Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe starten in bijberoep

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe starten in bijberoep

    Bekijk ook wat je krijgt voor die 500 euro ... er zijn er die een dagje komen fotograferen, foto's op dvd branden en klaar is klara ... terwijl anderen aan nabewerking beginnen, boek, bla bla maar zoals voor zoveel dingen ... de zot vraagt wat de zot betaalt. Als je je reportages als zoete broodjes kan verkopen aan die 500 euro, wat belet je dan om het jaar erna een stuk meer te vragen.

    Comment


    • #17
      Re: Hoe starten in bijberoep

      willen we effe stoppen met deze topic te vervuilen over wie hoeveel wil uitgeven aan een huwelijksreportage? Dat is TOTAAL naast de kwestie en de TS is daar NIETS mee.
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #18
        Re: Hoe starten in bijberoep

        Oorspronkelijk geplaatst door davitch Bekijk bericht
        Bekijk ook wat je krijgt voor die 500 euro ... .
        Mijn eerste reactie hier was op de bijdrage van "LamboCars" waarin hij spreekt van :
        "huwelijk+post processing+dvd+verzending/verplaatsing"
        Over het maken van een album is er bij "LamboCars" geen sprake.

        Comment


        • #19
          Re: Hoe starten in bijberoep

          Ik ben nu eerlijk gezegd wel benieuwd: welke huwelijksfotograaf doet voor 500€ een reportage van de volledige dag en levert alle foto's bewerkt in origineel formaat op DVD?
          Album dus niet meegerekend, en met de volledige dag bedoel ik klaarmaken tot en met avondfeest, dus van 8h tot pakweg 24 's avonds.
          Daarbij verwacht ik inhoudelijk én kwalitatief goede foto's (uiteraard).

          Als je iemand vindt die aan alle voorwaarden voldoet sla ik graag nederig mea culpa
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #20
            Re: Hoe starten in bijberoep

            1 ) doe met belastingaftrek.

            waarom ?

            als je het spel eerlijk speelt en niet onder de duiven van anderen gaat schieten (en aldus respect hebt voor je eigen werk) vraag je een bedrag conform de markt.

            Als je start met trouwreportages zit je al snel aan het maximum.

            2) Maak een businessplan op (ja zelf in bijberoep)

            3) vergeet de gedachte het is mar een bijberoep. Je doet het zelfde werk als iemand die het in hoofdberoep doet. Wat je vraagt mag dus perfect gelijk zijn.

            iets off-topic maar ik geef het je graag mee :

            -starten met trouwfotografie ? één van de meest stressvolle takken van de reportagefotografie. Je krijgt geen 2de kans en je wordt er zwaar op afgerekend als je niet die foto hebt dat je hoort te hebben.

            -ik kan je aanraden te beginnen met party's/events en dergelijke en mee te gaan met een meer ervaren trouwfotograaf. Dan kan je relax shooten en zo ervaring opdoen.

            Onthoud altijd goed bij trouwfotografie : het enigste dat overblijft na het trouwfeest is het kleed en de foto's. al de rest is slechts een herinnering. En zelf die herinnering is heel troebel als ze geen foto's hebben daar de dag voor hen voorbij vliegt.
            www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

            Comment


            • #21
              Re: Hoe starten in bijberoep

              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
              Ik ben nu eerlijk gezegd wel benieuwd: welke huwelijksfotograaf doet voor 500€ een reportage van de volledige dag en levert alle foto's bewerkt in origineel formaat op DVD?
              Album dus niet meegerekend, en met de volledige dag bedoel ik klaarmaken tot en met avondfeest, dus van 8h tot pakweg 24 's avonds.
              Daarbij verwacht ik inhoudelijk én kwalitatief goede foto's (uiteraard).

              Als je iemand vindt die aan alle voorwaarden voldoet sla ik graag nederig mea culpa
              die zijn er hoor maar ik ga me er niet over uitspreken of het zou als conculega "bachen" kunnen bestempeld worden.
              Iedereen moet vragen wat hij denkt dat zijn werk waard is. Onafhankelijk of dit dus bijberoep is of hoofdberoep.
              We gaan dan nog niet speken hoe officieel ze dit allemaal doen.
              www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

