Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diploma fotograaf vestigingswet.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diploma fotograaf vestigingswet.

    de bescherming word afgeschaft, was zo juist op de radio....
    Last edited by xiii; 15 april 2005, 12:23.
    .....Dyslexie.......

  • #2
    Re: Diploma fotograaf.

    Het gaat om een maatregel van staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging Vincent Van Quickenborne (VLD). Die wil het voor ondernemers gemakkelijker maken om een nieuwe zaak te starten.

    De ministerraad heeft nu zijn voorsteld goedgekeurd om de vestigingswet voor nieuwe bedrijven aan te passen. Zo zullen fotografen, horlogemakers en uitbaters van wasserijen en kleine brandstofzaken niet langer een diploma moeten hebben.

    De regering gaat de beslissing nu voorleggen aan de Hoge Raad voor Zelfstandigen
    Last edited by martinvideo; 15 april 2005, 12:19.
    D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

    BD0323BE

    Comment


    • #3
      Re: Diploma fotograaf.

      Te lezen op vrtnieuws.net

      Regering verlaagt diplomaeisen voor starters

      vr 15/04/05 - Binnenkort zullen de uitbaters van onder meer wasserijen, fotografen en horlogeherstellers een zaak kunnen beginnen zonder diplomavereisten.
      Het gaat om een maatregel van staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging Vincent Van Quickenborne (VLD). Die wil het voor ondernemers gemakkelijker maken om een nieuwe zaak te starten.
      De ministerraad heeft nu zijn voorsteld goedgekeurd om de vestigingswet voor nieuwe bedrijven aan te passen. Zo zullen fotografen, horlogemakers en uitbaters van wasserijen en kleine brandstofzaken niet langer een diploma moeten hebben.
      De regering gaat de beslissing nu voorleggen aan de Hoge Raad voor Zelfstandigen.
      | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
      100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

      Comment


      • #4
        Re: Diploma fotograaf.

        Wil dat nu zeggen dat de beslissing officieel is of hangt het af van die Hoge Raad voor Zelfstandigen?
        Bert Stephani

        http://www.bertstephani.com

        Comment


        • #5
          Re: Diploma fotograaf vestigingswet.

          En wat met al die mensen die een opleiding Fotografie volgen?
          Is dat ineens allemaal voor niks?
          No money , no honey

          Canon EOS 20D - EFS 18 - 55 mm / ES 90 - 300 mm / Sigma EX ASP 24 - 70 mm 2.8 / Canon 50 mm 1.8 / Tamron SP 90 Macro

          Comment


          • #6
            Re: Diploma fotograaf vestigingswet.

            Oorspronkelijk geplaatst door Stormtrooper
            En wat met al die mensen die een opleiding Fotografie volgen?
            Is dat ineens allemaal voor niks?
            Dat heeft hier niets mee te maken; het gaat hem over de vestigingswet. Studeren is nooit voor niks (of dat is toch de bedoeling). Iemand die voor boekhouding of informatica studeert, doet dat ook niet voor niks omdat er voor die richtingen geen vestigingswet is?
            Moet nu lukken dat ik me deze week als 'kunstenaar' geregistreerd heb (o.a.)
            http://www.razziphoto.com/

            Comment


            • #7
              Re: Diploma fotograaf vestigingswet.

              Oorspronkelijk geplaatst door Stormtrooper
              En wat met al die mensen die een opleiding Fotografie volgen?
              Is dat ineens allemaal voor niks?

              Hoe kan zo een opleiding 'ooit' 'voor niks' geweest zijn... Tenzij men een wonder-fotograaf bent, en dan nog.

              Comment


              • #8
                Re: Diploma fotograaf.

                Oorspronkelijk geplaatst door super_22
                Wil dat nu zeggen dat de beslissing officieel is of hangt het af van die Hoge Raad voor Zelfstandigen?
                En daarna zal dat ook nog in het staatsblad moeten geraken.

                En in Belgie kan dat vrij lang duren .
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Diploma fotograaf vestigingswet.

                  ik ga stoppen op school denk ik

                  Comment


                  • #10
                    Re: Diploma fotograaf vestigingswet.

