Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CVA of CVO

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CVA of CVO

    Hallo iedereen
    Na een kleine 10 jaar in slaapstand gezeten te hebben, heeft de microbe me terug te pakken.
    Ik zou opnieuw willen starten met fotografie en ditmaal ook effectief een cursus volgen.
    Nu heb ik hier wel al de zoek functie gebruikt maar nog niet echt gevonden wat ik zocht.
    Ik ben aan het twijfelen tussen twee opleidingen of wel CVO tanera Aalst en hun fotografie opleiding ofwel de centrum voor avondonderwijs opleiding fotografie allround.

    Wat ik zoek is een opleiding die mij in staat stelt om een goede foto te leren maken vooral qua portret en studiofotografie. Het valt me op dat de het volledige cvo aanbod 1280€ kost en het cva aanbod 1475€.
    Het aanbod van cva omvat 31 lessen van 3u (totaal 93u), cvo geeft niet echt heel duidelijke info over het aantal uren les.

    De lessen van cvo zijn normaal erkend door het ministerie van onderwijs die van cva door de fod economie maar niet door het ministerie van onderwijs.

    Kwestie van een mini overzicht te geven van beide cursussen:
    CVO CVA
    Fotografie A Basis fotografie
    Fotografie B
    Verwerking A Lightroom
    Verwerking B
    Mens Portret
    Studio
    Actie Reportage
    Materie
    Ruimte
    Portfolio

    Zijn er mensen die ervaring hebben met één van beide opleidingen in Aalst, en zo ja wat zijn deze?
    Is het een voordeel dat de opleiding door het ministerie van onderwijs erkend is, of is dit niet echt nodig?

    Ik zou het in de eerste plaats als een hobby willen houden, maar ik sluit niet uit dat het toch naar een bijberoep zal evolueren.

    Alvast bedankt
    Canon 350d | BG-E3 | Canon 6D Mark II | 18-55/3.5-5.6 Mark II USM | 70-200 f4 L | 24-105 f4 70-200 f4 L | 430EX

  • #2
    Re: CVA of CVO

    Dat een opleiding erkent is heeft geen enkel nut. Het enigste wat verschil kan zijn is de kwaliteit van de lessen maar dat is geen garantie
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: CVA of CVO

      Oorspronkelijk geplaatst door MeulemanS Bekijk bericht
      ..., cvo geeft niet echt heel duidelijke info over het aantal uren les.
      Op de CVO site staat wat verdoken vermeld hoeveel uren een module is. In het Structuuroverzicht staat in de rechtse hoek van elke module '80'. Dit zijn het aantal uren van die module. Praktisch is dit 1 semester, 1 avond per week. In het Uurrooster staat vermeld 18.00-22.05. Dus 4 uur en een beetje. (2 keer 2 schoollesuren met een speeltijd)
      Last edited by gympie; 27 juli 2017, 11:33.

      Comment


      • #4
        Re: CVA of CVO

        Kennis van me is dit jaar afgestuurd aan CVO tanera. Hij was heel tevreden over de opleiding. Ik volg de opleiding aan het PCVO Dender en Schelde en ben eigenlijk best ook wel tevreden. Ik heb net mijn derde jaar gedaan (maw mens en ruimte) Maar inderdaad zal wel afhandelijk zijn van leraar tot leraar, vermoed ik.

        Comment


        • #5
          Re: CVA of CVO

          Ik heb vijf modules Photoshop gevolgd aan CVO Turnhout. De cursus heette Rastertekenen. Ik heb er heel wat geleerd ivm Photoshop, maar het was toch eigenlijk niet wat ik persoonlijk wilde (nl. mijn foto's verbeteren dmv de klassieke functies zoals witbalans, contrast, exposure, enz.) Zeker naar het einde toe spitste de CVO-cursus zich meer en meer toe op fotomanipulatie. Later (dan het moment waarop ik gestart ben) is er een cursus digitale fotografie van start gegaan, maar die heb ik niet gevolgd. Dat ging, na een module over fotografie (ken uw toestel, belichtingsdriehoek, enz.) voornamelijk over Lightroom.
          Nu, afhankelijk van het centrum waar je zo'n cursus volgt, kan de syllabus verschillend zijn, afhankelijk vaak van de capaciteiten van de leerkrachten.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: CVA of CVO

            Wat zeker erg nuttig zal zijn, als toevoeging aan je opleiding, is een abonnement op de photofactsacademy van Piet Van den Eynde.
            Kost je ongeveer 100 Euro per jaar en biedt onnoemlijk veel video lesmateriaal. Je kan dus een jaar lang elke video zo vaak bekijken als je wilt.
            Je kan een proefabonnement nemen...... het lesmateriaal is zo goed dat je misschien beslist om het enkel hiermee te doen.
            Ik beveel dit erg aan en doe dat enkel omdat ikzelf al 2 jaar lid ben en omdat ik uit eigen ervaring de kwaliteit van het aangebodene beoordeel als top. Ik heb er geen aandelen !!!
            Straatfotograaf in Antwerpen

            Comment


            • #7
              Re: CVA of CVO

              Ik heb bij Piet een workshop Lightroom gevolgd: ook zeer aan te bevelen. Piet is een aangename en deskundige Lightroom trainer.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: CVA of CVO

                Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                Dat een opleiding erkent is heeft geen enkel nut. Het enigste wat verschil kan zijn is de kwaliteit van de lessen maar dat is geen garantie
                De erkenning houd in dat de lessen als (onderdeel van) een officiële opleiding word gezien. (je krijgt dan ook een officieel attest voor de gevolgde opleiding van het departement onderwijs).
                Deze opleidingen geven in principe ook recht op kredieturen (educatief verlof).

                Bij CVO Leuven kan je op het einde van je opleiding (na alle modules te hebben doorworsteld) een officiële diploma van fotograaf behalen.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: CVA of CVO

                  En je wordt begeleid door een ervaren fotograaf, die je niet afsnauwt maar u uitlegt hoe het beter kan

                  Comment


                  • #10
                    Re: CVA of CVO

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    De erkenning houd in dat de lessen als (onderdeel van) een officiële opleiding word gezien. (je krijgt dan ook een officieel attest voor de gevolgde opleiding van het departement onderwijs).
                    Deze opleidingen geven in principe ook recht op kredieturen (educatief verlof).

                    Bij CVO Leuven kan je op het einde van je opleiding (na alle modules te hebben doorworsteld) een officiële diploma van fotograaf behalen.
                    Verschil CVO - CVA = +/- 690 lesuren. Reken uit je winst ...
                    Bij het CVO kan je 10 modules van 80 uur (800 uur! vs 90 uur) volgen en indien je die succesvol afrond èn je reeds een diploma middelbaar onderwijs hebt (waarvan ik uitga) krijg je een officiële erkend diploma van het GO! onderwijs. Het CVO dient bijgevolg ook de leerplannen van het GO! te volgen wat een bijkomende kwaliteitsgarantie is.
                    De CVO laatstejaars dienen, vooraleer ze hun diploma bekomen aan het einde van de cyclus, een portfolio te maken en te laten evalueren door 'bekende' fotografen, een vakjury bestaande uit beroepsfotografen en lesgevers, en de studenten dienen eveneens een tentoonstelling te organiseren waar ze hun kunnen - hun eigen stijl - dienen te presenteren.
                    Dit in schril contrast tot het CVA waar jij melding van maakt. Voor de duidelijkheid en ter info: de kennis over het CVA haal ik van hun website. Wat betreft het CVO (Leuven) ben ik een ervaringsdeskundige.

                    Mvg,

                    Tjerri

                    Comment

                    Working...
                    X