Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnen als professioneel fotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnen als professioneel fotograaf

    Hallo,

    Ik ben nieuw hier, dus laat mij eventjes kort voorstellen.
    Mijn naam is Anthon, ik ben 23 - ondertussen afgestudeerd in Audiovisuele technieken.

    Wat materiaal betreft, heb ik nu een basic setup (gewoon een 550D met 50mm 1.4 en 580EX flitser), maar ik heb bijna genoeg geld om 70-200mm L 2.8 IS aan te schaffen. Ik ben geen fan van nabewerking, maar daarvoor gebruik ik een MacBook Pro.

    Ik zoek dus tips, om met fotografie geld te kunnen verdienen. Ik wil mij richten op sport fotografie, maar alles wat geld opbrengt is goed.

    Het de bedoeling om nu nog enkele jaren te gaan studeren, ondertussen wat ervaring opdoen (stage's enz), connecties bouwen, een professionele setup verzamelen. Eigenlijk een beetje semi-professioneel zijn.

    Alvast bedankt!
    Anthon

  • #2
    Tja, de profs lopen er niet zo dik gezaaid, want het is niet iedereen gegeven. Velen voelen zich geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren. Als beginner zal je 't niet makkelijk hebben om tegen gevestigde waarden op te boxen.
    Het aantal amateurs die een hoog niveau halen is ook al behoorlijk groot...

    Kunst zal zijn om definitief te beslissen wat je graag doet, waar je goed in bent en wat commercieel kan zijn... Verder vooral ervaring opdoen door veel foto's te maken denk ik.

    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: Beginnen als professioneel fotograaf

      Ik ga er niet van uit dat het makkelijk zal zijn, maar wat ik wel weet dat je niks in je leven gaat bereiken, zonder risico's te nemen en obstakels te overbruggen.
      Als je zeer goed moet zijn, zo veel te beter! Leven zonder uitdagingen is saai.
      Wat geld betreft, heb ik echt niet veel nodig om te overleven - dingen doen die ik graag doe is veel belangrijker.

      Hoewel ik ervan overtuigd ben, dat connecties belangrijker zijn dan je kunnen. Je kunt de beste zijn, maar als niemand je kent, ga je nooit werk kunnen vinden. Tenslotte moeten je foto's niet geniaal zijn, om een krant te halen bijvoorbeeld.

      Getting the job done + connecties + reputatie = succes.

      Ik weet dat NU gaan werken als fotograaf gewoon niet haalbaar is, maar daarom wil ik juist nog enkele jaren gaan studeren, om tijd te hebben om het nodige basis voor later op te bouwen.
      Last edited by Anthon; 24 februari 2011, 12:08.

      Comment


      • #4
        Re: Beginnen als professioneel fotograaf

        Oorspronkelijk geplaatst door Anthon Bekijk bericht
        ..........

        Getting the job done + connecties + reputatie = succes.
        Ik zoek dus tips, om met fotografie geld te kunnen verdienen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Beginnen als professioneel fotograaf

          Oorspronkelijk geplaatst door Anthon Bekijk bericht
          maar alles wat geld opbrengt is goed.
          daar is een woord voor: 'hoer'.

          Enige tip die ik op basis van je uitleg kan geven is fan worden van nabewerking. Hoe goed je opname ook is, eigenlijk is het maar een schets. Dat was analoog zo en digitaal is dat nog steeds zo.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Beginnen als professioneel fotograaf

            Dat is gewoon wat ik geleerd heb tot nu toe, in Audiovisuele sector.

            Maar misschien heb ik mijn vraag slecht geformuleerd.
            Wat ik eigenlijk wil weten, is waar je om te beginnen geld kan verdienen, en hoeveel (moet niet veel zijn). Ik doe bv ondertussen feestjes - voorlopig gewoon gratis, maar ik zou in godsnaam niet weten hoeveel ik moet vragen.

            Comment


            • #7
              Re: Beginnen als professioneel fotograaf

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              daar is een woord voor: 'hoer'.

              Enige tip die ik op basis van je uitleg kan geven is fan worden van nabewerking. Hoe goed je opname ook is, eigenlijk is het maar een schets. Dat was analoog zo en digitaal is dat nog steeds zo.
              Okaaaay, ik wordt hier echt warm ontvangen... mss zijn er veel te veel snobs.

