Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 26 t/m 34 van 34

Standaard Re: Hebben jullie ook die ervaring?

Ik vind het dubbel jammer dat jij wil oordelen zonder te zien !

Dan kan je er gewoon van uitgaan dat alles goed is, ik kijk ook niet meer verder naar deze zinloze discussie.
    bezoek bij gelegenheid ook mijn Flickr-pagina, groeten, frans

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PixelDude Bekijk bericht
    Je neemt onderweg of in een studio een kleurenfoto. Wanneer je hem op scherm bekijkt lijkt hij niet zo gelukt te zijn, onvoldoende om verder te bewerken. Maar … wat zegt hij in zw? Ongelooflijk, een mooi resultaat.
    Vind ik eigenlijk niet gek, ik heb weleens begrepen dat je op een andere manier naar de kleuren/contrasten moet kijken bij zwart/wit foto' s. Een aanname waarvan ik niet zeker weet of deze klopt: Het is misschien kei mooi een kleuren foto van de kermis van vele felle kleuren, maar maak je hem zwart/wit. Dan heb je veel gelijke grijs tinten. Met als gevolg een saaie foto. Net zoals een mooie landschap waarbij de intensiteit van het groene weiland overeenkomt met die van de strakke blauwe luchten. Ik veronderstel dat veel verschil in lichte en donkere kleuren minder goed werkt in kleuren foto' s, dat dit te druk maakt. Zet je hem om in zwart/wit en je hebt hele mooie contrasten. Is het allemaal beetje te volgen?

Dit beredeneer ik ter plekke, kan dus ook helemaal de plank mis slaan.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PixelDude Bekijk bericht
    Ikzelf waag er me niet aan om analoog te fotograferen, te veel rompslomp. Ik denk echter dat je in de donkere kamer zaken kan waarmaken die met software toch niet helemaal of moeilijk te bereiken zijn. De donkere kamer geeft zijn geheimen niet zomaar prijs en ik kan verstaan dat er die hards rondlopen die de analoge fotografie verheerlijken en er hun leven voor willen geven.
    Ik heb jarenlang avond aan avond doorgebracht in de donkere kamer, maar ik verlang daar net zo hard aan terug als aan mjn Renault 4.
    De tijd gaat echt vooruit!
    "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    En waarom niet analoog?
    Met geen enkel digitaal toestel kunt ge een analoge foto nabootsen.
    Hoezo kosten?
    Ten eerste schiet je veel meer gericht, omdat wild schieten dan inderdaad duur wordt, maar is Photoshop dan zo goedkoop?
    En ook digitaal is de spanning weg op het wachten wat je nu eigenlijk geschoten hebt.
    Ik zit vol ongeduld te wachten tot mijn dia's binnen zijn of totdat mijn Z/W foto's klaar zijn.

Analoog is meer gerichter foto's schieten.
    Je ziet iets en je richt en houd dat beeld in gedachte.
    Je verplaatst je dan zoveel totdat je het mooiste compo hebt gevonden pas dan schiet je.
    Ik heb dat zelfs nog als ik met digitaal bezig ben, dat zit er gewoon ingebakken zeker?
    Kan ik je volledig in volgen Luc.
    Maar moet je deze dan in 99% van de gevallen ook nog zelf chemisch ontwikkelen,
    want wat tegenwoordig in de labo's volgt na het ontwikkelen van je filmrolletje is een volledig digitaal proces.

