Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel mag je vragen als amateur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeveel mag je vragen als amateur

    Hallo fotovrienden en vriendinnen,

    Ik zit met een vraagje over wat je mag vragen als fotograaf. Mij hebben ze verschillende keren gevraagd voor een trouwreportage, en hiervoor heb ik mij dan ook hartelijk bedankt, want die dag is zo bijzonder dat ik het risico niet wil lopen dat er iets mis gaat.

    Maar er worden nog meer vragen gesteld :

    Ik heb zelf 2 kinderen die regelmatig op de foto gaan, en als bekenden die foto's zie vragen ze mij of ik ook foto's van hun (klein-) kinderen wil maken. Niets mis mee, bij gelegenheid een foto maken en per mail sturen klaar. Gratis wel te verstaan, omdat ik het leuk vind om te doen.

    Maar nu komen ook "vreemden" vragen voor een foto, En nu moet ik tijd vrijmaken, foto maken en bewerken (misschien afdrukken). Hoe pak je zoiets aan ? Wat mag je vragen voor zo'n mini fotoshoot ?

    Ook gevraagd voor communie foto's (voor de uitnodiging of bedankje), dit vind ik wel interessant, want ik ga graag met kinderen om.
    Ook kun je deze foto's ruim van tevoren nemen, en als er iets misgaat, kun je ze overnieuw trekken.

    Hebben jullie ervaring hoe je zoiets aan kunt pakken, cq wat een "redelijke" prijs voor zo'n minishoot is ?

    Geven jullie het digitale bestand af (op cd / dvd), of betalen ze per afdruk ?

    Elke vorm van hulp is hier welkom.

    Guido

  • #2
    Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

    Hoi Guido,

    Dit is niet persoonlijk bedoeld, maar om je "op weg te helpen" met het vinden van een gepast antwoord...

    Gebruik de zoekfunctie van dit forum eens, urenlang leesplezier verzekerd hierover
    Nikon D80 / Sony DSC-H5

    Comment


    • #3
      Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

      ben je van plan dit op regelmatige basis te doen?
      zoek dan eens uit wat het kost om zelfstandig (beroep) te starten.

      zoek ook eens op "TFP" of "TFCD" ("time for print" of "time for CD").

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

        Je kan eens kijken naar TFP/TFCD.


        Dan moet je zelf kiezen hoeveel je wil verdienen per foto als ze moeten afgedrukt worden.

        P.S.: er zijn inderdaad al heel veel topics over jouw vraag.
        Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
        Meer op: www.xindi.be

        Comment


        • #5
          Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

          heel simpel...niks

          want zoals je't daar zegt doe je't op regelmatige basis. Als je dat doet, maak er dan je beroep van.

          Wil je niet de extra administratieve en financiële rompslomp van een beroep... blijf het dan als hobby zien.... dan heb je'r plezier aan en is iedereen gelukkig
          some toys 4 big boys
          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

          Comment


          • #6
            Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

            Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
            heel simpel...niks

            want zoals je't daar zegt doe je't op regelmatige basis. Als je dat doet, maak er dan je beroep van.

            Wil je niet de extra administratieve en financiële rompslomp van een beroep... blijf het dan als hobby zien.... dan heb je'r plezier aan en is iedereen gelukkig
            @Huggy: tegen dat je er je beroep kan van maken moet je wel al eventjes bezig zijn. Maar dan gaan we weer de toer op die in alle 50 andere topics al gevoerd is. Degene op het forum met een BTW-nummer weten wat ze moeten aan de staat geven (ik ook) en de amateur beseft dat niet.

            @Guido: is het heel af en toe, werk dan op TFP/TFCD. En anders maak je er je bijberoep van, dan vallen de sociale lasten heel goed mee.
            Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
            Meer op: www.xindi.be

            Comment


            • #7
              Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

              Niets, anders noemen ze dat zwartwerk.

              Leuk voor de zelfstandige fotografen die maar sociale lasten moeten betalen en hun inkomen zien slinkel door mensen die fotoreportages gaan maken in het zwart.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #8
                Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

                Wij liefhebbers, amateurs, fanaten of hoe je het ook wil of kan noemen werken gratis. Dit geeft ons een onbeperkte vrijheid om NEE te zeggen en je kan daar gerust gebruik van maken. Ik doe dit al jaren en fotografeer alleen wat ik graag fotografeer, en dat doe ik dan gratis.

