Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 142

Standaard "showcase" wordt "display" ??

ik heb de indruk dat de toevloed aan BD-geregistreerden
    twee belangrijke gevolgen heeft voor de showcase:

1. enkele nieuwe posters trekken het nivo van de geplaatste foto's
    heel fel omhoog! het zijn dan ook niet de minste, en van enkele daarvan
    konden we o.a. reeds werk zien op andere zusterfora.
    dit zie ik als een heel positieve evolutie die mij ondertussen al niet tweemaal
    maar drie- tot viermaal doet nadenken vooraleer ik hier foto's plaats.

2. enkele nieuwe posters trekken het nivo van de geplaatste foto's
    heel fel omlaag! dikwijls zijn het posts van mensen die net een (nieuwe)
    digitale camera hebben gekocht en (terecht of onterecht) fier zijn op de
    resultaten die ze daarmee boeken. snapshots van familiefeestjes, de hond op
    wandeling, zicht vanuit mijn toilet-raampje, ... en zo meer. dit laat het nivo
    van de showcase soms tot een bedenkelijk nivo zakken.

naast showcase is er het discussieforum, opgedeeld in het "gematigde"
    onderdeel en in het hardere "extra" onderdeel. vroeger heette dit "beginners"
    en "gevorderden". af en toe (vooral sedert de hervorming van het
    gedeelte "nieuwe berichten") bekijk en becommentarieer ik foto's uit dat
    onderdeel. daarbij moet ik soms heel goed opletten of ik in zachte of harde
    discussie zit, en eventueel mijn bewoording of opmerkingen aanpassen.

nu gebeurt het echter ook dat ik een topic aanklik en commentaar geef in de
    veronderstelling dat ik op het discussieforum zit, terwijl de foto (uit categorie
    2 hierboven) blijkt op de "showcase" te staan.
    dit geeft me soms de goesting om de commentaar als "extra in het kwadraat"
    te schrijven, maar dit heeft al eerder voor pijnlijke tenen gezorgd bij de
    (nietsvermoedende) posters.

eigenlijk is mijn vraag nu:

is het gepermitteerd keiharde commentaar te geven bij foto's in het showcase-gedeelte
    geplaatst die daar (volgens mijn/jouw bescheiden mening) niet in thuishoren?
    (in zoverre dit beschaafd gebeurt)

mm
    Laatst gewijzigd door mm; 14 november 2006 om 13:54 Reden: bijgevoegd: "jouw" bescheiden mening
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Standaard Re: "showcase" wordt "display" ??

Persoonlijk vind ik van wel, maar of iedereen dat in dank gaat afnemen ?
    Ik denk dat een beetje voorzichtigheid gemoeid is als het om 'echte' beginners gaat
    Anderzijds wordt Showcase dikwijls (meestal) gebruikt om de beperkingen van het discussieforum te omzeilen en dan vind ik zeker dat je 'hard' moet kunnen gaan
    Mijn idee hierover is trouwens dat je niet elke dag een meesterfoto maakt, dus waarom niet maximaal 1 per dag in de volledige Showcase (en niet 1 per rubriek) en 3 per dag in Beoordeling (in Showcase om of vragen is toch eigenlijk hetzelfde als om een beoordeling vragen)
    Laatst gewijzigd door mexicano; 14 november 2006 om 12:56
    Canikon 40D - D200, D300

De poster zet z'n foto's waar hij wil maar je kan hem idd vertellen over fotodiscussie en extra en wat de bedoeling daarvan is.Dit staat wel ergens in het reglement maar wie van de beginners leest dat hé
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.
    Van macro naar kinderen en sport en ...terug naar de natuur !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
    eigenlijk is mijn vraag nu:
    is het gepermitteerd keiharde commentaar te geven bij foto's in het
    showcase-gedeelte geplaatst die daar (volgens mijn bescheiden mening) niet
    in thuishoren? (in zoverre dit beschaafd gebeurt)

mm
    Mij is het in ieder geval nooit in dank afgenomen met PM's à la "mensen als jij maken het forum kapot" als gevolg .