              Eerst moet je opname goed zijn, dan nabewerking. Er zijn veel te veel mensen die waardeloze opnames proberen op te hypen door photoshop.
              Trouwens, nabewerking is een groot woord - wat bedoel precies je daarmee?

              Comment


              • #8
                Re: Beginnen als professioneel fotograaf

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                daar is een woord voor: 'hoer'.
                Ja, dan kun je 80% van de bevolking wel hoer gaan noemen...of denk je dat iemand die in een fabriek werkt, achter de kassa zit of spullen inpakt dat doet omdat ze het zo leuk vinden?

                Wat de vraag betreft: leven van fotografie lijkt mij niet makkelijk en in mijn ogen zul je je toch zeker moeten kunnen onderscheiden van de concurentie (door kwaliteit en/of originaliteit). Een netwerk is zeker een must, maar kun je natuurlijk pas echt gaan opbouwen als je echt iets te bieden hebt. Waar ik persoonlijk momenteel kansen in zou zien is iets te doen wat zich niet alleen beperkt tot fotografie, maar veel breder met beeld bezig is. Combinatie van foto, video, design, website, clips, promofilmpjes, foto-opdrachten etc. Je vergroot dan in ieder geval je markt en stuk en zult je ook kunnen onderscheiden van een groot deel van de concurentie, omdat je meer te bieden hebt dan een enkel aspect. Maar goed, uiteindelijk moet je dan ook echt wel wat te bieden hebben.
                http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                http://rouwkema.smugmug.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnen als professioneel fotograaf

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                  Ja, dan kun je 80% van de bevolking wel hoer gaan noemen...of denk je dat iemand die in een fabriek werkt, achter de kassa zit of spullen inpakt dat doet omdat ze het zo leuk vinden?
                  Dank u! My thoughts exactly!
                  Met een opleiding die ik nu heb, kan ik gaan werken voor TV of een of ander productiehuis, maar dat zou ik echt niet graag doen - heeft te maken met verschillende factoren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnen als professioneel fotograaf

                    Oorspronkelijk geplaatst door Anthon Bekijk bericht
                    Okaaaay, ik wordt hier echt warm ontvangen... mss zijn er veel te veel snobs.

                    Eerst moet je opname goed zijn, dan nabewerking. Er zijn veel te veel mensen die waardeloze opnames proberen op te hypen door photoshop.
                    Trouwens, nabewerking is een groot woord - wat bedoel precies je daarmee?
                    Tja, als je je registreert op een forum voor amateurfotografen (waarvan velen al bijna evenlang met fotografie bezig zijn als jij oud bent), en jouw eerste en tot nog toe enige post is er eentje met vragen naar tips om geld te verdienen met fotografie... dan kan je je wel aan een reactie verwachten, hé jongen...

                    Trouwens, om na 1 postje en een paar reacties al te besluiten dat hier te veel snobs zitten is nogal kort door de bocht.
                    Wat mij er trouwens doet aan denken dat uitspraken als "Als je zeer goed moet zijn, zo veel te beter" en "Hoewel ik ervan overtuigd ben, dat connecties belangrijker zijn dan je kunnen" en "Getting the job done + connecties + reputatie = succes" en dergelijke meer komen ook nogal snobistisch, of verwaand over moet ik zeggen...

                    Word je eigenlijk tijdens je studies niet geleerd hoe je geld moet gaan verdienen? Dat lijkt me toch een niet onbelangrijk onderdeel van het lessenpakket te zijn in eender welke richting.

                    Je zegt wel herhaaldelijk dat je niet veel geld hoeft te verdienen, maar het feit dat je eerste post hier een vraag is hoe je (makkelijk) geld kan verdienen met fotografie doet anders vermoeden.

