Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opleiding grafisch vormgever, doen of niet...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opleiding grafisch vormgever, doen of niet...?

    Ik ben al een tijdje aan het overwegen om een opleiding grafisch vormgever te gaan volgen, maar ik blijf maar twijfelen, ik durf precies de knoop niet goed doorhakken

    Even de situatie schetsen...

    Ik ben 35 jaar, woon in Dilsen-Stokkem, werk al 14 jaar in de chemische sector als arbeider/operator in wisselende shiften. Ik doe m'n werk nog steeds redelijk graag, maar ik ben wel niet echt van plan om tot m'n 65ste de helft van de tijd 's nachts mijn tijd te verdoen in een fabriek. Ik kan natuurlijk hopen op promotie of me proberen op te werken maar dit is niet overal vanzelfsprekend, en als je pech hebt komt er nooit wat van. Ik zie het eventueel wel zitten om mijn leven een drastische wending te geven, maar de twijfel blijft omwille van verschillende redenen, waarvan misschien het financiële wel de belangrijkste is. De job die ik nu uitoefen brengt immers goed op, als ik wat anders ga doen valt het af te wachten of dat ook zo gaat zijn.
    Ik ben al enkele jaren serieus geïnteresseerd in alles wat met fotografie te maken heeft. Ik heb 2 jaar avondschool fotografie gevolgd en op dit moment volg ik nog een cursus Photoshop (4e van 5 modules). Maar het smaakt naar meer.

    De opleiding die ik eventueel zou willen volgen wordt gegeven door Syntra. Er zijn twee mogelijkheden; avondopleiding en dagopleiding. In avondopleiding duurt de cursus 3 jaar, 2 avonden per week (1 jaar desktop publisher en 2 jaar grafisch vormgever). In dagopleiding zou ik er op een half jaar vanaf zijn (3 maanden desktop publisher en 3 maanden grafisch ontwerper). Gezien mijn leeftijd () zou ik liefst opteren voor de korte pijn en dus voor de dagopleiding.
    Maar dan moet ik natuurlijk eens uitpluizen hoe ik dat kan regelen met mijn werkgever, en hoe 'financieel haalbaar' deze optie is. Heb ik recht op ergens een of andere vergoeding? Kan ik mijn ouderschapsverlof hiervoor gebruiken (2 kids minder dan 12 jaar). Loopbaanonderbreking? Krijg je dan een vergoeding? Deze zaken moet ik eens dringend gaan uitpluizen! Iemand een idee waar ik terecht kan met vragen hierover? Vakbond? Unizo?

    De belangrijkste reden waarvoor ik de cursus zou willen volgen is omdat ik het heel interessant vind. Het is dus niet zo dat ik er zeker van hoef te zijn dat ik ook effectief als grafisch vormgever aan de slag ga en mijn huidige job hiervoor ga opgeven! Maar als dat zou kunnen, als ik genoeg financiële 'zekerheid' denk te hebben zou het er misschien toch ooit van kunnen komen. Indien ik niet van werk zou veranderen heb ik de cursus misschien voor niks gevolgd... zo'n ramp zou ik dat niet vinden, dommer zal ik er niet van worden zeker?

    Zijn er mensen die zich geroepen voelen om me goede raad te geven, misschien mensen die voor dezelfde moeilijke keuze gestaan hebben?
    Zaterdag 2 juni is er een infodag op Syntra, daar ga ik alvast naartoe om wat meer info te verzamelen.
    In september begint de cursus, dus ik heb nog even tijd om... te blijven twijfelen
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Opleiding grafisch vormgever, doen of niet...?

    Ik denk dat we op dit moment met een groot aantal mensen zitten in de grafische industrie die moeite hebben om aan de bak te komen. En dit vooral in prepress.
    Kijk er maar eens de vacatures erop na, ik werk bij kranten en zie toch maar weinig vacatures meer passeren voor grafisch ontwerpers.
    Eerder is alles naar Apps, sites en co aan het evolueren. al is het daar ook handig als je een grafisch oog hebt natuurlijk.
    Die grafische sector is echt crisisgevoelig... Bedrijven spenderen minder budget aan reclame en drukwerk, ze zoeken andere uitwegen a la facebook en co...
    Maar anders ist wel een leuk beroep...
    Ik was vroeger toevallig net na mijn grafische opleiding noodgedwongen ook een tijdje operator in de chemie (inlinedrukken van polyethyleen), toen ik in '93 afstudeerde was het ook crisis en 't heeft toen ook gebeterd...
    Website http://www.kristofpattyn.be

    a lotta canonstuff

    Comment


    • #3
      Re: Opleiding grafisch vormgever, doen of niet...?

      Bedankt voor de reactie Kristof!

      Ik heb net je website even bekijken en ben onder de indruk! Erg knap en mooie foto's! Precies zoals ik het binnenkort ook wil.

      Ik zie de opleiding van grafisch ontwerper meer als aanvulling op het fotografie-deel. Als ik binnenkort iets wil doen met fotografie (bijberoep bvb), sta ik sterker in m'n schoenen als ik ook alles ken van het grafische wereldje... Op die manier kan je klanten of opdrachten zoeken in een veel groter markt, toch?