Ik ben hier nog maar een beginner en ik geef toe dat ik niet alles tot in detail gelezen had voor ik mijn eerste post hier gedaan heb, maar ik heb toch eerst voldoende rondgekeken voor ik de plek koos waar ik hem neerzette. Ik vind dat je pas iets in showcase kunt posten als je er zelf van overtuigd bent dat het één van je beste foto's is én ook anderen het daarover eens zijn met je.
    Maar ik heb begrepen dat je een foto die je bij fotodiscussie plaatst, niet meer bij showcase mag plaatsen, klopt dat?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
    Ik ben hier nog maar een beginner en ik geef toe dat ik niet alles tot in detail gelezen had voor ik mijn eerste post hier gedaan heb, maar ik heb toch eerst voldoende rondgekeken voor ik de plek koos waar ik hem neerzette. Ik vind dat je pas iets in showcase kunt posten als je er zelf van overtuigd bent dat het één van je beste foto's is én ook anderen het daarover eens zijn met je.
    Maar ik heb begrepen dat je een foto die je bij fotodiscussie plaatst, niet meer bij showcase mag plaatsen, klopt dat?
    ja dat klopt.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    Onze albums: http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
    Mij is het in ieder geval nooit in dank afgenomen met PM's à la "mensen als jij maken het forum kapot" als gevolg .
    Dat kan ik wel geloven. Hoe zou je zelf reageren als je zo een pmeke krijgt?

Je kan forum splitsen in: "Sukkelaars" en "Fotografen" dan is dit opgelost niet?
    EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
    debruri.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
    Dat kan ik wel geloven. Hoe zou je zelf reageren als je zo een pmeke krijgt?
    IK kreeg die PM's als ik durfde zeggen dat die post niet in showcase thuishoorde

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
    IK kreeg die PM's als ik durfde zeggen dat die post niet in showcase thuishoorde
    Sorry dacht het omgekeerde
    Ja das dan toch wel grof
    debruri.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
    Je kan forum splitsen in: "Sukkelaars" en "Fotografen" dan is dit opgelost niet?
    Zonder kritiek te (mogen) geven kunnen de 'Fotografen' de 'Sukkelaars' niet vooruithelpen
    Ik zie mezelf trouwens nog altijd als een 'gevorderde sukkelaar' behalve als het op croppen aankomt
    Laatst gewijzigd door mexicano; 14 november 2006 om 13:38
    Canikon 40D - D200, D300

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    ja dat klopt.
    grt,bouk.
    Dan blijf ik nog wel even in fotodiscussies posten

Trouwens, is het geen idee om het onderdeel "showcase" pas beschikbaar te maken na x-aantal posts? Of na keuren van een mod van je eerdere fotoposts op het forum? Alhoewel, dat zal ook wel weer onhandig zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
    Zonder kritiek te (mogen) geven kunnen de 'Fotografen' de 'Sukkelaars' niet vooruithelpen
    Ik zie mezelf trouwens nog altijd als een 'gevorderde sukkelaar'
    Das waar, behoor zelf ook nog bij die categorie

Maar hoe "hoog" moet je dan de lat leggen als je met "gewoon" glas werkt?
    imo ligt de lat dan altijd te hoog.... en heb je maar een forumonderdeel meer over.... en als je geluk hebt krijg je veel respons.
    Is er geen spreekwoord?: Kleuren en smaken....
    debruri.be

Discussie is al vaker gevoerd en het is gewoon moeilijk !
    Wie kan hier over oordelen ? Als een poster overtuigd is van zijn foto, wie gaat hem dan het tegendeel influisteren ?
    Je kan dit trouwens door trekken naar de HOF, wie oordeelt daar over ? Is dat altijd correct ? Is en blijft nu eenmaal subjectief hé

herorienteren kan wel nuttig zijn, sommigen zijn idd een beetje de weg kwijt. Vooral als ze zelf al openen met "ik ben een beginneling en weet niet dat dit wel een goeie is... of dit is mijn eerste foto met een dslr... " en dan direct in showcase posten ...

