Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijs van foto in magazine?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Prijs van foto in magazine?

    Oorspronkelijk geplaatst door Cubatobahamas Bekijk bericht
    't Wordt zowiezo onderhandelen.

    Ik neem aan dat ze geen tijd meer hebben om een nieuwe shoot te organiseren (alle missen terug laten afkomen, kleren uit de rekken,....) dus speelt in je voordeel om de prijs zo hoog mogelijk te houden.

    Van de vriendendiensten heb je soms de grootste misserie maar als je zie hoe die missverkiezingen ge(des)organiseerd worden niet verwonderlijk
    Inderdaad, daarom een kleine opmerking, dit staat letterlijk in hun mail:

    De designer heeft geen tijd meer om een hele productie op touw te zetten, het magazine verschijnt in september. Dus er is haast met gemoeid.
    Ik kan hem de foto/foto's dit weekend nog afgewerkt leveren tegen een kleine maar eerlijke prijs, hij haalt de deadline van het magazine, iedereen gelukkig en misschien een nieuwe klant voor mij die tevreden is van het snelle geleverde resultaat.
    Zo bekijk ik het.

    Comment


    • #17
      Re: Prijs van foto in magazine?

      oei oei, da's een moeilijke.

      Als de modellen het portretrecht niet vrijgegeven hebben zit je sowieso strop. Aangezien er geen contract is, heb je dat waarschijnlijk niet. Dat zal in ieder geval via het bureau moeten gebeuren. Voor zover ik lees, wil je het bureau erbuiten houden.

      Wat de prijs betreft: ofwel reken je de uren aan die je nodig hebt gehad om die foto's te maken: vervoer, shoot, nabewerking,.. ofwel plak je daar gewoon een prijs per foto op. Strategisch gezien kan het interessant zijn een vis zonder boter te laten en in te zetten op netwerken, naambekendheid, mond aan mond,... Maar met een naam als Aasgier op een forum ligt dat misschien niet in je aard
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #18
        Re: Prijs van foto in magazine?

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        oei oei, da's een moeilijke.
        ,... Maar met een naam als Aasgier op een forum ligt dat misschien niet in je aard
        das een goeie.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #19
          Re: Prijs van foto in magazine?

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          oei oei, da's een moeilijke.

          Als de modellen het portretrecht niet vrijgegeven hebben zit je sowieso strop. Aangezien er geen contract is, heb je dat waarschijnlijk niet. Dat zal in ieder geval via het bureau moeten gebeuren. Voor zover ik lees, wil je het bureau erbuiten houden.

          Wat de prijs betreft: ofwel reken je de uren aan die je nodig hebt gehad om die foto's te maken: vervoer, shoot, nabewerking,.. ofwel plak je daar gewoon een prijs per foto op. Strategisch gezien kan het interessant zijn een vis zonder boter te laten en in te zetten op netwerken, naambekendheid, mond aan mond,... Maar met een naam als Aasgier op een forum ligt dat misschien niet in je aard
          Voor de duidelijkheid:
          - Model/kandidate is verbonden aan het agentschap.
          - Het agentschap werkt elk jaar opnieuw met deze designer voor die verkiezing.
          - Het agentschap krijgt de kleding om te gebruiken in de shoots, ze zoeken fotografen die de foto's gratis maken. De foto's worden gebruikt tijdens de verkiezing. Nooit eerder voor een publicatie.
          Tot zo ver alles ivm de verkiezing en de hiervoor (gratis) gemaakte foto's.

          - Nu krijg ik een mail van het agentschap (dus niet van de designer zelf) om een paar foto's te leveren aan de designer, omdat hij dringend op zoek is naar foto's van zijn collectie om een publicatie te kunnen doen.
          - Deze foto is dus geen publiciteit voor het agentschap of de verkiezing, maar voor de designer zelf, die een eigen business en dus ook budget heeft.

