Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukken op hout/karton

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukken op hout/karton

    Ik ben al een tijdje op zoek naar waar je foto's kan laten afdrukken op hout (spaanderplaat) of karton. Eigenlijk zoals vroeger vergrotingen werden gemaakt. Iemand een idee? Indien mogelijk graag in het Antwerpse.

    Alvast bedankt!
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

  • #2
    Re: Afdrukken op hout/karton

    Bij mijn weten werd er gewoon op papier afgedrukt en werd dit dan op hout of karton gekleefd.
    Goe potke lijm kopen en aan de slag.

    Comment


    • #3
      Re: Afdrukken op hout/karton

      Houdt er wel rekening mee dat er geen wit maar bruin in de foto komt als je op hout cq karton afdrukt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Afdrukken op hout/karton

        Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
        Bij mijn weten werd er gewoon op papier afgedrukt en werd dit dan op hout of karton gekleefd.
        Goe potke lijm kopen en aan de slag.
        Inderdaad!
        In "mijne tijd" hebben ze op school ook van mij zo een kader gemaakt, werd geplakt.
        Er bestaan spuitbussen lijm om dergelijke projecten tot een goed einde te brengen!, best eerst de plaat behandelen dat de lijm er niet te snel intrekt?

        Veel succes!
        Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
        BE-Wommelgem
        .: 20D & D700 :.

        Comment


        • #5
          Re: Afdrukken op hout/karton

          Of sz foto aan mij geven zodat ik hem rechtstreeks op karton kan printen voor je (met uv inkten)
          greetzzzz canon 400D dude

          Comment


          • #6
            Re: Afdrukken op hout/karton

            Bij White Light in Genk kunnen ze rechtstreeks afdrukken op zowat elk materiaal tot 6 cm dikte.
            Wij brengen uw interieur of exterieur concept tot leven. Als technische partner kan u rekenen op het ontwerpen, produceren en plaatsen van uw project.
            Fuji FinePix S100fs

            Comment


            • #7
              Re: Afdrukken op hout/karton

              Direct afdrukken op karton of hout is iets wat ik nog niet gezien heb.
              Een afdruk opkleven kan wel en hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden.

              Je kan dit mits enige voorzichtigheid en naukeurig werk zelf doen met speciale zuurvrije spuitlijm of kleeffolie (werkt properder)te verkrijgen bij Grobet. Let wel je dient zuurvrij karton te gebruiken en bij hout vermoed ik dat je na een tijd verkleuringen krijgt door de resten van lijm ed in de spaanderplaat.
              Zorg er wel voor dat de ondergrond waarop je kleeft zeer glad is en er absoluut geen stof aanwezig is, de minste oneffenheid onder je foto zal te zien zijn. Gebruik van labohandschoenen is aan te bevelen om de foto niet te beschadigen.

              Je kan ook je foto rechtstreeks laten opkleven na afdruk op diverse materialen (aluminium, kadapac, pvc, plexi of dibond) bij foto schelfhout.
              Een andere firma die gesecializeerd is in het opkleven van fotomateriaal is fotim
              Vriendelijke groeten,Raf

              www.rafvandenbogaert.be

              Comment


              • #8
                Re: Afdrukken op hout/karton


                deze firma doet alle maat werk op forex, hout, etc...
                Zoek ns uw plaatselijke fotoboer op hij zal u met plezier verder helpen als hij deze leverancier heeft, en misschien kunt u ook rechtstreeks geholpen worden via de site
                succes
                smile ! ...it confuses people ...

                Comment


                • #9
                  Re: Afdrukken op hout/karton

                  De grootformaatprinters die de vermelde firma's gebruiken, heb ik bij een Amerikaanse printerbouwer aan het werk gezien. Behoorlijk indrukwekkend... Alles wat plat is, kan ermee bedrukt worden.

                  Echter: spaanderplaat en karton zijn sterk absorberend en lijken me zowiezo geen materialen die je op groot formaat zou laten bedrukken. Dan kies je beter voor een kwaliteitsmateriaal, zoals een vinylmat of een glasplaat, in elk geval iets dat plat genoeg en niet te poreus is. De vraag is uiteraard waar je de afdruk voor wilt gebruiken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afdrukken op hout/karton

                    Misschien niet toepasselijk voor jouw doeleinden maar wel wetenswaardig, er bestaan artisanale methodes om afdrukken op hout of andere materialen over te zetten, ook wel emulsion lift of emulsion transfer genaamd.
                    Een aantal methodes zijn heel makkelijk zelf te doen en geven vaak mooie of op z'n minst interessante artistieke effecten.
                    Persoonlijk heb ik een dergelijke methode verfijnd om graphics over te zetten op mijn zelfbouw longboards.

                    Gegroet,
                    Tom.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afdrukken op hout/karton

                      Wow Tom, schitterend! Is het resultaat met kleur een beetje aanvaardbaar?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afdrukken op hout/karton

                        Ja, ik heb al mooie inkjet prints op hout overgezet met een dergelijke methode.
                        Vooral pigment inkten zijn geschikt.
                        Verwacht niet onmiddellijk resultaat, het is veel experimenteren en zoeken naar een goed procédé.

                        Tom.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afdrukken op hout/karton

                          Bij mij speeld het geen rol wat voor materiaal er door mijn printer komt ik print ook rechtstreeks op materialen zoals forex , dibon , kappa plaat , glas (tot4800dpi) en voor de rest op vinyl (glanzend en mat) spandoek , canvas, textiel, ... noem het maar op ik kan van plaatmateriaal tot 205cm breed en 600cm lang en 3cm dik vinyl tot 160 cm breed en 5000cm lang.
                          en ik ben gelegen in de kempen
                          Want mijn mooiste foto's zijn gewoon schilderijen

                          Met vriendelijke groeten

                          canon400dude
                          greetzzzz canon 400D dude

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afdrukken op hout/karton

                            Discussie verplaatst van 'Fotobewerking' naar dit meer gepaste forum.
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afdrukken op hout/karton

                              Ik zit met een brandende vraag, ik wil mijn foto graag af laten drukken op zeefdruk karton of op iets perkaments achtig. Ik wil er in ieder geval voor zorgen dat het niet glimt en dat het lijkt alsof het geschilderd is, ik wil hem per se niet op canvas laten afdrukken en van mat papier weet ik dat het niet altijd even mat is! Weet een van uw een bedrijf wat laat afdrukken op zeefdruk karton of perkament achtig papier?

                              Alvast dank bij voorbaat,

                              Met vriendelijke groet,

                              Bowie Faas

                              Comment

                              Working...
                              X