Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Auteursrecht] Collega aanspreken op gedrag of niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Auteursrecht] Collega aanspreken op gedrag of niet

    ***ver!!! Heel verhaal getikt en dan opnieuw moeten inloggen, weg bericht... Doe daar eens wat aan, zo moeilijk is dat niet!

    Verkorte versie:
    Ik ben vrijwilliger bij de lokale omroep van mijn stad waar ik als fotograaf foto's in opdracht van deze omroep maak.
    Deze foto's komen in een centraal redactiesysteem te staan waar eigenlijk iedereen bij kan die een artikel wil schrijven.

    De gemeente had ons voor een commerciële opdracht gevraagd een video te draaien en te monteren.
    Deze video kwam ik per toeval tegen op de Facebook-pagina van de gemeente en ik ging even kijken.
    Tot mijn grote verbazing kwam ik in de video een foto van mijn hand tegen, een foto die ik ooit gemaakt heb in opdracht voor de omroep en zeer zeker niet voor gebruik in een commerciële video.

    Vlak voordat ik de gemeente een email zou sturen met de vraag hoe men aan die foto kwam, besloot ik de hoofdredacteur op de hoogte te brengen van hetgeen ik had aangetroffen (aangezien ik toen nog dacht dat de gemeente probeerde voor te doen dat die foto in opdracht van hun was gemaakt).
    Een week later hoorde ik van de hoofdredacteur dat het de videobewerker (annex cameraman) van de reportage zelf is geweest die op eigen houtje had besloten dat de volledige inhoud van het redactie-fotosysteem tot zijn beschikking stond voor zijn commerciële opdracht.

    Omdat ik de hoofdredacteur langer ken dan vandaag en weet dat sommige dingen door hem onwaarschijnlijk makkelijk met de mantel der liefde bedekt worden (uit angst dat sommige mensen stoppen met vrijwilliger zijn of vrijwilliger blijven maar nauwelijks nog materiaal aanleveren of actief zullen zijn bij nieuwsgebeurtenissen), ben ik bang dat dat ook nu weer het geval geweest is.

    De video is niet gerectificeerd, noch is (voor zo ver ik weet) de vrijwilliger aangesproken op z'n gedrag inzake deze kwestie. Zelf vraag ik me af of ik moet proberen aanspraak te maken op een deel van de vergoeding of dat ik moet eisen dat die jongen een nieuwe video zonder de foto maakt. Als ik hoofdredacteur was geweest zou ik de collega die de fout heeft gemaakt duidelijk laten merken dat wat hij geflikt heeft niet kan en grandioos op z'n bek laten gaan bij de klant (en vervolgens nooit meer een commerciële opdracht laten verwerken, maar hey, wie ben ik).

    Ik twijfel nu of ik die jongen rechtstreeks aan moet spreken op wat hij gedaan heeft.
    De reden dat ik twijfel heeft niets met het auteursrecht te maken, maar wel omdat ik van mijzelf weet dat ik echt heel onprettig wordt als mensen maar een beetje gaan lopen aanklooien, vooral ook omdat het in dit geval om een collega gaat die een 4-jarige opleiding tot cameraman gevolgd heeft en dus zou moeten wéten dat wat hij deed niet kon.
    Omdat ik al langer met een aantal mensen niet echt goed door 1 deur kan omdat ik een bepaalde visie heb op bestaand beleid die niet bepaald overeenkomt met die van hun, ben ik bang dat als dit ontploft ik daar echt kan vertrekken, niet omdat men mij niet meer wil hebben, maar omdat ik het zelf dan zat ben.

    Wat zouden jullie doen in dit geval?

  • #2
    Re: [Auteursrecht] Collega aanspreken op gedrag of niet

    Ik zal zeggen lees je contract en de "huisregels" van het mediabedrijf er nog eens op na.

    Als het beleid je niet zint, neem ontslag, zoek andere baan of ga zelfstandig aan de slag.

    Comment


    • #3
      Re: [Auteursrecht] Collega aanspreken op gedrag of niet

      Ik ga een beetje de advocaat van de duivel spelen...

      Ik durf hier niet veel standpunt innemen omdat er hier veel betrokken partijen zijn die alle onder een of andere vorm van contract vallen en verschillende stukken wetgeving van toepassing kunnen zijn.
      Maar we kunnen even de spanningen bloot leggen.

      Blijkbaar zijn er fouten gemaakt volgens u maar de vraag is door wie exact?

      Kort door de bocht wijs je naar de bewerker. Maar die staat onder bevel van de regisseur. Dus de regisseur is verantwoordelijk. Maar die werkt in opdracht van de gemeente. En net die gemeente heeft uw foto´s ter beschikking gesteld. Wie in de gemeente heeft dat toegelaten? Is er wel toelating voor? Zou je eens kunnen navragen.

