Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Diegenen die geen panelen hebben betalen dat dan niet ? Want je moet hier van niks meer verstomd staan in dit arm landje.
    Niet het prosumententarief, maar iedereen betaalt te veel, gelukkig is de Turteltaks al vervangen door iets goedkoper.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #47
      Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Niet het prosumententarief, maar iedereen betaalt te veel, gelukkig is de Turteltaks al vervangen door iets goedkoper.
      Goedkoper zal het er zonder de Turteltaks toch zeker niet op worden.

      Mijn tarief 2017 :
      vaste vergoeding : 48.34
      Piekuren (kwh): 7,366 c€/kWh
      daluren : 5,286 c€/kWh
      excl. nacht : 5,286 c€/kWh

      2018 :
      Vaste vergoeding : idem
      Piek : 8,419
      Dal : 6,061
      Nacht : 6,061

      Dat kan dus tellen.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #48
        Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

        Al eens nagekeken of een andere leverancier goedkoper is?
        Het verschil ga je niet voelen hoor.

        Comment


        • #49
          Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

          Al eens nagekeken of een andere leverancier goedkoper is?
          Het verschil ga je niet voelen hoor.

          Comment


          • #50
            Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Goedkoper zal het er zonder de Turteltaks toch zeker niet op worden.
            Energie is inderdaad duurder geworden, maar anders kwam die Turtelmarteling er nog eens extra bij.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #51
              Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

              Ik ga hier nog even een vraag stellen:


              Kan er niet iemand mij een paar goede zonnepanelen-installateurs uit de omgeving Herent-Leuven....aanbevelen ?
              Verder mag gerust ook.

              Ik heb geleerd dat Sunpower momenteel het beste is ? Klopt dat ? ( zowel in hoog rendement als in garantie )

              En wat is het verschil tussen KVA en kWp ???
              Last edited by Alfa Centauri; 9 augustus 2018, 22:11.
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #52
                Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                De panelen van Sunpower zijn hoge rendementspanelen.
                Dit wil zeggen dat zij op een kleinere oppervlakte meer opbrengen.
                De panelen zijn ook flink duurder en worden meestal gebruikt als je weinig plaats hebt om panelen te leggen.

                Als je plaats genoeg hebt kan je evengoed normale panelen gebruiken. Dit is goedkoper.

                KVA is bij een ohmse belasting gelijk aan KW.

                KWp is het piek vermogen dat kan opgewekt worden door je panelen.

                Ik heb 9,54 KWp aan zonnepanelen liggen ( van Sunpower)
                Bij ideale omstandigheden kunnen die even 9540W opwekken.
                Dit is steeds maar even en de omstandigheden moeten ideaal zijn.

                Als jij een verbruik hebt va, bv 3500 KWH per jaar dan zou ik ook gaan voor 3.5 KWp aan zonnepanelen

                mvg
                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                Comment


                • #53
                  Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                  De panelen van Sunpower zijn hoge rendementspanelen.
                  Dit wil zeggen dat zij op een kleinere oppervlakte meer opbrengen.
                  De panelen zijn ook flink duurder en worden meestal gebruikt als je weinig plaats hebt om panelen te leggen.

                  Als je plaats genoeg hebt kan je evengoed normale panelen gebruiken. Dit is goedkoper.

                  KVA is bij een ohmse belasting gelijk aan KW.

                  KWp is het piek vermogen dat kan opgewekt worden door je panelen.

                  Ik heb 9,54 KWp aan zonnepanelen liggen ( van Sunpower)
                  Bij ideale omstandigheden kunnen die even 9540W opwekken.
                  Dit is steeds maar even en de omstandigheden moeten ideaal zijn.

                  Als jij een verbruik hebt va, bv 3500 KWH per jaar dan zou ik ook gaan voor 3.5 KWp aan zonnepanelen

