Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

@mods / administrators: 200 kB-limiet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • @mods / administrators: 200 kB-limiet

    Al eerder heb ik aangekondigd dat ik er een keer over zou beginnen en nu naar aanleiding van een concrete opmerking in http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=70521 is het nu dan zo ver.

    Net als de foto's hier op het forum plaats ik de foto's op mijn eigen site in een formaat waarbij de langste zijde 900 px is. Echter, ik gebruik wel de hoogste kwaliteit (12 in Photoshop). Foto 2 in de link hierboven is op mijn site origineel dan ook 580 kB. In het verleden zette ik - voor het showen hier op het forum - een extra versie van een foto op mijn site met afmetingen 900x600 px @ 200 KB maar ten eerste is dat extra werk, ten tweede komt het de overzichtelijkheid van mijn site niet ten goede als een en dezelfde foto meer dan 1 keer op mijn site staat, nog los van het feit dat dit me geld kost (want datalimiet is eerder bereikt).

    Als workaround maak ik daarom gebruik van een automatisme bij PBase. Als ik op PBase een foto plaats van 900 x 600 px @ 580 kB, dan worden er (naast Original) automatisch Large, Medium en Small versies aangemaakt. De Large-versie voldoet altijd aan de BD-Forumnormen want is altijd kleiner dan 200 kB. Dat is dan de versie die ik hier in het forum plaats. Voordeel: voor mij geen extra handelingen en geen extra ruimte op mijn site.

    In de bovengenoemde thread werd de opmerking geplaatst dat foto twee niet helemaal scherp is. Ja, dank je de koekoek, dat is logisch. In plaats van een foto van 580 kB is er nu een te zien van minder dan 60 kB. Dat is 90% van de informatie weggegooid. Conclusie: ook mijn oplossing met die Large is niet optimaal.

    Voorstel 1
    Daarom zou ik willen voorstellen in overweging te nemen de limiet van 200 kB hier op het forum los te laten, zodat een ieder foto's in de hoogste kwaliteit kan laten zien.

    Overwegingen:
    - Kwaliteitsverbetering van de op dit forum getoonde foto's
    - Breedband is niet meer zo duur als vroeger
    - Ik schat dat de meeste forumleden of andere bezoekers sowieso een breedbandverbinding hebben
    - Foto's worden op het BD-forum niet gecached (behalve in HoF) dus loslaten van de limiet heeft voor BD geen negatieve impact in kosten v.w.b. bandbreedte en opslag.

    Als loslaten van de 200 kB-grens niet mogelijk zou blijken te zijn zou ik het volgende ter overweging willen geven. In veel subfora mogen drie foto's per thread geplaatst worden. 3 maal 200 kB is 600 kB. Iemand met een inbelverbinding die een thread opent, loopt dus het risico 600 kB voor z'n kiezen te krijgen (even afgezien van eventueel verdere foto's in die thread door bijv. reacties met bewerkingen van een foto).

    Voorstel 2:
    Laat het aan de OP (original poster) over om te kiezen voor 1 foto van 600 kB of meerdere foto's met een totaal van 600 kB. Voor een inbeller betekent dit dan in principe geen extra wachttijd.

    Dit laatste dus alleen als het helemaal loslaten van de 200 kB niet mogelijk zou blijken te zijn.

    Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties (zowel mods als medeforumleden). Wellicht in de vorm van een poll? Of misschien een poll om te bepalen welk percentage van de forumbezoekers nog met een inbelverbinding binnenkomt?

  • #2
    Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

    Heb dit topic doorgespeeld naar de andere mods/crew.
    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

    Comment


    • #3
      Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
      Als ik op PBase een foto plaats van 900 x 600 px @ 580 kB, dan worden er (naast Original) automatisch Large, Medium en Small versies aangemaakt. De Large-versie voldoet altijd aan de BD-Forumnormen want is altijd kleiner dan 200 kB. Dat is dan de versie die ik hier in het forum plaats. Voordeel: voor mij geen extra handelingen en geen extra ruimte op mijn site.

      In de bovengenoemde thread werd de opmerking geplaatst dat foto twee niet helemaal scherp is. Ja, dank je de koekoek, dat is logisch. In plaats van een foto van 580 kB is er nu een te zien van minder dan 60 kB. Dat is 90% van de informatie weggegooid. Conclusie: ook mijn oplossing met die Large is niet optimaal.
      We kunnen het verzoek natuurlijk ook omdraaien: als jij nu eens voor fatsoenlijke hosting zorgt (ik neem aan dat je bij je abbo heus wel wat webruimte hebt gekregen, en anders is er her en der zat ruimte gratis en voor nix te vinden), dan is het niet nodig je plaatjes naar 10% van de omvang terug te draaien waar 30% ook voldaan had (probeer de betreffende plaat maar eens zodanig te comprimeren dat er daadwerkelijk 200kB gebruikt wordt; dat is een heel pak minder compressie dan naar 60 kB; zeker kwalitatief!).

