Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtmeter

    Gebruiken jullie nog wel eens een (aparte) lichtmeter ?
    Ik doe al een hele tijd geen studiowerk meer, dus vraag ik mij af of zo'n meter nog wel opportuun is (bij ander fotowerk) ?
    Ik heb de mijne (Polaris) al jaren niet meer gebruikt.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: Lichtmeter

    Heel frequent met diafilm, 90% incident en 10% spotmeting. Veel minder digitaal maar soms toch wel als het duidelijk is dat de interne lichtmeter problemen heeft.

    Comment


    • #3
      Re: Lichtmeter

      Laatste diafilm gebruikt rond 2005 ...
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #4
        Re: Lichtmeter

        100 rollen in de diepvriezer. Ongeveer 10x meer dan ik digitale foto's neem.

        Comment


        • #5
          Re: Lichtmeter

          Lichtmeter gaat altijd mee.
          Het is DE tool voor het betere werk waar je tijd in kan stoppen.

          Voor reportagewerk is er geen tijd voor lichtmeting en moet alles op semiautomaat.

          Comment


          • #6
            Re: Lichtmeter

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Lichtmeter gaat altijd mee.
            Het is DE tool voor het betere werk waar je tijd in kan stoppen.

            Voor reportagewerk is er geen tijd voor lichtmeting en moet alles op semiautomaat.
            +1

            Minolta Autometer IV F lichtmeter
            Ik heb zelf cameras die geen ingebouwde lichtmeter hebben :-)

            YMMV
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Lichtmeter

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              +1

              Minolta Autometer IV F lichtmeter
              Ik heb zelf cameras die geen ingebouwde lichtmeter hebben :-)

              YMMV
              Digitale camera's ?
              Last edited by toerist; 22 juni 2016, 13:18.
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #8
                Re: Lichtmeter

                Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                Digitale camera's ?
                Nee technische analoge cameras.


                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtmeter

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Nee technische analoge cameras.


                  YMMV
                  Dacht het al
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtmeter

                    Moderator Note: Verplaatst van ChitChat naar Algemeen, omdat dit een fotografisch onderwerp is.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtmeter

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      100 rollen in de diepvriezer. Ongeveer 10x meer dan ik digitale foto's neem.
                      Dus er worden geen foto's meer gemaakt........ik heb ook nog een 64GB kaart, maar dat zegt niks over het nemen van foto's....
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtmeter

                        Gebruik die dus nog altijd regelmatig. Ben hier nu op vakantie met een 35 tal rollen. Tot nu toe alle foto's met de lichtmeter op incident.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichtmeter

                          Wat ik hier nog niet gehoord heb, zijn studio-opnames. Telkens als ik een demonstratie zie over modellenfotografie, portretfotografie, e.d. in studio (b.v. tegen een witte achtergrond), hoor ik de sprekers over lichtmeters hebben...
                          Ben benieuwd of dat ook hier aan bod gaat komen, niet als Mod, maar als fotograaf, die telkens weer met die witte achtergrond te maken krijg.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lichtmeter

                            Zeker in studio gebruik ik de lichtmeter LesC.
                            Het kan ook zonder. Zo ken ik fotografen die in studio alles volgens natte vinger methode doen en het lukt ook.
                            Zelf verkies is voor een opgebouwde en doordachte uitlichting en belichting met behulp van de lichtmeter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lichtmeter

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Wat ik hier nog niet gehoord heb, zijn studio-opnames. Telkens als ik een demonstratie zie over modellenfotografie, portretfotografie, e.d. in studio (b.v. tegen een witte achtergrond), hoor ik de sprekers over lichtmeters hebben...
                              Ben benieuwd of dat ook hier aan bod gaat komen, niet als Mod, maar als fotograaf, die telkens weer met die witte achtergrond te maken krijg.
                              Voor de studio heb je best een lichtmeter nodig met een X contact en flitsmeter zodat je je flitser(s) kan doen afgaan met de lichtmeter.
                              Dit gaat zowel met een invercone (opvallend licht) als een 1° spotmeter (reflecterend licht / zone systeem )
                              YMMV
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X