Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fulltime fotograaf worden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fulltime fotograaf worden

    Beste freelancers onder de leden,

    Ik heb besloten mijn leven helemaal om te gooien. Ik zeg mijn goedbetaalde job in de corporate wereld vaarwel, omdat ik er schoon genoeg van heb, en ik ga beginnen als fotograaf. Ik heb het nu lang genoeg als hobby gedaan om te weten dat dit echt wel mijn ding is.
    Ik heb hiervoor al heel wat ondernomen, maar wil uit nog een paar bronnen putten.
    Daarom ben ik op zoek naar goeie bedrijven of websites waar men naar freelance fotografen voor opdrachten zoekt. Ik vind zo hier en daar wel wat, maar weet niet hoe efficient die sites dan zijn. Vaak staat er oude info op.

    Wie kan mij verder helpen, eventueel via PM?

    Bedankt!

    Jeroen
    ______
    www.vue.photo

  • #2
    Re: Fulltime fotograaf worden

    Hey Jeroen,

    Eerste vraag: zou je het als persfotograaf willen maken of eerder de privé sector? Lijkt me een belangrijk gegeven.
    Mvg,
    Gregory
    www.gvg-photo.com

    Comment


    • #3
      Re: Fulltime fotograaf worden

      Ik denk dat je toch vlugger meer werk via sociale media en promoties zal krijgen dan van zo'n bedrijven...
      Ook berichten als "nog 2 plaatsen voor gezin-kerstshoot" ed doen het vaak ook goed!
      Een fotograaf uit mijn buurt geeft/verloot 1 exotische reis waar de getrouwde koppels dan nog een paar shoots mogen doen (+nog een paar betalende koppels) + eigenlijk 2e honeymoon hé, sind hij dat doet is zijn clandisie stérk erop vooruitgegaan en t'kost hem wss geen cent

      Hopelijk komt alles op z'n pootjes voor je, t'is u gegund!


      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Fulltime fotograaf worden

        Veel moed en doorzettingsvermogen, want het zal niet gemakkelijk zijn.


        Sent from my iPad using Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: Fulltime fotograaf worden

          Eerder privésector. Ik ben al de vaste fotograaf van een sterk toneelgezelschap, dus podiumkunsten spreken me zeker aan. Ook communies (waar er al een paar van op stapel staan) zitten er zeker bij. Ik heb ook de handen ineen geslagen met een fotostudio in de buurt die al een goeie naam heeft, en verwacht ook wel wat van een netwerk van lokale ondernemers die elkaar business geven. Maar ik wil dus wel op zoek naar meer. Als ik dit leefbaar wil maken, moet ik meteen flink uit de startblokken hé.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: Fulltime fotograaf worden

            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            Eerder privésector. Ik ben al de vaste fotograaf van een sterk toneelgezelschap, dus podiumkunsten spreken me zeker aan. Ook communies (waar er al een paar van op stapel staan) zitten er zeker bij. Ik heb ook de handen ineen geslagen met een fotostudio in de buurt die al een goeie naam heeft, en verwacht ook wel wat van een netwerk van lokale ondernemers die elkaar business geven. Maar ik wil dus wel op zoek naar meer. Als ik dit leefbaar wil maken, moet ik meteen flink uit de startblokken hé.
            In dat geval kan ik je niet veel meer vertellen dan: socializing, zowel online, maar zeker ook offline.
            Mvg,
            Gregory
            www.gvg-photo.com

            Comment


            • #7
              Re: Fulltime fotograaf worden

              Thanks. Daar ben ik al hard mee bezig!
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: Fulltime fotograaf worden

                Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                Veel moed en doorzettingsvermogen, want het zal niet gemakkelijk zijn.


                Sent from my iPad using Tapatalk

                Ik had er op de leeftijd van TS ook genoeg van, maar achteraf gezien ben ik blij dat ik tot 65 heb doorgewerkt (vond mezelf dan ook niet zo'n goed fotograaf).
                Rondkomen is één ding, maar voldoende sparen en pensioen opbouwen een ander.
                Veel moed, maar toch beter niet alle bruggen opblazen.

                Comment


                • #9
                  Re: Fulltime fotograaf worden

                  Ik lees "communies" en ik lees "lokale middenstand" en dan vrees ik dat dit misschien niet de beste optie is.
                  Voor alle duidelijkheid en voor er weer een paar van mijn tegendraadse "vrienden" fout gaan reageren, wil ik je zeker niet op andere gedachten brnegen omdat ik bang zou hebben van enige concurrentie, intgendeel dat houdt de markt gezond zolang iedereen correcte prijzen vraagt.

                  Maar met private jobs zoals communies is het vaak al snel te duur.
                  Waarom zouden mensen 200 - 250 euro betalen voor een fatsoenlijke reportage als ze zelf een iphone hebben en het verschil zelf niet (willen) zien.

                  Stel dan nog dat je zegt ik hou het op 150,00, dan moet je er verdomd veel gaan doen om je maand goed te maken hoor.
                  Want je moet uiteraard rekenen dat je 21% BTW moet afdragen, belastingen moet betalen, zelf moet instaan voor RSZ en pensioen best zelf opbouwen.

                  Zelfde bedje ziek is lokale middenstand. Zij willen wel fotoshoots maar hebben vaak geen budgetten.

