Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste klim Everest 1953

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste klim Everest 1953

    Beste fotoliefhebbers,

    Misschien hebben de meesten deze foto's afgelopen weekend al gezien, maar ik wil ze hier toch even onder de aandacht brengen. Deze foto's werden 60 jaar geleden genomen. Ik sta versteld van de (nog) mooie kwaliteit die ze hebben. De foto's van mijn jeugd zijn ondertussen al lang vergeeld en tonen nooit zoveel detail... Blijkbaar waren de professionals toen ook al goed uitgerust....

    http://www.guardian.co.uk/world/gallery/2013/may/18/everest#/?picture=409083362&index=13




    groeten

    Luc
    verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

  • #2
    Re: Eerste klim Everest 1953

    Ik zou wel eens willen weten wat ze daar voor camera en pellicule hebben gebruikt, maar ook ik ben zeer onder de indruk van de kwaliteit van de foto's, beseffende dat op veel van mijn dia's van rond midden jaren 80 een soort schimmel de emulsie "opeet" waardoor er blauwe spinnenwebbetjes" onstaan zijn die slechts met oneindig geduld zijn weg te retoucheren. Met dank aan die drie jaar in dat vochtig huurhuis wsl. Vooral de Agfa diafilms bleken daar gevoelig aan te zijn. De zw/wi en kleurenfilms hebben daar totaal geen last van. Heeft dat te maken met dat die in cellofaantjes zitten in het donker van een boek en dus veel beter afgesloten van de lucht ? De webbetjes onstaan vooral op aanwezige stofjes, wat op zich niet onlogisch is.
    Ik ben ooit daarvoor bij reclamefotograaf Paul Silance in Brugge geweest om raad en hij had in zijn studio hetzelfde voor met zijn lenzen : de fameuze "webbetjes", iets wat mij gelukkig bespaard is gebleven. Paul heeft toen overal rondgebeld en nergens een 100% betekenisvol antwoord gekregen tenzij bij Kodak die een behandeling met para-dichloorbenzeen aanraadden.

    Paul
    En dan te zien waarmee deze kerels na 60 jaar mee afkomen
    Nu, te weten dat dit een expeditie betrof waarin 400 personen betrokken waren kan ik me voorstellen dat ze geen genoegen namen met toenmalige eerste het beste en daar de foto's zo uniek waren kan ik me ook voorstellen dat ze al tijd in klimatologisch ideale ruimtes werden bewaard. Beetje hetzelfde als met middeleeuwse boeken. Ik vraag me in dat verband af hoe ze de beroemde originelen van Steve McCurry van Sharbat Gula bewaren bij de Nat Geo maar het zal wel in een donkere koele ruimte zijn onder Argon of zoiets. Dat is misschien eens een vraag om ze er een issue aan te laten wijden. Ze zijn begonnen in 1888 dacht ik.
    Last edited by Guest2; 22 mei 2013, 10:44.

    Comment


    • #3
      Re: Eerste klim Everest 1953

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Ik zou wel eens willen weten wat ze daar voor camera en pellicule hebben gebruikt...
      de fotograaf Alf Gregory gebruikte een Contax 35mm camera tijdens die expeditie.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment

      Working...
      X