Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe 8TB backuppen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: hoe 8TB backuppen

    ik begrijp je bezorgdheid...

    het is ook de mijne...

    een deel van de beelden worden op dit moment wel degelijk gebackuped op een hdd... ( met echt backup soft en zo ..)

    maar er komen steeds meer beelden bij zodat ik zoek naar iets groter en beter..
    ik kan natuurlijk de backup schijven vergroten maar misschien is een een betere oplossing he..

    vandaar de vraag... ik wil niet over een nacht ijs gaan en waardeer jullie opmerkingen. Op die manier hoop ik mijn inzichten te verbeteren...

    raid6 = dan kunnen twee schijven crashen en kan je nog kan je data..
    lidnummer: BD1995BE

    Comment


    • #17
      Re: hoe 8TB backuppen

      Oorspronkelijk geplaatst door cversieren Bekijk bericht
      ik begrijp je bezorgdheid...

      het is ook de mijne...

      een deel van de beelden worden op dit moment wel degelijk gebackuped op een hdd... ( met echt backup soft en zo ..)

      maar er komen steeds meer beelden bij zodat ik zoek naar iets groter en beter..
      ik kan natuurlijk de backup schijven vergroten maar misschien is een een betere oplossing he..

      vandaar de vraag... ik wil niet over een nacht ijs gaan en waardeer jullie opmerkingen. Op die manier hoop ik mijn inzichten te verbeteren...

      raid6 = dan kunnen twee schijven crashen en kan je nog kan je data..
      Ja maar je vraag gaat over availability/redundancy, allez beschikbaarheid, niet over backuppen, mij lijkt het dat je die 2 zaken gewoon gelijkstelt, terwijl ze absoluut niks met elkaar te maken hebben.

      Inderdaad RAID 6 kan 2 schijven hebben die crashen..maar kost een extra disk (is inderdaad de prijs niet) en niet alle RAID controllers kunnen RAID 6 aan.

      In feite moet je én RAID hebben én een backup oplossing.
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #18
        Re: hoe 8TB backuppen

        Oorspronkelijk geplaatst door cversieren Bekijk bericht
        raid6 = dan kunnen twee schijven crashen en kan je nog kan je data..
        da's een harware fout ... maar wat met een logische fout? dan wordt de fout gerepliceerd...

        je focust te veel op redundancy en te weinig op recovery...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #19
          Re: hoe 8TB backuppen

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht

          In feite moet je én RAID hebben én een backup oplossing.
          ik kan je volgen.
          en is een backup op disk aan te raden of liever tape...

          voorbeeld: ik zou een lacie 5big network2 raid server ( klik )kunnen plaatsen voor redundancy ( beschikbaarheid) en een tweede voor de backup op een andere verdieping...? of is dit te kort voor de bocht?
          Last edited by cversieren; 22 september 2010, 15:37.
          lidnummer: BD1995BE

          Comment


          • #20
            Re: hoe 8TB backuppen

            Oorspronkelijk geplaatst door cversieren Bekijk bericht
            ik kan je volgen.
            en is een backup op disk aan te raden of liever tape...

            Tape! Kun je gemakkelijker/veiliger offsite brengen. Disken worden niet zo graag verplaatst.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #21
              Re: hoe 8TB backuppen

              Ik ga david_d bijtreden. Onthou vooral dat de simpelste oplossingen meestal de beste zijn...
              Tot onlangs zou ik gezegd hebben :koop twee drobo´s en gebruik raid 5 functionaliteit (geen hotspare). De ene is je live werkomgeving., De andere gebruik je om af en toe te backuppen (ik weet niet of je mac gebruiker bent, maar time machine doet dat perfekt). Zet die backup drobo wanneer je die niet gebruikt ook ergens anders.

              Om terug te komen op ´onlangs´ : ik ken een drobo gebruiker die reeds twee maal alle data kwijt geweest is op die drobo. Exemplarische fout of niet?

              Ik ben zelf geen zo´n voorstander van ingewikkelde raid implementaties. Die beschermen je niet wanneer de raid implementatie zelf de mist ingaat (en dat gebeurt dus ook wel eens).

              Als je met meerdere mensen werkt, kun je beter naar netwerkoplossingen (eventueel nas met snapshot replication) gaan. Zie eerder vermelde filmpje op de site van Chase Jarvis maar eens...
              Last edited by pnobels; 22 september 2010, 15:49.
              Nikon D90

              Comment


              • #22
                Re: hoe 8TB backuppen

                Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                Hoh, waarom RAID 6? Niet alle controllers kunnen dat aan, RAID 5 zou in principe al voldoende moeten zijn.
                Eigenlijk zouden we de huidige situatie moeten weten vooraleer we advies kunnen geven.


