Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen - Nu nog?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Zonnepanelen - Nu nog?

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Je moet al bijna een slag van de molen gekregen hebben om duizenden euro's te investeren, louter en alleen omwille van groene stroom.
    Wie is nu zo gek. Had men het op die manier gedaan, dan lag er nu nog geen enkel zonnepaneel in gans België.
    Jij hebt het nu over België, maar je moet het globaal zien.

    De prijs van zonnepanelen daalt wereldwijd, en dat heeft niets te maken met ons klein Belgenlandje waar men subsidies geeft. Dat is omdat er op wereldvlak massaproductie is.

    Er vanuitgaande dat die voordelen er in ons land niet hadden geweest, dan was de productieprijs zonnepanelen op wereldvlak nog steeds gedaald.

    Afhankelijk van de bron, kunnen grafieken nogal verschillen, maar eenduidig is het wel dat de kostprijzen van zonnepanelen gedurende de voorbije jaren gedaald zijn.
    Fel gedaald, meer dan 100x goedkoper dan in 1977 volgens deze site:
    Here are ten charts that will help you to better understand the cost of solar panels.


    Ook hier is het reeds gehalveerd tov enkele jaren terug:



    Dus ja, wat 10 jaar terug duur was, is nu reeds gehalveerd.
    En de kostprijs wordt altijd maar goedkoper. En de opbrengst eruit wordt altijd maar energie-efficiënter.
    In 2016 heeft men het punt bereikt dat zonne-energie wereldwijd goedkoper geworden dan energie uit fossiele brandstoffen:

    Comment


    • #32
      Re: Zonnepanelen - Nu nog?

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Het was belangrijk polleke. Jaren terug hielp ik ons belgenlandje door mijn "bescheiden" bijdrage om het geëiste percentage groene stroom te behalen tegen 2020.
      Daarvoor werd ik enkele jaren later beloond door een jaarlijkse 'boete' van ongeveer 500 euro.
      Vòòr die boete kregen ze van mijn jaarlijks honderden kWh helemaal gratis, mijn overschot namelijk.
      Sedert die boete probeer ik mijn overschot op alle mogelijke manieren weg te werken.
      En geef me eens ongelijk polleke, IK produceer die kWh, IK gaf ze gratis weg, IK deed de investering... waarom zou IK dan niet mogen doen met mijn kWh wat IK wil.
      En ja, je ziet het duidelijk, ik schrijf in de IK vorm, wat anderen daar mee doen is ook hun goed recht, maar IK kijk naar mezelf.
      Eventjes nadenken polleke, kan nooit kwaad .
      Mocht je nog zaken in je achterhoofd hebben hoe ik met mijn kWh kan morsen, ze zijn altijd welkom .
      Het is nooit belangrijk geweest. Die certificaten gaven vroeger een bedrag terug dat 3 keer de som was waaraan ik stroom kon aankopen (0.45 euro/kWh, ik kocht het toen aan een 0.16 euro). Op die manier konden zonnepanelen niet rendabel zijn (en dan heb ik het over de staat, niet over degenen die de zonnepanelen plaatste). Zowel degenen die dergelijke certificaten hebben uitgebracht, als degenen die later beslissen om iedereen hiervoor te laten opdraaien waren verkeerd bezig.
      Wat was het probleem voor Madam turtel om die "teruglevertax" te begroten per geïnstalleerde m2 paneel ? Maar dan zouden ze in de zakken van de industrie hebben gezeten, en dat is voor een blauwe niet "rendabel".

      En als vandaag meer verbruiken dan strikt genomen nodig is, door die maatregelen gepromoot wordt, dan is men ook vandaag nog altijd verkeerd bezig...
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #33
        Re: Zonnepanelen - Nu nog?

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Waarom plaatsen ze anders allemaal die windmolens denk je ????
        Omdat er veel subsidie-geld mee te verdienen is.
        Geen enkele "groene" manier om energie op te wekken is momenteel rendabel zonder subsidies, in België. Maar het staat wel sexy, en zoals gezegd er is veel - héél veel - geld mee te verdienen.