                    Unizo is er vierkant tegen. Was te verwachten....Hun argument is dat er meer faillissementen gaan zijn (ze vergelijken met Nederland waar deze liberale wetgeving reeds jaaaren wordt toegepast...). Wat ze er niet bij vertellen is dat de fotografie in Nederland een heel stuk hoogstaander en creatiever geworden is....

                    Voor zover ik weet is België nog het enige land dat het vrij ondernemen nog in dergelijke bekrompen en voorbijgestreefde wetgeving en keurslijf dwingt.

                    Quick is nu aan 't vereenvoudigen, maar de gevestigde waarden vinden het weer nie goe....


                    Natuurlijk moet je je stiel kennen. Dat is met alles zo... Waarom dan juist fotografie wel beschermd beroep ???



                    Dit is een deel uit de tekst van Van Quickenborne:

                    Om ook in België het ondernemerschap te stimuleren door nodeloze drempels weg te werken, heeft de regering principieel beslist om de vestigingswetgeving weliswaar niet af te schaffen zoals in Nederland, maar wel om deze grondig te moderniseren en te vereenvoudigen. Op basis van een eerste evaluatie heeft de regering vandaag nota genomen van de beslissing de reglementering van 8 beroepen af te schaffen: molenaar, handelaar in inlandse granen, kleinhandelaar in vaste brandstoffen, fotograaf, handelaar in fourage en stro, horlogemaker-hersteller, kleinhandelaar in vloeibare brandstoffen en wasser. De Hoge Raad voor Zelfstandigen en KMO’s (HRZKMO) wordt gevraagd haar advies te geven over dit voorstel dat gebeurt op basis van 4 principes:

                    een specifieke regeling inzake beroepsbekwaamheden kan enkel gehandhaafd worden indien na analyse blijkt dat er in de praktijk voldoende specifieke opleidingsmogelijkheden bestaan;
                    het behoud van een reglementering heeft geen enkele zin als de diplomavereisten niet rechtstreeks betrekking hebben op de beroepsactiviteiten;
                    er dienen geen specifieke beroepsbekwaamheden of verplichtingen te worden opgelegd, indien er reeds in andere wetgeving (bv. wetgeving op de voedselveiligheid) voldoende waarborgen zijn opgenomen;
                    het scheppen van een drempel voor de toegang tot een bepaalde economische bedrijvigheid moet verantwoord zijn vanuit de bescherming van het maatschappelijkbelang, het milieu of de gezondheid van de verbruiker



                    en hier vind je het antwoord van Unizo: unizo
                    Last edited by martinvideo; 15 april 2005, 16:23.
                    D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

                    BD0323BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Diploma fotograaf vestigingswet.


                      Regering verlaagt diplomaeisen voor starters

                      vr 15/04/05 - Binnenkort zullen de uitbaters van onder meer wasserijen, fotografen en horlogeherstellers een zaak kunnen beginnen zonder diplomavereisten.
                      Het gaat om een maatregel van staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging Vincent Van Quickenborne (VLD). Die wil het voor ondernemers gemakkelijker maken om een nieuwe zaak te starten.
                      De ministerraad heeft nu zijn voorsteld goedgekeurd om de vestigingswet voor nieuwe bedrijven aan te passen. Zo zullen fotografen, horlogemakers en uitbaters van wasserijen en kleine brandstofzaken niet langer een diploma moeten hebben.
                      De regering gaat de beslissing nu voorleggen aan de Hoge Raad voor Zelfstandigen
                      Wat me hier pisnijdig maakt is dat ministers zo maar zaken kunnen beslissen die dikwijls ver buiten hun bevoegdheden ligt.
                      Wanneer komt er eens een vestigingswet voor ministers en andere aanverwante posten, waarbij de kandidaten hun proeven van kennis en niet van politieke duwtjes moeten afleggen?

                      Een mens mag nog dromen, niet???
                      Henri
                      lidnummer: BD0435BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Diploma fotograaf vestigingswet.

                        Oorspronkelijk geplaatst door martinvideo
                        Unizo is er vierkant tegen. Was te verwachten....
                        Ik vind het standpunt van Unizo niet "te verwachten". Omgekeerd zelfs, de vereniging van zelfstandigen zou een dergelijk initiatief dat het vrije ondernemerschap aanmoedigt moeten toejuichen en steunen. Mijn mail met klachten over hun standpunt is in elk geval onderweg.
                        Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Diploma fotograaf vestigingswet.