          Dus alles loopt tot nu toe via het agentschap. Ze zien er geen graten in om de foto te laten publiceren voor de designer z'n eigen zaak. Een modelrelease zullen ze dus wel hebben alsook een contract veronderstel ik. De fotograaf wordt hier dus totaal buiten gelaten. Het komt erop neer "Graag de foto's leveren zodat ze ook voor andere (winstgevende) doeleinden gebruikt kunnen worden". Ik heb de foto's in opdracht van die verkiezing gemaakt, om hun uit de nood te helpen. Als ze iets overeengekomen zijn met de designer om de foto's nadien te publiceren voor z'n eigen zaak, heel goed. Maar het doodnormaal vinden dat de fotograaf dit gratis gaat toelaten...dat gaat te ver.

          Versta me niet verkeerd, het gaat me niet om het geld, wel om het principe.
          Dezer dagen staan er 10-tallen hobbyisten te smeken om hun naam bij een gepubliceerde foto te mogen zetten, maar dat plaatje verandert snel wanneer je hiermee je geld verdient (full-time of bijberoep).....

          Comment


          • #20
            Re: Prijs van foto in magazine?

            In dat geval zou ik overeen proberen te komen met het agentschap en NIET bellen met de ontwerper.
            Kan best zijn dat het agentschap de foto's gratis wil aanleveren aan de ontwerper als wederdienst voor het gebruik van zijn kledij (creaties).

            Aan het model had ik nog niet gedacht... Kan best zijn dat wanneer jij je foto's verkoopt aan de ontwerper buiten het agentschap om deze laatste hun rechten op het model ook eens gaan opeisen...
            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

            Comment


            • #21
              Re: Prijs van foto in magazine?

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht

              Maar met een naam als Aasgier op een forum ligt dat misschien niet in je aard


              die is inderdaad goed
              EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
              www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

              Comment


              • #22
                Re: Prijs van foto in magazine?

                Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                In dat geval zou ik overeen proberen te komen met het agentschap en NIET bellen met de ontwerper.
                Kan best zijn dat het agentschap de foto's gratis wil aanleveren aan de ontwerper als wederdienst voor het gebruik van zijn kledij (creaties).

                Aan het model had ik nog niet gedacht... Kan best zijn dat wanneer jij je foto's verkoopt aan de ontwerper buiten het agentschap om deze laatste hun rechten op het model ook eens gaan opeisen...
                Er is duidelijk een 'ruil' overeenkomst ergens mee gemoeid waarbij het agentschap de ontwerper waarschijnlijk iets beloofd heeft wat ze niet konden beloven zonder een derde te benadelen.

                Eigenlijk zou het gemakkelijker moeten zijn om met agentschap te onderhandelen, gezien zij anders gezichtsverlies lijden en mogelijkerwijs (maar zal waarschijnlijk niet zo ver komen) een claim voor het niet naleven van de ruilovereenkomst met de ontwerper.
                EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
                www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

                Comment


                • #23
                  Re: Prijs van foto in magazine?

                  Ik wil hier niet advocaat van de duivel spelen ... maar stel je dit eens voor :

                  het agentschap heeft jouw gevraagd foto's te maken tijdens hun verkiezing, met modellen die bij dit agentschap onder contract staan, met kleding van een designer waar ze al jaren mee samenwerken.

                  Jij als fotograaf hebt de beelden gratis geleverd ... als ik het goed begrijp in lage resolutie ... maar heb je een contract met dit agentschap ?

                  Als je 'in opdracht' van het agentschap werkt dan hebben ze eigenlijk jouw foto's 'gekocht' ... en mogen ze die dus doorverkopen als je niet expliciet in het contract tussen jou en het agentschap vermeld hebt dat dit niet mocht !

                  Ik vrees dat jij helemaal geen foto's aan die ontwerper MAG verkopen, want je hebt geen enkele release van het model op papier staan ... die heeft het agentschap, dus is het agentschap de enige die legaal foto's van dit model KAN verkopen.

                  Ik ben bang dat je door je goedheid om te helpen jezelf serieus in de miserie gestoken hebt, je hebt geen enkel been om op te staan om foto's rechtstreeks aan deze ontwerper te verkopen ... dus je moet dringend eens rond de tafel gaan zitten met je 'vrienden' en desnoods ook nog de ontwerper erbij betrekken om zo tot een overeenkomst te komen.

