Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

    Hallo allemaal, ik ben momenteel aan het oriënteren naar een nieuwe laptop voor mijn studie (beginnende in september). Deze moet soepel photoshop (CS5), illustrator, autocad 2010 en google sketchup 3D kunnen draaien. Ik heb eerst zitten kijken naar een apple macbook pro. Maar vanwege de abnormale prijs heb ik deze uit m'n hoofd gezet. Ik ga dus voor windows. Nu had ik de volgende op het oog.
    een dell xps 17:



    Nu zit ik nog met een aantal vragen:

    -Core i7 processor is goed, maar ik moest kiezen tussen 4 core i7 processoren, waar ligt het grote verschil in. Ik heb nu de krachtigste geselecteerd maar wat voor voordeel biedt dat?
    -In hoeverre wordt zo'n laptop warm tijdens grafische bezigheden. Ik wil voorkomen dat ie knetterwarm wordt.
    -In hoeverre is een full HD scherm nuttig op een 17" scherm, dus niet dat alle lettertjes enzo heel klein worden..
    -Hoelang gaat zo'n accu van zo'n laptop gemiddeld mee?
    En tot slot, hoe vinden jullie dell laptops tov andere laptops (bijv. asus oid). Is het een goede laptop voor bovengenoemde bezigheden of zijn er nog betere opties beschikbaar die ik over het hoofd gezien heb (onder budget van 1500eu).
    Ik ben benieuwd
    1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

  • #2
    Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

    Lijkt me het minimum wat je nodig hebt. Ik zou als het kan, eerder gaan voor een desktop(workstation) met betere specs (en die heb je dan wslk. goedkoper).
    Krachtigere processor, hogere grafische resolutie en meer RAM.
    Nu betaal je voor portabiliteit.

    Mijn machine is een i7-2600, 80Gb SSD, 2Tb raid 1, 8Gb Ram, Ati6590, Dell2711 (zelfbouw)
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
      Lijkt me het minimum wat je nodig hebt. Ik zou als het kan, eerder gaan voor een desktop(workstation) met betere specs (en die heb je dan wslk. goedkoper).
      Krachtigere processor, hogere grafische resolutie en meer RAM.
      Nu betaal je voor portabiliteit.

      Mijn machine is een i7-2600, 80Gb SSD, 2Tb raid 1, 8Gb Ram, Ati6590, Dell2711 (zelfbouw)
      maar die processor die ik nu geselecteerd heb was de zwaarste.. 8gb ram was inderdaad ook nog een optie. die 3gb gt555m was het maximale wat ik kon aanvinken in het samenstel lijstje.. op welke site heb jij 'm dan samengesteld?
      1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

        Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
        maar die processor die ik nu geselecteerd heb was de zwaarste.. 8gb ram was inderdaad ook nog een optie. die 3gb gt555m was het maximale wat ik kon aanvinken in het samenstel lijstje.. op welke site heb jij 'm dan samengesteld?
        Net wat ik wil zeggen - de zwaarste laptop processor is nog te licht voor een serieus desktop workstation.
        Ik heb alles in onderdelen gekocht aan goedkoopste dag tarief op verschillende websites.
        Je kan dezelfde oefening eens doen met desktops op de Dell site.

        N
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

          Ik wil niet tegendraads doen, maar is het essentieel dat het een laptop is?
          Een 17 inch laptop is nu ook niet direct wat je noemt super draagbaar.
          Je kan veel betere prestaties krijgen met een desktop voor evenveel of zelfs minder geld.

          Met een laptop ga er niet veel meer uithalen, want de minste verbetering zal de prijs exponentieel doen stijgen.
          Groetjes,
          Tim

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

            Volgens mij is het een goede keus. een laptop (ook 17") is als student tegenwoordig bijna onontbeerlijk. Ik zie je een desktop niet zo vlug meenemen naar de les, wat toch de normaalste zaak van de wereld is, niet waar?

            Een processor en grafische kaart die in een laptop worden gemonteerd presteren - ook al hebben ze hetzelfde typenummer of benaming - altijd minder dan de desktop versies. De prestaties worden gelimiteerd met het oog op warmte-ontwikkeling en energiebeheer.
            Als je het niet moest doorhebben, Nerdifant heeft het over een zelf samengestelde desktop.

