Ik heb al gemerkt dat sommigen op BD lange tenen hebben en kritiek op een foto nogal gauw opvatten als een persoonlijke aanval. Sommigen zijn volgens mij nog niet echt klaar om kritiek op hun foto's te verdragen. Daarom zeg ik tegenwoordig soms voorzichtig "naar mijn smaak" is je foto zus of zo. Krijg ik onlangs een reactie in de aard van "het interesseert me eerlijk gezegd niet wat jouw smaak is". Wel val nu om. Moet men zich nu preventief gaan excuseren bij elke reactie die men hier geeft op BD? Of is het sommigen enkel maar te doen om bloemetjes in ontvangst te nemen?
Mijn oproep: vat kritiek niet persoonlijk op, kritiek is gratis advies. Zelfs als die bijvoorbeeld luidt: ik vind je foto niet mooi vanwege het niet originele standpunt, of het is een saai onderwerp, of dit is al duizend maal getrokken. Dergelijke belevingswaarden helpen je soms meer vooruit dan eindeloos technisch geleuter, voor wie ervoor open staat tenminste.
Mijn oproep: vat kritiek niet persoonlijk op, kritiek is gratis advies. Zelfs als die bijvoorbeeld luidt: ik vind je foto niet mooi vanwege het niet originele standpunt, of het is een saai onderwerp, of dit is al duizend maal getrokken. Dergelijke belevingswaarden helpen je soms meer vooruit dan eindeloos technisch geleuter, voor wie ervoor open staat tenminste.
Comment