              Comment


              • #22
                Re: Hoe starten in bijberoep

                Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                Ik ben nu eerlijk gezegd wel benieuwd: welke huwelijksfotograaf doet voor 500€ een reportage van de volledige dag en levert alle foto's bewerkt in origineel formaat op DVD?
                Album dus niet meegerekend, en met de volledige dag bedoel ik klaarmaken tot en met avondfeest, dus van 8h tot pakweg 24 's avonds.
                Ikke niet dus, ik vraag 50 Euro/uur inclusief verplaatsing, dus als ik 30 min moet rijden om dan om 8u bij de bruid aan te komen en tot 24u ter plaatse ben en dan nog eens 30 minuten naar huis moet rijden is dit in totaal 17u x 50 Euro = 850 Euro all-in ... en dat vind ik een eerlijke prijs voor een huwelijksreportage ... willen ze echter een tweede fotograaf erbij dan komt er 50% extra bij de prijs, zo simpel is het.
                Als het koppel van 8u tot 17u foto's wilt hebben (meestal wordt dit dan klaarmaken bruid, gemeentehuis, kerkdienst en formele shoot ... soms nog snel begin van de receptie) dan komen ze wel degelijk op maar 500 Euro uit, mijn uren beginnen te tellen van het moment ik thuis vertrek tot ik terug thuis kom (verplaatsingstijd in normale omstandigheden, als ik 's avonds in een file terecht kom reken ik dit natuurlijk niet door !)

                Je krijgt dan alle foto's op origineel formaat op DVD in een slim case met custom cover, stuk voor stuk door standaard post processing gehaald ... ik heb dus thuis nog redelijk wat werk maar dat is voor mij inbegrepen in de 50 Euro/uur die ik vraag

                Mark
                Last edited by LamboCars; 7 januari 2011, 17:36.
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #23
                  Re: Hoe starten in bijberoep

                  Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                  Ik ben nu eerlijk gezegd wel benieuwd: welke huwelijksfotograaf doet voor 500€ een reportage van de volledige dag en levert alle foto's bewerkt in origineel formaat op DVD?

                  Als je iemand vindt die aan alle voorwaarden voldoet sla ik graag nederig mea culpa
                  Ronny Wertelaers om er maar één te noemen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hoe starten in bijberoep

                    Toegegeven, als hij voor 500€ een hele dag doet, dan vind ik dat wel straf. Aan de foto's te zien lijkt me wel dat er misschien wat minder tijd gespendeerd wordt aan nabewerking: toning/zwart-wit omzettingen/etc. Er is weinig aan te merken op de beelden maar ik ben ook niet echt van mijn sokken geblazen. (NB ik zie dat hij z'n verplaatsingen aanrekent, voor ons zou het dus een flink stuk duurder uitkomen )

                    Kijk, ik begrijp dat er prima budgetvriendelijke oplossingen bestaan, maar ik betaal persoonlijk liever wat meer voor een fotograaf wiens foto's ik stuk voor stuk fantastisch goed vind, iemand die op voorhand de locaties eens komt scouten, een 2e shooter meeneemt, etc. Wat mij betreft zie je dat verschil in het eindresultaat. Misschien ligt dat aan het feit dat ik ook met fotografie bezig ben? Mijn aanstaande deelt gelukkig mijn mening

                    De prijs van Marc (lambocars) vind ik trouwens heel schappelijk.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hoe starten in bijberoep

                      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                      Als het koppel van 8u tot 17u foto's wilt hebben (meestal wordt dit dan klaarmaken bruid, gemeentehuis, kerkdienst en formele shoot ... soms nog snel begin van de receptie) dan komen ze wel degelijk op maar 500 Euro uit, mijn uren beginnen te tellen van het moment ik thuis vertrek tot ik terug thuis kom (verplaatsingstijd in normale omstandigheden, als ik 's avonds in een file terecht kom reken ik dit natuurlijk niet door !)

                      Mark
                      Dat laatste doe ik dus niet. Ik ga van de redenering uit . van gebeurtenis a tot gebeurtenis b = x euro. Als zij dat dan allemaal in een halve namiddag proppen is hun goed recht. Het aantal foto's die ik moet aanleveren is perfect gelijk als dat ze het over een volledige dag verspreiden. Even veel nabewerking en zelf meer "stress".
                      www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hoe starten in bijberoep

                        ******
                        Last edited by patrickL; 10 januari 2011, 21:28.
                        [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hoe starten in bijberoep

                          Bedankt voor jullie reacties en tips, ik ga morgen eens langs bij een ondernemers bureau en ook bij boekhouder.
                          Mijn voorkeur begint nu toch te gaan met BTW stelsel.