      Toevallig zit ik wel op breedband, maar ook daarmee is de verbinding naar PBase en soortgelijke sites soms irritant traag. Dat heeft op dat moment weinig met inbellen te maken, maar des te meer met beperkingen in bandbreedte van de hosting party en de tussenliggende nodes. Persoonlijk heb ik die 200 kB nooit een probleem gevonden. Niet dat ik veel platen post hier, maar ik heb nog nooit een plaat hier voorbij zien komen die duidelijk veel aan kwaliteit in moest boeten om de 200 kB grens te halen.

      Comment


      • #4
        Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

        Ik draai op m'n eigen servertje dus ruimte is wat mij betreft geen probleem. De BD foto's heb ik in een hidden album gezet, dus niet dubbel zichtbaar voor publiek. Het is inderdaad meer werk om een foto dubbel af te maken. Ook de kwaliteit verminderd zichtbaar waardoor ik soms de foto maar niet post omdat ik het niet toonbaar vind en geen zin heb om langere tijd te besteden aan een 200k versie.

        Misschien is dit eens een goed onderwerp voor een Poll Feit is wel dat als je de grootte verhoogt, de inbellers niet gelukkig gaan zijn De vraag is onderhand hoeveel inbellers er nog zijn
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment


        • #5
          Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

          voor www-display, 800*600 laat ons zeggen, is 200 kb kwalitatief gezien mééééér dan voldoende. Mijn foto's zijn tegenwoordig 'slechts' 100 kb groot en ik heb nog geen opmerking gehad dat ze niet goed genoeg zouden zijn.

          Dus als jij ze op je site nu onder de 200kb zet, heb je toch geen problemen
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

          Comment


          • #6
            Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

            @Joost: PBase heeft de laatste maanden wat problemen gekend maar die zouden nu zo goed als opgelost moeten zijn.

            @ajh: mee eens, natuurlijk.

            @Perrush: ik heb ook niet zozeer een probleem. Ik neem aan dat die limiet in het verleden (op destijds goede gronden) ingesteld is. Ik vraag me hier alleen af of die gronden die toen valide waren, nog steeds zo geldig zijn.

            Ik ben op vele fora actief en dit is het enige door mij gefrequenteerde forum dat een groottelimiet op de foto's hanteert. Als de limiet niet opgeheven of opgerekt kan worden ga ik dus door met de manier waarop ik het nu doe (Large) of, als ik het beu ben, plaats ik net als ajh dan maar niet meer zo vaak een foto hier. Wat ik in ieder geval niet ga doen is de kwaliteit op mijn site aanpassen om alleen het publiceren hier op BD wat makkelijker te maken.

            PS, heb net je site bezocht en de kwaliteit van je foto's is inderdaad geweldig. Toch zie ik dat ook de recente foto's van rond de 200 kB zijn, tenminste 9 van de 10 die ik zo random bekeken heb. Als jij eveneens 900 pixels grootste zijde zou aanhouden kwam je zo ook heel vaak boven de 200 kB uit.

            Comment


            • #7
              Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

              Van alle reglementen op BD is de 200Kb limiet iets waar ik me nooit heb zorgen over gemaakt. Met een goede postprocessing is het perfect mogelijk om "gestoken" scherpe beelden te plaatsen die met gemak onder de 200 Kb blijven. Omdat ik graag mijn horizonten verruim ben ik op menig forum en fotosite aanwezig, en zo ben ik ook bij "Photograaf.be" de beelden die we daar plaatsen zijn 280 Pixels op de korste kant, wel zelfs daar heb ik geen probleem om scherpe beelden te plaatsen. Dankzij een goede postprocessing die ik aangepast heb aan de noden van de site. Misschien inderdaad wat extra werk maar, ik dacht dat we hier toch met onze hobby bezig waren, dus doen we dit omdat we het graag doen hé.

              Als voorbeeld hieronder een beeld met slechts 280 pixels op de korte zijde.



              MVG, Jeff
              Last edited by Digipics357; 11 april 2005, 12:26.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

                Jeff, je foto bewijst inderdaad dat formaat relatief t.o.v. kwaliteit is

                Probleem waar ik tegenaan gelopen ben is dat sommige foto's met zeer veel detail, problemen gaan vertonen bij het comprimeren. De welbekende jaggies traden op. Tot op heden heb ik geen manier gevonden om deze foto's op < 200kb te krijgen zonder deze vertekeningen. Overigens zijn het slechts enkele foto's waar dit probleem optreed. Goed voorbeeld is het verenpak van een aantal ganzen redelijk close genomen. Het verenpak werd zeer lelijk weergegeven door het toepassen van compressie.

