Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beschermd beroep

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    hoho, Hustler... Ik ben geen cameraman.

    Ik behoor tot de alom verafschuwde clan van de "producers-regisseurs". Voor cameramannen staan we amper een trapje hoger op de sympathie-lijst dan hun lokale belastingsinspecteur

    Maar ik begrijp wel dat het voor een zichzelf respecterende pro soms rot moet zijn om een bende wijsneuzen te zien rondcrossen die denken dat ze het allemaal al kennen. Een goeie pro kan altijd op mijn respect en bewondering rekenen. Ik ken zo een aantal kerels waar ik ontzettend naar opkijk. Kwaliteit drijft altijd boven; heeft niet veel betoog nodig.

    Inderdaad Tom, kwaliteit is GEEN issue voor de gemiddelde consument. Maar voor knoeiers is er geen plaats in mijn branche (gelukkig maar) en die gaan er vanzelf wel uit. Je verwoordt nu exact één van de redenen waarom ik zelden tot nooit foto's becommentarieer op een forum. Het moet immers gezellig blijven he.
    Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

    Comment


    • #17
      Yeps, is ook waar Tom. Maar als de mensen lelijke kadertjes willen dan moet je ze die geven. Smaken verschillen
      'k Blijf erbij dat de consument weet wat hij wil al kun je er als fotograaf misschien bedenkingen bij hebben.
      Een fotograaf kan misschien een reportage verknoeien, zal ongetwijfeld wel eens gebeuren (met of zonder vestigingswet), de volgende keer zal hij dat toch niet meer moeten doen. De mond-aan-mond reclame is de beste kwaliteitscontrole. Dat bedoel ik juist met dat de mensen niet dom zijn. Is misschien een simpele benadering maar 'k hou er niet van de zaken ingewikkeld te maken...
      Trouwens, als je een reportage besteld zou je toch een portfolio moeten bekijken. (Al valt er hier natuurlijk ook wel te foefelen)

      Greetz, Elo

      Comment


      • #18
        Ikzelf werk in de audiovisuele sector (televisie) en stel vast dat het beroep van "cameraman" niet beschermd is
        sorry peterke, dan had ik iets te snel gelezen. of je nu producer-regisseur bent of acteur, kan mij ook niet veel schelen hoor. laat staan dat ik vooroordelen zou hebben en bij voorbaat op iemand zou neerkijken, laat staan naar opkijken. maar uiteindelijk is het toch het resultaat dat telt, hee. als je maar goeie film of televisie maakt, en je laat omringen door medemensen die het vertrouwen waard zijn, en die je kansen durft geven, zelfs al loop je als producer al eens het risico om wat teveel geld uit te geven, of kan het al eens zijn dat een regisseur de neiging heeft om het net iets té goed te willen doen. dat eerste jaartje film-video ben ik ook nog niet helemaal vergeten, hoor.

        Comment


        • #19
          Dit gaat misschien hard aankomen.., maar als je naar de kitsch kijkt die soms met kadertjes en andere bewerkingen wordt uitgehaald op dit forum, en de vele lovende reacties erop, dan stel ik mij toch vragen bij je stelling.
          daar zeg je zoiets tom. weet je wat ik nooit begrepen heb: om de twee jaar durf ik mijn kop al eens binnensteken op de photokina in keulen, dat zul je wel kennen. daar hebben ze zo van die standjes met niks anders dan van die degoutante kaderkes, die er duidelijk ver over zijn. en toch zijn er mensen die dat kopen, hee. smaken verschillen, zeker? wat is kwaliteit? phoeh, ik weet het soms niet meer, hoor. dat is zoals met een ontwerp dat je maakt, wat je zelf tot je beste werk rekent, durft de klant al eens dikke kak vinden. en als je die dan uitlacht met iets kitcherigs, zijn die soms nog in de wolken ook. allemaal niet teveel van aantrekken, dus. gewoon uw ding doen.

          Comment


          • #20
            Yeps, is ook waar Tom. Maar als de mensen lelijke kadertjes willen dan moet je ze die geven. Smaken verschillen
            Tja, zo houd je de rotzooi alleen maar in stand natuurlijk.
            Dit is een goed argument om toch maar geen kwaliteit te hoeven leveren. (zie ook VTM e.a. die dit argument constant onpas gebruiken)
            Ik wil hiermee niet hoog van de toren blazen ivm eigen werk, maar ik vecht daarin wel tegen die mentaliteit die je daar aangeeft.

