Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie voor dummies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie voor dummies

    Ik ben dus echt een leek,een noob, op het gebied van digitale fotografie. Maar ik ben wel enorm gebeten door de microbe. Mijn kennis beperkt zich momenteel tot iets in beeld brengen, proberen een goede compo te vinden en afdrukken.
    Ik lees hier veel en graag om bij te leren, maar ik sla tilt bij het lezen over diafragma's, ISO waardes, sluitertijden ,scherptediepte,DOF , belichting,enz.... Julie goochelen met waardes,getallen en nummers en da's echt chinees voor mij.

    Ik wil mij daar dus echt in verdiepen en leren wat nu eindelijk wat is, hoe er mee te werken,spelen,combineren,enz...
    Daarom had ik graag geweten of er ergens in de handel een heel goed boek is voor een absolute beginner zoals ik. Een soort "fotografie voor dummies"

    Wie mij een goed boek met alle basisbeginselen kan aanraden, laat maar iets weten .
    Ook linkjes naar websites of tutorials zijn heel erg welkom.

    Groetjes en alvast bedankt

  • #2
    Re: Fotografie voor dummies

    Er zijn in de vakhandel tal van boeken waarbij de basisbeginselen uitgelegd worden, elk op een bepaalde manier. Maar het is ook een materie die eigenlijk op zich redelijk saai is om te doorgronden.

    Via dit forum heb ik via links de website van Leon Volders gevonden, alwaar hij een basiscursus online gezet heeft die ik persoonlijk zeer goed vind! De begrippen worden kraakhelder uitgelegd en het leest ongelooflijk goed weg. Met een grap en een grol ertussen bemerk je dat je na enige minuten al bladzijden verder bent.

    Ik zou het eens nakijken via volgende link: http://www.chronax.be/nuttig.html Het staat daar opgedeeld in verschillende delen.

    Btw: het is maar een suggestie, ik claim niet dat dit heb beste is wat er bestaat en wat voor u werkt. Maar voor mij is het een ferme cursus!

    Grtz!
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie voor dummies

      Vinnydizzy bedankt voor de link. Heb net de inleiding van zijn 'cursus' gelezen en ik vind het
      Staat al opgeslagen bij mijn favorieten.

      Groetjes

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie voor dummies

        Hoi,

        Investeer niet teveel geld in theorie. Het meeste staat gratis op't net
        Investeer ook niet teveel tijd in theorie. Trek erop uit en wees niet bang om te experimenteren en creatief te zijn. Je kunt altijd achteraf beroep doen op de theorie als je resultaat niet is wat je had verwacht.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie voor dummies

          Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
          Hoi,

          Investeer niet teveel geld in theorie. Het meeste staat gratis op't net
          Investeer ook niet teveel tijd in theorie. Trek erop uit en wees niet bang om te experimenteren en creatief te zijn. Je kunt altijd achteraf beroep doen op de theorie als je resultaat niet is wat je had verwacht.
          Kan ik beamen slechts ten dele beamen. Niets zo irritant als ergens een prachtig onderwerp te fotograferen hebben, een bepaald beeld in uw hoofd te hebben van hoe je het wilt vastleggen, maar net op dat moment een aantal basisbegrippen als diafragma, sluitertijden, iso, toning niet onder de knie hebben. Jammer dan toch?

          Aan de andere kant: je hoeft ook niet een complete cursus uit te hebben, eer je er op uit gaat trekken. Al doende leert men, uit je fouten leert men ook, samen met een aantal basisbegrippen die je onder de knie hebt en die je dan via trial & error verfijnd.

          @ Knuffie: veel succes met de fotografie!
          www.brunodyserinck.be
          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie voor dummies

            Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
            Hoi,

            Investeer niet teveel geld in theorie. Het meeste staat gratis op't net
            Investeer ook niet teveel tijd in theorie. Trek erop uit en wees niet bang om te experimenteren en creatief te zijn. Je kunt altijd achteraf beroep doen op de theorie als je resultaat niet is wat je had verwacht.
            klopt idd voor een deel, maar zonder de basis kom je er ook niet.

            Ik zou zeggen: google is your best advisor (en daar staat een schat aan info over wat de TS vraagt over diafragma's, ISO waardes, sluitertijden ,scherptediepte,DOF , belichting,enz...)