      Wat doen die foto´s van jou daar op die redactie? Heb je daar afstand van gedaan? Zijn die foto´s rechtenvrij of zijn er afspraken rond de publicaties van die foto´s? Als daar geen contract rond bestaat kan je terug vallen op de auteurswetgeving.

      Hoe is uw foto in beeld gebracht? Er is wetgeving die toelaat een foto vrij te reproduceren onder de vorm van informatiegaring of duiding bij een artikel ook al is het werk beschermd.
      voorbeeld: Stel u hebt een opname gemaakt bij een cyclocross in uw gemeente en de commercieele video prijst de gemeente aan als fietsvriendelijke gemeente en de gemeente haalt in die video de jaarlijkse cross aan en toont er uw foto bij als illustratie van dit event. Dan heb jij geen rechten daarop voor zover ik weet. Want uw foto wordt immers niet verkocht.

      Auteursrecht heb je ook niet altijd zomaar. Er zijn daar precedenten rond dat een werk pas beschermd kan zijn als het duidelijk opgebouwd is met een visie, bijzonder in compositie, stijl, belichting en afwerking.

      Je hebt ook gewerkt in opdracht. Het zou handig zijn als mensen uit de journalistiek hier wat uitleg kunnen geven hoe het op redacties verloopt inzake rechten.
      Maar ik neem aan dat jij daar met de gemeente ooit afspraken rond gemaakt hebt. Staan die op papier?

      Dit is echt wel een complex dossier waar je waarschijnlijk van het kastje naar de muur zal lopen. En de vraag is of het sop de kool waard is.

      Ik denk dat je deels hard kan maken dat de bewuste foto uit de video weggenomen wordt maar in hoeverre zal men dit allemaal kunnen waarderen. Als je met die mensen nog moet samenwerken best wel een vervelende situatie.

      Best even goed laten bezinken en dan verder zien wat je er mee doet.

      Je zou kunnen voorstellen dat ze je een vergoeding geven voor het commercieel gebruik van je foto. Maar dat zijn geen hoge bedragen zoals je weet.
      Je kan een visje smijten en bv 75 euro voorstellen als vergoeding voor uw bijdrage in de video. Ik denk dat je daarmee een verzoenbare, redelijke en realistische optie open houd.

      Zoals ik zeg neem ik geen echt standpunt in en ben ik maar wat los aan het meedenken. De juridische correctheid zal uiteindelijk terug komen op de contracten en afspraken die er zijn gemaakt.

      Veel succes alvast en laat ons weten hoe het finaal allemaal uitgedraaid is want zo steken wij er ook nog iets van op.

      Comment


      • #4
        Re: [Auteursrecht] Collega aanspreken op gedrag of niet

        Voor de personen die gereageerd hebben: er is geen contract, hoogstens een setje huisregels dat in het geval van deze omroep waarschijnlijk zeer losjes gehanteerd wordt.

        Ik moet het blijkbaar wel een stuk duidelijker uitleggen dan ik in mijn startbericht heb gedaan.
        Het centrale redactiesysteem waarin het fotomateriaal ondergebracht is, is (tot op zekere hoogte) in eigendom van de omroep. De gemeente mag een aanvraag doen voor gebruik van de inhoud ervan mochten ze ergens een foto voorbij hebben zien komen die ze mooi vinden, maar daar zal dan een bedrag tegenover gezet worden, de gemeente heeft zelf geen toegang tot dit systeem.
        De foto's (vaak archieffoto's in mijn geval, soms ook foto's van actueel nieuws) staan dus in dit redactiesysteem bij mijn vrijwilligerswerk omdat ik daar, op vrijwillige basis in dienst ben als fotograaf. De foto's zijn niet rechtenvrij, maar zijn (ze zijn tenslotte in opdracht voor mijn vrijwilligerswerk gemaakt) door de lokale omroep te gebruiken bij nieuwsberichten waarbij een foto die over het onderwerp gaat gezocht en geplaatst wordt.

        Er is geen regisseur aanwezig voor zo'n project (in ieder geval waarschijnlijk niet als de video gemonteerd wordt, hoewel de mensen die de video uiteindelijk monteren een betaalde opdracht verwerken blijven ze in weze nog altijd vrijwilliger, de financiële vergoeding is niet genoeg om van te leven, dus hebben mensen er een betaalde, reguliere baan naast of studeren nog).
        De cameraman die is aangesteld de commerciële opdracht die de lokale omroep heeft binnengehaald te verwerken monteert het project en is dus, met als eindverantwoordelijke een hoofd- of eindredacteur die het werk zou moeten bekijken voordat het de deur uitgaat naar de klant, verantwoordelijk voor hetgeen hij of zij produceert.
        Deze persoon is nog altijd in dienst voor de lokale omroep die met de dienst van videoproductie de markt op is gegaan en daarmee een opdracht heeft binnengehaald.