            En die is perfect vergelijkbaar met: "tja, [steengoede beroepsfotograaf] is wel heel goed, maar ja, da kunnen we zelf ook hé, en dan kunnen we d'r nog een randje met bloemekes rond zetten en in Comic Sans-font uw dochter haar naam erop, mevrouw"

            aaargh, die mensen moet je werkverbod geven. Ze tasten de smaak aan.
            Als alle ontwerpers zo zouden doen, dan durf je niet meer buiten komen van lelijkheid overal rond U. Architecturaal is Brussel een schoon vb. hoe ge lelijkheid in beton kunt vatten. Of bv. de appartementen aan de kust, daar staan de monsters kilometers langs mekaar. Het valt gewoon op als er eens iets met stijl tussen staat.

            @hustler: de klant durft ooit het beste werk wel eens links laten liggen, maar ik zorg er wel voor dat als hij het in mijn ogen minste ontwerp kiest, dat dan nog iets is waar ik mijn naam durf op zetten. Smaken verschillen idd, maar ik had het niet eens over smaak, gewoon ronduit lelijke dingen hebben niks met smaak te maken.
            ToM.___ //Fuji s602.
            www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
            It goes to 11 you know? 1 louder.

            Comment


            • #21
              @ tom314. daar moet ik je volkomen gelijk in geven. het is niet omdat de zwijnen de parels niet lusten, dat je daarom je broek moet laten zakken. aan een goed ontwerp, herken je de hand van de meester. dat is bij jou meestal het geval. zelfs al moet je enige toegevingen doorstaan, blijft het jouw ontwerp, dat ondanks alles herkenbaar blijft. meer moet dat niet zijn, hee.

              Comment


              • #22
                Originally posted by tom314
                En die is perfect vergelijkbaar met: "tja, [steengoede beroepsfotograaf] is wel heel goed, maar ja, da kunnen we zelf ook hé, en dan kunnen we d'r nog een randje met bloemekes rond zetten en in Comic Sans-font uw dochter haar naam erop, mevrouw"
                De nagel op de kop. Je ziet steeds vaker dat mensen hun communie-, geboorte- en andere kaartjes zelf gaan maken. Op zich heb ik daar helemaal niets op tegen, het kan de creativiteit alleen maar ten goede komen. Maar als je ziet wat hier soms in de bus steekt, dan vraag ik me af of het toch niet beter is zo'n dingen te laten doen door iemand die er wat van kan. Het is een gevolg van de digitalisering van onze maatschappij, alles wordt er eenvoudiger op, en iedereen is zijn eigen drukker/ontwerper. En buren/familie/kennissen vinden die kaartjes vaak prachtig, dus wat kan een mens ertegen beginnen?

                ken je deze al overigens? http://www.bancomicsans.com

                Comment


                • #23
                  Originally posted by pieter jelle
                  Originally posted by tom314
                  En die is perfect vergelijkbaar met: "tja, [steengoede beroepsfotograaf] is wel heel goed, maar ja, da kunnen we zelf ook hé, en dan kunnen we d'r nog een randje met bloemekes rond zetten en in Comic Sans-font uw dochter haar naam erop, mevrouw"
                  De nagel op de kop. Je ziet steeds vaker dat mensen hun communie-, geboorte- en andere kaartjes zelf gaan maken. Op zich heb ik daar helemaal niets op tegen, het kan de creativiteit alleen maar ten goede komen. Maar als je ziet wat hier soms in de bus steekt, dan vraag ik me af of het toch niet beter is zo'n dingen te laten doen door iemand die er wat van kan. Het is een gevolg van de digitalisering van onze maatschappij, alles wordt er eenvoudiger op, en iedereen is zijn eigen drukker/ontwerper. En buren/familie/kennissen vinden die kaartjes vaak prachtig, dus wat kan een mens ertegen beginnen?