                Vraagske, zoals het nu opgezet is en zoals je blijkbaar plant op te zetten is die 10 jaar werk eigenlijk niet zo belangrijk?
                Een welgemikt onweer en je data is gewoon weg...ongeacht of je nu RAID 1, 10, 5 of 6 gebruikt..

                brrr tricky business me dunkt, volgens mij onderschat je de waarde van een goede backup en heb je tot op heden al heel veel geluk gehad.
                Zo denk ik er ook over.

                De enige veilige manier is een backup op een andere locatie (denk idd maar aan brand of bliksem).
                Ik zou opteren voor een pc met RAID-5 en 2TB schijven, is niet zo heel duur meer.
                Betaalbare controllers gaan tot 8 schijven, daar kan je dus 16TB aan bruto schijfruimte aanhangen.
                + een eenzelfde 2e machine op een andere locatie of een online backup (al zal aan 8TB online een serieus prijskaartje hangen).

                Ik bezit een vergelijkbare setup voor prive gebruik, als je meer info over bvb installatie wenst mag je me altijd een PM sturen.
                Last edited by idefix; 22 september 2010, 15:47.

                Comment


                • #23
                  Re: hoe 8TB backuppen

                  hoeveel van die 8TB heb je daadwerkelijk regelmatig nodig?

                  Hoe ik het zou oplossen

                  - je "werk-pc" met de recente projecten op + eventuele backup via externe schijf (1TB moet wel volstaan zeker voor lopende projecten, deze schijf kan je op het einde van je werkdag/week eventueel mee nemen.)

                  - een pc met raid controller met die 8TB aan data op, voor de rest zo weinig mogelijk andere zaken op de pc. kiezen voor degelijke schijven,... enfin, de meest logische zaken om deze pc en zijn schijven zo optimaal mogelijk te houden. afgewerkte projecten verhuis je hier naar toe.

                  - om daar dan een perfecte bakcup van te nemen zou ik aanraden om ergens een server te gaan huren. volgens mij zijn er wel diensten die zulke oplossingen aanbieden. eentje waar je fysiek naar toe kan om je schijven te laten kopieren.

                  zal wel een hoog kostenplaatje worden denk ik.

                  om het goedkoper te laten worden kan je je huidige data eens opkuisen: bvb een eenmalige klant van 10 jaar geleden, hoe groot is de kans dat je daar nog materiaal zal van nodig hebben...
                  Fuji X-E1 - 18-55mm
                  facebook

                  Comment


                  • #24
                    Re: hoe 8TB backuppen

                    Oorspronkelijk geplaatst door davy81 Bekijk bericht
                    hoeveel van die 8TB heb je daadwerkelijk regelmatig nodig?

                    Hoe ik het zou oplossen

                    - je "werk-pc" met de recente projecten op + eventuele backup via externe schijf (1TB moet wel volstaan zeker voor lopende projecten, deze schijf kan je op het einde van je werkdag/week eventueel mee nemen.)

                    - een pc met raid controller met die 8TB aan data op, voor de rest zo weinig mogelijk andere zaken op de pc. kiezen voor degelijke schijven,... enfin, de meest logische zaken om deze pc en zijn schijven zo optimaal mogelijk te houden. afgewerkte projecten verhuis je hier naar toe.

                    - om daar dan een perfecte bakcup van te nemen zou ik aanraden om ergens een server te gaan huren. volgens mij zijn er wel diensten die zulke oplossingen aanbieden. eentje waar je fysiek naar toe kan om je schijven te laten kopieren.

                    zal wel een hoog kostenplaatje worden denk ik.

                    om het goedkoper te laten worden kan je je huidige data eens opkuisen: bvb een eenmalige klant van 10 jaar geleden, hoe groot is de kans dat je daar nog materiaal zal van nodig hebben...
                    Dan lijken tapes me veel goedkoper/gemakkelijker..
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                    Comment