        Zonnepanelen privé: zoals hierboven al aangehaald heeft niemand ze ooit gelegd om aan groene energie te doen. Ze werden gelegd om er subsidiegeld mee op te strijken. Potje is nu ver leeg, en ineens beginnen de klachten. Ik ben blij dat ik nooit zonnepanelen gelegd heb.

        Wat eventueel wel een oplossing zou zijn, maar geen idee qua prijs en wat wettelijk is: zonnepanelen gebruiken om een batterij op te laden (à la Tesla Powerwall). En dan de woning natuurlijk volledig loskoppelen van het elektriciteitsnet.

        Comment


        • #34
          Re: Zonnepanelen - Nu nog?

          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          Omdat er veel subsidie-geld mee te verdienen is.
          Geen enkele "groene" manier om energie op te wekken is momenteel rendabel zonder subsidies, in België. Maar het staat wel sexy, en zoals gezegd er is veel - héél veel - geld mee te verdienen.

          Zonnepanelen privé: zoals hierboven al aangehaald heeft niemand ze ooit gelegd om aan groene energie te doen. Ze werden gelegd om er subsidiegeld mee op te strijken. Potje is nu ver leeg, en ineens beginnen de klachten. Ik ben blij dat ik nooit zonnepanelen gelegd heb.

          Wat eventueel wel een oplossing zou zijn, maar geen idee qua prijs en wat wettelijk is: zonnepanelen gebruiken om een batterij op te laden (à la Tesla Powerwall). En dan de woning natuurlijk volledig loskoppelen van het elektriciteitsnet.
          Kan niet. Misschien kom je tijdens de zomermaanden toe met hetgeen je overdag heb opgewekt, maar tijdens de wintermaanden ....
          En de kostprijs van de Tesla Powerwall is op vandaag nog steeds meer dan de prijs waarvoor je eveneens op vandaag een installatie van 18 panelen laat leggen.
          En hoe lang duurt het dan eer je je Powerwall terugverdiend heb denk je ? En hoelang gaat deze 'oplaadbare batterij' van Tesla mee denk je... want dat is het tenslotte toch niet, gewoon een oplaadbare batterij. En we weten allemaal hoe lang die mee gaan hé. Na een aantal keer opladen is deze ook om zeep.
          Hoe zou het komen dat ze 'slechts' 10 jaar garantie geven denk je... inderdaad, omdat je ze dan waarschijnlijk moet vervangen. Kost dus ongeveer 700 euro/jaar zo'n ding.

          Allemaal toekomstmuziek, maar wellicht komt er nog iets in de toekomst, maar dat zal niet meer voor mij zijn.
          Ben alvast blij dat wij panelen hebben en reeds al die jaren hebben kunnen profiteren en nog steeds profiteren .
          Last edited by Guest17; 7 juni 2017, 15:50.

          Comment


          • #35
            Re: Zonnepanelen - Nu nog?

            Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
            Omdat er veel subsidie-geld mee te verdienen is.
            Wat eventueel wel een oplossing zou zijn, maar geen idee qua prijs en wat wettelijk is: zonnepanelen gebruiken om een batterij op te laden (à la Tesla Powerwall). En dan de woning natuurlijk volledig loskoppelen van het elektriciteitsnet.
            Er zijn tegenwoordig al behoorlijk geavanceerde zonnepanelen met batterij zoals de SmartFlower. Hiermee zou je van het net kunnen gaan en heb je geen zuidgericht dak nodig, wel 5x5m plaats in de tuin.
            Je zou hier zelfs geen bouwvergunning voor nodig hebben omdat het om een verplaatsbare constructie gaat.
            Kostprijs is ongeveer 18.000 euro dus ik denk niet dat je op dit moment er winst mee kunt maken zeker met de hoge onderhoudskosten.

            Ecologisch voordeel van een batterij is dat je verplicht bent om je verbruik onder controle te houden.
            Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

            Comment


            • #36
              Re: Zonnepanelen - Nu nog?