                  Zou even mijn loonbriefje checken op brutowedde + voordelen van pensioen en vakantiegeld en eindejaarspremie.
                  Tel daar dan nog wat bij, want nu moet je zelf voor alle kosten opdraaien, en dan weet je wat je gaat moet draaien als omzet om hetzelfde te hebben als nu, maar dan zonder enige zekerheid.

                  Als je echt als fotograaf wil gaan werken (en nu spreek ik tegen mijn eigen winkel, want dan hebben we weer een concullega meer), dan moet je absoluut de B2B zijde opgaan.
                  Enkel met grote reclamecampagnes, catalogi, grote merken etc is er goed te verdienen. De rest zijn echt waar habbekratsen hoor. Jammer genoeg, want mensen weten en willen vaak niet weten wat het vak "fotograaf" inhoudt.

                  Grz. Peter
                  www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fulltime fotograaf worden

                    Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
                    Ik lees "communies" en ik lees "lokale middenstand" en dan vrees ik dat dit misschien niet de beste optie is.
                    mensen weten en willen vaak niet weten wat het vak "fotograaf" inhoudt.
                    Grz. Peter
                    Sinds de komst van de betaalbare digitale camera is iedereen 'fotograaf'. communies is een paar weken per jaar en de lokale middenstand koopt wss een stockfoto voor 5 euro.....en als 't echte lokale middenstand is, dan downloaden ze een stockfoto van 5 euro.
                    om echt goed je brood te verdienen heb je veel materiaal en infrastructuur nodig, een flinke dosis chance, maar vooral moet je heel goed zijn en grote klanten kunnen strikken. lang verhaal kort ...... zou mijn leven niet helemaal omgooien en het in bijberoep doen.
                    Waar kunnen we je werk bekijken?
                    My Website : http://www.ineedair.org
                    Music / Painting / Motion Graphics / Image
                    Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fulltime fotograaf worden

                      Moedige keuze !
                      Ik kan je alleen maar geluk wensen en hoop dat je er geraakt.
                      De dag van vandaag, wat ik soms zie aan opnames, gaat het er meer over wie je kent i.p.v. wat je kan ....

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fulltime fotograaf worden

                        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                        Ook berichten als "nog 2 plaatsen voor gezin-kerstshoot" ed doen het vaak ook goed!
                        Een fotograaf uit mijn buurt geeft/verloot 1 exotische reis waar de getrouwde koppels dan nog een paar shoots mogen doen (+nog een paar betalende koppels) + eigenlijk 2e honeymoon hé,
                        Ik ken zo een koppel die op huwelijksreis naar Verviers zijn geweest.

                        Retourtje.

                        On topic: foto's van toeristische plekken maken, op postkaart printen en leuren bij Japanners, doet het altijd.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fulltime fotograaf worden

                          Als foute vriend van Peter ook even reageren
                          Peter heeft groot gelijk.
                          Je moet denken als een ondernemer in de eerste plaats.
                          Wil je er echt goed van kunnen leven dan ga je dat niet kunnen realiseren met "communies". Ik bedoel dit als verzamelnaam voor "klein werk".
                          Je stopt er veel tijd in en hebt er geen voldoende return van.

                          Mijn ondervinden is ook dat de mensen denken dat een fotograaf gratis moet zijn. En dat hij leeft van de hemelse dauw en dat hij zijn camera en materiaal gratis krijgt van sinterklaas.
                          Neem een eenvoudige print, doen ze al lastig over omdat de prijs niet die is van een print in de aldi. Met een zuur gezicht nemen ze enkel de beste fotos er uit.
                          Ze zijn slim en vragen dan de fotos digitaal af te leveren om ze op facebook te zetten (lees: zelf te printen op canvas). Dan moeten ze maar bijbetalen en dat vinden ze al snel een onrecht.

                          Zorg vooral dat je een goed doordacht businessplan hebt waar ze fatsoenlijk betalen voor je werk en durf dat ook te eisen.

                          De middenstand heeft geld, dont worry. Maar eigen aan die middensstand is dat het vrekken zijn en ook daar denken dat het allemaal gratis moet.

                          Dan is er ook nog het aspect van het kunnen vullen van het orderboekje. Als je pas start als pro dan zal die niet direct vol staan.
                          Mogelijks overwegen om het dan toch te doen in bijberoep eerst tot er genoeg werk ik om je agenda te vullen.

                          Maar in schril contrast ken ik zo een dame die echt geen goede fotos maakt. Maar ze is zeer gekend en is eigenlijk al op pensioen.
                          Ze "doet nog wat bij" en met succes want het is een echte commersant.

                          Veel succes alvast!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fulltime fotograaf worden

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            Als foute vriend van Peter ook even reageren
                            Peter heeft groot gelijk.
                            Je moet denken als een ondernemer in de eerste plaats.
                            Wil je er echt goed van kunnen leven dan ga je dat niet kunnen realiseren met "communies". Ik bedoel dit als verzamelnaam voor "klein werk".
                            Je stopt er veel tijd in en hebt er geen voldoende return van.
                            Mee eens.
                            Ook zou ik je naam (Simple weglaten) veranderen.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fulltime fotograaf worden

                              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              ....
                              De middenstand heeft geld, dont worry. Maar eigen aan die middensstand is dat het vrekken zijn en ook daar denken dat het allemaal gratis moet.
                              ....
                              Is de lokale fotograaf ook geen lid van de lokale middenstand ?
                              Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

                              Comment

                              Working...
                              X