                  Er zijn enkele mogelijke uitkomsten :
                  - je geeft je high res beelden gratis weg ... vrienden gelukkig, ontwerper nog veel gelukkiger en jij doodongelukkig
                  - je geeft de beelden gratis ... agentschap blij ... die 'verkopen' de beelden aan de ontwerper ... ontwerper blij want hij haalt de deadline ... jij serieus in 't zak gezet
                  - je geeft helemaal niets gratis weg ... vrienden boos ... ontwerper boos ... jij je laatste shoot voor dit agentschap gedaan ...

                  hoe je het ook draait of keert ... ik vrees dat jij aan het kortste eindje gaat trekken ... en in het vervolg net zoals ik alles tot in het detail op papier zet ... zelfs als het gratis is ... nu maak je geen illusies hoor ... we hebben dit allemaal tegengekomen vrees ik ... eens je geld begint te vragen hou je alleen nog je echte vrienden over, en voor die selecte groep werk ik ook wel eens gratis ...
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Prijs van foto in magazine?

                    En LamboCars slaagt de nagel op de kop.
                    Als je in opdracht van een agentschap werkt, dan ben je geen eigenaar meer van je foto's. Ook al bied je deze foto's gratis aan als vriendendienst.

                    Sluit in het vervolg altijd een contract af, ook al gaat het om een vriendendienst; het punt is dat je steeds de bepaling van portretrecht en publicatierecht duidelijk zwart op wit staan hebt.

                    Moest ik van jou zijn, zou ik de weg van de minste miserie bewandelen: laat de foto's als publiciteit werken voor je (dus idd enkel maar publicatie met naamsvermelding), en sluit dit hoofdstuk zo snel mogelijk af, je stress zal verdwijnen als sneeuw voor de zon.
                    www.brunodyserinck.be
                    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                    Comment


                    • #25
                      Re: Prijs van foto in magazine?

                      @Lambo:
                      Ik heb de foto's gemaakt, gratis, maar nog niks geleverd.
                      Die krijgen ze, geen probleem, hier houd ik me aan.
                      In de mail tussen hen en de fotografen staat duidelijk dat de foto's gebruikt worden voor de fotoshoots in functie van hun verkiezing. Er is geen contract, dat is de clou.
                      In ruil voor de gemaakte foto's komt je naam in hun programmaboekje enz...
                      Dit gaat dus over een 'trade': Foto's in ruil voor reclame tijdens hun miss-event.

                      Voor de fotoshoot heb ik hen gemaild + gebeld om verduidelijking te hebben ivm dat de foto's enkel en alleen voor dit miss-event gebruikt gaan worden. Geen enkele betrokken partij mag deze voor commerciele doeleinden gebruiken. Ik heb hun bevestiging gekregen. Het zijn geen vreemden, maar kameraden, dus je hoopt hen inderdaad met goede bedoelingen uit de nood te helpen.

                      Zij zien een publicatie wel zitten, ze hebben blijkbaar (ik heb me vandaag nog geinformeerd) de ontwerper gezegd dat ik er niets zou tegen hebben om de foto's zo te leveren, m'n naam erop is voldoende. Zoals je zelf aangeeft zit je voor zoiets met alle partijen rond de tafel. Je spreekt niet voor andermans business, je stelt geen prijs op in de plaats van de andere partij.

                      Trouwens: diegene die de digitale negatieven bezit is toch de eigenaar van de afbeeldingen? Wanneer een krant zonder toestemming een foto van je gebruikt heb je toch ook het recht om een vergoeding te vragen?

                      Nogmaals, het is me niet te doen om het geld, maar om het principe dat tegenwoordig alles ivm fotowerk als gratis aanzien wordt en dat we dit allemaal wel eens meemaken, meer dan dat we willen.
                      Last edited by Vulture; 26 augustus 2011, 14:55.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Prijs van foto in magazine?

                        Eigenlijk komt het hier op neer:
                        je wil geen gratis foto's leveren aan designer en de designer wil niet betalen.
                        Dus geen geld -> geen foto's

                        Je wil wel in 't 'groot blad' -> dus moet je foto's leveren

                        Dus je zit eigenlijk in een patstelling, waarbij je zult moeten gaan beslissen wat je meeste waard is: het geld voor de foto's of je foto's/naam in een groot blad...
                        www.YourConcertShots.com

                        Comment


                        • #27
                          Re: Prijs van foto in magazine?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                          Als je in opdracht van een agentschap werkt, dan ben je geen eigenaar meer van je foto's. Ook al bied je deze foto's gratis aan als vriendendienst.
                          .
                          Je blijft auteur zolang je dit recht niet afgestaan hebt ... ook al werk je in opdracht van een agentschap.

