Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

archief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • archief

    beste fotoliefhebbers,

    wat is de beste manier om je archief veilig e stellen;
    branden op cd-r, cd+r, dvd-r, dvd+r, of cd-rw, dvd-rw
    dank voor de tips,

    joep

  • #2
    Re: archief

    Ik heb speciale UV-beschermde foto-CD's, maar die heb ik nooit veel gebruikt. De beste backup methode is volgens mij alles op een externe harde schijf opslaan.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: archief

      Externe harde schijf en tijdig naar een nieuwe technologie overstappen voor je back-up medium achterhaald is.
      Steeds met minstens 2 backups werken waarvan eentje op een andere locatie ligt.
      Zo heb je na een grote calamiteit of diefstal nog steeds een reservekopie.
      Persoonlijk vertouw ik optische media voor geen meter. Is bovendien een ontzettend geklooi met al die schijfjes en ook nog 's zeer traag.
      Tom

      Comment


      • #4
        Re: archief

        mijn leraar fotografie heeft ooit al zijn goede 'koppen' gescant en op cd gezet aangezien externe HD toen nog niet zo standaard was.
        Vorig jaar wou hij ze na 4 jaar nog eens openen --> hij kon opnieuw gaan scannen, geen enkele CD deed het nog.

        Ik werk zelf met externe HD, maar ben nog op zoek naar een goede manier om plaats te besparen (lees comprimeren), dus als iemand daar een goed programma voor kent dat geen verlies oplevert zou ik dat wel eens willen proberen.
        (ik gooi evenveel digitale beelden volledig weg als ik negatieven weggooi, geen dus)
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

        **=ol

        Comment


        • #5
          Re: archief

          Weet niet hoe het staat met USB sticks
          Deze zijn ook al niet klein meer en hoe verhouden deze zich tegen ouderdom?
          Geen bewegende delen dus ik vermoed dat het best mee zal vallen
          Mijn gedacht was een setje goedkope usb stick van ongeveer 2gb te kopen of zelfs kleiner
          Voor mijn foto's op te slaan per maand
          Dus 12 usb sticks voor een jaar maar hoe lang blijft de data daar op bewaart ?

          Zelf doe ik alles via een netwerkje hier in huis met genoeg schijven voor het geval van
          PC heeft er een intern en extern als backup en dan nog 2x op de netwerk kast boven.
          Maar de vraag is of je met usb sticks ook een goede backup kan maken waar je achter 4 jaar nog aan kan

          Want dvd tjes zijn inderdaad niet betrouwbaar, mijn eerste foto's stonden op een 5 tal dvd's wel 2 zijn al stuk kan er niks meer op vinden

          Comment


          • #6
            Re: archief

            Flash-geheugen (waar USB-sticks gebruik van maken) is in het algemeen erg betrouwbaar, maar in verhouding tot harde schijven wel erg duur. Flash-geheugen verslijt ook niet als je data leest, enkel als je data schrijft.
            about.me/stijnv

            Comment

            Working...
            X