Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto voor redactioneel gebruik?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto voor redactioneel gebruik?

    Ik weet niet meteen waar met deze vraag terecht, dus hoop ik dat hier iemand me kan verder helpen.

    Ik kan foto's aankopen die zijn vrijgegeven voor redactioneel gebruik.
    Nu wil ik deze op de cover van een magazine gebruiken, gaat dit dan nog om redactioneel gebruik?
    (het magazine is informerend en dus geen reclame folder of dergelijke)

    Op de afb is een persoon afgebeeld. Maar dit even los van eventueel portret recht.


    Alvast bedankt
    ... see the ART not the TOOL ...

  • #2
    Re: Foto voor redactioneel gebruik?

    Idd los van portretrecht:
    Er bestaat in nederland blijkbaar een verschil tussen redactioneel en commercieel gebruik.
    Wat ik zo driect terugvindt op google is het volgende:

    Alle beelden die wij op de Nationale Beeldbank aanbieden zijn bedoeld voor eenmalig redactioneel gebruik. Wanneer een foto wordt gebruikt ter illustratie van bijvoorbeeld een informatieve of nieuws-gerelateerde tekst, spreken we van redactioneel gebruik. Het is van belang dat de publicatie geen winstoogmerk heeft. Heb je beelden nodig voor redactioneel gebruik? Dan kan je deze eenvoudig aankopen via onze website.

    Wij zijn je ook graag van dienst als je op zoek bent naar foto’s voor andere gebruik dan redactioneel gebruik. Denk dan bijvoorbeeld commercieel of particulier gebruik. Onder commercieel gebruik valt bijvoorbeeld:

    ◦Een advertentie, brochure en/of campagne waarin het beeld wordt gebruikt met als doel de verkoop van een bepaalde dienst of een product.
    ◦Het afdrukken van een foto op producten met als doel deze te verkopen (kalender, mokken, muismatten, etc.).
    ◦Een online publicatie met winstoogmerk. De foto dient bijvoorbeeld ter illustratie van een product of dienst in een webshop.
    ◦Het gebruik van een foto voor particuliere doeleinden denk bijvoorbeeld aan een canvasdoek, poster, behang e.d.


    Voor commercieel gebruik van beeldmateriaal gelden meestal hogere tarieven dan de standaardtarieven die op onze website vermeld staan. Heb je beelden geselecteerd op de Nationale Beeldbank? Neem dan direct contact met ons op en geef de afbeeldingnummer(s) door. Wij vragen vervolgens toestemming aan de fotograaf voor het commerciële gebruik van het betreffende beeld en kijken dan ook of het originele bestand aanwezig is indien nodig. De fotograaf geeft ons een prijs op waartegen de foto gepubliceerd mag worden. Tussen aanvraag, uiteindelijk ontvangen prijsopgave en de daadwerkelijke aankoop hoeft niet langer dan een uur te zitten. Want wij begrijpen dat je haast heb.


    bron: http://www.nationalebeeldbank.nl/faq_clients

    In hoeverre dit stoelt op wetgeving of op vereisten van de aanleveraar van het beeld durf ik niet zeggen, maar ik vermoed dat het hier gewoon om verkoopsvoorwaarden gaat die je onderschrijft als je het beeld wil gebruiken.
    Uit bovenstaande tekst maak ik echter wel op dat zodra je geld vraagt voor je magazine, je al niet meer kan spreken van redactioneel gebruik (althans volgens de verkoopsvoorwaarden van de nationale beeldbank).

    groetjes,
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: Foto voor redactioneel gebruik?

      Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
      Er bestaat in nederland.
      ,
      Aangezien "inv" van Oost-Vlaanderen is denk ik dat hij geïnteresseerd is in de Belgische richtlijnen omtrent dit onderwerp.
      Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
      Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

      Comment


      • #4
        Re: Foto voor redactioneel gebruik?

        Tja wel over redactioneel gebruik in Belgie vond ik zo direct niets terug.
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment

        Working...
        X