                          Ik bezie het zo:

                          1) Ik vind dat mensen die hiervoor naar school zijn gegaan en een diploma hebben gekregen alleen een fotozaak mogen beginnen. Als je echt zelfstandig fotograaf wil worden moet je er iets voor doen. Dat is bij alle jobs en opleidingen zo.

                          2) Die vestigingswet is er niet voor niets gekomen. Uiteindelijk gaat de afschaffing de 'échte' goede fotografen schaden , wanneer iedereen die een camera heeft zich fotograaf mag noemen.
                          Wanneer op elke hoek van de straat een fotograaf zijn zaakje optrekt , zullen er te veel zijn en gaat er ook veel kaf onder het koren komen. En door het enorme aantal fotografen dat er dan gaat komen , gaat geen een van hen nog serieus de kost kunnen verdienen.

                          3) Erg oneerlijk en bijzonder hard voor mensen die net hun diploma hebben behaald ; om nu te moeten horen dat ze het eigenlijk niet nodig hadden.

                          Begrijp me niet verkeerd ; ook amateurs als ons kunnen soms enorm veel talent hebben. Maar als je toch zo gepassioneerd bent door fotografie en graag zelfstandige wil worden , dan kan dat beetje moeite om een diploma te halen geen probleem zijn. Je kan er alleen maar meer voldoening van krijgen en enorm veel opsteken.
                          No money , no honey

                          Canon EOS 20D - EFS 18 - 55 mm / ES 90 - 300 mm / Sigma EX ASP 24 - 70 mm 2.8 / Canon 50 mm 1.8 / Tamron SP 90 Macro

                          Comment


                          • #14
                            Re: Diploma fotograaf vestigingswet.

                            Oorspronkelijk geplaatst door nightowl
                            Ik vind het standpunt van Unizo niet "te verwachten". Omgekeerd zelfs, de vereniging van zelfstandigen zou een dergelijk initiatief dat het vrije ondernemerschap aanmoedigt moeten toejuichen en steunen. Mijn mail met klachten over hun standpunt is in elk geval onderweg.
                            Ik heb hier vroeger reeds vragen over gesteld aan unizo, en ik kreeg een zéér ontwijkend antwoord......daarom verwachtte ik een voorhistorisch antwoord....
                            D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

                            BD0323BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Diploma fotograaf vestigingswet.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stormtrooper
                              Ik bezie het zo:

                              1) Ik vind dat mensen die hiervoor naar school zijn gegaan en een diploma hebben gekregen alleen een fotozaak mogen beginnen. Als je echt zelfstandig fotograaf wil worden moet je er iets voor doen. Dat is bij alle jobs en opleidingen zo.

                              2) Die vestigingswet is er niet voor niets gekomen. Uiteindelijk gaat de afschaffing de 'échte' goede fotografen schaden , wanneer iedereen die een camera heeft zich fotograaf mag noemen.
                              Wanneer op elke hoek van de straat een fotograaf zijn zaakje optrekt , zullen er te veel zijn en gaat er ook veel kaf onder het koren komen. En door het enorme aantal fotografen dat er dan gaat komen , gaat geen een van hen nog serieus de kost kunnen verdienen.

                              3) Erg oneerlijk en bijzonder hard voor mensen die net hun diploma hebben behaald ; om nu te moeten horen dat ze het eigenlijk niet nodig hadden.

                              Begrijp me niet verkeerd ; ook amateurs als ons kunnen soms enorm veel talent hebben. Maar als je toch zo gepassioneerd bent door fotografie en graag zelfstandige wil worden , dan kan dat beetje moeite om een diploma te halen geen probleem zijn. Je kan er alleen maar meer voldoening van krijgen en enorm veel opsteken.

                              Ik bekijk het anders... het is nu een prima kans om een aantal goede fotografen zichzelf te laten bewijzen... Ik ken een aantal "amateurs" die een pak beter zijn dan een aantal 'gevestigde' fotografen...
                              De goede hoeven niet bang te zijn dat ze hun werk gaan verliezen, kwaliteit komt zowieso boven drijven...
                              Ik kan dit maar toejuichen, maar dan moeten ze wel diezelfde lijn ook doortrekken voor alle beschermde beroepen...
                              Canon 10D, glass, flashes & extra's
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

                              Comment

                              Working...
                              X