                  mvg
                  Dank je - ons verbruik ligt rond de 5.000 kWh; maar dat is dan nog zonder de geplande airco.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #54
                    Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                    De panelen van Sunpower zijn hoge rendementspanelen.
                    Dit wil zeggen dat zij op een kleinere oppervlakte meer opbrengen.
                    Dat wil zeggen dat dezelfde oppervlakte meer opbrengt want zonnepanelen zijn ongeveer een standaard maat (op een paar cm na).
                    De panelen zijn ook flink duurder en worden meestal gebruikt als je weinig plaats hebt om panelen te leggen.
                    Als je plaats genoeg hebt kan je evengoed normale panelen gebruiken. Dit is goedkoper.
                    Dat is “misschien” (tijdelijk) goedkoper.
                    Sunpower is een van de enigen die 25 jaar fabrieksgarantie geven inclusief op het rendement en het gegarandeerd rendement na 25 jaar ligt vaak een pak hoger dan bij andere merken.
                    Buiten de opbrengst is er ook de afwerking en uitzicht.
                    Er zijn veel panelen met kleurverschillen, rare schijn, lelijke grijze frame lijnen, ... dat maakt het geheel ook wat extra lelijk op uw dak.
                    Sunpower heeft altijd een zwarte frame (niet professionele reeks) en zijn allen egaal van kleur, men heeft deze met de witte ruitjes in of de egaal zwarte (iets minder opbrengst).
                    Op een zwart dak zijn de volledig zwarte het minst opvallend, op een andere kleur van dak geef ik persoonlijk de voorkeur aan deze met de ruitjes, geeft een minder zware indruk, maar dat is ieders keuze.
                    Ik zeg daarvoor niet dat er geen goede andere merken zijn.
                    Wij hadden de keuze tussen twee merken en er was een prijsverschil, maar niet zoveel op de panelen zelf.
                    Het verschil was dan vooral dat de andere zonder optimizers en serie gekoppeld aangeboden werden en de Sunpower met optimizers.

                    Ik heb 9,54 KWp aan zonnepanelen liggen ( van Sunpower)
                    Bij ideale omstandigheden kunnen die even 9540W opwekken.
                    Dit is steeds maar even en de omstandigheden moeten ideaal zijn.
                    Best ook even het vermogen van de omvormer erbij zetten, dat is een beperkende factor.
                    Hier ligt voor 7,2KWp panelen op een 6KVA omvormer ... het effectieve rendement kan nooit hoger liggen dan 6KVA (dat is de waarde waarop hij gaat beperken).

                    Als jij een verbruik hebt va, bv 3500 KWH per jaar dan zou ik ook gaan voor 3.5 KWp aan zonnepanelen
                    Persoonlijk zou ik dan iets meer leggen en liever wat reserve hebben dan te weinig.
                    Als men dan een minder zonnig jaar heeft, dan komt men nog aan zijn jaarlijks verbruik.
                    Tweede reden is dat een extra paneel rond de 400€ kost, het later laten bijplaatsen kost dan 1600€ omdat men transport, werkuren en dergelijke ook moet betalen plus dat de rails waarop ze gemonteerd zijn dan te kort zijn en moeten verlengd worden.
                    En zonnepanelen hebben en toch nog elektriciteit moeten aankopen dat vind ik nog veel gekker.
                    Maar dat is ieders keuze natuurlijk.

                    Meestal wordt aangeraden om de panelen tot 30% hoger te nemen dan de omvormer.
                    Wat de meest beperkende factor zal zijn op dit moment is de oppervlakte dak dat Marc kan benutten.
                    Vooral het gedeelte Z en misschien O, afhankelijk hoe het huis gericht is.

                    Mocht ik in Marc zijn plaats zijn, ik zou een omvormer kiezen van 5KVA en +_6500KWp aan panelen.
                    Met de omvormer is hij beperkt tot 5KVA mits monofase bij hem en in Vlaams Brabant.

                    En eerlijk gezegd ... veel verkopers raden iets verkeerd aan, en niet meer dan nodig maar minder (omgekeerde wereld).
                    Ze willen daarmee de goedkoopste offerte kunnen voorschotelen en een klant afsnoepen.
                    Hier hadden ze ook minder aanbevolen, ik ben bij mijn besluit gebleven en ben daar nu zeer tevreden over.
                    Last edited by VerSeg; 11 augustus 2018, 11:28.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Mocht ik in Marc zijn plaats zijn, ik zou een omvormer kiezen van 5KVA en +_6500KWp aan panelen.
                      Met de omvormer is hij beperkt tot 5KVA mits monofase bij hem en in Vlaams Brabant.
                      Ik heb nu een 5KVA omvormer en 5,886KWp aan panelen....leek volgens de verkoper en enkele andere eigenaren van panelen geen slechte verhouding....
                      Plat dak dus panelen konden perfect gelegd worden, helaas beperkt in oppervlakte.
                      Nu een verbruik tussen 7 en 8000, maar na het sluiten van het kapsalon binnen 3 j zal dat verbruik enorm dalen...
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #56
                        Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                        Best ook even het vermogen van de omvormer erbij zetten, dat is een beperkende factor.
                        Ik heb 9540 KWp aan zonnepanelen aangesloten op twee omvormers van elk 5000W.

                        Op het moment van plaatsing was er nog geen sprake van een prosumententarief.
                        De firma werkte met omvormers van Nedap (powerrouter) en die hadden maar drie soorten omvormers.
                        Gelukkig had ik fabrieksgarantie want de installateur is al een hele tijd failliet en een van mijn omvormers is al twee keer stuk gegaan.
                        De omvormer zijn ze netjes komen repareren.

