Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • concertfotografie

    Als zowel liefhebber van muziek als van fotografie zit ik (al sinds vorige eeuw..) met de vraag hoe je als 'niet-journalist' toch legaal foto's kan maken tijdens een optreden?
    Bedoel maar...op Youtube kan je hele concerten terugvinden, netjes 'illegaal' met HD-stuff gefilmd...maar ik hou van stilstaande plaatjes..Iemand die een legale ingangspoort weet-heeft? De organisatie, of de 'zaal' laten veelal geen weerwoord achter bij aanschrijven en motivatie....Of is het 'de sport' om je spul te zien binnensmokkelen? (op mijn leeftijd niet echt meer 'mijn ding'...)...Kortom, de vraag is duidelijk zeker?

  • #2
    Re: concertfotografie

    de laatste tijd wordt het idd alsmaar moeilijker en meer en meer organisatoren werken met een huisfotograaf. Wij werken voor een online magazine en dan lukt het meestal nog wel. Behalve bij de echt grote evenementen maar die liggen ons toch niet echt.
    EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
    https://sites.google.com/view/pdh65/

    Comment


    • #3
      Re: concertfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
      de laatste tijd wordt het idd alsmaar moeilijker en meer en meer organisatoren werken met een huisfotograaf. Wij werken voor een online magazine en dan lukt het meestal nog wel. Behalve bij de echt grote evenementen maar die liggen ons toch niet echt.
      maw, als niet-erkend (huis)fotograaf noch als 'onlinefotograaf' kom je er niet meer in tenzij je smokkelen gaat?

      Comment


      • #4
        Re: concertfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door etumientje Bekijk bericht
        maw, als niet-erkend (huis)fotograaf noch als 'onlinefotograaf' kom je er niet meer in tenzij je smokkelen gaat?
        dat durf ik ook weer niet beweren hé
        EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
        https://sites.google.com/view/pdh65/

        Comment


        • #5
          Re: concertfotografie

          Als hobbyist (zoals ikzelf) moet je verdomd veel geluk hebben om ergens frontstage binnen ter geraken.

          Een organisator heeft 'niets' aan jou als je voor jezelf wat foto's komt maken.
          dus eerst de grote, dan de kleine , dan de websites , en moest er dan toevallig nog een plekje zijn misschien een van de vele 100-den hobby mensen die een aanvraag gestuurd hebben.
          Sony alpha 550 en 200 met kitlenzen en sigma 50-150 f2.8
          Mijne Flickr
          Mijn site

          Comment


          • #6
            Re: concertfotografie

            Waarom niet vragen of je voor een of andere media site kan werken? Er zijn er verschillende en die zorgen dat je front stage foto's kan gaan maken en dat je gratis binnen mag.
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

            Comment


            • #7
              Re: concertfotografie

              ik denk dat ik mijn vraag te 'scherp' gesteld heb...ik zit niet meteen met de natte droom om tussen de 'grote jongens, gevolgd door de kleinere jongens' frontstage te mogen staan...(hoewel het me wel zou plezieren uiteraard). Ik ken m'n plaats in de (foto)wereld...
              Zal proberen de vraag juister te formuleren : waarom kan je niet gewoon binnen met een fototoestel als je 'achter' de hekken blijft en de 'grote jongens' noch concurrentieel (mja...da's hautain van stelling, besef ik ineens) noch fysiek tot hinder bent. Dus...in deze moderne tijden..met gsm-toestellen, Ipads die hele gebeuren opnemen...filmcamera's..wat maakt dat een 'gewoon' fototoestel dan nog steeds tot de verbeelding spreekt als zijnde 'gevaar!!!!'?. Da's m'n stelling in feite..
              Kreeg desondanks wel via PM mooie tips binnen die ik ter harte neem...

              Comment


              • #8
                Re: concertfotografie

                omdat de grote jongens ook maar 3 nummers mogen blijven, nadien begint de artiest al wat te zweten, mindert de make up een beetje en ziet ze er niet meer zo goed uit. Op een foto van een gsm zie je dat niet, sta jij daar met een goede reflex met telelens op zie je dat wel en dat willen ze niet.
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: concertfotografie

                  Je moet geen 'journalist' zijn om concertfoto's te mogen nemen. Er zijn trouwens maar heel weinig mensen die hun kost verdienen met (alleen) concertfoto's te maken. Als je de concertfoto's in bv kranten ziet, da's vaak om te schreeuwen.

                  Ik werk als vrijwilliger bij een kleine site die zich op alternatieve muziek toelegt. Als ik foto's neem, mag ik gratis binnen. En soms krijg je wel eens een gratis cd. Natuurlijk verdien je er niks mee, je rijdt er veel km voor, je verslijt je fotografiemateriaal, je steekt heel veel tijd in de nabewerking.

                  Gelukkig is het het soort muziek dat ik graag hoor, en heb dus al heel mooie foto's van mijn 'idolen' kunnen maken.

                  In t Sportpaleis heb ik nog niet gefotografeerd, en dat zou me ook niet boeien.

                  t Belangrijkste is dat je het goeie materiaal hebt (duur) en begint in kleine zalen : bevriende bands, jeugdhuisoptredens, cafe's ... waar je je gerief wel mee mag binnen nemen.

                  Als je dan goeie foto's hebt, kan je die ms opsturen naar sites met de vraag of je voor hen mag werken.