            Qua keuze voor de processor zou je kunnen overwegen niet de aller zwaarste te nemen en het prijsverschil in een extra garantie te investeren.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

              Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
              Als je het niet moest doorhebben, Nerdifant heeft het over een zelf samengestelde desktop.
              Had ik zeker door hoor, ik zou ook nooit een desktop van een merk kopen.

              Ik zeg ook niet dat dit een slechte configuratie is, het is waarschijnlijk de beste configuratie die je zal krijgen voor een laptop.

              Ik bedoel alleen dat een laptop, in mijn opininie, niet echt gemaakt is voor zwaar grafisch werk (zeker CAD).
              Naar mijn mening is het beter om een goede desktop te kopen en eventueel een kleiner formaat van laptop die iets minder krachtig is. Ik vermoed ook dat de instelling in kwestie wel zeer goede computers ter beschikking hebben.

              Ik geef enkel maar mijn mening, hoe ik het zou aanpakken.
              Het is zeker een goede configuratie waar ik niet direct iets op kan aanmerken. Dus als ge vastberaden een laptop wilt, zou ik zeggen: Ga ervoor
              Groetjes,
              Tim

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

                Over CAD ken ik niks, maar ik ben toch vrij zeker dat die laptop gewoon elk ander programma die je opnoemt zal draaien zonder problemen. Maar 17 inch vind ik persoonlijk gewoon niet draagbaar, mijn broer heeft zo eentje, groot, zwaar, net op het randje van nog draagbaar. Echter zal ik altijd een 15 inch verkiezen voor laptop.

                Voor de processor moet je kijken naar Sandy Bridge, dat is de laatste nieuwe, je had wrs de optie op te kiezen tussen i5 en I7 in wel sandy bridge en niet sandy bridge, zeker degene MET sandy bridge nemen.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

                  Even nagerekend, 15,6" t.o.v. 17" is 1cm minder rondom.
                  Als 17" en HD niet persé noodzakelijk is ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

                    hmm, tja, ik had dus ook in eerste instantie met die van 15" gerekend, maar op een of andere manier is die duurder dan de 17"

                    laat ik het dan zo stellen, "vloeiend draaien" is misschien teveel van het goede, maar ik wil gewoon niet dat dat ding om de haverklap (het liefst gewoon NIET :P) vastloopt bij het toepassen van een filter in PS of renderen in CAD. Daarbij is sketchup volgens mij een minder zwaar programma dan bovenste 2. Ik ga waarschijnlijk ook nog gebruik maken van adobe illustrator maar dat is de zwaarste niet meen ik.

                    en jà, het moet een laptop zijn, wil hem zowel op school als thuis gebruiken (zal wel meer school worden, maargoed..)
                    en is 17" full HD aanrader? of worden de lettertjes erg klein daardoor? Ik dacht dat 1920x1080 wel handig was met name het tekenen.
                    @ sand0r een i7 is toch meestal beter/krachtiger dan een i5, of het nou een sandy bridge is of niet? (of zit ik er nou naast..)
                    Last edited by andreas612; 22 juni 2011, 13:29.
                    1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

                      Als je in CAD wil gaan renderen zal je zeker een deftig systeem nodig hebben.
                      Als ik jou was misschien toch naar de thinkpad reeks van Lenovo kijken.
                      Dit zal dan wel naar de macbook pro prijzen gaan...
                      Jezelf tevreden stellen met renders op minder zware instellingen kan ook al helpen en ik zou ook sowieso er zoveel mogelijk ram in proppen en desnoods een SSD harde schijf.

                      Maar zoals de meeste al aangeven, wil je echt serieus 3D CAD draaien zal je best een desktop nemen (hangt natuurlijk ook van complexiteit van je tekeningen af), voor PS, 2D + simpele 3D CAD en andere shizzle kom je met een goede laptop wel toe.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

                        Ok, maar als ik uitga van alleen 2D tekenen in CAD dan zou bovenstaande dus genoeg zijn.

                        ook even gekeken naar een Thinkpad (W serie).
                        zou deze dan beter presteren dan de bovengenoemde van Dell?



                        beide laptops zijn zowat gelijk qua prijs.
                        1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

                          Hey!