                        Verschillende van mijn collega's hebben zonnepanelen gelegd.
                        Ik en een collega hebben zonnepanelen van Sunpower.
                        Kwa opbrengst is er echter geen verschil met de andere merken.
                        We zullen zien wat het binnen 15 jaar geeft.

                        Wel opletten met de panelen van Sunpower.
                        Er zijn panelen, waarvan de + moet geaard worden.( dit heb ik men handen en voeten moeten uitleggen aan de installateur)
                        Een gevolg is ook dat je moet werken met omvormers met een transfo en dus met een iets lager rendement.

                        Ik volg het zo niet meer maar volgens mij hebben de recentere zonnepanelen van Sunpower deze nadelen niet meer.

                        mvg
                        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                        Comment


                        • #57
                          Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Dank je - ons verbruik ligt rond de 5.000 kWh; maar dat is dan nog zonder de geplande airco.
                          Dan ook eens kijken waarom je verbruik zo hoog is.
                          Wij zaten aan 7000, en dat is nu 4000, puur door een nieuwe koelkast, inductiekoken, en alle verlichting op LED.
                          Warm water zit hier op gas, behalve voor de keuken.

                          En we women met 6, dus meerdere kamers in gebruik, en als het donker is, dan doen we licht aan.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Dan ook eens kijken waarom je verbruik zo hoog is.
                            Wij zaten aan 7000, en dat is nu 4000, puur door een nieuwe koelkast, inductiekoken, en alle verlichting op LED.
                            Warm water zit hier op gas, behalve voor de keuken.

                            En we women met 6, dus meerdere kamers in gebruik, en als het donker is, dan doen we licht aan.
                            Led hebben we haast overal, maar we hebben buiten wel een reeks halogeenstralers van 500 watt.
                            Branden niet permanent natuurlijk, maar worden soms toch vaak getriggerd door poezen, wind ( takken ) ...

                            Koelkast ? mmnn, kookplaat os vitro-keramisch en de oven wordt hier toch ook enkele keren per week gebruikt.

                            Wij hebben niet bepaald een klein dak, maar wel een ingewikkeld: het zijn ahw twee zadeldaken die haaks op mekaar staan, aldus hebben we vele relatief kleine "driehoeken".
                            Ik vraag me trouwens af hoe een firma berekent hoeveel panelen er op ons dak passen ?
                            We gaan ook voor Sunpower, de X-reeks en als ik het goed gelezen heb zijn die ongeveer 160 x 105 cm

                            Volgens mij gaan ze dan zeker 3 daken aan mekaar moeten koppelen: 2x een zuidkant en 1x een westkant.
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment


                            • #59
                              Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                              Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                              Ik en een collega hebben zonnepanelen van Sunpower.
                              Kwa opbrengst is er echter geen verschil met de andere merken.
                              We zullen zien wat het binnen 15 jaar geeft.

                              Wel opletten met de panelen van Sunpower.
                              Er zijn panelen, waarvan de + moet geaard worden.( dit heb ik men handen en voeten moeten uitleggen aan de installateur)
                              Een gevolg is ook dat je moet werken met omvormers met een transfo.
                              Zonnepanelen zijn niet enkel een fotovolt paneel maar ook het kader en afdichting is belangrijk,
                              bij Sunpower zijn die kaders stukken steviger dan sommige andere merken en zwaar geanodiseerd.
                              Bij deze van ons ligt ook de + aan aarding en helemaal geen omvormer met transfo.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                                Wij hebben niet bepaald een klein dak, maar wel een ingewikkeld: het zijn ahw twee zadeldaken die haaks op mekaar staan, aldus hebben we vele relatief kleine "driehoeken".
                                Ik vraag me trouwens af hoe een firma berekent hoeveel panelen er op ons dak passen ?
                                We gaan ook voor Sunpower, de X-reeks en als ik het goed gelezen heb zijn die ongeveer 160 x 105 cm

                                Volgens mij gaan ze dan zeker 3 daken aan mekaar moeten koppelen: 2x een zuidkant en 1x een westkant.
                                De Sunpower panelen zijn exact 1046mm x 1559mm.
                                Bij plaatsing nemen ze iets meer plaats in omdat er een kleine afstand tussen zit op de bevestigingen te plaatsen, dat is niet veel maar op de reeks maakt dat toch iets uit.

                                En waarom zou je opteren voor het westen?
                                Geen idee of dit het beste is, ik heb daar geen info over gezocht mits niet van toepassing bij ons, maar als ik hier in de wijk zie bij mensen die niet of onvoldoende naar het zuiden kunnen richten, daar leggen ze die naar het oosten.
                                Natuurlijk afhankelijk van de juiste positie van je woning.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X