Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

    Ik snap al jullie reacties wel, dat een vriendendienst gratis moet blijven, maar soms vloek ik toch wel als ik uren in een shoot+nabewerking steek om dan een bedankje te krijgen en ik verder niet veel meer terug moet verwachten...

    En zoals PaulM al zegt, de wereld draait om geld, maar zo is het nu eenmaal... De wereld hangt ook vastgeroest aan de klok en, tenzij je op pensioen bent of echt wel tijd zat hebt, lijkt mij het moeilijk er aan te ontsnappen.
    Hetzelfde met geld, tenzij je met een vette bankrekening zit lijkt het mij moeilijk om 'niet mee te doen' met de wereld die om geld draait.
    Vraag maar eens aan iemand die onder de armoedegrens leeft of die een aangeboden centje zou afslaan als hij ergens geholpen heeft (nu ja, das wel redelijk zwart-wit voorgesteld...)

    Daarom heb ik er niet echt al te veel moeite mee om, als men mij wil betalen voor een shoot, het geld aan te nemen.
    Mijn 'hobby' heeft me al genoeg gekost om geen schuldgevoelens te hebben dat ik dat geld zou aannemen...

    Nu ja, als student zal ik er wel op een heel andere manier naar kijken, dus vergeef mij als ik iets verkeerd gezegd heb
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
      Daarom heb ik er niet echt al te veel moeite mee om, als men mij wil betalen voor een shoot, het geld aan te nemen.
      Mijn 'hobby' heeft me al genoeg gekost om geen schuldgevoelens te hebben dat ik dat geld zou aannemen...
      Om die reden is het toch ook een hobby en niet een beroep?
      Waardering is altijd leuk, maar of waardering altijd in euro's uitgedrukt moet worden??
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #18
        Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

        Ik lees dat het gaat om een club. Wat voor soort club en hoe groot dat die is, is even buiten beschouwing gelaten.
        Maar, als die mensen respect hebben voor wat je doet, dan bieden ze je zowizo iets aan. Of dat nu in natura is of in geld.
        Als mensen mij zouden helpen met verbouwen of dergelijke, zal ik ook voorzien in drank, eten, of wat dan ook.
        En zeggen dat je iets doet dat een hobby is en dat het daarom allemaal maar ok is om dingen gratis te doen, is ook vrij fout.
        Als ik bvb. een vriend een schoenenkast komt laten inbouwen dan betaal ik hem ook. Zelfs als het gewoon zijn hobby is.
        Dat is een stuk respect naar elkaar. Wilt dit zeggen dat je moet betalen? Nee. Maar uit respect zou die club toch mogen zeggen dat ze iets willen voorzien.
        EMBLEMATA.BE
        http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

        Comment


        • #19
          Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
          Om die reden is het toch ook een hobby en niet een beroep?
          Waardering is altijd leuk, maar of waardering altijd in euro's uitgedrukt moet worden??


          daar heb je gelijk in alleen zijn er ook mensen die dat maar al te goed weten. Gezellig op visite komen en toevallig hun kinderen leuk hebben aangekleed en je met puppie ogen aankijken en vragen ahhhh je kan wel een paar foto's maken toch

          Comment


          • #20
            Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

            Oorspronkelijk geplaatst door popol1964 Bekijk bericht
            Ik heb voor een vriend kollega fotos gemaakt van hun club en een collagefoto gemaakt.
            De shoot duurde een half uurtje, de collage maken een 2tal uurtjes.
            Hoeveel mag ik hiervoor vragen?
            Het is ook een vriendendienst, dus ik wil hier geen winst uitslaan.
            Ik dacht aan een 50 euro, is dit te verantwoorden of is het teveel of te weinig?
            Bij een vriendendienst reken je geen werkuren, eventueel de extra kosten die je zelf gemaakt hebt om deze vriendendienst te doen. (vb verplaatsing; niet de afschrijving van het materiaal dat je reeds hebt) Je kan het bedrag ook door hem laten bepalen. Heeft hij je komen ophalen, drinken gekregen, hulp bij de shoot,... ??? Gaat hij je nog vragen ? of is het eenmalig. enz.

            Comment


            • #21
              Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

              En 't is sowieso verstandig, indien een vriendendienst niet gratis is (al snap ik dan het concept 'vriendendienst' niet meer), om vòòraf een prijs af te spreken en niet achteraf. Niemand komt voor verrassingen te staan.

              Er bestaat wel zoiets als 'een vriendenprijs' en dat houdt dan weer in dat het sowieso betalend is, maar een pak minder dan wat een ander zou betalen.
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #22
                Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

                Oorspronkelijk geplaatst door popol1964 Bekijk bericht
                Ik heb voor een vriend kollega fotos gemaakt van hun club en een collagefoto gemaakt.
                Als je zelf geen deel uit maakt van die club, dan lijkt het me evident dat je hiervoor beloond wordt. Dit is niet echt een vrienden dienst, eerder een dienst die je de club levert. Doch als je hier geld voor wilt, dan had je dit vooraf moeten afspreken, in functie van de prijs en de modaliteiten. Ik vermoed dat je geen BTW nummer hebt?
                Laat de club dan zelf creatief uit de hoek komen...
                Last edited by d_oracle; 8 september 2013, 15:37.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #23
                  Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

                  Ik heb als vriendendienst foto's op een communiefeest gemaakt voor wat drinken en een dessertje, maar onlangs heb ik van iemand anders een dineetje voor 2 gekregen voor 1 ingekaderde foto en 't was nog een leuke avond bij. (Daar weet ik niet wie een vriendendienst deed), Ik vraag er niets voor maar als ze me iets geven zal ik ook geen neen zeggen.
                  Mijn concertfoto's op 1024px krijgen de bands ook zo daar vraag ik enkel mijn naam te vermelden.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
                    Ik snap al jullie reacties wel, dat een vriendendienst gratis moet blijven, maar soms vloek ik toch wel als ik uren in een shoot+nabewerking steek om dan een bedankje te krijgen en ik verder niet veel meer terug moet verwachten...