Ik vind dat de harde commentaar zeker toegelaten zou moeten zijn, met harde bedoel ik dan wel, commentaar die me duidelijk op mijn fouten drukt. Als iemand onbeschoft wordt zal ik dit ook niet in dank afnemen. Maar ik heb hier nog maar zelden echt onbeschofte commentaar gelezen, het gebeurt natuurlijk, dat kan niemand verhinderen, maar toch niet veel.Ik ben zelf ook een beginner in het fotografie gebeuren en ik durf eerlijk gezegd nog niet eens een foto in showcase plaatsen omdat zo goed als alleen negatieve commentaar krijg op mijn foto's, wat natuurlijk volledig normaal is. Je komt hier als piepkuiken aan en beland tussen mensen die al 20-30 jaar in de branche zitten. Ik zou het veel erger vinden als iemand me goede commentaar geeft op een foto die totaal niet gemeend is, dan harde (maar eerlijke) kritiek op een foto waar ik tenminste iets aan heb.
    EN als je meestal harde commentaar krijgt, doet het eens te meer plezier als iemand je positieve commentaar op je foto's geeft.

dus laat maar komen die harde commentaar

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
    Trouwens, is het geen idee om het onderdeel "showcase" pas beschikbaar te maken na x-aantal posts?
    Zou dat beter zijn? Sommigen gaan misschien x-aantal waardeloze foto's posten om aan het gewenste aantal te komen.
    Of na keuren van een mod van je eerdere fotoposts op het forum? Alhoewel, dat zal ook wel weer onhandig zijn.
    Spaar ons daarvan.
    Soms zijn strikte regeltjes al zo moeilijk om op te volgen. Wat dan, als we volgens onze mening moeten (be)oordelen.
    Zouden de Mods dan nog foto's durven posten?
    Laat voor ons ook nog wat fotofun over.

Mod Lut

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
    Zou dat beter zijn? Sommigen gaan misschien x-aantal waardeloze foto's posten om aan het gewenste aantal te komen.
    Ja dat risico loop je altijd natuurlijk. Wat ook een mogelijkheid is (die ik op een ander forum heb gezien als voorwaarde om aan polls mee te kunnen doen) posters pas na een aantal dagen (weken) toe te laten om te posten in showcase (en hopen dat ze ondertussen dus de moeite nemen om de regels goed te lezen).

Spaar ons daarvan.
    Soms zijn strikte regeltjes al zo moeilijk om op te volgen. Wat dan, als we volgens onze mening moeten (be)oordelen.
    Zouden de Mods dan nog foto's durven posten?
    Laat voor ons ook nog wat fotofun over.

Mod Lut
    Ja dat is absoluut waar, 't beoordelen zal sowieso altijd subjectief gebeuren, en zonder duidelijke regels om je beoordeling aan te toetsen lijkt me dat heel erg lastig.

misschien (misschein) is het een goed idee om elke geregistreerde een mail te zenden waarin duidelijk staat waar het hem om draait, de "not-done"'s en "grote richtlijnen" van het forum en ze pas toe te laten te posten (waar ze willen!) nadat ze deze richtlijnen hebben gelezen én voor akkoord beantwoord.
    zo kunnen ze daar ten allen tijde op gewezen worden ...

PAS OP: ik herhaal even de oorspronkelijke vraag uit mijn openingspost:

is het gepermitteerd keiharde commentaar te geven bij foto's in het showcase-gedeelte

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Geen enkel probleem met "keihard" commentaar (volledig eens met punten 1 en 2) maar...

Teveel wordt hier gekeken naar de technische kant van foto's en veel te weinig naar het inhoudelijke.

Een voorbeeld ter illustratie misschien. Wanneer iemand een foto in de natuur neemt van een bloem/dier die maar door een tiental Belgen is gefotografeerd en je post dit op gelijk welk natuurforum, krijg je meer dan waarschijnlijk enorm positieve reacties omdat hier de waarneming primeert.
    Op BD zal het eerder gaan van: "ja, maar..." omdat men teveel met zijn/haar neus op het scherm zit en te weinig achter het fototoestel. Men beseft niet hoe de foto tot stand is gekomen.

En hier wringt voor mij persoonlijk het schoentje wat. Wat heb je het liefst? Een perfect uitgevoerde foto in de dierentuin of een wat te donkere foto van bv. een berggorilla midden in de jungle?