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Hoe is uw foto in beeld gebracht? Er is wetgeving die toelaat een foto vrij te reproduceren onder de vorm van informatiegaring of duiding bij een artikel ook al is het werk beschermd.
        De foto wordt beeldvullend in beeld gebracht (ook nog 's op een moment dat de presentator in de video het totaal niet over het gebouw in kwestie heeft), zonder naamsvermelding, zowel niet door de presentator of door een tekst in beeld.
        Ik weet niet hoe het in België is met wetgeving op dit gebied, maar in Nederland telt altijd mee dat de nieuwswaarde van een foto bepaald of een bepaalde instantie gerechtvaardigd is de foto te gebruiken zonder ervoor te betalen. Sommige persbureau's in Nederland die werk van hobbyfotografen accepteren maken ook wel het onderscheid tussen "Redactioneel/journalistiek gebruik" (Kranten) en "Commercieel gebruik" (Tijdschriften, advertenties, dat soort dingen).

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        voorbeeld: Stel u hebt een opname gemaakt bij een cyclocross in uw gemeente en de commercieele video prijst de gemeente aan als fietsvriendelijke gemeente en de gemeente haalt in die video de jaarlijkse cross aan en toont er uw foto bij als illustratie van dit event. Dan heb jij geen rechten daarop voor zover ik weet. Want uw foto wordt immers niet verkocht.
        Voor zo ver ik het auteursrecht in Nederland ken, gaat het niet om verkopen, maar om publicatie of verspreiding. In het geval dat u aanhaalt zou gesproken worden over een "vorm van publicatie, verspreiding of vermenigvuldiging op elektronische wijze." In veel gevallen is de wet hier vrij duidelijk over en wordt gesteld dat de nieuwswaarde dan wel heel groot moet zijn wil men hier zomaar mee wegkomen, het gaat niet om de manier waarop de foto in beeld komt, wel om het feit dat deze zonder toestemming van de fotograaf gebruikt wordt in een video waarmee door een derde partij geld verdiend wordt.

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Auteursrecht heb je ook niet altijd zomaar. Er zijn daar precedenten rond dat een werk pas beschermd kan zijn als het duidelijk opgebouwd is met een visie, bijzonder in compositie, stijl, belichting en afwerking.
        Volgens de Nederlandse wet, is de maker van een werk, ongeacht de kwaliteit de houder van het auteursrecht. Uitzondering daarop zijn werken (zoals foto's, video's en andere vormen van beeld) waarop een model of anderzijds geportretteerd persoon te zien is. Hoewel ook hier het belang van de nieuwswaarde afgewogen zal worden tegen dat van een eventueel bezwaar van de geportretteerde, kan in het geval van een geschil een fotograaf niet uitsluitend het auteursrecht claimen, hij zal daarvoor de afgebeelde persoon ook moeten contacteren.

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Je hebt ook gewerkt in opdracht. Het zou handig zijn als mensen uit de journalistiek hier wat uitleg kunnen geven hoe het op redacties verloopt inzake rechten.
        Maar ik neem aan dat jij daar met de gemeente ooit afspraken rond gemaakt hebt. Staan die op papier?
        Zie de uitleg aan het begin van deze reactie .

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Dit is echt wel een complex dossier waar je waarschijnlijk van het kastje naar de muur zal lopen. En de vraag is of het sop de kool waard is.
        Zo complex zie ik het niet: een vrijwilliger snapt het concept van auteursrecht niet en denkt dat de volledige inhoud van het foto-redactiesysteem, een systeem gevuld door vrijwilligers, ook te gebruiken is voor commerciële opdrachten en gebruikt (terwijl hij beter zou moeten weten met een opleiding tot cameraman achter de rug) een foto uit dat systeem om de video van een commerciële opdracht mee op te leuken, in plaats van dat hij bij de klant vraagt om fotomateriaal dat in opdracht voor de klant gemaakt is en waarvan de rechten dus zijn afgekocht of waarvoor in ieder geval toestemming is om het te gebruiken, maar waar (vooral belangrijk) de fotograaf die de werken gemaakt heeft ook betaald is voor zijn diensten.
        Wat er nu gebeurd is is dat een collega een foto die in opdracht voor de lokale omroep gemaakt is (en waarvan de mensen die bij ons fotograaf zijn weten dat ze dat op vrijwillige basis doen en er dus niets mee verdienen) gewoon simpelweg in een video waar een flinke som geld mee verdiend wordt gekwakt wordt.