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Toen mijn oudste zoon, en schat een jaar of vijf geleden zijn 18 panelen liet leggen, betaalde hij nog 15.000 euro.
              Hij krijgt wel stroomcertificaten, kon in mindering brengen van belastingen enz.

              De jongste liet ze enkele jaren terug plaatsen, krijgt geen GSC meer, en kreeg ook geen belastingsaftrek.
              Hij betaalde ook slechts 7.500 euro voor z'n panelen. Nu zal het nog minder zijn.

              Enig nadeel, je kan die 7.500 euro niet meer voor iets anders gebruiken, ze liggen vast op je dak.
              Jamaar, als je een terras laat aanleggen voor bijvoorbeeld € 5.000, kan je dat geld ook niet meer voor iets anders gebruiken, tenzij om er tuinstoelen op te zetten...
              Geld dat je hebt uitgegeven ben je kwijt. Punt. Je moet niet voor alles jarenlange subsidies en fiscale voordelen in ruil krijgen, toch?
              Het voordeel van die zonnepanelen is dat het je gratis stroom geeft.

              Kijk, ik ga jouw bedragen even als voorbeeld gebruiken, niet om op de man te spelen. (zeg ik er al gauw bij voor ik het verwijt krijg)

              Als ik in kranten lees dat de Belgen nog nooit zoveel spaargeld hebben staan (bron), en ze met hun geld geen raad meer weten in België en het noodgedwongen op een buitenlandse rekening moeten stockeren, (en nog wat van die data), dan vraag ik me af wat mensen met dat slapende geld allemaal niet kunnen doen.
              Heel wat bronnen geven te kennen dat er hier heel wat slapend geld is, dat maar beter geïnvesteerd kan worden.
              Waar ligt het geld beter? Op je spaarboekje dat 0% intrest geeft? Of op je dak, waardoor je gratis energie opwekt?

              Stel dat iemand € 30.000 heeft staan. (even zien wat mijn 2 random dorpsgenoten zouden doen)
              Persoon A zou dat bedrag voor de volle 100% in 1x aan een Mercedes kunnen spenderen. Geld is op. Hij heeft zelfs niets meer over om te tanken.
              Terwijl Persoon B hetzelfde bedrag op een andere manier verdeelt: voor € 10.000 een Skoda koopt, voor € 8.000 zonnepanelen mee koopt, € 2.000 investeren in Gouden Carolus, en dan € 10.000 over heeft om op wereldreis mee te gaan.

              Maar Persoon A zal dan opteren voor een dure wagen, om dan te klagen dat het duur is om zonnepanelen te zetten en dat je er geen fiscale voordelen meer mee krijgt.
              En Persoon B zal zeggen: die zonnepanelen hebben me nog minder gekost dan mijn wagen, en het levert me nog eens energie op ook, en anders stond het toch maar op mijn rekening te devalueren.

              't is kwestie van hoe je het bekijkt. Ze hebben beiden evenveel opgesoepeerd, maar wie heeft er het meeste aan zijn geld gehad? Dat zijn persoonlijke keuzes, .... maar ze moeten niet klagen.
              Last edited by anonymous; 7 juni 2017, 16:05.

              Comment


              • #37
                Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                Het lijkt me dat niemand zonnepanelen legt omwille van de functie ervan: zon omzetten naar energie.
                Bijna iedereen spreekt in functie van: "ik wil er subsidies voor, groenestroomcertificaten, fiscale voordelen,... ".
                Nogal logisch toch denk je niet, het is hypocriet om zoiets te zeggen, als jij een investering doet dan doe je die uiteindelijk toch om geld op te brengen, zeker als je spreekt over zonnepanelen, warmtepomp, gas, zonneboiler, windmolens, enz ...
                Een auto staat daar totaal buiten en heeft niks met bovenstaande investeringen te maken.

