Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto beoordeling en smaak

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto beoordeling en smaak

    Graag zou ik van de gelegenheid gebruik willen over beoordeling en smaak.
    Het komt nogal eens voor dat mensen bij een foto zetten : Niet mijn smaak.
    Als dat zondermeer gebeurt is dat een opmerking in de trant van mooi, geweldig, enz. Met dit verschil dat er bij de opmerking "niet mijn smaak" volledig voorbij gegaan wordt aan de kwaliteit van fotograaf en foto.

    Ik wil graag een voorbeeld geven dat over letterlijke smaak gaat.
    Jarenlang ben ik amateur bierbrouwer geweest en weet dus behoorlijk hoe bier hoort te smaken.
    In die tijd was ik ook lid van een bierbrouwgilde. Op de gildeavonden daarvan, werden ook dikwijls proefsessies gehouden.
    Dan kwam het weleens voor dat iemand zei : Dat vind ik niet lekker. Die werd dan ogenblikkelijk op zijn vingers getikt, want dat is bij een proeverij niet relevant.
    Als voorbeeld :
    Imperial India Pale-ale (IPA) . De Engelsen hadden ontdekt dat voor de verre reis van Engeland naar India het bier niet bedierf, als er meer hop werd toegevoegd.
    De meesten van ons weten denk ik wel, dat hop het bier bitterder maakt. En bitter is geen allemansvriend !
    Dus terug naar zo'n proefavond, zag je iemand weleens bekketrekken. Maar toch kon zijn oordeel : Dit is een IPA , zoals een IPA hoort te zijn, want .......................
    Dan ben je dus een goede objectieve proever.

    Begrijpen jullie waar ik met deze anekdote naar toe wil ?
    Veel belangrijker is om aan te geven wat goed is aan een foto, of wat er wellicht beter kan.
    En als het toch je smaak niet is , zet het dan eventueel een bijzinnetje. Dan wordt het anders ervaren. ( natuurlijk ook niet, wanneer dat telkens gebeurt)

    En als mijn stijl van schrijven jullie smaak niet is, jammer dan. Als de boodschap maar is overgekomen.
    Alvast bedankt voor het lezen.
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

  • #2
    Re: Foto beoordeling en smaak

    Johan,
    Het zoveelste topic in de rij.
    Er zijn er die helemaal niet gediend zijn met commentaar op eigen werk, maar wel op andermans werk.
    Er zijn er die enkel lovende kritieken als goede commentaar ervaren
    Er zijn er die steeds weer proberen het gelijke te halen ...
    Er zijn er ...
    Er zijn er waarvoor het nooit goed is ...
    En er zijn er ook nog andere ...
    't Ja, kritiek geven is in de huidige tijd blijkbaar heel moeilijk tenzij je zegt wouw, mooi ... Daar moeten we nu eenmaal mee leven. Het geven van commentaar heb ik daarom al lang gestopt. Begin die jaar heb ik geprobeerd dat even in de challenge te doen en dat is me daar heel kwalijk genomen, niet in dank afgenomen. Uiteindelijk werd dan geöpteerd om gewoon alle commentaaar te verbieden (wat voor mij dan ook correct is). Ook titels kunnen niet meer. Daar is een enquete voor geweest en die respekteer ik dan ook.
    Nu, dit probleem stelt zich op veel forums hoor. Leren mee te leven.
    Ik snap je bekommernis.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Foto beoordeling en smaak

      Ik volg je wel 'ergens' Johan, maar ik maakte ooit het volgende mee (wellicht heb ik het hier reeds eens geschreven) op een tentoonstelling van een schilder.
      Wij kwamen eerder toevallig op die tentoonstelling terecht, kenden de schilder van naam, maar wisten begot niet hoe die man er uit zag, en er was bijna geen volk.

      Wij liepen van schilderij tot schilderij tot wij op een gegeven moment van een bepaald schilderij allebei tegen elkaar zeiden 'Dit is een mooi schilderij'.

      De man achter ons corrigeerde ons met de woorden "Je mag nooit zeggen dit is een mooi schilderij, maar wel ik zie dit schilderij graag"... en toen stelde hij zich voor als zijnde de schilder/exposant zelf.
      Volgens hem is een bepaald schilderij voor de enen mooi en voor de anderen niet, dus trek ik dit wat door naar de fotografie.
      Het is niet omdat X iets mooi kan vinden dat Y en Z dat ook zouden moeten.

      Iemand die dus schrijft 'dit is niet mijn ding' kan ik heel goed begrijpen.