                    • #25
                      Re: hoe 8TB backuppen

                      In feite moet je én RAID hebben én een backup oplossing.
                      Vanuit die egdachtengang heb ik een Cube Station 407e van Synology van 4 schijven voorzien. Aangezien de netwerksnelheid toch niet waanzinnig hoog is (heb wel Gbit netwerk, maar die CS407e heeft 100Mb netwerkaansluiting), koos ik voor hybrid storage. Raid 5 zorgt er idd. voor dat je data gereproduceerd kan worden, maar kost je ruimte en ook een beetje snelheid. Als backup jhang ik daar 3,5" schijven aan 'met voeding). Die schijven dienen als backupschijven en de 'kritische data' kopieer ik op 2,5" USB gevoede schijfjes en die worden bewaard op aparte locatie. Beetje omslachtiger, maar toch wel save denk ik. De boel ontkoppelen, daar komt het op neer. Zo staan mijn muziekbestanden op de CS maar ook op HD in mijn DJ-rack. Als ik nieuwe dingen aankoop of vinyl omzet naar digitaal (niet alles is op CD gebrand geworden), dan gaat dat via de "nieuw" map van waaruit het in dubbel gekopieerd wordt.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: hoe 8TB backuppen

                        Als de data zo belangrijk is voor jou, dan moet je volgens mij één van onderstaande zaken doen (afhankelijk) van hoeveel tijd en geld je er in wil steken.


                        1. Budgetvriendelijk, maar vraagt dagelijks aktie.
                        - data beschikbaar houden met redundancy: RAID.
                        - dagelijks de RAID op tape zetten, en zorgen dat je bv 14 tapesetjes hebt.
                        - iedere avond de laatste tape(s) meenemen en op een andere lokate opslaan.
                        - op de andere lokatie hou je minstens 10 tapesetjes bewaard, en je neemt iedere morgen de 'oudste' terug naar je bureel.

                        Voordeel:
                        Zelfs bij brand zijn je gegevens veilig.
                        relatief budgetvriendelijk

                        Nadeel:
                        Vraag dagelijks aandacht omdat je tapes moet meenemen. Als je die discipline niet kan opbrengen is het systeem waardeloos.

                        2. Duurder, maar volautomatisch
                        - on site: Raid
                        - online backup door een gecertifieerd datacenter.

                        Voordeel
                        Alles loopt volautomatisch en dataverlies heel beperkt.

                        Nadeel
                        Hoe krijg je in godsnaam 8TB via het internet weggestuurd aan een redelijke kostprijs zonder dat het een fortuin kost.
                        Livedrive is the complete Backup and Sync solution. Backup an unlimited amount of files on your PC or Mac. Sign up for our free 14 day trial today.

                        De website bestaat (en is goedkoop), maar hoe krijg je de data verstuurd?
                        Hoeveel data moet er per dag doorgestuurd worden?

                        3. De tussenoplossing.

                        Kijk eens na of je geen brandkoffer of kluis in je kelder kan zetten waarin je dan een tweede RAID zet? Ik weet niet of het mogelijk is, onwille van de warmte ontwikkeling, want een brandkoffer met ventilatie zal je niet vinden denk ik...

                        Alternatief is om een extra raid te plaatsen bij de buren of in een apart gebouw waarop je elk uur/dag een degelijke backup kan maken.

                        Ik zou toch eens gaan praten met een paar grotere IT leveranciers.
                        Als ze materiaal kunnen leveren, moet er ook wat advies bij kunnen denk ik.
                        Last edited by Guest14; 27 september 2010, 10:47.

                        Comment


                        • #27
                          Re: hoe 8TB backuppen

                          hoi,

                          alvast bedankt aan iedereen voor de waardevolle inbreng.

                          Aan aantal oplossingen had ik al bedacht een aantal andere nog niet.

                          Het denk- en cijferwerk kan beginnen.

                          bedankt...
                          lidnummer: BD1995BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: hoe 8TB backuppen

                            Laat ons dan ook eens weten hoe je het opgelost hebt!

                            Comment


                            • #29
                              Re: hoe 8TB backuppen

                              Hier een interessante video van Chase Jarvis over zijn workflow en backup systeem:

                              ttp://blog.chasejarvis.com/blog/2010/09/workflow-photo-video-chasejarvis-live/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaig n=Feed%3A+ChaseJarvis+%28Chase+Jarvis+Blog%29
                              www.YourConcertShots.com

                              Comment


                              • #30
                                Re: hoe 8TB backuppen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                                Nope geen optie want:
                                RAID != BACKUP
                                Neen, maar ik denk dat een RAID setup een perfect backuptoestel kan zijn.

                                Dave
                                pixelpusher

                                Comment

                                Working...
                                X