                Het probleem zit hem vooral in de grote investeerders die wekelijks met een pak GSC's gaan lopen, daarvan is de kleine hard werkende man de dupe.
                Want die heeft met z'n zuur verdiende spaarcentjes een investering gedaan zodat hij minder moet betalen voor die veel te dure elektriciteit hier in België.
                Dat hij daarbij een subsidie krijgt om België te helpen om aan hun klimaatakkoord te komen lijkt me heel logisch

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #38
                  Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                  Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht

                  Wat eventueel wel een oplossing zou zijn, maar geen idee qua prijs en wat wettelijk is: zonnepanelen gebruiken om een batterij op te laden (à la Tesla Powerwall). En dan de woning natuurlijk volledig loskoppelen van het elektriciteitsnet.
                  Vandaag worden eigenaars van panelen belast ipv gesubsidieerd! Zowat 50% van je opbrengst betaal je terug als "vergoeding" om het net als batterij te gebruiken.

                  Volledig afschakelen van het net is al eerder naar boven gekomen.
                  Technisch is het mogelijk om 2000 kWh te stockeren (dat is wat een gemiddeld huishouden moet kunnen opslaan om de stroom van de zomer te kunnen gebruiken in de winter.
                  Opslagbatterijen kosten momenteel ca 500€ per kWh opslag. Dus je hebt een kleine 1m€ nodig om dat te doen.
                  Zelfs als de prijs zakt naar 50€ per kWh blijft dat onbetaalbaar (100.000€). Je vermijdt er een kost mee van ca 600€ per jaar, die er in principe op neer komt dat je het net als onbeperkte batterij mag gebruiken.

                  @Verseg: al een beslissing genomen?

                  Comment


                  • #39
                    Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                    Er zijn tegenwoordig al behoorlijk geavanceerde zonnepanelen met batterij zoals de SmartFlower. Hiermee zou je van het net kunnen gaan en heb je geen zuidgericht dak nodig, wel 5x5m plaats in de tuin.
                    Je zou hier zelfs geen bouwvergunning voor nodig hebben omdat het om een verplaatsbare constructie gaat.
                    Kostprijs is ongeveer 18.000 euro dus ik denk niet dat je op dit moment er winst mee kunt maken zeker met de hoge onderhoudskosten.

                    Ecologisch voordeel van een batterij is dat je verplicht bent om je verbruik onder controle te houden.
                    Op sommige winterdagen ga je dan moeten toekomen met 1kWh.
                    Dat wordt dan kiezen tussen een eitje koken met licht, of een paar uur TV kijken met een pint uit een werkende frigo.

                    Wassen en al de rest kan je dan vergeten....

                    Comment


                    • #40
                      Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                      Het lijkt me dat niemand zonnepanelen legt omwille van de functie ervan: zon omzetten naar energie.

                      Bijna iedereen spreekt in functie van: "ik wil er subsidies voor, groenestroomcertificaten, fiscale voordelen,... ".
                      Het gaat er mij niet om subsidies of GSC's te krijgen, die bestaan toch niet meer voor nieuwe installaties in Vlaanderen.
                      Hetgeen goed om weten is ... komt men op aanvaardbare uit de kosten zonder deze afgeschafte voordelen van subsidies en met maximum 15 jaar terugdraaiende teller?
                      Het kan niet de bedoeling zijn om duurder uit te komen dan aankoop van een leverancier ... ook al wil men die panelen leggen waarvoor ze dienen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #41
                        Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        je zal ik weet niet hoeveel moeten betalen voor de recyclage van je oude panelen
                        Fout want je betaalt bij aanschaf al de recyclagebijdrage van 4€ per paneel ... voor binnen 25 of 30 jaar.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          @Verseg: al een beslissing genomen?
                          De offertes liggen ter vergelijk, maar de uitleg is overal wat anders en de ene verkoper spreekt zowat de andere tegen.
                          De ene zegt dat we absoluut voor SMA moeten kiezen en zeker niet voor optimizers, de andere raadt dat af en wil absoluut SolarEdge met optimizers.