      Ik neem een voorbeeld in de fotografie. Al die zeeschappen die gefotografeerd worden met LE...
      Dat bestaat niet hé, ik heb onlangs weken langs de kust in Bretagne getoerd op zoek naar dergelijk water, en ik heb het nergens gevonden (grapje...).

      Dus als ik of iemand anders schrijft dat die foto's met LE niet mijn/ons ding/smaak zijn, dan kan dit toch !?
      Last edited by Guest17; 6 oktober 2017, 14:14.

      Comment


      • #4
        Re: Foto beoordeling en smaak

        Ik ben van mening dat een reactie altijd positief of opbouwend moet zijn.
        Daarom hoef je de foto nog niet mooi te vinden.

        'Dit is niet mijn smaak', daar ben je als poster niets mee.
        Schrijf dan niets, of schrijf erbij waarom het je smaak niet is, en wat jij eventueel anders zou doen, op een positieve manier.
        Groetjes,
        Dominic

        Comment


        • #5
          Re: Foto beoordeling en smaak

          Ik denk dat smaak wel moet kunnen maar inderdaad, als comment ben je er niet veel mee. Ik schrijf ook dikwijls gewoon mooi of heel mooi als ik het ook mooi vind uiteraard en ik schrijf dan niet meer omdat ik niet weet hoe ik het beter zou moeten doen. Ben wel helemaal akkoord met wat Zibro schrijft, dat is mijn smaak en wat Johan schrijft kan ik ook smaken.
          Fijn weekend iedereen.
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

          Comment


          • #6
            Re: Foto beoordeling en smaak

            Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
            Ik ben van mening dat een reactie altijd positief of opbouwend moet zijn.
            Daarom hoef je de foto nog niet mooi te vinden.

            'Dit is niet mijn smaak', daar ben je als poster niets mee.

            Schrijf dan niets, of schrijf erbij waarom het je smaak niet is, en wat jij eventueel anders zou doen, op een positieve manier.
            Toch wel, dan weet je tenminste waarom X, die schrijft "Dit is niet mijn smaak", op hetzelfde type foto's geen reactie(s) meer schrijft.

            Dat is zo'n beetje dezelfde discussie als deze die reeds -tig keren werd gevoerd, of je nu wel dan niet gewoon al dan niet mag schrijven "Dit is een mooie foto".
            Voor mij mag en kan dit gerust. En je vindt dergelijke korte reacties ook duizenden keren terug zowel in Beoordeling als in Showcase, zij het niet altijd met de identieke woorden.

            En wat ik hier ook reeds geschreven heb, niet iedereen is gezegend met de gave bij zowat elke foto een roman te kunnen schrijven om zijn of haar beoordeling te staven.
            De ene doet het met een roman, de andere met een paar woorden.

            En hoe meer romans er bij foto's geschreven worden (ik heb niks tegen de mensen die dit kunnen/doen), hoe minder mensen die het kort houden, nog zullen reageren.
            Die laatsten denken dan, ik kan het niet zo goed verwoorden, dus schrijf ik maar beter niets.

            Maar nogmaals, het heeft geen enkele zin hier over door te bomen, want het kwam reeds tot vervelens toe aan bod in diverse onderdelen.
            Het is en blijft blijkbaar een heet hangijzer.

            Comment


            • #7
              Re: Foto beoordeling en smaak

              Bwah kweet nie Johan, wat is er mis met te zeggen dat het je smaak niet is ?
              Ik durf ook regelmatig te schrijven dat het m'n ding niet is maar geef er dan meestal wel een uitleg bij.
              Eigenlijk kan iemand zeggen dat het z'n ding niet is, dat het z'n smaak niet is, dat de opname hem niet aanspreekt, dat hij hem niet mooi vind ..... eigenlijk is dat allemaal hetzelfde toch.
              Maar ik vind dan wel dat er moet bijgeschreven worden waarom dat zo is en wat jezelf anders zou doen of wat er dan wel in de smaak valt.

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Foto beoordeling en smaak

                Ik denk dat het juist de bedoeling is dat de kijker zijn persoonlijke mening geeft - ook al gaat die mening misschien niet direct over iets fototechnisch.
                Als je enkel mag oordelen over het technische deel (scherpte, witbalans, compo, techniek ...) dan ben je rap uitgepraat en dan krijg je nog minder reacties dan er nu al zijn.