En de digifotograaf van de huidige generatie maakt inderdaad tien keer meer foto's dan de analoog opgeleiden,
    ik blijf mij "tot ongenoegen van veel moderne fotografen" toch af vragen wat doe je in godsnaam met 4.000 opnames
    van een trouwreportage, zelf heb ik 25 jaar analoge trouwreportages gemaakt, en kan mij niet voorstellen dat
    ik ooit met meer dan 20 rolletjes van 36 ben thuis gekomen, waarom zou dat nu niet meer lukken vraag ik mij dan af.
    Ik walg er eerlijk gezegd van als ik rrrrrrrt (15 opnames) met één druk op de knop hoor fotograferen.
    Sportfotografie is dan wel iets anders, maar toch blijft de regel, zorg dat je weet wat je er wil van maken,
    afstand inschatten zodat je weet wat je scherptediepte volgens je diafragma zal worden, inschatten waar je
    op de knop zal/wil drukken, en in je hoofd hebben wat je wil.
    Fotografen die nadien uit een aantal van 4.000 opnames een keuze moeten maken om er de 100 beste uit
    te halen zijn slecht bezig (mijn gedacht hé) omdat wij van de voorgaande generatie zijn????? Wie zal het zeggen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Fotografen die nadien uit een aantal van 4.000 opnames een keuze moeten maken om er de 100 beste uit
    te halen zijn slecht bezig (mijn gedacht hé) omdat wij van de voorgaande generatie zijn????? Wie zal het zeggen?
    Ik denk dat ik van een hele nieuwere generatie ben, maar ik volg je gelijk. Wel hierom, door met paar opnamen goede opnamens te hebben. Heb je hier volledige je ziel erin gelegd en de foto's kun je tot de fijnste details krijgen zoals je voor ogen had. Ga je 25 foto's tegelijk maken, dan zijn de enkele goede opnam toevalstreffers en mis je de mooie momenten. Of je haald er niet het optimale uit wat erin zit. Terwijl je dat wel zou gedaan hebben met goede technologie. Ik heb nog met een Canon AE-1 gewerkt, dus ken alles van fotograferen met film rolletjes , ontbreken AF, diafragma instellen op de lens, geen zoom met de 50mm f1.8 en maar hopen dat de foto goed is belicht met de standaard belichting meter. Maar ontwikkelen heb ik nooit gedaan. Ik maak ook maar paar opnamen en heb soms iets van wat ben ik te zuinige geweest.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Zie er geen graten in dat een foto soms anders kan overkomen in z/w dan in kleur. Lijkt me zelfs normaal. Soms zal het beter zijn, soms minder goed. De gustibus...

En de digifotograaf van de huidige generatie maakt inderdaad tien keer meer foto's dan de analoog opgeleiden,
    ik blijf mij "tot ongenoegen van veel moderne fotografen" toch af vragen wat doe je in godsnaam met 4.000 opnames
    van een trouwreportage, zelf heb ik 25 jaar analoge trouwreportages gemaakt, en kan mij niet voorstellen dat
    ik ooit met meer dan 20 rolletjes van 36 ben thuis gekomen, waarom zou dat nu niet meer lukken vraag ik mij dan af.
    Ik walg er eerlijk gezegd van als ik rrrrrrrt (15 opnames) met één druk op de knop hoor fotograferen.
    De meeste van mijn foto's maak ik op vakantie. En 3 jaar na dat ik naar digitaal overgestapt ben ben ik thuisgekomen met 1200 foto's van een reis van 14 dagen. Ik heb ze nooit bekeken en van die reis herinner ik me niets meer. Ben daarna terug naar film gegaan en dat bevalt me best. Nu naar 4x5 en ik kan je zeggen dat ik nu na een dagje uit met 6 foto's thuiskom maar me alle hoeken en kanten herinner van wat ik gezien heb. Tegelijk heb ik meer plezier van de foto's EN van de uitstap. Enige noodzaak is dat ik het nu op mijn tempo moet kunnen doen. Maar als ik weet dat dat niet het geval gaat zijn neem ik gewoon geen camera meer mee. Goed, gewoon mijn ervaring, denk en doe ermee wat je wil.

want wat tegenwoordig in de labo's volgt na het ontwikkelen van je filmrolletje is een volledig digitaal proces.

Sportfotografie is dan wel iets anders, maar toch blijft de regel, zorg dat je weet wat je er wil van maken,
    afstand inschatten zodat je weet wat je scherptediepte volgens je diafragma zal worden, inschatten waar je
    Sorry voor het late antwoord Geert, meer nee, helaas zelf ontwikkelen doe ik niet meer.
    Al mijn materiaal heb ik weggegeven na een 'ongeluk' met de badkuip had mijn madam er schoon genoeg van.
    Jammer hé, maar ja zo'n stommiteit begaan met de chemisch afval in de badkuip te gieten.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

door mijn "analoog" verleden heb ik nog altijd schrik om het knopje ingedrukt te houden, raar maar waar...
    nikon coolpix s9100

Als je een groepsfoto maakt, dan druk ik minstens 20 keer. Sowieso staat er iemand in een rare pose of met de ogen dicht op de helft er van.
    Natuurlijk moet je er nadien 19 weg doen. What’s the problem?
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2

Soortgelijke discussies

1. Hebben jullie dat ook soms ?
    Door Guest2 in forum Chit Chat
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 17 december 2013, 17:48

Regels voor berichten