                          We hebben bij enkele bedrijven een offerte gevraagd, eentje ervan belde ons op en stuurde meteen een offerte door ... dat ging sneller dan langskomen om het te bespreken zij die.
                          De dag nadien terug telefoon "Hallo, als ik mij niet vergis heb ik u een offerte gestuurd voor zonnepanelen, mag ik die bestelling noteren?".
                          Euhhh ... neen, wil dit graag nog eens vergelijken ... met daarop "Sowieso zijn wij een beter bedrijf dan die anderen en leveren wij een betere ondersteuning want die anderen gaan allemaal failliet en wij niet".
                          Case closed voor mij.

                          Volgende week komt er nog iemand (opnieuw) langs.

                          De prijs ligt overal wel wat gelijk, als het goedkoper is, dan hebben ze ofwel een paar panelen minder voorzien ofwel gebruiken ze minderwaardig materiaal ... de keuze van installateur zal dus eerder op vertrouwen berusten en zijn referenties.
                          De terugverdientijd zeggen ze allen vooraf 8,5 jaar, maar als men het narekent dan komen we eerder rond de 14 à 15 jaar want in hun berekening "vergeten" ze altijd zaken die een redelijke impact hebben.
                          Grootste voordeel komt dus pas vanaf 14 of 15 jaar ... maar dan is het gedaan met de terugdraaiende teller (maximum 15 jaar) en zal men transportvergoeding (netwerkkosten) moeten betalen voor wat men injecteert en dat is dus gissen wat dat effectief zal worden.

                          We hebben ook al bedrijven gehad die vooral in het Waalse landgedeelte installeren, wat hier niet zo ver af is natuurlijk ... en daar verdienen ze sneller terug want daar krijgen ze nog een subsidie van 2500€ en dat durven ze nogal eens mee verwerken in onze berekening niettegenstaande we er geen recht op hebben, we kunnen er ook moeilijk voor verhuizen.
                          De grootste winst kan heden gaan naar mensen met een sociaal tarief mits die blijkbaar geen prosumententarief mogen aangerekend worden.

                          Ze maken natuurlijk zoals bij iedereen ook een schatting van wat de panelen zouden kunnen opbrengen ... natuurlijk afhankelijk van het weer.
                          Daarom een van mijn vragen in dit topic of de bezitters ervan uit ervaring kunnen zeggen of hun panelen +- opbrengen wat beloofd werd en of ze het nog zouden doen aan de actuele voorwaarden.

                          Zal ondertussen ook al maar de bouwvergunning aanvragen ... die zal wel toegekend worden, maar het moet gebeuren.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                            dat je een bouwvergunning moet aanvragen voor zonnepanelen is nieuw voor mij, tenzij je in een beschermd dorpsgezicht woont.
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                              Bij mij ligt 4560 Wp met een SMA omvormer van 4 kW.
                              Voorspelde opbrengst zat rond de 4000 kWh, en ik haal ca 4300 kWh gemiddeld over 7 jaar. Installatie ligt ZW.
                              Van de mogelijke degradatie kan ik alvast niks merken.

                              Of ik ze nu nog zou leggen hangt af van de prijs. Voor mijn installatie zou ik nu nog ca 6000€ willen betalen, anders vind ik het rendement te laag.

                              In je rendementsberekening moet je ook voorzien dat de stroomprijs elk jaar met ca 2% zal stijgen. Dat lijkt me realistisch.

                              Wat is het vermogen dat je wil leggen, en wat vragen ze er voor?
                              Welke kosten vergeten ze in hun berekening?

                              Comment


                              • #45
                                Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                                dat je een bouwvergunning moet aanvragen voor zonnepanelen is nieuw voor mij, tenzij je in een beschermd dorpsgezicht woont.
                                Hangt af van de lokale voorschriften.
                                Ik heb zelfs een openbaar onderzoek moeten doen omdat de voorschriften zijn dat het hellend dak moet gedekt zijn met pannen of leien

                                Comment

                                Working...
                                X