                De overgrote meerderheid van de foto's laat zich overigens simpel naar < 200Kb comprimeren. Het hangt ook sterk af van de mate van detail heb ik de indruk. Indien er te veel details aanwezig is heeft het JPEG algoritme blijkbaar problemen om dit goed te kunnen comprimeren.

                Het kan aan mijn beperkte capaciteiten en geduld liggen, maar als het niet binnen zeg een 15 minuten lukt om een goed resultaat neer te zetten geef ik het op. Ondanks dat het hobby is ga ik niet een hele avond besteden aan 1 foto. Daar is mijn tijd te kostbaar voor.
                Groeten,

                Albert Jan

                Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

                Comment


                • #9
                  Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

                  Mijn werkwijze tot verkleinen in Photoshop is vrij simpel te noemen.

                  Van de originele foto vertrekkende breng ik deze op het gewenste formaat met een densiteit van 100 dpi, na de verkleining nog even wat USM toevoegen. Erop letten van steeds onder de 1 pixel radius te blijven, ik gebruik gewoonlijk 0.3 tot max 0.6 voor de USM bij de verkleining. Amount kan van 60 tot 100% en threshold afhankelijk van de donkere partijen 3 tot 6 levels. Dan bewaren (normaal tussen 8 en 12 ) afhankelijk van de groote van het beeld.

                  MVG, Jeff
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

                    Als er foto's zijn die niet goed kunnen getoond worden door de 200kb limiet zie ik niet in waarom dit niet verhoogd kan worden.. Als site moet je ok meegaan met de tijd.. Vroeger was het een groot probleem om deftig te kunnen rond surfen op foto sites .. maar met breedband/ADSL is dat tegenwoordig geen probleem meer..

                    Voor mij geen probleem bij verhoging van de kb'tjes
                    Maar natuurlijk je zal maar met en inbel modem zitten..

                    Comment


                    • #11
                      Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

                      Hallo,

                      Er is toch nog altijd de mogelijkheid om een link te zetten naar de originele foto? Op die manier heb je geen "kb-grens" ...

                      Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

                        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                        Van de originele foto vertrekkende breng ik deze op het gewenste formaat met een densiteit van 100 dpi (...)
                        Tenzij je die 100 dpi nodig hebt voor het afdrukken van je foto op een printer gaat dat helemaal niets uitmaken v.w.b. hoe de foto er op het scherm uit komt te zien. Je kunt dus weer een stapje in je workflow achterwege laten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                          Als workaround maak ik daarom gebruik van een automatisme bij PBase. Als ik op PBase een foto plaats van 900 x 600 px @ 580 kB, dan worden er (naast Original) automatisch Large, Medium en Small versies aangemaakt. De Large-versie voldoet altijd aan de BD-Forumnormen want is altijd kleiner dan 200 kB. Dat is dan de versie die ik hier in het forum plaats.
                          In de bovengenoemde thread werd de opmerking geplaatst dat foto twee niet helemaal scherp is. Ja, dank je de koekoek, dat is logisch. In plaats van een foto van 580 kB is er nu een te zien van minder dan 60 kB. Dat is 90% van de informatie weggegooid. Conclusie: ook mijn oplossing met die Large is niet optimaal.
                          Die onscherpte bij de "Large, Medium en Small"-versie van PBase is enkel te wijten aan de slechte compressietechniek van PBAse. Ik ben ervan overtuigd dat als je je bestand zelf naar 60kB compresseert, je resultaat spectaculair beter zal zijn dan dat je het laat comprimeren door PBase...

                          Vriendelijke groet,
                          Kariboe [nog altijd zonder FUJI S2 ]
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                          Comment


                          • #14
                            Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

                            'k heb geen problemen met de 200kb limiet hoor. Het is zo al vaak genoeg het geval dat je zelfs met deze limiet en een breedband verbinding langer dan 10 seconden moet wachten op een beeldje... en voor je't weet heb je weer op je backspace gedrukt....waardoor je misschien wel een prachtfoto mist

                            Comment


                            • #15
                              Re: @mods / administrators: 200 kB-limiet

                              Oorspronkelijk geplaatst door jaja
                              Hallo,

                              Er is toch nog altijd de mogelijkheid om een link te zetten naar de originele foto? Op die manier heb je geen "kb-grens" ...
                              Ja, zo doe ik het nu ook meestal. Maar is toch een beetje extra werk.

                              Let wel: als het niet kan, even goede vrienden hoor. Maar als die grens er vanuit oude overwegingen inzit, dan is wellicht de vraag of-ie gehandhaafd moet worden.

                              Tot nog toe alleen reacties van mensen die of de grens willen opheffen of er geen moeite mee hebben dat er een limiet is. Ben benieuwd naar de eerste reactie van iemand die het qua snelheid wel een bezwaar zou vinden als er geen limiet meer is.

                              Comment

                              Working...
                              X