        Wat het wel complex maakt is dat ik me afvraag of ik die jongen moet aanspreken op z'n gedrag, vanuit het punt dat ik mogelijk nog wel eens met hem moet samenwerken.

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Zoals ik zeg neem ik geen echt standpunt in en ben ik maar wat los aan het meedenken. De juridische correctheid zal uiteindelijk terug komen op de contracten en afspraken die er zijn gemaakt.
        Ik denk dat veel mensen een verkeerd (maar daarom niet minder correct/wenselijk) beeld hebben van hoe het er bij de meeste lokale omroepen aan toe gaat.
        Er zijn maar heel weinig lokale omroepen die met contracten werken (gok ik even), gewoon omdat er te weinig expertise is ze op te stellen (zodat ze juridisch sluitend zijn), er geen geld is om een notaris dergelijke contracten op te laten stellen (zodat ze juridisch sluitend zijn) en er waarschijnlijk geen (juridisch geschoold) personeel zou zijn dat erop zou toezien dat de contracten worden nageleefd in het geval van een schending zoals deze, grotere nieuwsorganisaties hebben niet voor niets een afdeling juristen die hierin geschoold zijn.

        Comment


        • #5
          Re: [Auteursrecht] Collega aanspreken op gedrag of niet

          De auteursrechten en portretrechten zijn in Nederland anders ingevuld in de wetgeving dan in Belgie.

          Comment


          • #6
            Re: [Auteursrecht] Collega aanspreken op gedrag of niet

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            De auteursrechten en portretrechten zijn in Nederland anders ingevuld in de wetgeving dan in Belgie.
            In België is elke foto beschermd door het auteurs recht.
            Lees het maar na op http://economie.fgov.be/nl/ondernemi.../#.Wcoe5-qAzfs

            Ze geven als voorbeeld een portret van een persoon wordt door verschillende fotografen ook verschillend vast gelegd.

            --
            map.
            T.T.

            Comment


            • #7
              Re: [Auteursrecht] Collega aanspreken op gedrag of niet

              Je moet je in de eerste plaats af vragen wat je wil bereiken....

              Je werkt daar als vrijwilliger (zonder vergoeding), en je zet je foto's op een server, en die omroep mag ze gebruiken....

              Is die commerciële opdracht dan wel betaald? Hoeveel hebben ze daar voor gekregen, en wat zou jouw deel daar in zijn?
              Als je dat wil opeisen, dan moet je dat doen hé. De vraag is wat je kan winnen en wat je kan verliezen.
              Ofwel doe je dat werk graag, en laat je het zo, buiten misschien een gesprekje, ofwel probeer je die 20€ voor die foto op te eisen.

              Ik heb wel de indruk dat je nogal een opvliegend karakter hebt. De zaak zou heel anders zijn als je als zelfstandige foto's maakt, en dan worden ze opgepikt en in een commerciële film verwerkt. Dan is het broodroof.
              Enfin, je moet je gewoon eens afvragen wat een rechter in dit geval zou beslissen als hij zijn gezond verstand zou gebruiken. In het beste geval krijg je 100€ en heb je héél veel tijd en frustraties verspild.

              Comment


              • #8
                Re: [Auteursrecht] Collega aanspreken op gedrag of niet

                Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht

                Wat het wel complex maakt is dat ik me afvraag of ik die jongen moet aanspreken op z'n gedrag, vanuit het punt dat ik mogelijk nog wel eens met hem moet samenwerken.
                Iemand aanspreken wil toch nog niet zeggen dat je die moet schofferen of 'op zijn smoel' slaan.
                Je kan toch probleemloos de man even rustig wijzen op het feit dat die foto's niet gemaakt zijn met commerciële bedoelingen, en dat je in de toekomst inspraak wil als jouw foto buiten de redactie gebruikt wordt.

                Comment


                • #9
                  Re: [Auteursrecht] Collega aanspreken op gedrag of niet

                  En dat zou ik ook zeggen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: [Auteursrecht] Collega aanspreken op gedrag of niet

                    Als je ergens verveeld mee zit, dan moet je de persoon in kwestie er gewoon (beleefd) op aanspreken. Anders zal het vaker gebeuren.

                    Verder moet je je ook de vraag stellen hoeveel plezier je uit je vrijwilligerswerk haalt, en hoeveel respect en appreciatie je ervoor krijgt. Wanneer ik als vrijwilliger foto's neem, dan ga ik er op voorhand al van uit dat die foto's voor vanalles en nog wat gebruikt en misbruikt zullen worden; ik neem dat dan ook mee in mijn beslissing om ja of nee te zeggen op vrijwilligerswerk. Het kan niet de bedoeling zijn dat vrijwilligerswerk je meer frustratie dan bevrediging bezorgt (tenzij je er levens me redt ofzo).

                    Comment

                    Working...
                    X