                Het is nu eenmaal zoals Djivan zegt - er is geen objectieve meetlat voor kunst/fotografie.
                Het is een subjectief gegeven - een persoonlijke ervaring

                Dan heb je de veelgehoorde stelling - ik schrijf "niks" want ik vind het gewoon "mooi".
                Die stelling volg ik niet - het is volgens mij een flauw excuus om niks te moeten schrijven.
                Elke commentaar - ook "mooi" is een tastbaar bewijs dat je ten minste die foto bekeken hebt.

                Wat moet een kijker denken die geen reactie krijgt ?
                Mijn foto is "mooi" want niemand schrijft iets ? Klopt niet hé.

                Wat ik ook dikwijls zie : een topfoto (dus niet van mij ) krijgt maar 1 of 2 comments - maar wordt wel veelvuldig bekeken.
                Plots op maandag - om 1 of andere reden - staat die te blinken in de HOF
                En kijk, plots regent het reacties : "Deze had ik net gemist ..."
                Tja, echt ? ... denk ik dan

                Ik denk trouwens dat je - in de huidige tijd - waarin reacties "duur" zijn - je elke vorm van reactie moet aanmoedigen.

                Ik merkte ook recent op dat ook de goeie fotografen er de stilzwijgende posters op attent maken dat ze ook wel eens iets mogen schrijven.
                Ik juich dat toe - lijkt me niet meer dan normaal.
                Maar ik blijf positief - Als iedereen een beetje moeite doet dan komt het nog goed met het forum
                Last edited by blauwzwart; 6 oktober 2017, 18:09.
                mijn website : klik

                Comment


                • #9
                  Re: Foto beoordeling en smaak

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Bwah kweet nie Johan, wat is er mis met te zeggen dat het je smaak niet is ?
                  Ik durf ook regelmatig te schrijven dat het m'n ding niet is maar geef er dan meestal wel een uitleg bij.
                  Eigenlijk kan iemand zeggen dat het z'n ding niet is, dat het z'n smaak niet is, dat de opname hem niet aanspreekt, dat hij hem niet mooi vind ..... eigenlijk is dat allemaal hetzelfde toch.
                  Maar ik vind dan wel dat er moet bijgeschreven worden waarom dat zo is en wat jezelf anders zou doen of wat er dan wel in de smaak valt.

                  grts
                  Sieg
                  Prima, Sieg jij weet hoe het hoort. Dat laatste zinnetje vind ik zeer belangrijk
                  Anderzijds, en dan snapt iedereen beter waar ik naar toe wil, heeft het zin om te melden dat zwart/wit, HDR of een "bevroren zee" je smaak niet is ?
                  Door alleen te melden dat het je smaak niet is maak je de fotograaf niet blij, en veranderen doe je hem of haar ook niet.
                  Dus net als bij het biervoorbeeld bedoel ik vooral een bepaalde fotografiestijl. En niet als iemand eens een andere cq. afwijkende wb, contrast of saturatie wil.
                  Daar kan je inderdaad beargumenteerd op reageren. En ondanks dat het iemands smaak niet is, kan de foto voor de rest gewoon steengoed zijn.
                  Pils is mijn smaak niet, maar het heeft geen zin om de bierbrouwer met mijn smaak lastig te vallen. Ik wil geen reclame maken, maar Heineken e.a. maken toch echt fantastisch pils.
                  Mochten er soms beginners zijn die dit lezen, laat je door deze discussie niet afschrikken, want dat je in het begin in algemeenheden reageert, snapt iedereen.
                  En mooi, geweldig of fantastisch heeft voor mij toch een andere lading. (dan weet je dat je op de goede weg zit)
                  En vergeet niet dat we een prachtig forum hebben, waar we het op een nette manier oneens kunnen zijn. (die zijn er niet zoveel)
                  Prettig weekend beste mensen.
                  Last edited by Johan1956; 6 oktober 2017, 18:16.
                  Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                  Vriendelijke groeten, Johan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto beoordeling en smaak

                    Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht

                    Wat ik ook dikwijls zie : een topfoto (dus niet van mij ) krijgt maar 1 of 2 comments - maar wordt wel veelvuldig bekeken.
                    Plots op maandag - om 1 of andere reden - staat die te blinken in de HOF
                    En kijk, plots regent het reacties : "Deze had ik net gemist ..."
                    Tja, echt ? ... denk ik dan
                    Het enige wat hier belangrijk is dat je het goed kunt uitleggen en wat stroop aan de baard kan smeren van de gevestigde waarden
                    Eens je zover ingeburgerd bent kan je hier de grootste bagger plaatsen en ze zullen u ophemelen als een god.Kijk maar eens rond wat ze hier soms op SC durven te plaatsen en de reacties die hier op volgen.
                    Dat zal dan waarschijnlijk de nieuwe trend zijn in de huidige tijd - waarin reacties "duur" zijn.

