Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Polaroid peel-apart

Standaard Polaroid peel-apart

Ik heb onlangs een Hasselblad met Pola 100 rug op de kop getikt, een oude liefde als het ware.

Nu zou ik willen de negatieven van de Polaroids (het zijn nu eigenlijk Fuji's) inscannen. Ik heb al heel wat filmpjes zien passeren op internet, en men spreekt telkens van "bleach" en ik zie dan iets dat lijkt op WC-eend, maar weet iemand met welk product of middel ik de negatieven kan vrij maken? Voor alle duidelijkheid, het gaat dus om het deel van de Polaroid dat je "afpelt" en normaal gesproken weggooit. Daar staat een negatief beeld op, maar er zit op de achterzijde een zwarte film die er op een of andere manier af moet met een bijtend product.

Graag hoor ik of er mensen zijn die dit ook doen (deden) en of er tips zijn.

Standaard Re: Polaroid peel-apart

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pocket Bekijk bericht
    Ik heb onlangs een Hasselblad met Pola 100 rug op de kop getikt, een oude liefde als het ware.

Nu zou ik willen de negatieven van de Polaroids (het zijn nu eigenlijk Fuji's) inscannen. Ik heb al heel wat filmpjes zien passeren op internet, en men spreekt telkens van "bleach" en ik zie dan iets dat lijkt op WC-eend, maar weet iemand met welk product of middel ik de negatieven kan vrij maken? Voor alle duidelijkheid, het gaat dus om het deel van de Polaroid dat je "afpelt" en normaal gesproken weggooit. Daar staat een negatief beeld op, maar er zit op de achterzijde een zwarte film die er op een of andere manier af moet met een bijtend product.

Graag hoor ik of er mensen zijn die dit ook doen (deden) en of er tips zijn.
    Onbekend met dit procédé maar 'bleach' is eau-de-javel in goed Vlaams.
    YMMV
    Ach nostalgie naar polaroid 55
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Bleach is inderdaad bleekmiddel oftewel javel. Zelf nog niet geprobeerd, ik zou zeggen probeer het met eentje.

http://jakehicksphotography.com/late...-your-polaroid

Deze zegt "gewoon bleekwater". Geen gels of dergelijke. In die kleine busjes WC-eend zit gewoonlijk gel !

Ik heb vandaag "javel" gekocht, en zal dat morgen eens proberen. Jullie krijgen zeker feedback!

We zijn benieuwd.

Dit werkt echt geweldig. Randen bijgeknipt, op een vochtig glas geplakt en dan de javel (toch in gel, want zuiniger en minder kans op spatten) er over. Even laten inweken, en dan voorzichtig alle zwart er af geveegd. Spoelen, en toen had ik een mooi negatief. Toen moest ik dit nog scannen, en dat was een heel gedoe, omdat mijn scanner telkens maar een half negatief "zag". Uiteindelijk heb ik dan zelf een masker gesneden en daar dan het negatief opgeplakt. Was bijna even spannend als vroeger je foto te zien opkomen in de doka.

Soortgelijke discussies

1. [ Ander Merk ] Polaroid 600SE of Mamiya Press met Polaroid back
    Door vrmkrgr in forum Gezocht
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 29 oktober 2013, 11:24
  2. [Polaroid] Polaroid 600 + Polaroid 636 + ImPossible Film
    Door partyreporter in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 9 januari 2011, 11:32
  3. Peel
    Door Floutensenior in forum Fotobeoordeling Zwart-Wit
    Reacties: 2