                    En zoals PaulM al zegt, de wereld draait om geld, maar zo is het nu eenmaal... De wereld hangt ook vastgeroest aan de klok en, tenzij je op pensioen bent of echt wel tijd zat hebt, lijkt mij het moeilijk er aan te ontsnappen.
                    Hetzelfde met geld, tenzij je met een vette bankrekening zit lijkt het mij moeilijk om 'niet mee te doen' met de wereld die om geld draait.
                    Vraag maar eens aan iemand die onder de armoedegrens leeft of die een aangeboden centje zou afslaan als hij ergens geholpen heeft (nu ja, das wel redelijk zwart-wit voorgesteld...)

                    Daarom heb ik er niet echt al te veel moeite mee om, als men mij wil betalen voor een shoot, het geld aan te nemen.
                    Mijn 'hobby' heeft me al genoeg gekost om geen schuldgevoelens te hebben dat ik dat geld zou aannemen...

                    Nu ja, als student zal ik er wel op een heel andere manier naar kijken, dus vergeef mij als ik iets verkeerd gezegd heb
                    Hobby : geld aannemen ?
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

                      Jawadde zeg, zo'n reacties.
                      Eerst even voor de duidelijkheid, voor mij draait niet alles om geld.
                      Mijn kollega had me gevraagd om die opdracht te doen voor hem, dit wilde ik wel maar ik zei dat ik er momenteel de tijd niet voor had.
                      Hij vond het dan spijtig om een prof in te schakelen waarvoor je veel geld mag neerleggen.
                      Hij wilde dat ik dit deed en stond erop mij te vergoeden.
                      Ik dacht, okee, ik neem het wel tussendoor, half uurtje fotos nemen en uurtje shoppen.
                      Maar dan begint het hee, dan zien ze de collage en beginnen ze van kun je hier nog dit, en daar nog dat veranderen, met als resultaat dat je al vlug enkele uren bezig bent terwijl je geen tijd hebt.
                      Enfin, de reactie dat je beter iets cadeau krijgt is mss ook een oplossing, ik zal hem vertellen dat ik graag rode wijn drink, dan zie ik wel hoeveel waarde hij hangt aan mijn prestatie.
                      Toch allen bedankt voor de tips.
                      popol

                      http://www.fotopopol.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

                        Oorspronkelijk geplaatst door popol1964 Bekijk bericht
                        J
                        Ik dacht, okee, ik neem het wel tussendoor, half uurtje fotos nemen en uurtje shoppen.
                        Maar dan begint het hee, dan zien ze de collage en beginnen ze van kun je hier nog dit, en daar nog dat veranderen, met als resultaat dat je al vlug enkele uren bezig bent terwijl je geen tijd hebt.
                        Begrijp je nu waarom een proshooter in de ogen van sommige mensen serieuze bedragen vraagt
                        www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

                          Goede en duidelijke afspraken maak je VOORAF!! ('hij stond erop mij te vergoeden" = GEEN duidelijke afspraak !)
                          "Just do it !"

                          http://jr52.be/index.html

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

                            ik heb zaterdag een 6tal uur foto's gemaakt voor een vriend, die heeft een kennel met honden. en had hij zijn familiedag, dus al zijn nakomelingen waren er. hij vroeg wat ik vroeg. ik heb gezegd een vriendendienst kost niets. wat heb ik er uiteindelijk voor gehad. BBQ en wat pintjes. en ik heb mij er ook geamuseerd. ;-)
                            11-300mm
                            jeff heylen

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

                              sinds ik met pensioen ben heb ik me voorgenomen enkel nog dingen te doen die ik plezant vind en wat blijken de plezantste? Wel die waar ook iemand anders nog iets aan heeft
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hoeveel kost ik als amateurfotograaf?

                                Ik kom toevallig mijn advokaat tegen aan de benzinepomp en stel hem een vraagje, hij gaf mij een duidelijk antwoord op mijn vraag.
                                2 weken nadien zat de factuur in mijn bus "75 euro consultatie"

                                Moraal van het verhaal, niets komt voor niets.
                                Maar moet het allemaal geld kosten? en voor wie dan?

                                Bij close friends en familie krijg je meestal wederdiensten en draag je bij om samen sterker te zijn en elkaar kosteloos een dienst te bewijzen.

                                Als je nu occasioneel eens een "opdrachtje" gaat doen dan vind ik het niet fout om daar ook een kleine vergoeding voor te krijgen.
                                Daar zal de fiscus niet over vallen.
                                Ben je grootschalig bezig dan MOET je professioneel gaan werken. Want dan heeft de fiscus er wel een probleem mee.

                                Om jou specifiek geval in te vullen dan denk ik dat 10 a 15 euro het max is dat je kan vragen.
                                Fotografie betaalt zeer slecht, maar ja, je moet er eigenlijk niet veel voor doen ook e
                                Dus dat voorstel om een paar pintjes achterover te werken is ruimschoots compenserend voor je inspanning.

                                Net om die reden doe ik geen opdrachten meer.
                                Ik doe enkel nog dingen die ik zelf leuk vind voor mijn hobby en ik doe het gratis.

                                Wat ik heel leuk vind is TFCD systeem om modellen te fotograferen, ik krijg mooie meisjes voor de lens en zij krijgen een CD van mij met de fotos op.

                                Comment

                                Working...
                                X