                    Mvg Yves.
                    What you see is what you get

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto beoordeling en smaak

                      Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                      Prima, Sieg jij weet hoe het hoort. Dat laatste zinnetje vind ik zeer belangrijk
                      Anderzijds, en dan snapt iedereen beter waar ik naar toe wil, heeft het zin om te melden dat zwart/wit, HDR of een "bevroren zee" je smaak niet is ?
                      Door alleen te melden dat het je smaak niet is maak je de fotograaf niet blij, en veranderen doe je hem of haar ook niet.
                      Dus net als bij het biervoorbeeld bedoel ik vooral een bepaalde fotografiestijl. En niet als iemand eens een andere cq. afwijkende wb, contrast of saturatie wil.
                      Daar kan je inderdaad beargumenteerd op reageren. En ondanks dat het iemands smaak niet is, kan de foto voor de rest gewoon steengoed zijn.
                      Pils is mijn smaak niet, maar het heeft geen zin om de bierbrouwer met mijn smaak lastig te vallen. Ik wil geen reclame maken, maar Heineken e.a. maken toch echt fantastisch pils.
                      Mochten er soms beginners zijn die dit lezen, laat je door deze discussie niet afschrikken, want dat je in het begin in algemeenheden reageert, snapt iedereen.
                      En mooi, geweldig of fantastisch heeft voor mij toch een andere lading. (dan weet je dat je op de goede weg zit)
                      En vergeet niet dat we een prachtig forum hebben, waar we het op een nette manier oneens kunnen zijn. (die zijn er niet zoveel)
                      Prettig weekend beste mensen.
                      Moet kunnen met mate, wat mij betreft, zolang je bericht langer is dan dat ene zinnetje.
                      Ik zie vaak foto's waarvan de bewerking echt absoluut mijn ding niet is (witte vignettering, softfocus, felle sepia, sterke HDR, ... ). Ik vind het belangrijk om eerlijk te antwoorden, en dan kan ik niet verzwijgen dat de bewerking niet mijn ding is (dat is niet hetzelfde als zeggen dat het per definitie slecht is, iemand anders kan het wel mooi vinden).
                      Maar als je niet verder komt in je commentaar dan "niet mijn ding", en er verder niets op weet/wilt zeggen, dan klik je beter door naar de volgende foto...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto beoordeling en smaak

                        Waarom geen "vind ik leuk"knop,zoals bv. op facebook.Dan hoef je geen reaktie te geven,maar geef je toch aan dat je de foto toch wel goed vind.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto beoordeling en smaak

                          Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                          Waarom geen "vind ik leuk"knop,zoals bv. op facebook.Dan hoef je geen reaktie te geven,maar geef je toch aan dat je de foto toch wel goed vind.
                          Tja..maar daar leer je niets van hè.
                          Dit is toch een site om van elkaar te leren...
                          Bij Facebook is dat vaak niet zo..!
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto beoordeling en smaak

                            Dat is allemaal nog niks, je moet in het urbexmidden eens durven voorstellen om die schreeuwend rode brandblusser in CDC weg te halen (een simpele ingreep die verder niks afdoet aan de feitelijke foto) of om het perspectief wat bij te trekken. Manmanman, wat ik daar tegen mijn kop heb gekregen zeg ik liever niet. Het kwam zelfs zover dat ik uitgescholden ben omdat ik tips gaf op een andere fotografe met wie ik was overeengekomen dat ik een eerlijke mening mocht geven... Sommigen zullen dit gedrag "assertief" noemen, ik noem dat crapuleus. De meeste fotografen hier die steevast hoogstaand werk leveren weten wat ik er over denk.
                            Nu moet ik voorzichtig zijn met namen maar de persoon die ik aanzie als de allerknapste fotograaf hier, van wie letterlijk élke foto op 1x komt en daar 's werelds nr 2 is geeft nooit comment, ik ben erg fier om hem tot mijn vrienden te mogen rekenen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto beoordeling en smaak

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Nu moet ik voorzichtig zijn met namen maar de persoon die ik aanzie als de allerknapste fotograaf hier, van wie letterlijk élke foto op 1x komt en daar 's werelds nr 2 is geeft nooit comment, ik ben erg fier om hem tot mijn vrienden te mogen rekenen.
                              En laat dat nu net het probleem zijn, da's toch zonde dat deze persoon (personen) niet de moeite daarvoor willen doen ...

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X