Tenslotte: er zijn heel veel mensen geweest die gefundeerde kritiek gaven en die je ook met alle plezier aaanvaardde maar nu heb ik de indruk dat er sommigen zijn die heel veel kritiek spuien maar zelf weinig posten. Bovendien is het door de groei van BD schier onmogelijk geworden om op elke foto GEFUNDEERDE kritiek te geven maar dit is zowat inherent aan alle fotografiefora.
    Laatst gewijzigd door James Joyce; 14 november 2006 om 15:56 Reden: Aanvulling

Het lijkt mij dat je, op het moment dat je je foto op een forum post, open staat voor kritiek. Enfin, dat is toch mijn bedoeling als ik hier een foto post. Dus, om het iets duidelijker te stellen: ja, kritiek moet kunnen, ook in showcase.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
    mm
    ik vind van wel, en heb dit ook al eens gedaan, zeker als men vraagt om kritiek of raad van hoe het beter zou kunnen.
    Een vraag als vind je de foto goed of slecht is ook al zo moeilijk te beantwoorden, veel hangt dan af van je eigen smaak.
    Anderzijds is het misschien ook zo dat bij de foto's in "fotodiscussie" niet voldoende gereageerd wordt en denkt de poster bij showcase meer bijval te kennen.
    Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

Waarom zou keihard commentaar niet mogen? Het gaat erom dat je het fatsoenlijk opschrijft én onderbouwd. Je mag gerust vertellen dat een foto in jouw ogen niet showcase waardig is om welke reden dan ook, zolang het maar goed uitgelegd is en het taalgebruik fatsoenlijk is.

Dus niet iets in de richting van: "Jij kunt ook geen foto's maken, dit is nu al de zoveelste onscherpe foto die ik hier in Showcase zie. Dit hoort in Fotodiscussie."

Maar wel: "Deze foto kun je mijns inziens beter plaatsen in Fotodiscussie, omdat de foto nog flink wat verbeterd kan worden. Zo ontbreekt de scherpte en zijn er veel overbelichte plekken op te zien." (met eventueel als toevoeging hoe je de foto kunt verbeteren)

Soms heb ik het idee dat mensen liever in Showcase posten, omdat je daar 3 foto's mag tonen en in Fotodiscussie maar één. Maar of dit inderdaad een reden is dat mensen liever in Showcase posten, weet ik natuurlijk niet zeker.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

Ik ben allicht één van diegene die het "showcase" niveau een beetje naar beneden trekt... Familie en vrienden waren altijd zeer onder de indruk van mijn foto's, maar hier was dat veel minder het geval
    Meestal heb ik van mijn uitstappen een honderdtal foto's, waarvan ik er een stuk of tien persoonlijk best wel "echt goed" vind ... ik heb het geduld niet om die stuk per stuk in "fotodiscussie" te plaatsen, bovendien zijn er altijd nogal gelijkaardige tussen. Bovendien merk ik dat het in "fotodiscussie" vnl met specifiekere vragen te maken heeft ("hoe kan ik dit verbeteren", "wat vinden jullie van dit aspect van de foto") terwijl ik van mijn foto's eerder algemeen wil horen of ze "goed" of "niet goed" zijn, liefst met wat uitleg.
    En die uitleg mag gerust "hard" zijn, wat schieten we ermee op als iedereen maar zegt en in zichzelf denkt "vuilbak"...
    Toen ik in het begin steeds het commentaar kreeg "te donker" dacht ik dat het aan mijn scherm lag Ondertussen weet ik wel (ietsjes) beter, al vraagt het nog wel een pak inspanning om alles goed te krijgen. Ik merk ook nog altijd dat ik een foto soms "goed" vind en dat ik het daarbij zou laten, tot ik 'm dan nog wat lichter maak en merk dat hij daarmee echt wel verbetert.

Ik weet niet zo goed wat ik van de gestelde vraag moet denken... 't zou uiteraard geweldig zijn als hier alleen schitterende foto's gepost werden... maar als ik echt goeie foto's wil zien blader ik eens door de HOF, en showcase beschouw ik toch nog als een "post en becommentarieer"-forum. In het begin was ik ook wat gepikeerd dat niemand een lovend woord overhad voor de foto's die de vrienden allemaal zo "machtig" vonden... maar door meer te kijken en te lezen op dit forum (en af en toe eens iets te posten) zie ik nu ook wel in waar de fouten liggen. Als iemand op mijn foto's antwoordt "in de vuilbak ermee" zal ik eerder vragen "waarom juist?"...