            Ik zou zeggen; Stap per stap verder gaan. ( we konden ook geen halve marathon lopen toen we werden geboren )

            En ja, ik moet zelf zo ook nog véél leren...

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie voor dummies

              Het is natuurlijk handig een beetje een notie te hebben van wat sluitertijd en/of diafragma nu eigenlijk doet, maar dat is ook écht wel de basis. Ik bedoel gewoon dat je daar geen uren aan moet spenderen...

              't Is digitaal, proberen kost niks en er zijn genoeg onderwerpen die niet weglopen. 't Hoeven zelfs geen boeiende foto's te zijn hé. Als je iets leert door het te doen onthoud je het veel makkelijker dan door een plat stukje tekst te lezen.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: Fotografie voor dummies

                Oorspronkelijk geplaatst door Knuffie Bekijk bericht
                Ik ben dus echt een leek,een noob, op het gebied van digitale fotografie. Maar ik ben wel enorm gebeten door de microbe. Mijn kennis beperkt zich momenteel tot iets in beeld brengen, proberen een goede compo te vinden en afdrukken.
                Ik lees hier veel en graag om bij te leren, maar ik sla tilt bij het lezen over diafragma's, ISO waardes, sluitertijden ,scherptediepte,DOF , belichting,enz.... Julie goochelen met waardes,getallen en nummers en da's echt chinees voor mij.

                Ik wil mij daar dus echt in verdiepen en leren wat nu eindelijk wat is, hoe er mee te werken,spelen,combineren,enz...
                Daarom had ik graag geweten of er ergens in de handel een heel goed boek is voor een absolute beginner zoals ik. Een soort "fotografie voor dummies"

                Wie mij een goed boek met alle basisbeginselen kan aanraden, laat maar iets weten .
                Ook linkjes naar websites of tutorials zijn heel erg welkom.

                Groetjes en alvast bedankt

                knuffie, op het internet is echt alles te vinden wat je nodig hebt.
                Een handige link om de basis ietwat te begrijpen is deze:

                Fotografie in mensentaal

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografie voor dummies

                  Oorspronkelijk geplaatst door Knuffie Bekijk bericht
                  Mijn kennis beperkt zich momenteel tot iets in beeld brengen, proberen een goede compo te vinden en afdrukken.
                  Hier kan je FANTASTISCHE informatie vinden over compositie. (klik op download en eens je dat gedaan hebt de afbeelding openen in je browser)

                  Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                  Investeer niet teveel geld in theorie. Het meeste staat gratis op't net
                  Investeer ook niet teveel tijd in theorie. Trek erop uit en wees niet bang om te experimenteren en creatief te zijn. Je kunt altijd achteraf beroep doen op de theorie als je resultaat niet is wat je had verwacht.
                  Helemaal mee eens!
                  www.pixation.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografie voor dummies

                    Zopas gereageerd op een soortgelijke vraag hier op het forum, en kan dus met knippen en kopiëren het zelfde antwoord neerzetten.

                    Ben zelf nog niet zo lang bezig met fotografie, daardoor al veel proberen leren uit boeken. Eén boek speciaal kan ik niet aanraden, maar de meeste info over fotografie zelf vind je in oudere boeken, die enkel over analoog gaan. Het priciepe is hetzelfde maar nieuwere boeken gaan voor 20% over fotografie en 80% over fotos digitaal bewerken.
                    Loop eens wat rommelmarkten af en voor een paar euros kan je al heel wat mee hebben. Nog goedkoper is de bibliotheek, maar daar kan je ze enkel ontlenen.(maar toch veel uit leren)
                    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografie voor dummies

                      Het kan ook leuk zijn om het boek te lezen dat bij je camera hoort. Easy computing heeft er zo heel wat. Ik heb eentje van mijn Canon EOS 450D geschreven door Christian Haasz. Is eigenlijk een heel uitgebreide handleiding van je toestel zodat je alles zeker kan gebruiken waar je voor betaald hebt
                      http://photoprints.be Alle kortingen voor smartphoto, photobox, snapfish en andere onder 1 dak!
                      http://foto-actiecode.be

                      Comment

                      Working...
                      X