                  Een goeie site met tips : http://ishootshows.com/
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Re: concertfotografie

                    Etumientje,

                    als antwoord op je laatste vraag 't antwoord dat ik kreeg van de tourmanager van een groep, op dezelfde vraag van mij:
                    'We can not ask the audience to put their cameras away, but we do can ask that to the pro photographers...'
                    Maw: de 'pro' fotografen die frontstage staan kunnen ze commanderen, 't publiek niet. En geloof me, sommige gaan daar erg ver in! Bijv Madonna in Boekarest: foto's trekken vanaf de PA, énkel naar voren en schuin links en schuin recht. Zéker niet naar achter! En die persveratnwoordelijke meende dat, een collega kreeg een klopje op de schouder met de vraag zijn business card af te geven om zo op de zwarte lijst van Live Nation te komen.
                    Tegenwoordig lijkt het een beetje fotografen pesten uit frustratie tegen al die gsm en pocketcamera's.
                    Niets aan te doen, helaas.
                    www.YourConcertShots.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: concertfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      Je moet geen 'journalist' zijn om concertfoto's te mogen nemen. Er zijn trouwens maar heel weinig mensen die hun kost verdienen met (alleen) concertfoto's te maken. Als je de concertfoto's in bv kranten ziet, da's vaak om te schreeuwen.

                      Ik werk als vrijwilliger bij een kleine site die zich op alternatieve muziek toelegt. Als ik foto's neem, mag ik gratis binnen. En soms krijg je wel eens een gratis cd. Natuurlijk verdien je er niks mee, je rijdt er veel km voor, je verslijt je fotografiemateriaal, je steekt heel veel tijd in de nabewerking.

                      Gelukkig is het het soort muziek dat ik graag hoor, en heb dus al heel mooie foto's van mijn 'idolen' kunnen maken.

                      In t Sportpaleis heb ik nog niet gefotografeerd, en dat zou me ook niet boeien.

                      t Belangrijkste is dat je het goeie materiaal hebt (duur) en begint in kleine zalen : bevriende bands, jeugdhuisoptredens, cafe's ... waar je je gerief wel mee mag binnen nemen.

                      Als je dan goeie foto's hebt, kan je die ms opsturen naar sites met de vraag of je voor hen mag werken.

                      Een goeie site met tips : http://ishootshows.com/
                      het sportpaleis zal ik waarschijnlijk ook nooit halen, maar bij kleinere organisatoren, zoeken ze vaak vrijwilligers en is het niet zo moeilijk om als fotograaf binnen te komen.
                      zelf 'werk' ik vaak voor boombal. voorwaarden: foto's binnensturen binnen 48u. ik krijg terug: gratis inkom en AA (All area ). Niet dik verdient, maar anders betaalde ik die 8 euro waarschijnlijk toch om binnen te geraken. En het is leuk, want je kan tussen 2 dansen door een foto maken
                      hoe meer f**k hoe meer vreugd

                      **=ol

                      Comment


                      • #12
                        Re: concertfotografie

                        Ik moet foto's binnen de 24 u binnensturen, en doe het vaak al binnen de 12 uur. Soms is het wel stressy en vraag je je af waarom je het doet, maar als je goeie foto's hebt, dat is de beloning.

                        Een gratis cd of toegang tot een concert dat je wou zien, maar waar je geen ticket voor kon krijgen en uitverkocht geraakt, da's natuurlijk altijd meegenomen.

                        Voor t geld moet je het zeker niet doen, je scheurt er dik je broek aan als 'vrijwilliger', maar dat neem ik er graag bij.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #13
                          Re: concertfotografie

                          Dat lukt vrij aardig in de openlucht-concerten. En soms ben je beter gesteld dan de pro's.

                          Regi heb ik vorig jaar kunnen spotten tijdens beleuvenissen. Ik stond vooraan aan de hekken. Net niet front-stage. De pro's hebben zelf maar een 5-tal minuten hun ding mogen doen, terwijl ik bij wijze van spreken een heel concert kon blijven mijn ding doen. Maar ik hield het na een uurtje bekeken omdat ze achter mij met bier begonnen smoderen. Bier en een fototoestel gaat niet samen.

                          Een kaart van het CvB helpt soms ook. Zelfs in het sportpaleis kan het dan toegelaten worden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: concertfotografie

                            hebben het nog maar één keer voor gehad dat een artiest niet wilde dat er foto's werden genomen of anders gezegd dat er iemand frontstage liep of onstage.
                            Vele fotografen duiken dan het publiek in. Wij niet, artiest wenst dan geen foto's . Of zien we dat verkeerd?
                            EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                            https://sites.google.com/view/pdh65/

                            Comment


                            • #15
                              Re: concertfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
                              hebben het nog maar één keer voor gehad dat een artiest niet wilde dat er foto's werden genomen of anders gezegd dat er iemand frontstage liep of onstage.
                              Vele fotografen duiken dan het publiek in. Wij niet, artiest wenst dan geen foto's . Of zien we dat verkeerd?
                              Meestal maak je geen foto's voor de artiest, maar voor een bureau. Dit word ook besproken met de manager van de artiest. Jij ontvangt de richtlijnen van jouw werkgever waar je je strikt moet aan houden. Je bent geen paparazzi op dat moment en respect voor de artiest moet er altijd zijn. Als de artiest op het laatste moment geen foto's wilt, dan moet je wel in het publiek foto's maken omdat jouw bureau dit ook verwacht van jouw.

                              Als amateur maak je de keuze dan voor jezelf. In het publiek maak je ook best mooie foto's maar je hebt geen bewegingsvrijheid meer. Wat frontstage welhet geval is.

                              Comment

                              Working...
                              X