      Maar dat het niet simpel zal zijn besef ik heel goed, op iedere hoek van de straat woont er tegenwoordig wel een fotograaf. Het zal een kwestie zijn van op een of andere manier op te vallen daartussen...

      Ik denk dat de knoop ongeveer doorgehakt is, ik ga de opleiding wel volgen, weet alleen nog niet of een een dag-of avondopleiding zal worden, hopelijk weet ik hierover zaterdag meer (infodag Syntra). Al zal vooral het financiële aspect bepalend zijn hiervoor. Een half jaar verlof zonder wedde kan ik me helaas niet permitteren
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

      Comment


      • #4
        Re: Opleiding grafisch vormgever, doen of niet...?

        Hoi Fenix,

        De uitleg over crises en apps en sites is naar mijn mening niet volledig correct. Elke week krijg ik toch een sh*tload aan reclame drukwerk in mijn brievenbus geduwd. Zelf heb ik na een grafische opleiding (secundair + hogeschool) gekozen om de drukkerij in te gaan als drukker omdat je daar ook klanten aan je pers krijgt en creatiever uit de hoek zal moeten komen om de perfecte proefdruk af te leveren.

        Volgens lijkt het me dan ook maar een saai ding om te doen want het is niet altijd dat je knappe en dure drukwerken zal moeten gaan vormgeven. Als het je aanspreekt om de folder van de Aldi te gaan vormgeven zou ik het zeker doen aangezien dat soort dingen toch de hoofdmoot van je werk zal zijn.

        Ik zou toch zwaar nadenken om van de chemische sector de grafische sector in te gaan.

        Comment


        • #5
          Re: Opleiding grafisch vormgever, doen of niet...?

          Oorspronkelijk geplaatst door hmaes Bekijk bericht
          Hoi Fenix,



          Ik zou toch zwaar nadenken om van de chemische sector de grafische sector in te gaan.
          Het gaat niet alleen om de sector hé... Nu werk ik als arbeider, ben mijn werk (een beetje) beu, en werk in drie wisselende shifts met ook nachtdiensten die familiaal gezien niet altijd even aangenaam zijn... Als ik dat ooit kan veranderen door iets te gaan doen wat ik graag doe, zie ik niet in waarom ik het zou nalaten, behalve misschien één ding... financiële zekerheid. Maar wat is zekerheid nog tegenwoordig (kijk bvb naar Ford Genk)

          Maar toch bedankt voor je reactie!
          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

          Comment


          • #6
            Re: Opleiding grafisch vormgever, doen of niet...?

            Mijn ervaringen met Syntra zijn zeer gemengd. Ik begon de opleiding DTP in avondschool bij Syntra Leuven. Het eerste jaar maakte ik af, maar deed niet verder. Niveau was erbarmelijk slecht. Webdesign werd bv gegeven door iemand die geen letter html kende en niet verder geraakte dan wat foto's in een Dreamweaver sleuren. Idem voor Photoshop en ga zo maar door. En van creativiteit (waar het uiteindelijk toch om draait) al helemaal geen sprake, is eigenlijk gewoon een (slechte) basiscursus Illustrator / InDesign / ...

            Maar nogmaals: misschien zijn andere Syntra centra beter, die indruk heb ik althans. Ik deed ook een jaar videoproductie in Syntra Genk en dat was iets beter. Niet VEEL beter, maar toch IETS beter ;-) Je moet altijd geluk hebben met de docenten en hun motivatie vrees ik. En het beperkte aantal uren heeft zijn prijs. Nu doe ik een deeltijds traject "TV en film" bij MAD-faculty en dat is een wereld van verschil uiteraard.

            Om maar te zeggen: opletten met Syntra, niet te veel van verwachten dan kan het alleen maar meevallen. Om een beetje te onderbouwen: ik deed al Webdesign, DTP en Videoproductie bij Syntra en allen vielen tegen. Kan toeval zijn, maar het wordt wel veel toeval dan...

            Succes!
            www.135mm.be
            @135mm_leuven
            info@135mm.be

            Comment


            • #7
              Re: Opleiding grafisch vormgever, doen of niet...?

              Wat je verloven betreft, je kunt nog ouderschapsverlof nemen, is een recht, maar je moet het vaak minstens 3 maanden voordien aanvragen, dus wees er tijdig bij. Tijdskrediet is ook een optie, maar dat is geen recht in die zin dat je werkgever het kan een maand uitstellen als het niet past in zijn plaatje. Het is geen fortuin dat je dan krijgt, hou daar ook rekening mee, indien het financiele plaatje een zorg is. Kiezen is verliezen... succes met je keuze !!
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Opleiding grafisch vormgever, doen of niet...?

                Ik heb zelf die opleiding gevolgd bij Syntra, dus ik kan er wel wat vragen over beantwoorden. Over het algemeen was ik tevreden van de docenten. De aanpak was erg praktijkgericht en praktisch. De docenten waren zo goed als allemaal zelf ook werkzaam als vormgever of DTPer en wisten dus waarover ze praten en hoe het er in de sector aan toe gaat.