Maar je hebt altijd van die mensen die alles wat ze zelf doen fantastisch vinden, en als er dan iemand zegt dat het eigenlijk onder niveau is, zijn ze op de tenen getrapt... Ik vind, als je een foto post in de showcase, dat je je toch aan commentaar mag verwachten, en is dat positief, zoveel te beter (daar ben ik nog niet aan toe ). Anders moet je gewoon je eigen siteje starten en daar een pak foto's opzetten en familie en vrienden alle dagen laten kijken en bewonderend ooh en aah laten roepen.
    Als je begint met een "beginners" en "gevorderden"-sectie zet dat laatste soort mensen zichzelf toch in de "gevorderden"-categorie hoor.

Ik vind zelfs dat er in de showcase nog wat meer becommentarieerd zou mogen worden. We kunnen er maar van leren!

Ik vond de vroegere benammigen alleszinds duidelijker aangeven dat fotodiscussie diende om kritiek (opbouwend en constructief) te krijgen op je foto's. Dus om iets bij te leren. Daarom ook dat je je exif dient mee te geven.

Showcase is enkel en alleen om je meesterwerkjes te tonen. Als je overtuigd bent dat je een meesterwerk gemaakt hebt, moet je er ook maar tegen kunnen dat dit op technische mankementen afgebroken wordt.

Op BelgiumDigital is destijds bewust een apart forumonderdeel gemaakt waar je je foto's kunt laten beoordelen, namelijk Fotodiscussie (Extra). Hier is het verplicht om onderbouwd commentaar te geven (hoeft niet per sé over een onderdeel te gaan, maar in het algemeen mag ook).
    Showcase is helemaal niet bedoeld om commentaar op de foto te geven. Hier volstaat "dit is een mooie foto" al. Het is in Showcase alleen maar meegenomen als iemand onderbouwd commentaar geeft, maar het is niet verplicht! Voor commentaar op je foto kun je het beste de foto in Fotodiscussie (Extra) plaatsen, want daar is het verplicht om onderbouwd commentaar te geven.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

Ik vind dit zeker een interessant topic... eentje waar ik echt alle lettertjes van gelezen heb

Het is inderdaad een onderwerp waar blijvend kan over gediscussieerd worden.

In verband met het leveren van kritiek vind ik het maar normaal dat je eerlijk je mening mag zeggen over een geplaatste foto. Het zou al maar te gek zijn dat je een foto plaatst waar je enkel maar positieve commentaar op wil. Dan kan je inderdaad beter gewoon je foto aan je familie laten zien. Ik heb al een paar fotootjes geplaatst op dpz en ik merk dat er daar over het algemeen meer kritiek gegeven wordt dan hier. Hoe komt dat? Typisch Hollands? Worden er echt zoveel pm's gestuurd dat mensen geen commentaar meer durven geven??
    Dit vind ik echt wel erg... Ik geef toe dat ik ook het liefst heb dat iedereen zegt dat ik een topfoto geschoten heb maar ik moet ook zeggen dat ik het meeste al geleerd heb van dingen als: "dit vind ik wat minder omdat... "
    Nu een eerlijke mening mag en moet gegeven worden maar wel zodat het respect voor de poster behouden wordt. Als een mening beleefd gegeven wordt en eventueel met wat tips voor de volgende keer zie ik hier het probleem absoluut niet van in, integendeel. VOLWASSEN mensen zouden hiervoor moeten open staan.

In verband met de onderverdeling van de topics. Misschien is het wel niet slecht om eens na te denken over de onderverdelingen. Ik post namelijk meestal in showcase hoewel ik me misschien wel kan inbeelden dat verschillende mensen vinden dat mijn foto's er niet thuishoren (hoewel dat nog niet gezegd is).
    Ik vind van mezelf dat ik soms wel eens een mooie foto neem maar die absoluut niet van het niveau zijn van bepaalde andere posters op het forum. Daarvoor ben ik nog veel te groen
    Misschien is het daarom niet slecht om een extra onderdeel te openen voor de echte klassefoto's want er worden er op een week wel meer van dat niveau gepost dan die enkelen in de HOF.
    Misschien kunnen de mods een aantal foto's uit hun onderdeel kiezen die dat tikkeltje meer hebben dan de andere showcasefoto's?? Maar die arme mods hebben misschien al wel werk genoeg.

Enfin... ik blijf het topic zeker nog even volgen.

Groeten,

Philippe
    Canon 30d + 28-135mm IS USM

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten