Hoi Luitjes,
In het verleden deed ik al een paar bestellingen bij Spector ... en ik was er tot laatst tevreden over ... Laatst hadden ze nl de foto's een beetje slordig "gesneden"
Heb op dit forum 'ns een research gedaan naar pro's en contra's bij verschillende afdrukcentra, en toen merkte ik op dat Tribal69 altijd bij Elka Color bestelt ...
Nou, Tribal ... We zullen 'ns zien wat dit geeft'k Vind in ieder geval dat online bestellen bij Elka Color heel gebruiksvriendelijk werd gemaakt, geen gezeur over min en max vereiste pixels voor x-grootte afdruk, en de keuze tussen mat en glanzend.
Daarenboven word bestelling geleverd bij de fotograaf naar keuze in je eigen buurt (zoals bij Spector) ... Elka Color is idd íets duurder, maar als de kwaliteit ernaar is, dan zullen ze mij binnen hebben![]()
'k Laat jullie nog wel weten wat m'n bevindingen zijn met Elka Color
heb zojuist ook es een bestelling gedaan
hopelijk valt da mee![]()
Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II| Sigma 100-300 F4 EX APO HSM
Nikon SB-800 | Compactdrive PD70X 60GB| Manfrotto 479B | Tamrac Velocity 9 | Albums: Fototime
ik kijk met heel veel interesse uit naar jullie bevindingen !
embee ::: nikon stuff ::: http://www.embee.be
hihi
spannend hé
Sam greetzzzzzzz U
-------------------------------------------
Never apologize for showing feeling.
When you do so, you apologize for the truth.
Canon Stuff
Ik ben misschien nog wat ouderwets ingesteld, maar ik blijf erbij dat ik liever mijn cd's op een cf kaartje zet, of op een cd en naar de fotograaf ga.
Hij bekijkt ze dan nog eerst eens of de kleuren ok zijn en in overleg doet hij nog aanpassingen of niet.
Wat niet goed is betaal ik ook niet...
Maar alle, ik zal het ook eens proberen om online te laten afdrukken.. Misschien dat Elka color mij wel kan overtuigen (wat spector tot nog toe niet kon)
Elka is toch wel een heel pak duurder vind ik. Ik bestel altijd via Prestoprint, die leveren ook bij de fotograaf in de buurt. Afdrukken zijn prima en de prijs is heel wat scherper !
Kijk het even na...
http://www.afdrukprijzen.be.tf/
Alvast succes Sammeke en hopelijk vindt je het resultaat zo goed als ik.![]()
PS Ik heb geen aandelen bij Elka Color verre van maar ik kan wel zeggen dat bijvoorbeeld een hele boel mensen bij ons in de fotoclub al hun wedstrijd materiaal bij Elka laten afdrukken dat zegt toch ook al iets of niet![]()
Take care ! - Fuji S2 Pro - http://www.tribal69.be
Ehwel, m'n bestelling staat op status: in bewerking ...Originally posted by embee
En Sammeke, nog geen resultaat ?![]()
Hoe dan ook zal ik pas zaterdag om m'n bestelling kunnen - ben ziek (griep + kou opgelopen op m'n rechterschouder ... aiaiai!)en heb dus huisarrest tot en met vrijdag
![]()
![]()
'k Hou jullie wel op de hoogte
Sam greetzzzzzzz U
Canon Stuff
Mijn Elka-bestelling heeft als status: klaar
dus zal de foto's binnenkort kunnen afhalen bij de fotograaf
er is wel een serieus prijsverschil voor 20*30
bij Pixum slecht 1.49€ en bij Elka toch 3.65€ (via labo zelfs 6€+)
en de kwaliteit bij Pixum is al zo goed
het zal moeilijk beter kunnen
als da zo is bestel ik 20*30 altijd bij Pixum hoor
Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II| Sigma 100-300 F4 EX APO HSM
Nikon SB-800 | Compactdrive PD70X 60GB| Manfrotto 479B | Tamrac Velocity 9 | Albums: Fototime
Jongens en Meisjes,
'k Ben dus om m'n bestelling geweest hé ...
Zou je geloven dat ik sneeën in m'n ogen heb nu???!!!!
Zo haarscherp zijn die foto's
Allemachtig prachtig
'k Had voor glans gekozen, en d'r is werkelijk "geen vuiltje aan de lucht"
MAAR:
Nu komt ie ... 'k Heb de indruk dat ze m'n foto's "verbruind" hebben ...
Ttz: de mensen op m'n foto's hadden een blankere huid ... op de afdrukken zijn ze bruiner.
Sfeerbeeld van onze kerstboom (met veel rood ... door de lichtjes) ... kreeg een oranje-bruin resultaat ... en dat vind ik wel iets minder
't Is toch normaliter zo, dat ze de foto's afdrukken zoals jij ze indient??????!!
Dit zeggen ze toch ook op hun website ...
Voor de rest wel super-kwaliteit hoor ...
Effe dacht ik dat ze m'n binnen-opnames misschien ietwat "verbeterd" hadden qua kleuren, maar een foto van Patricia "op 't veld" en buiten hebben ze precies ook bewerkt ...
Witte Patricia kreeg een tintje ...
Niet veel hoor, maar toch een tintje ... er is verschil met wat ik indiende ...
misschien is het wel beter, weet ik zo nog niet ... moet morgen 'ns op klaarlichte dag kijken ... maar, het gaat hem erover dat ik verschil merk tss hun afdrukken en mijn foto's die ik online indiende ... en dat zou toch niet mogen, hé?!
Wat vinden jullie?????
Sam greetzzzzzzz U
Canon Stuff
Deze vragen toch wel een duit meer opstartkosten, héOriginally posted by deg
Elka is toch wel een heel pak duurder vind ik. Ik bestel altijd via Prestoprint, die leveren ook bij de fotograaf in de buurt. Afdrukken zijn prima en de prijs is heel wat scherper !
Kijk het even na...
http://www.afdrukprijzen.be.tf/
![]()
![]()
![]()
Sam greetzzzzzzz U
Canon Stuff
Niemand commentaar????
Sam greetzzzzzzz U
Canon Stuff
Sam, voor mij gaat de keuze voorlopig naar Pixum
zie commentaar in de andere thread
Je moet er ook rekening mee houden dat de kleuren van jouw scherm misschien wel niet zijn zoals het zou moeten.
Ik bedoel te zeggen, een gewoon scherm is niet geijkt, dat van de fotograaf wel. Dus daar kan al een deel van het kleurverschil inzitten!
Heb hier es gevraagd of ik mijn scherm kon ijken.. En dat kan, maar het is verschrikkelijk duur!
Ik heb pas een aantal prints van Presto Print (zelfde als Fuji) toegekregen. Nu waren daar een aantal frele sneewlandschapjes bij en die waren te rood afgedrukt.
Ik ben er zeker van dat dit rood niet in mijn opnamen zit.
Ik wil dus best geloven dat de prints niet correct zijn. Ook bij Colormailer heb ik vroeger te bruine (dit is te warm en te donker) prints teruggekregen.
Ik heb nu een aantal opdrachten bij pixum lopen. Van 10 cm, 13 cm, 20 cm en 30 cm breed. Ik ben benieuwd.
Jos
Bij Colormailer is er alvast een verschil tussen de standaard grootte en grotere afdrukken.
Over de grote afdrukken was ik zeer tevreden, terwijl de kleinere echt wel fletse kleuren hadden.
Zo zie je maar, ... "nen mens komt wat tegen"
Ben blij dat jullie hierbij jullie verschillende bevindingen prijsgeven
Bedankt aan allen ...
Heb nog een plaatje, dat ik wil afdrukken ...
Ga deze nou nog 'ns ergens anders bestellen, misschien bij Spector (eerst nog 'ns goed nadenken waarom ik daar niet meer zou bestellen ...![]()
)
Geef hier gerust nog meer bevindingen door hoor ... Vergelijking is interessant
Sam greetzzzzzzz U
Canon Stuff
Ik werk zelf in een fotozaak (mini-lab)waar ze foto's binnen 27 min ontwikkelen, alleen digitaal doen we niet zelf.
Die worden door Elka gedaan.
Laatst heb ik voor mij zelf 4 foto's van 30*45 besteld, en ze waren haarscherp.