                          Ik gebruik voor dezelfde toepassingen, (studeer ir.architectuur) dus heb onder andere CAD, 3D teken en renderprogramma's en photoshop en illustrator nodig.
                          En ik heb een i7processor, 6 gb ram en een nvidea GEFORCE 1GB grafische kaart en fullHD scherm. Ik draai vlot photoshop en autocad (3D) samen. (Sketchup is absoluut niet zwaar )
                          Ik zou sowieso voor i7 gaan als dat binnen het budget valt, het is altijd handig om wat rekenkracht in overschot te hebben dan rekenkracht te weinig. i7 is eigenlijk zo de nieuwe versie tov de quad cores van vroeger.
                          17 inch is zeer handig anders doen je ogen na lang werken gewoon veel pijn.
                          Wat je als alternatief ook kan doen is een groter extern kopen en dan aansluiten op je laptop. Ik zou zeker ook kijken voor een laptop met een numberpad want die is echt wel handig, anders zit je constant te sukkelen met shift enzo!
                          Ahja, mijn laptop is een vaio ( ongeveer deze: klik)

                          Ik zou persoonlijk sowieso voor een laptop gaan tenzij je de portabiliteit niet nodig hebt.
                          De laptops die je zelf aanhaalt lijkt me ruim voldoende voor het standaard teken- en renderwerk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter-Jan D. Bekijk bericht
                            Hey!

                            Ik gebruik voor dezelfde toepassingen, (studeer ir.architectuur) dus heb onder andere CAD, 3D teken en renderprogramma's en photoshop en illustrator nodig.
                            En ik heb een i7processor, 6 gb ram en een nvidea GEFORCE 1GB grafische kaart en fullHD scherm. Ik draai vlot photoshop en autocad (3D) samen. (Sketchup is absoluut niet zwaar )
                            Ik zou sowieso voor i7 gaan als dat binnen het budget valt, het is altijd handig om wat rekenkracht in overschot te hebben dan rekenkracht te weinig. i7 is eigenlijk zo de nieuwe versie tov de quad cores van vroeger.
                            17 inch is zeer handig anders doen je ogen na lang werken gewoon veel pijn.
                            Wat je als alternatief ook kan doen is een groter extern kopen en dan aansluiten op je laptop. Ik zou zeker ook kijken voor een laptop met een numberpad want die is echt wel handig, anders zit je constant te sukkelen met shift enzo!
                            Ahja, mijn laptop is een vaio ( ongeveer deze: klik)

                            Ik zou persoonlijk sowieso voor een laptop gaan tenzij je de portabiliteit niet nodig hebt.
                            De laptops die je zelf aanhaalt lijkt me ruim voldoende voor het standaard teken- en renderwerk.
                            'k denk dat ik voor een 17" ga kijken. Die van lenovo zijn mooie dingen, maar eigenlijk is alleen die videokaart 'beter' (de rest niet) en is toch de duurste. Aangezien het geen 3D tekeningen worden in autocad verwacht ik eigenlijk dat die 3GB gt555m voldoende is voor PS en 2D cad.
                            Maar is zo'n full HD scherm nou ideaal? of worden die letters kleiner, dat heb ik namelijk bij m'n desktop gehad. Die heb ik nu teruggeschroefd naar 1680x1050.

                            edit: als ik een laptop selecteer met standaard full HD scherm dan ben ik nog goedkoper (ca. 100/200 eu) uit met samenstellen en heb ik 8GB ram ipv 6:

                            Last edited by andreas612; 22 juni 2011, 16:02.
                            1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe laptop voor PS + CAD + sketchup

                              Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
                              'k denk dat ik voor een 17" ga kijken. Die van lenovo zijn mooie dingen, maar eigenlijk is alleen die videokaart 'beter' (de rest niet) en is toch de duurste. Aangezien het geen 3D tekeningen worden in autocad verwacht ik eigenlijk dat die 3GB gt555m voldoende is voor PS en 2D cad.
                              Maar is zo'n full HD scherm nou ideaal? of worden die letters kleiner, dat heb ik namelijk bij m'n desktop gehad. Die heb ik nu teruggeschroefd naar 1680x1050.
                              Dat moet je zelf weten. Ik vind dat best wel aangenaam zo'n scherm maar je moet maar eens vergelijken als je eens naar een winkel gaat ofzo.

                              En 8 gig ram is zeker voldoende, wel kijken dat je 64bit hebt want ander ben je niets met die 8 gig ram, maar ik zie dat je dat hebt dus dat is wel ok!

                              Comment

                              Working...
                              X