                  Zo is dat! En 'k heb het hier al eens uitgelegd... als alle fotografen die een paar kopieertoestellen hebben staan en hun "brouwsels" verkopen als sneldrukwerk daarmee stoppen, stop ik direct met mijn fotografische bezigheden.
                  Heb trouwens al foto's afgeleverd waar de plaatselijke fotograaf alleen maar van kan dromen
                  Luc

                  Comment


                  • #24
                    wat betreft "wat ik hier in de bus krijg" > inderdaad !

                    Wat ik niet begrijp is, je trouwt maar 1 keer (alla, dat hoopt iedereen toch, zeker vlak voor die bewuste 1 keer) , je hebt maar enkele kinderen.

                    Waarom dan zelf iets ineenflansen en dit laten fotokopiëren (I kid you not !) ipv dit ECHT te laten drukken (1) en tenminste voor een fatsoenlijk (desnoods sjabloon-) ontwerp te kiezen ???

                    Mijn broer, zus en ik, en mijn vriendin ook, hebben zeer mooie geboortekaartjes en dat vind ik wel tof. Dat van mijn vriendin is supercool. Gewoon zwart op witte tekst, bauhaus-stijl lettertype en opmaak. En mooie speling van witruimte rond de tekst (strak uitgelijnd). Is dit nu zo moeilijk ?

                    "- Nee, dat is te kaal, Jos. Kom, we gooien er nog wat eenden bij..
                    - Oh ja, en misschien nog een stukske van da vuurwerk van vorige zomer, Mariette.
                    - Joaa !!
                    - En dieje naam, kunnen we da nie in van die vloeibaar-gouden letters doen ?
                    - Jaa ! En dan die spiegelen alsof die op een zwarte blinkende plaat liggen !! En in die plaat ziede dan al heel lichtjes fotokes van de kleine eh.
                    - Zeg, maar waar blijven we dan met die ooievaar en die luchtballon ?"
                    - die zette gewoon in de achtergrond hé.
                    - Schoon.
                    - Klaar !

                    - Nu zjust nog de naam van de peter in da knap lettertype van die techno-site zetten ;..
                    "


                    ToM.___ //Fuji s602.
                    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                    It goes to 11 you know? 1 louder.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by tom314
                      wat betreft "wat ik hier in de bus krijg" > inderdaad !

                      Wat ik niet begrijp is, je trouwt maar 1 keer (alla, dat hoopt iedereen toch, zeker vlak voor die bewuste 1 keer) , je hebt maar enkele kinderen.

                      Waarom dan zelf iets ineenflansen en dit laten fotokopiëren (I kid you not !) ipv dit ECHT te laten drukken (1) en tenminste voor een fatsoenlijk (desnoods sjabloon-) ontwerp te kiezen ???

                      Mijn broer, zus en ik, en mijn vriendin ook, hebben zeer mooie geboortekaartjes en dat vind ik wel tof. Dat van mijn vriendin is supercool. Gewoon zwart op witte tekst, bauhaus-stijl lettertype en opmaak. En mooie speling van witruimte rond de tekst (strak uitgelijnd). Is dit nu zo moeilijk ?

                      "- Nee, dat is te kaal, Jos. Kom, we gooien er nog wat eenden bij..
                      - Oh ja, en misschien nog een stukske van da vuurwerk van vorige zomer, Mariette.
                      - Joaa !!
                      - En dieje naam, kunnen we da nie in van die vloeibaar-gouden letters doen ?
                      - Jaa ! En dan die spiegelen alsof die op een zwarte blinkende plaat liggen !! En in die plaat ziede dan al heel lichtjes fotokes van de kleine eh.
                      - Zeg, maar waar blijven we dan met die ooievaar en die luchtballon ?"
                      - die zette gewoon in de achtergrond hé.
                      - Schoon.
                      - Klaar !

                      - Nu zjust nog de naam van de peter in da knap lettertype van die techno-site zetten ;..
                      "



                      that's the spirit!