Alleen had ik ook het idee det er een zweem op zat. beetje rood/bruinig.
Het ligt er natuurlijk ook aan met welke machine ze afdrukken,
Elka gebruikt (volgens mij )een Agfa machine, en de hema die ook hoog staat qua resultaat gebruikt een fuiji color.
Ik laat nooit mijn foto's afdrukken waar ze met Konica werken.
die is zoooo slecht, maak ik de foto zelf nog eens op de juiste verhoudingen, croppen ze de foto zelf nog eens dik 2 cm
Ik heb het wel makkelijk bestel alles via mijn werk
mvg
gabriella
Canon 300D en 350D
canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
canon 20-35 usm
Originally posted by gabriella
Ik werk zelf in een fotozaak (mini-lab)waar ze foto's binnen 27 min ontwikkelen, alleen digitaal doen we niet zelf.
Die worden door Elka gedaan.
Laatst heb ik voor mij zelf 4 foto's van 30*45 besteld, en ze waren haarscherp.
Alleen had ik ook het idee det er een zweem op zat. beetje rood/bruinig.
Het ligt er natuurlijk ook aan met welke machine ze afdrukken,
Elka gebruikt (volgens mij )een Agfa machine, en de hema die ook hoog staat qua resultaat gebruikt een fuiji color.
Ik laat nooit mijn foto's afdrukken waar ze met Konica werken.
die is zoooo slecht, maak ik de foto zelf nog eens op de juiste verhoudingen, croppen ze de foto zelf nog eens dik 2 cm
Ik heb het wel makkelijk bestel alles via mijn werk
Hmmmm, interesting stuff ...
Ok, als ik het goed begrijp: agfa levert roder; fuji levert groener - toch?! ... kodak levert "ernstiger" - qua kleuren hé
Welk machien zou spector gebruiken???
Heb net weer een bestellinkje gedaan bij Spector, waaronder 1 foto die ik ook bij Elka had besteld ... puur om te vergelijken *'k hou jullie op de hoogte
Sam greetzzzzzzz U
Canon Stuff
vergeten nog te zeggen...
ze doen ook foto's corrigeren,
dus ligt eraan wie er net achter de machine staat..
je krijgt de foto's toch bijna nooit zoals jij ze aanleverd,
alhoewel ik met de hema hele goede ervaringen heb. (WYSWYC)
en hoe is je beeldscherm ge-eikt ??
dat is natuurlijk het belangrijkste...
mvg
gabriella
Canon 300D en 350D
canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
canon 20-35 usm
Spector gebruikt Fuji. Voor mij alhoewel ik ze niet gebruik want te duur is spector wel de beste naar mijn ervaringen.Originally posted by Sammeke
Welk machien zou spector gebruiken???
Heb net weer een bestellinkje gedaan bij Spector, waaronder 1 foto die ik ook bij Elka had besteld ... puur om te vergelijken *'k hou jullie op de hoogte
zonder reclame te maken:
Pixum: 10*15 -> 0.33€ (2 keer niks)
a4 -> 1.5€ bij Elka 3.65€
en zag geen verschil in kwaliteit
wel een week leveringstijd
Terug uit vakantie (oktober 2002) zocht ik een fotoafdrukcentrale om mijn foto's af te drukken. Daar ik op dit forum meerdere goede kritieken gelezen had over Spector en Hema, wou ik wel eens weten of er een verschil in resultaat was tussen beiden. Daarom selecteerde ik 12 foto's (binnen, buiten, met/zonder flash, iets net-overbelichte, iets net-onderbelichte, etc) en stuurde deze door zowel naar Spector als naar Hema. Omdat er ook veel goeds te lezen was over het Kruidvat, heb ik 25 foto's (waaronder 2 van de testreeks) doorgestuurd naar het Kruidvat.
1. Hema
- Oploaden foto per foto. Duur +/- 1 minuut per foto van 800 KB (Telenet).
- Enkele minuten erna een mail met detail van de bestelling: prijzen en bestandsnaam.
- 24 uur later mail ontvangen: de foto's worden in productie genomen.
- 12 uur later mail ontvangen: order afgerond; foto's kunnen afgehaald worden na 1 dag.
- 1 dag later in de voormiddag: foto's klaar in de Hema winkel.
