Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto beoordeling en smaak

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Foto beoordeling en smaak

    De meesten posten hier wel om reactie te krijgen he.
    Sommigen stellen zich daarboven door te zeggen : "ik heb geen behoefte aan reacties ... "
    Ok ik neem het aan - Misschien moet men voor die posters dan een rubriek openen met "enkel kijken" - waar je niet kan reageren.
    Benieuwd hoeveel er dan effectief in die rubriek gaan posten.
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #17
      Re: Foto beoordeling en smaak

      De discussie mag best een beetje kantelen, maar het ging mij toch om net wat anders.
      Kort door de bocht : Smaak is een subjectieve uiting.
      Ik houd niet van vis en je zal mij ook geen vis zien eten, maar dat weerhoud mij er niet van, om te vinden dat een vis mooi van vorm kan zijn, of prachtig bruingebakken is.
      Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

      Vriendelijke groeten, Johan

      Comment


      • #18
        Re: Foto beoordeling en smaak

        Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
        De meesten posten hier wel om reactie te krijgen he.
        Sommigen stellen zich daarboven door te zeggen : "ik heb geen behoefte aan reacties ... "
        Ok ik neem het aan - Misschien moet men voor die posters dan een rubriek openen met "enkel kijken" - waar je niet kan reageren.
        Benieuwd hoeveel er dan effectief in die rubriek gaan posten.
        Peter
        Dit was in het begin de bedoeling bij "Showcase" ... Zoals de naam het zegt: het tonen van beelden zonder vraag naar commentaar.
        Beoordeel is dan de andere groep. Geef aub commentaar, maar dan moet men wel aanvaarden dat daar ook negatieve commentaar op komt.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #19
          Re: Foto beoordeling en smaak

          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Dit was in het begin de bedoeling bij "Showcase" ... Zoals de naam het zegt: het tonen van beelden zonder vraag naar commentaar.
          Beoordeel is dan de andere groep. Geef aub commentaar, maar dan moet men wel aanvaarden dat daar ook negatieve commentaar op komt.
          Daar hadden jullie toen al over nagedacht.

          Zelf zet ik niet zo gauw commentaar bij een foto van een genre waar ik niets van ken (het is bv nogal onnozel om een naaktfoto met "Mooi" te beoordelen).

          Bij dingen waar ik zelf af en toe mee bezig ben kan ik wel aangeven waarom ik de foto goed vind.
          En als het beter kan mag dat toch wel gezegd worden, liefst met suggesties ter verbetering (dat kan ook een reden zijn voor ijselijk stilzwijgen).

          Comment


          • #20
            Re: Foto beoordeling en smaak

            Dus als iemand je een stuk vis laat proeven dan zeg je toch "Het is niet mijn smaak, maar hij is wel mooi van vorm en prachtig bruingebakken".

            Comment


            • #21
              Re: Foto beoordeling en smaak

              Je kunt het ook (en ik doe dat) positief uitleggen. Als een bepaalde foto niet iemands smaak is en hij schrijft er toch een commentaar bij dan is er toch iets bijzonders met die foto. Ik zelf zal nauwelijks reageren op "dierenfoto's" want daar heb ik niet zo veel mee maar als ik dat doe dan overstijgt de foto mijn voorkeur en moet ik er toch iets over melden. Ik vind het dus prima als iemand bij het commentaar schrijft dat een foto of bewerking van een foto van mij niet zijn smaak is.
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #22
                Re: Foto beoordeling en smaak

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Eigenlijk kan iemand zeggen dat het z'n ding niet is, dat het z'n smaak niet is, dat de opname hem niet aanspreekt, dat hij hem niet mooi vind ..... eigenlijk is dat allemaal hetzelfde toch.
                Ik vind die uitspraken toch wel verschillend. Je kan volgens mij perfect iets mooi vindeb, maar het an toch je smaak niet zijn. Het kan mooi zijn, je ding zijn maar je toch niet aanspreken. Neen, voor mij zijn dat echt verschillende dngen.

                Comment


                • #23
                  Re: Foto beoordeling en smaak

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Ik vind die uitspraken toch wel verschillend. Je kan volgens mij perfect iets mooi vindeb, maar het an toch je smaak niet zijn. Het kan mooi zijn, je ding zijn maar je toch niet aanspreken. Neen, voor mij zijn dat echt verschillende dngen.
                  Yep.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #24
                    Re: Foto beoordeling en smaak

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Ik vind die uitspraken toch wel verschillend. Je kan volgens mij perfect iets mooi vindeb, maar het an toch je smaak niet zijn. Het kan mooi zijn, je ding zijn maar je toch niet aanspreken. Neen, voor mij zijn dat echt verschillende dngen.
                    Heel juist. Zo heb ik hier reeds een paar keer van foto's met bevroren zeeën geschreven dat het niet mijn ding is, maar dat ik toch een mooie foto vond.
                    Laat iedereen toch zijn commentaar of reactie geven zoals hij of zij wil.
                    Schrijf je er nu een roman bij zoals sommigen, of schrijf je gewoon mooi, heel mooi, knap, of....enz, dat is allemaal goed.

                    Ik ken niks van bvb modellenfotografie, maar toch kan ik dergelijke foto heel mooi vinden, maar dan schrijven hoe hij nog beter kan... dat is niet aan mij besteed.