                Maar ze moeten niet komen zagen voor nen trouw nen doop een communie want dat doe ik niet! Dus geniet van je hobby en doe geen dingen (opdrachten) voor het geld maar geniet van je hobby.


                MVG, jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

                  Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                  Niets, anders noemen ze dat zwartwerk.

                  Leuk voor de zelfstandige fotografen die maar sociale lasten moeten betalen en hun inkomen zien slinkel door mensen die fotoreportages gaan maken in het zwart.
                  Dat zal alleen maar erger worden en zeker omdat de helft van België een Canon 3xxD/400D heeft. Ze hebben dat bij Canon goed gezien destijds om hun inkomsten te verhogen.
                  Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
                  Meer op: www.xindi.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

                    Bwah, ik denk niet dat die amateurfotografen 't beleg tussen de boterham van de progessionals vandaan halen.
                    Ik krijg die vraag ook regelmatig, wat ik steevast weiger wegens tijdgebrek. De reactie die ik dan krijg is dan 9 op 10: 'Geen probleem, dan doen proberen we't zelf wel, want een 'echte' (en daar sta je dan :-) ) is veel te duur.'

                    Zelf ben ik informaticus, met als gevolg dat er dikwijls familieleden die je enkel ziet als hun pc kapot is, of mensen doorgestuurd door familie, aan je deur staan met hun dikwijls oude pc's met de vraag om die te herstellen. Door de duur ben ik overgeschakeld van gratis naar extreem duur. Dit heeft als gevolg dat ik nu meer vrije tijd heb om te fotograferen :-)
                    En ja, ik heb een btw nummer :-)
                    www.YourConcertShots.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

                      Ik denk dat de fotografen eerst geleden hebben onder de opkomst van de digitale toestellen en daarna met de reflextoestellen die tegenwoordig voor veel mensen goed betaalbaar zijn. Zo is de winkel van m'n vader er destijds alleszins onderuit van gegaan. En dan nog eens de blokker en de CASA waar je foto's kon laten ontwikkelen voor 6 BEF. Ik spreek nu wel over de jaren '90.

                      Hoeveel zijn er niet die zelf een doop, een trouw, communnie fotograferen. Het resultaat is misschien slecht maar dat kan veel mensen precies weinig schelen.
                      Ik bezoek nog andere forums en de trouwfoto's die daar soms gepost worden zijn om van te wenen. Echt slecht en toch blijven mensen het vragen aan familie of vrienden.

                      Ik werk ook in de IT-sector en ik werk niet voor particulieren. Teveel gezaag en ze willen alles gratis of aan belachelijke prijzen. Dus vandaar dat er wel wat professionele fotografen zijn op dit forum die het moeilijk hebben met dergelijke vragen
                      Last edited by dragonfly; 17 oktober 2007, 14:03.
                      Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
                      Meer op: www.xindi.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

                        here we go again...


                        hmm, on 2nd thoughts. I'd better just zip it.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

                          Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                          here we go again...


                          hmm, on 2nd thoughts. I'd better just zip it.
                          Je hebt gelijk, episode 33 is aan het beginnen.
                          Denk dat guido ondertussen genoeg weet
                          Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
                          Meer op: www.xindi.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

                            want een 'echte' (en daar sta je dan ) is veel te duur.


                            mm
                            ∏__|_ ∏__|_
                            "no rules, great shots"
                            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoeveel mag je vragen als amateur

                              Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                              Niets, anders noemen ze dat zwartwerk.
                              Toch niet helemaal correct. Je mag als belastingsplichtige gerust een centje bijverdienen (hoeveel weet ik niet juist), maar je moet die wel aangeven.

                              Trouwens, de meeste (zo niet alle) "echte fotografen" (breidt dit gerust uit naar metsers, loodgieters, ... kortom zelfstandigen) werken ook "wel eens" in het zwart hoor ... Dus een beetje het verhaal van "de Pot en de Ketel" die mekaar een bepaalde kleur toedichten, nietwaar.

                              Mvg,
                              TravelToy
                              www.christian-bailleul.be | Blog

                              Comment

                              Working...
                              X