- Foto's zijn mooi van kleur en contrast, maar alle foto's zijn iets bleker dan de beelden op het scherm. 2 foto's waarin veel wit voorkomt verliezen detail door overbelichting (bleke vloer is een witte vlek geworden)
- Papier is merkloos en alle foto's zijn exact even groot (10,1 x15,1).
- Op rugzijde is de bestandsnaam en ordernummer afgedrukt.
- Prijs: 0.32 per foto plus 1.76 opstart.
- Zeer mooi resultaat op 2 foto's na
2. Spector
- Oploaden kan foto per foto maar ook "en bloc". Duur +/- 1 minuut per foto van 800 KB.
- Enkele minuten later: mail met detail van de bestelling (prijzen, bestandsnaam, bestelling klaar na 3 dagen) die moest teruggestuurd worden.
- na 3 dagen: foto's nog niet in de winkel.
- na 4 dagen: foto's nog niet in de winkel.
- na 5 dagen: foto's klaar in de winkel.
- Foto's zijn mooi van kleur en contrast, maar alle foto's zijn iets donkerder dan de beelden op het scherm. (blauw heeft soms een paarse zweem). De 2 foto's waarin veel wit voorkomt daarentegen zijn nu van goede belichting (bleke vloer heeft juiste kleur en detail)
- Papier is merkloos en alle foto's zijn exact even groot (10,2 x 15,2).
- Op rugzijde is het odernummer afgedrukt (geen bestandsnaam).
- Er is een afdruk meegeleverd waarop alle foto's (in miniformaat) staan met de bestandsnamen.
- Prijs: 0.45 per foto plus 1.47 opstart.
- Mooi resultaat maar iets te donker.
3. Kruidvat
- Oploaden foto per foto (via HTLM) of in groep (via Java). Duur +/- 1 minuut per foto van 800 KB.
- Enkele minuten erna een mail (geen detail van de bestelling).
- 24 uur later: mail ontvangen: foto's klaar; ophalen na 1 of 2 dagen.
- na 1 dag: foto's nog niet in de winkel.
- na 2 dagen: foto's klaar in de winkel.
- Foto's zijn mooi van kleur en contrast, alle goed belicht (enkele foto's hebben een heel, heel lichte roze zweem). De 2 foto's uit de testreeks komen qua kleur best overeen met foto's op het scherm.
- Papier is van AGFA-Prestige en alle foto's zijn verschillend van formaat (van 10,1 x 15,2 tot 10,1 x 15,5).
- Op rugzijde is niets afgedrukt.
- Er is een afdruk meegeleverd waarop de gegevens van winkel, de gegevens van klant, aantal foto's en formaat en een streepjescode vermeld is.
- Prijs: 0.25 per foto plus 1.81 opstart.
- Zeer mooi resultaat.
Volgens mij zijn Hema en Kruidvat mekaar waard. Bij Kruidvat waren er procentueel meer goede foto's dan bij Hema. Spector heeft mij een beetje ontgoocheld vanwege de te donkere afdrukken.
Om te weten of de afdrukkwaliteit binnen elk labo standvastig is, zou de testreeks opnieuw afgedrukt moeten worden. Daar dit een moment opname is kan de kwaliteit de volgende keer misschien net omgekeerd zijn! Maar zoveel (euro's) heb ik er nu ook niet voor over om dit uit te proberen.
Een week later heb ik opnieuw 62 foto's laten afdrukken bij het Kruidvat. In de reeks zaten ook 2 foto's die reeds eerder door het Kruidvat waren afgedrukt. En nu bleek dat er binnen hetzelfde labo toch grote verschillen zijn in afdrukkwaliteit. Deze keer waren de foto's ook scherp maar veel minder kleur en contrast. De foto's waren flets van kleur. Nu was ik echt ontgoocheld.
Ik stuurde op 07/11,17/11 en op 25/11 een mail naar het Kruidvat om dit te melden, maar tot op vandaag (23/12) kwam daar geen reactie op.
Dus zijn er, volgens mij, wel verschillen in kwaliteit binnen één en hetzelfde labo.
Gilbert
Gilbert
Olympus C4000Z
En heb je al es geprobeerd bij Pixum en/of Elka ?