                    Oh, en ik zou vooral opletten met uitspraken waarbij je anderen schoffeert zonder ze ook maar te kennen. Het is namelijk niet de ideale manier om vriendjes te maken. Hier niet, op andere forums niet, en in real life al zeker niet.

                    mvg,
                    Bart
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnen als professioneel fotograaf

                      Wat ik eigenlijk wil weten, is waar je om te beginnen geld kan verdienen, en hoeveel (moet niet veel zijn). Ik doe bv ondertussen feestjes - voorlopig gewoon gratis, maar ik zou in godsnaam niet weten hoeveel ik moet vragen.
                      Probeer hier eens geld voor te krijgen. Waarschijnlijk staan er 10 anderen in de rij, om het net als jij nu, gratis te doen. :-)
                      Je mag zoveel vragen als je wil. Als je 'klant' het wil betalen is het ok.
                      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnen als professioneel fotograaf

                        Sorry, maar je uitgangspunt is verkeerd. Je moet fotograferen wat je WIL fotograferen. Enkel op die manier ga je het graag blijven doen. Geen passie in je beelden = geen geld in het laatje. Je spreekt van sportfotografie. Als dat is wat je echt WIL doen, ga dat dan doen en vraag je pas dan af hoe je er geld mee kan verdienen. Als geld verdienen je enige drijfveer is dan ga je geen mooie carrière tegemoet vrees ik. Ga je dingen beginnen fotograferen enkel voor het geld, dan ga je je drive snel verliezen en ga je middelmatige beelden schieten, en die zijn er al zo veel. En met middelmatige beelden ga je geen cent verdienen vrees ik.

                        Sorry, is misschien hard, maar is wel de realiteit...

                        Roeland
                        www.135mm.be
                        @135mm_leuven
                        info@135mm.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginnen als professioneel fotograaf

                          Sportfotografie? Het is een goed afgeschermd wereldje. Ik denk dat je eerst heel veel moet bewijzen dat je in alle omstandigheden grote kwaliteit kan afleveren. Daarvoor moet je eerst nog wat investeren in pro materiaal en nadien nog de juiste mensen kunnen overtuigen om je een kans te geven.

                          Op de meeste sportmanifestaties heb je accreditatie nodig om op een comfortabele manier voor de topshots te kunnen gaan die Jan met de pet uit het publiek niet kan halen. Voor die accreditatie te bekomen heb je meestal een persbadge nodig....die liggen echt niet meer voor het rapen.

                          Je moet je kunnen onderscheiden van de rest door nog beter en origineler te zijn dan de beste amateurs......geen eenvoudige opgave maar niet onmogelijk.

                          Succes!
                          Een Canon en een paar bokaalglazen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginnen als professioneel fotograaf

                            Ik denk dat je op dit forum vooral tips kan vragen over hoe je je geld moet opdoen met fotografie. Volgens mij moet je dat ook eerst ettelijke jaren doen voor je er (heel misschien) geld mee kan beginnen verdienen.
                            Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginnen als professioneel fotograaf

                              Oorspronkelijk geplaatst door Danny001 Bekijk bericht
                              Sportfotografie? Het is een goed afgeschermd wereldje. Ik denk dat je eerst heel veel moet bewijzen dat je in alle omstandigheden grote kwaliteit kan afleveren. Daarvoor moet je eerst nog wat investeren in pro materiaal en nadien nog de juiste mensen kunnen overtuigen om je een kans te geven.

                              Op de meeste sportmanifestaties heb je accreditatie nodig om op een comfortabele manier voor de topshots te kunnen gaan die Jan met de pet uit het publiek niet kan halen. Voor die accreditatie te bekomen heb je meestal een persbadge nodig....die liggen echt niet meer voor het rapen.

                              Je moet je kunnen onderscheiden van de rest door nog beter en origineler te zijn dan de beste amateurs......geen eenvoudige opgave maar niet onmogelijk.

                              Succes!
                              En sportfotografie is ook een heel ruim begrip. Er zijn zo ontzettend veel sporten. Mijn inziens is de eerste vereiste dat je sowieso de sport die je fotografeert moet kennen, de spelregels kennen, weten wat er zal gebeuren.
                              Bij jumping is het belangrijk even goed als de ruiters de volgorde van de hindernissen te kennen.
                              Bij wielrennen moet je de renners kennen, van ver herkennen, zien wanneer er iets zal gebeuren.
                              En ga zo maar door...
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                              Comment

                              Working...
                              X