                Op creatief vlak leer je minder bij dan op technisch vlak. Creativiteit zal voor een groot deel van jezelf moeten komen. Dat is normaal, aangezien de opleiding te kort is om zowel technisch als creatief sterk te zijn. De docenten zullen wel tips en kritiek geven, dus je zal er wel op vooruit gaan, maar het is geen kunstonderwijs.

                Werk vinden zonder enige ervaring in de sector is niet gemakkelijk. Het heeft 6 maanden geduurd voor ik ergens tijdelijk aan de slag kon. Na die eerste ervaring ging het veel vlotter om nieuw werk binnen te halen. Zoals eerder gezegd moet je niet verwachten dat je direct creatief werk zal vinden. Het meeste werk zit hem in opmaken van folders en dergelijke. Ik weet niet of je leeftijd in je voor -of nadeel zal spelen bij het zoeken naar werk.

                Als je ergens wordt aangenomen zal het waarschijnlijk tijdelijk, weinig creatief en aan een lager loon zijn. Probeer voor je zelf te bepalen of je bereid bent om daarvoor je huidige job op te geven.

                Persoonlijk zou ik liever alles in 1 jaar doen in plaats van de avondopleiding te doen. Je kan je er dan veel beter op concentreren.

                In ieder geval veel succes gewenst, laat maar weten als ik nog vragen kan beantwoorden.

                Comment


                • #9
                  Re: Opleiding grafisch vormgever, doen of niet...?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                  Maar nogmaals: misschien zijn andere Syntra centra beter, die indruk heb ik althans. Ik deed ook een jaar videoproductie in Syntra Genk en dat was iets beter. Niet VEEL beter, maar toch IETS beter ;-) Je moet altijd geluk hebben met de docenten en hun motivatie vrees ik. En het beperkte aantal uren heeft zijn prijs. Nu doe ik een deeltijds traject "TV en film" bij MAD-faculty en dat is een wereld van verschil uiteraard.
                  Succes!
                  Ik ken toevallig een docent van de MAD-faculty die ook les geeft op de Syntra in Hasselt. Het is dus idd gewoon geluk hebben welke docent je krijgt op de Syntra.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opleiding grafisch vormgever, doen of niet...?

                    Bedankt voor de reacties alweer!

                    Morgen ga ik naar de infodag bij Syntra, de cursus wordt (als ik het goed heb) in Genk gegeven en niet in Hasselt. Ik zit met een hoop vragen waarop ze me daar waarschijnlijk wel een antwoord kunnen geven! Daarna nog even alles laten bezinken en de knoop doorhakken. Als ik in september met de cursus wil beginnen moet ik volgende week mijn loopbaanonderbreking aanvragen, anders ben ik te laat. Ik ben er bijna zeker van dat ik de cursus ga volgen, ik twijfel alleen nog sterk of het de dag- of avondopleiding wordt. Ik zou willen gaan voor de dagopleiding maar financieel gezien is dat de moeilijkste oplossing.

                    Het niveau van de cursus hangt vooral af van de docenten, daar heeft de school weinig invloed op denk ik, al moeten die natuurlijk de docenten aanwerven. Hier moet je denk ik een beetje geluk mee hebben.
                    Ik stel me ook wel vragen bij het feit dat je op een half jaar tijd zowel Photoshop, Indesign, Illustrator, en nog enkele andere dingen moet/kan leren. Het kan niet anders of dat moet een zeer intensieve cursus zijn? Indien niet wordt er overal losjes overheen gegaan, maar dat hoop ik dus niet. Ik volg nu al 4 modules photoshop in avondschool (2 jaar) en ik het het gevoel dat ik het programma ongeveer voor de helft ken...?

                    Wat mijn toekomst betreft... Ik denk niet dat ik zomaar ooit mijn job ga opgeven om te gaan werken in de grafische sector, maar dat wil niet zeggen dat ik er niet 'iets' mee wil doen... Klein beginnen met een bijberoep, en als het goed loopt eventueel part time gaan werken als grafisch ontwerper, fotograaf of een combinatie van beide. Het is zeker niet zo dat ik ervan uit ga dat ik na deze opleiding zomaar de opdrachten voor het uitkiezen heb.
                    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opleiding grafisch vormgever, doen of niet...?

                      Voor vormgeving, dat weet ik niet, maar ik, als ervaren drukker, heb gewoon weinig kans om aan de bak te geraken, nu dat de drukkerij waar ik werkte eind augustus 2013 failliet is gegaan...
                      Veel kleine drukkerijen zijn ook opgeslokt door de grotere, en als je dan in een grotere werkte zoals ik, en deze gaat ook failliet, dat wil dan zeggen dat het in mijn regio echt niet de vette meer is qua tewerkstelling.
                      Ik zal het nu veel verder moeten zoeken, ofwel een opleiding in iets geheel anders volgen, want het begint mijn voeten uit te hangen. De laatste jaren in de grafische was het altijd wel iets...
                      Nee, het vet is van de soep in de grafische.
                      Na de faling, hebben de meeste van mijn collega's, evenals mezelf nog steeds geen job teruggevonden als offsetdrukker...
                      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                      Comment

                      Working...
                      X