                          Bij alle agentschappen waar ik mee samenwerk ben ik nog steeds "eigenaar", de klant betaald het recht tot publicatie en het model krijg haar rechten betaald.
                          www.fotofolio.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Prijs van foto in magazine?

                            Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
                            Eigenlijk komt het hier op neer:
                            je wil geen gratis foto's leveren aan designer en de designer wil niet betalen.
                            Dus geen geld -> geen foto's

                            Je wil wel in 't 'groot blad' -> dus moet je foto's leveren

                            Dus je zit eigenlijk in een patstelling, waarbij je zult moeten gaan beslissen wat je meeste waard is: het geld voor de foto's of je foto's/naam in een groot blad...
                            De designer ging ervan uit dat ik de foto's gratis leverde, omdat anderen in naam van mij spraken. Dit is vandaag trouwens rechtgezet, deze mens was zich van niets bewust. Een eventuele kleine vergoeding is geen probleem. Het maakt me trouwens ook niet uit of het om een 'groot blad' of een foto op de website gaat. Het gaat erom dat ze A zeggen en afspreken, B doen en in naam van de 3e partij spreken.

                            Natuurlijk moet het agentschap akkoord gaan ivm de modelrelease.
                            Ze gaan akkoord indien ik de foto's gratis lever.
                            Ze staan er een beetje weigerachtig tegenover wanneer ik een kleine vergoeding vraag => ik verdien er iets mee en zij misschien niet buiten het mogen gebruiken van de kleding?
                            Last edited by Vulture; 26 augustus 2011, 16:23.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Prijs van foto in magazine?

                              ik wil gerust een mailtje sturen naar dat bureau dat ik van de zaak gehoord heb en hen uitleggen dat als dat hun manier van werken is ik nooit fotowerk voor hen wil doen. Als iedereen die dit draadje leest dat doet valt misschien hun frank dat ze betere afspraken moeten maken met hun fotografen.

                              beetje onder druk zetten he
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment


                              • #30
                                Re: Prijs van foto in magazine?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                                Je blijft auteur zolang je dit recht niet afgestaan hebt ... ook al werk je in opdracht van een agentschap.

                                Bij alle agentschappen waar ik mee samenwerk ben ik nog steeds "eigenaar", de klant betaald het recht tot publicatie en het model krijg haar rechten betaald.
                                Dit klopt inderdaad ... als het zo in het contract staat.
                                Als er genoeg voor betaald wordt heb ik enkel probleem om dit recht af te staan (al dan niet voor een beperkte periode in tijd) ... alles staat of valt met correcte afspraken OP papier !

                                Nu blijkt het toch de goede richting uit te gaan voor TS, en een mailtje naar het agentschap sturen omdat je 'wind' van dit voorval hebt ... en dan een pv voor stalking krijgen zeker ... het probleem is, en blijft dat er wanneer jij weigert of dwars gaat liggen ze minstens tien andere 'would be' fotografen klaar hebben staan om jouw plaatsje in te pikken ... en ook al zijn de foto's dan minder goed, daar trekken zo'n 'klanten' zich niets van aan ... en dat is het fundamentele probleem tegenwoordig ... en een beetje 'long term planning' is de dag van vandaag al helemaal niet meer te vinden !

                                Kwaliteit kost geld ... maar niet iedereen wil kwaliteit hebben. Hoe dikwijls ik het al niet gezien heb : de klant kiest toch wel net die foto die helemaal niet zo goed is als jouw keuze, die technisch en fotografisch mijlenver voorop loopt ... maar op die ene foto, waar een beetje beweging in zit, of te donker/ te licht is staat nu net een detail op wat de klant wilt zien ... zo herkenbaar, klanten kiezen niet altijd het beste voor zichzelf.
                                Last edited by LamboCars; 27 augustus 2011, 08:38.
                                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                                Comment

                                Working...
                                X