                      Comment


                      • #26
                        'k Kan zo ongeveer volgen wat jullie bedoelen. 'k Kan jullie niet helemaal ongelijk geven, verre van. Maar ik wil ook ne keer zeggen dat het niet zoveel slechter is dan vroeger. 'k Herinner me nog goed mijn eerste communie-kaartjes. Dat waren ook standaardkaartjes met rudimentaire layout. 'k Was niet de enige die dergelijke kaartjes had en de mijne waren nog van de betere
                        Mensen die nu zelf drukken doen het minstens even goed als toen.
                        Er zijn er inderdaad die totaal geen smaak hebben, vind ik ook, maar ze zijn toch persoonlijk. Het weerspiegelt wie en wat die mensen zijn, zonder een polemiek op gang te willen brengen.
                        Als de massa iets wil dan moet je het hun geven, als ze het niet krijgen zullen ze wel een andere weg zoeken.cfr VTM. (by the way, ik ben een canvas-liefhebber... )
                        Het lijkt hier wel op een maatschappelijk debat, heb me weer eens gemoeid... (slechte gewoonte van mezelf)
                        Maar nog eens, ik begrijp jullie ook wel hoor.

                        Greetz, Elo

                        Comment


                        • #27
                          Dit gaat misschien hard aankomen.., maar als je naar de kitsch kijkt die soms met kadertjes en andere bewerkingen wordt uitgehaald op dit forum, en de vele lovende reacties erop, dan stel ik mij toch vragen bij je stelling.
                          Dat herken ik niet alleen hier maar ook bij vrienden en kennissen, eigenlijk bij iedereen die niet met fotografie bezig is. De meesten vinden de foto's prachtig terwijl ik (en wie ben ik) er direct de meest elementaire fouten op terug vind. (Dat geldt trouwens niet alleen voor foto's van anderen, bij mijn eigen foto's zie ik vaak ook veel meer fouten..)

                          Comment


                          • #28
                            deg, daar geef ik je gelijk in, je bent sneller kritisch (bv. in fotografie) omdat je er zelf mee bezig bent.


                            @ elo:
                            Als de massa iets wil dan moet je het hun geven, als ze het niet krijgen zullen ze wel een andere weg zoeken.cfr VTM. (by the way, ik ben een canvas-liefhebber...)
                            niet helemaal akkoord. uitzoeken wat de mensen willen, leidt tot eenheidsworst. vraag letterlijk aan de mensen wat ze willen, en ze weten het niet. Ze zullen bv. wel zeggen: "Man bijt hond"

                            En dan maakt VTM "Hart van Vlaanderen"...

                            Het proberen de mensen iets waardevols te geven waar ze blijkbaar om vragen, ontslaat je niet van de plicht de kwaliteit te bewaken.
                            Maar heel vaak heeft het niets te maken met "de mensen geven wat ze willen", maar gewoon onkunde, geen verbeelding of creativiteit.

                            Ik bedoel maar: niet iedereen kan iets als "alles kan beter" of "de mol" bedenken.
                            ToM.___ //Fuji s602.
                            www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                            It goes to 11 you know? 1 louder.

                            Comment


                            • #29
                              Even een ander vraagje, dat aanleunt bij de vraag of fotograaf een beschermd beroep is.

                              Op het internet zijn verschillende bedrijven te vinden die foto's aanbieden die door mensen uit de grafische sector kunnen gebruikt worden (voorbeeld: www.corbis.com)
                              In hoeverre is het mogelijk zoiets in Belgie te doen?
                              Kan je zelf foto's trekken en die te koop aanbieden? (het recht om een foto voor commerciele doeleinden te gebruiken wordt hier verkocht, je krijgt geen alleenrecht op die foto)
                              Speelt de bescherming voor het beroep van fotograaf hier parten?
                              Kan je dus zelf foto's trekken of zal je beroep moeten doen op een gediplomeerd fotograaf?

                              Groeten,
                              Christopher
                              A smoking section in a restaurant is like a peeing section in a swimming pool

                              Comment


                              • #30
                                er bestaan sites waar je je als gebruiker kunt aanmelden en je foto's beschikbaar stellen. Je krijgt dan een vast bedrag per foto dat van jou wordt gekocht.

                                De vraag is natuurlijk: hoe controleer je hoeveel foto's van jou worden gekocht ?
                                ToM.___ //Fuji s602.
                                www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                                It goes to 11 you know? 1 louder.

                                Comment

                                Working...
                                X