                          Bedankt
                          www.knfotostudio.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hoe starten in bijberoep

                            Ik wil deze even kapen.

                            Ik zou op regelmatige basis aan fotografie in opdracht kunnen doen. Het zou dan voornamelijk gaan om partyfotografie, en dit voor 2 verschillende opdrachtgevers. Ik lees veel de positieve dingen over fotografie in bijberoep, maar wat is de downside?

                            En stel ik heb 'maar' 4 opdrachten over een jaar, is het dan de moeite om dat te doen?

                            Met mijn potentiele opdrachtgevers spreek ik wel over 1 tot 3 opdrachten per week, waarbij één opdrachtgever €175 betaald voor 3u (party - enkel aanwezigheid - zonder nabewerking)...

                            Ik heb al wel wat materiaal maar moet toch nog veel kopen, is het dan interessant? En tot hoever dragen die voordelen? Stel ik wil een nieuwe mac kopen voor mijn bewerkingen (werk nu echt op de oudste laptop ooit), mag ik dat dan ook inbrengen? Heb je op dat vlak veel minder 'voordelen' als een zelfstandige op fulltime basis?
                            EMBLEMATA.BE
                            http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hoe starten in bijberoep

                              Oorspronkelijk geplaatst door Neildewe Bekijk bericht
                              Ik wil deze even kapen.

                              Ik zou op regelmatige basis aan fotografie in opdracht kunnen doen. Het zou dan voornamelijk gaan om partyfotografie, en dit voor 2 verschillende opdrachtgevers. Ik lees veel de positieve dingen over fotografie in bijberoep, maar wat is de downside?

                              En stel ik heb 'maar' 4 opdrachten over een jaar, is het dan de moeite om dat te doen?

                              Met mijn potentiele opdrachtgevers spreek ik wel over 1 tot 3 opdrachten per week, waarbij één opdrachtgever €175 betaald voor 3u (party - enkel aanwezigheid - zonder nabewerking)...

                              Ik heb al wel wat materiaal maar moet toch nog veel kopen, is het dan interessant? En tot hoever dragen die voordelen? Stel ik wil een nieuwe mac kopen voor mijn bewerkingen (werk nu echt op de oudste laptop ooit), mag ik dat dan ook inbrengen? Heb je op dat vlak veel minder 'voordelen' als een zelfstandige op fulltime basis?
                              Er is geen downside. Als ge het niet doet dan werkt ge in't zwart. Daar is wel een downside

                              De administratieve molen is eigenlijk wel een downside. Maar met wat €€€ makkelijk op te lossen Outsourcen naar een boekhouder.
                              Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                              website: http://www.hung.be
                              facebook - Instagram

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hoe starten in bijberoep

                                Maak een afspraak met bv. Acerta en een boekhouder voor een vrijblijvend gesprek.
                                Kan je ineens een correct antwoord krijgen op al je vragen.

                                De kost om te starten in bijberoep is verwaarloosbaar.
                                Ik betaalde +/- €144 voor inschrijving kruispuntpbank der ondernemingen + btw aanvraag.

                                Je kan als je start als zelfstandige (in bijberoep) kiezen om te werken met een BTW-nr. = Onderneming onderworpen aan BTW

                                Als je jaarlijkse omzet niet meer is dan €5580 dan kan je kan ook kiezen om te werken als kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting.
                                Je hoeft dan geen BTW-aangiftes te doen, maar je mag dan natuurlijk ook geen BTW aftrekken/aanrekenen.

                                Daarna kan je beginnen.
                                Ik heb een boekhouder onder de arm genomen, want die heeft er een pak meer verstand van dan ik. Hij brengt me geld op.

                                Aankoop van materiaal kan je inbrengen als kost.
                                Het eerste jaar verlies draaien wordt wel getolereerd, omdat men er van uitgaat dat je met investeringskosten zit voor de opstart van je zaak.
                                Als je maar 4 factuurtjes per jaar uitschrijft en veel aankoopt (lees: constant met verlies werkt) dan zal het spelletje niet lang duren natuurlijk.

                                Vergeet ook niet dat je sociale bijdragen moet betalen.
                                Bij een netto jaarinkomen < €1341,96 betaal je niets.
                                Die tabellen kan je ook bij bv. Acerta bekijken.

                                Zoals ik al zei, maak een afspraak met Acerta, Zenito, ... én een boekhouder.
                                Mvg Tim

                                Comment

                                Working...
                                X