                    Als we ons bovendien reeds gaan moeien met hoe een commentaar en reactie er precies moet uitzien...
                    Laat ons integendeel blij zijn dat er nog verschillende mensen bereid zijn een reactie te schrijven, anders zou het hier maar een dooie/saaie boel zijn !

                    In reacties/commentaren mag en kan 'alles'... is dat dan geen mooie afsluiter ?

                    Maar ik weet ook dat over x-aantal weken, maanden, jaren, dit gegeven nog wel eens terugkomt, zoals het hier reeds -tig keren is verschenen.
                    Last edited by Guest17; 8 oktober 2017, 09:44.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Foto beoordeling en smaak

                      Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                      De discussie mag best een beetje kantelen, maar het ging mij toch om net wat anders.
                      Kort door de bocht : Smaak is een subjectieve uiting.
                      Maar komt elke commentaar daar niet op neer? Ik stel me die vraag echt wel serieus. Commentaar is goed, maar je zal alle commentaar geven vanuit je eigen subjectieve standpunt. Je kan best als commentaar geven "moet scherper, meer egaal belicht". Dat lijkt objectief, maar dat komt vanuit jouw standpunt. Er zijn best wel "grote artiesten" te vinden die van onscherpe harde contrasten hun visie hebben gemaakt. Probeer je op dat moment niet de visie van iemand anders naar jouw visie te "wringen"?

                      Is commentaar geven echt zinvol? Help je daarmee iemand zijn eigen visie te ontwikkelen of breek je juist die ontwikkeling af om er een neutraal grijs iets van te maken?

                      Voor mij heeft commentaar geven enkel zin als de plaatser van de foto dit doet en er een gerichte vraag bij stelt. Dan kan je jouw mening geven over dat gevraagde punt. Anders heeft het volgens mijn allemaal weinig zin.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Foto beoordeling en smaak

                        Een reactie plaatsen met: 'dit is niet mijn ding of dit is niet mijn smaak' daar kan niemand iets mee en dus een zinloze reactie.
                        Wanneer ik op een kunsttentoonstelling loop en een afbeelding op mij weinig indruk maak dan loop ik door naar het volgende en dat zegt niets over de kwaliteit van de afbeelding. Ik vind het dan ook onzin om er een waarde oordeel naar de maker over uit te spreken. Ik heb niets met autosport, dan ga ik ook geen beoordeling geven over Max Verstappen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Foto beoordeling en smaak

                          Het blijft een complexe zaak waarin de temperatuur van de discussie soms hoog oploopt, ik bedoel : dikwijls zoniet altijd.
                          Het is in verschillende zaken zo, ik ben volstrekt a-muzikaal en ken geen noot zo groot als een kerk en ga me niet inlaten in een discussie als Pavarotti kon zingen. Maar die staat hier wel nooit op, doet me allemaal niks. Recentelijk op FB nog in stokken gekomen omdat ik durfde "DURFDE" beweren dat ik een Cartier-Bresson maar niks vind, ik kon meteen een krat champieter krijgen als ik hem een foto bezorgde die er aan kon tikken. Allemaal goed en wel maar wie jureert er dan ? "Rhein" van Gursky is de duurste foto ooit, ik wil hem zeker niet aan de muur. Maar soms "klikt" het, Salgado bijvoorbeeld of wie kan beweren onverschillig te blijven bij een Steve McCurry of een Ragnar Axelsson (David Doubilet kende hij niet). Mag voor mij allemaal, daar niet van maar heb je de brol gezien die Picasso ooit geproduceerd heeft na zijn hoogtepunten ? Rene Magritte en Dali daarentegen vind ik geniaal.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Foto beoordeling en smaak

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Recentelijk op FB nog in stokken gekomen omdat ik durfde "DURFDE" beweren dat ik een Cartier-Bresson maar niks vind, ik kon meteen een krat champieter krijgen als ik hem een foto bezorgde die er aan kon tikken.
                            Allé, doet me goed te weten dat er nog anderen dat vinden.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Foto beoordeling en smaak

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                              Dit was in het begin de bedoeling bij "Showcase" ... Zoals de naam het zegt: het tonen van beelden zonder vraag naar commentaar.
                              Beoordeel is dan de andere groep. Geef aub commentaar, maar dan moet men wel aanvaarden dat daar ook negatieve commentaar op komt.
                              Ik meen me te herinneren dat er nogthans bij de uitleg van Showcase stond ; "verwacht je aan harde kritieken"

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: Foto beoordeling en smaak

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Ik vind die uitspraken toch wel verschillend. Je kan volgens mij perfect iets mooi vindeb, maar het an toch je smaak niet zijn. Het kan mooi zijn, je ding zijn maar je toch niet aanspreken. Neen, voor mij zijn dat echt verschillende dngen.
                                Mjah, het is maar hoe je het bekijkt hé, het zal wel iets persoonlijks zijn hoe je jezelf verwoord, hoe je naar iets kijkt en hoe je een oordeel velt
                                Persoonlijk snap ik niet je uitspraak dat je iets mooi kunt vinden en zelfs je ding zijn zonder dat het je aanpreekt ...

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X