeten is dat de centjes er wel eerst moeten liggen hé, en dat is niet altijd even gemakkelijk natuurlijk. Laten we samen even een sommetje maken :

                              Degelijke body : minstens €1k euro maar waarschijnlijk korter naar de €2k (5dII)
                              Degelijke lenzen : 24-70 2.8, 70-200 2.8, 85 1.8 ... en je komt al snel op nog eens een kleine €3k uit
                              Je gaat portret en kinderen fotograferen, dus een studio setup, toch ook al snel €1k tot €2k (een Elinchrom bvb) en nog wat spulletjes als achtergrond, plu, softbox ... loopt ook snel op.
                              Maar : foto's ook nog bewerken, dus een degelijke PC of Mac, ook al snel €1k tot €3k, zeker met een degelijk scherm, dan nog eens pakweg €1k voor software.

                              Even een snelle rekensom voor het betere materiaal en je komt al snel op €10.000 uit, toch een hele investering, nu je moet niet alles tegelijk kopen hé, langzaam opbouwen zoals iedereen natuurlijk.

                              Als je van je hobby je beroep kan maken is dat altijd leuk natuurlijk ... maar dan kies je een nieuwe hobby ... eens het 'moet' is de fun er snel af.

                              Het spijtige van heel de zaak is hier al enkele keren aangehaald : echt fatsoenlijk je boterham (en het beleg) verdienen met foto's is maar voor enkelen weggelegd, de meesten verdienen niet eens water met droog brood door enkel shoots te doen ... als je niets extra aanbiedt dan zal het 'gene vette' zijn vrees ik.

                              In bijberoep lijkt mij nog steeds de ideale manier van werken, op die manier verzeker je een stabiel inkomen voor je familie en de vaste kosten en kan je een carrière als fotograaf opbouwen zonder het risico dat je de hypotheek niet meer kan aflossen of geen eten meer op tafel kan zetten.

                              NOOIT geld uit het familie budget gebruiken voor je fotografie, dat werkt niet en hoort ook niet, familie blijft prioriteit en je moet altijd voor een basis aan zekerheid zorgen, wat je ook doet. Nu je geeft aan dat je part time werkt, dus er is tijd over ... ik weet niet of je in bijberoep kan starten dan , hangt af van hoeveel percent je 'vast' werkt dacht ik ... maar nog belangrijker : kan je een dag vrij nemen als dat nodig is, ik weet van verschillende mensen die part time werken dat ze vaste uren en dagen hebben, en de vakantie ook vast staat ... er blijven dan héél weinig 'variabele' verlofdagen over heb ik begrepen, ook iets waar je moet aan denken.

                              Kijk trouwens je arbeidscontract even na, in sommige wordt vermeld dat je niet als zelfstandige in bijberoep mag beginnen, het zou jammer zijn dat wanneer je baas er achter komt dat je als fotografe werkt je ontslagen wordt hé, je moet nog steeds voor je twee kids zorgen ook, en die hebben altijd prioriteit op je zelfstandig zijn ... nu ik weet zeker dat het je kan lukken, maar het zal een hoop improvisatie, aanpassing en vooral planning vergen ... nu niet direct het plezantste tijdverdrijf maar het hoort er wel bij.

                              Na de shoot nog eens achter je geld aan moeten lopen, want betalen is voor sommigen te veel gevraagd, zelfs als je hun foto's niet aflevert voordat je betaald wordt ... dan nog duurt het maanden voor ze over de brug komen, maar ondertussen lopen jouw vaste kosten wel door hé ... het komt allemaal rond de hoek kijken, maar uiteindelijk blijft het een enorm mooi beroep fotograaf !
                              Last edited by LamboCars; 22 juli 2011, 11:56.
                              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                              Comment


                              • #45
                                Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                                Ja beginnen kost een hoop geld, maar heb al verschillende kosten gemaakt.
                                Een dslr heb ik,degelijke lenzen,beginnen uit te breiden,een mac book pro,schermcallibratie,color pasport,...programma's CS5 en lightroom,canon flash 580 statief en paraplu (wel de studentenversie)dus één aanschaffen zal wel moeten indien ik wil starten in bijberoep.Canon flash 580 statief en paraplu.Studio setup ,zou alleen op locatie werken(vind ik trouwens het leukst)niet echt studiominded.Al een hele investering,waarvan ik alles de volle pot heb betaald.

                                Ik besef wel dat het altijd leuker is om een hobby te hebben ,dan een verplichting.Maar ja wat doe je als je vraag hebt van mensen om fotos te nemen en die je ook willen betalen?Zwarte markt is niet de ideale weg,die wil ik ook niet bewandelen.Risico's?Er bestaat volgens mij geen gulden weg,dan alleen als bijberoep te starten om alles te doen zoals het hoort.
                                xxx

                                Wat mijn parttime werk betreft kan ik in bijberoep werken,kan ik ook verlof of vrije dagen nemen als het moet,alleen goed op voorhand aanvragen voor vervanging.Dokter kan niet zonder instrumentiste werken.

                                Comment

                                Working...
                                X