Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichting

    Indien je bij het fotograferen op de info knop drukt dan kan je zien of je foto goed belicht gaat zijn!
    Nu indien het histogram naar links staat dan is de foto te licht van kleur... moet je dan bij de belichtingscompensatie naar - of + bijstellen?
    Klopt dit?

    Wat moet je doen als je een foto wil maken en de belichting is niet in orde:
    bv. je stelt je camera in op diafragma en het toestel geeft niet zelf een sluitertijd aan... dan komt er !AF te staan. Wat wil dat zeggen? Dat het toestel de sluitertijd bij dit diafragma niet aankan? Kan je dat dan nog veranderen door de belichtingscompensatie? Of moet je dan flitsen?

    THNX
    Canon EOS 500D + EF 18-55 IS + EF-S 55-250mm IS

  • #2
    Re: Belichting

    Als ik jouw beschrijving goed lees (histogram links) is er onderbelicht en niet overbelicht ! In dit geval moet je dus meer licht toelaten, dus EV + !

    Is het histogram rechts verschoven, dus overbelicht, moet je EV - toepassen.

    Het histogram heeft overigens niets met kleuren te maken


    Zie deze links voor meer uitleg over histogrammen en belichting:

    Histogram:
    http://www.luminous-landscape.com/tu...stograms.shtml

    Belichting:
    http://www.luminous-landscape.com/tu...exposure.shtml
    Groeten,

    Albert Jan

    Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

    Comment


    • #3
      Re: Belichting

      Bij mijn weten zegt een histogram niet of je foto al dan niet over- of onderbelicht is.
      Een histogram geeft grafisch, en verhoudingsgewijs, de pixel/lichtintensiteit weer van je foto.

      mvgr
      Jo(han)
      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

      Comment


      • #4
        Re: Belichting

        Oorspronkelijk geplaatst door Jo
        Bij mijn weten zegt een histogram niet of je foto al dan niet over- of onderbelicht is.
        Een histogram geeft grafisch, en verhoudingsgewijs, de pixel/lichtintensiteit weer van je foto.
        Da's waar, over- of onder-belichting is een interpretatie van de kijker. Maar als het histogram rechts uit het beeld verdwijnt is er imho wel sprake van een mogelijk probleem. Het hangt uiteraard van je foto af of dit inderdaad dit inderdaad een probleem vormt.
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment


        • #5
          Re: Belichting

          Oorspronkelijk geplaatst door ajh
          Da's waar, over- of onder-belichting is een interpretatie van de kijker. Maar als het histogram rechts uit het beeld verdwijnt is er imho wel sprake van een mogelijk probleem. Het hangt uiteraard van je foto af of dit inderdaad dit inderdaad een probleem vormt.
          Klopt,

          Geef mij maar in dit geval een beetje "links", dat kan je nog recht trekken
          in Photoshop.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment

          Working...
          X