Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Misschien ook interessant om te bekijken:

    https://www.energiesparen.be/zonnekaart
    Dat is goed om uw dak te bekijken en dat is volledig juist.
    Zelf ook de site gebruikt en installateurs gebruiken die ook.

    Maar de berekeningen zijn toch wat overdreven ... wij zouden een derde minder betaald hebben voor de installatie en daarmee bijna het dubbel terugverdienen. [emoji16]

    Gebruik de site zeker voor de bruikbaarheid van uw dak te zien, neem de rest met een korreltje zout!

    Ik weet niet of jij een driefasige aansluiting hebt of niet Marc, maar hou er rekening mee dat op monofase aansluitingen de omvormer maximum 5KVA mag zijn, voor een 6KVA omvormer of hoger moet je een driefasige aansluiting hebben.
    Hou er ook rekening mee dat een monofasige omvormer (max 5KVA) ook op een driefasige aansluiting kan geplaatst worden, echter niet ideaal voor de verdeling.
    Sommige installateurs durven een monofasige omvormer aanbieden omdat die goedkoper is.
    Dit even ter info.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #32
      Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Dat is goed om uw dak te bekijken en dat is volledig juist.
      Zelf ook de site gebruikt en installateurs gebruiken die ook.

      Maar de berekeningen zijn toch wat overdreven ... wij zouden een derde minder betaald hebben voor de installatie en daarmee bijna het dubbel terugverdienen. [emoji16]

      Gebruik de site zeker voor de bruikbaarheid van uw dak te zien, neem de rest met een korreltje zout!

      Ik weet niet of jij een driefasige aansluiting hebt of niet Marc, maar hou er rekening mee dat op monofase aansluitingen de omvormer maximum 5KVA mag zijn, voor een 6KVA omvormer of hoger moet je een driefasige aansluiting hebben.
      Hou er ook rekening mee dat een monofasige omvormer (max 5KVA) ook op een driefasige aansluiting kan geplaatst worden, echter niet ideaal voor de verdeling.
      Sommige installateurs durven een monofasige omvormer aanbieden omdat die goedkoper is.
      Dit even ter info.
      Monofase, Freddy

      Zeg waar ik nu ook aan dacht: het is nu totaal nog niet aan de orde, maar het kan snel veranderen - stél dat er ooit en plugin-hybride komt of een zuiver electrische wagen ?
      Neem ik dat ook op in mijn berekening voor de zonnepanelen ? Want dat is een beetje moeilijk....

      En nu je er toch over begint: heeft die monofase of driefase hier belang bij ? (ik veronderstel dat je met een driefase sneller kan laden ? )
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #33
        Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

        Kijk naar je verbruik nu, en installeer op basis daarvan.

        Als je niet electrisch verwarmt, dan zal je met die 5kW al toekomen, anders ga je te veel produceren, en dat is enkel verlies.
        Als je dan een electrische auto koopt, dan zal je waarschijnlijk ook een 3 fasige aansluiting nodig hebben om met redelijke snelheid te kunnen laden, en dan kan je nadien nog panelen bij leggen.

        Comment


        • #34
          Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Zeg waar ik nu ook aan dacht: het is nu totaal nog niet aan de orde, maar het kan snel veranderen - stél dat er ooit en plugin-hybride komt of een zuiver electrische wagen ?
          Aftakken bij de buren.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

            Goh, dan ga ik ook geen zonnepanelen meer leggen, want dat hebben ze ook
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #36
              Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Goh, dan ga ik ook geen zonnepanelen meer leggen, want dat hebben ze ook
              Neem dan ook hun auto. [emoji1]

              Met de wensen van de regering zullen er nog veel panelen mogen komen hoor ... of toch een extra kerncentrale? [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #37
                Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Neem dan ook hun auto. [emoji1]

                Met de wensen van de regering zullen er nog veel panelen mogen komen hoor ... of toch een extra kerncentrale? [emoji6]
                Yep, geen mazout niet meer, geen gas niet meer. Allen aan den elektriek.
                In Nederland gaan ze een wijk volledig zonder gas zetten. Alléé, dat zijn ze van plan. Hoe de mensen dan moeten verwarmen?? Dat moeten ze maar zien.

                Maar nu zijn we wel aan het afwijken. :-)
                Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                Comment


                • #38
                  Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                  Geen grote verrassing: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180807_03653414
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #39
                    Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    Erger nog vind ik dat we zelfs +_680€ moeten betalen “zonder” verbruik en zelfs aan hun leveren.
                    Maar dat is België ... betalen voor iets dat men niet krijgt of niet mag.
                    De energiekost zelf valt eigenlijk nog mee, het zijn vooral transport en taksen die alles duur maken.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #40
                      Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Erger nog vind ik dat we zelfs +_680€ moeten betalen “zonder” verbruik en zelfs aan hun leveren.
                      Dat zijn dan belastingen vermoed ik.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #41
                        Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                        Niet echt belastingen.
                        Het is het tarief dat je betaalt om het net als virtuele batterij te gebruiken.
                        Als particulier betalen we ca 28ct per kWh, en we krijgen ook 28ct per kWh zo lang er netto per jaar stroom gekocht wordt.

                        Een electriciteitscentrale krijgt maar 3-5ct gemiddeld per kWh, en dat is dan nog variabel afhankelijk van de minuutprijs.
                        In Duitsland zijn er afgelopen maanden momenten geweest (veel wind en zon) waar de minuutprijs negatief was. De centrales moesten betalen om stroom te mogen op het net zetten, en de afnemers (die aan minuutprijs kopen) kregen geld.

                        Feit blijft dat in België de netwerkkosten het hoogst zijn in heel Europa. Dat is iets wat moet aangepakt worden door....

                        Als je die 680€ wil vermijden, dan moet je batterijen plaatsen, maar dan zo veel dat je stroom opgewekt in de zomer kan bewaren tot in de winter, en dat lukt niet.
                        Als je off-grid gaat, dan betaal je die 680€ niet.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                          Ik begrijp dat je een bijdrage moet leveren om overtollige stroom te 'bewaren' op het net, maar waarom moeten dergelijke bijdragen altijd buitensporig zijn in vergelijk met andere landen?
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                            Diegenen die geen panelen hebben betalen dat dan niet ? Want je moet hier van niks meer verstomd staan in dit arm landje.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #44
                              Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                              Nee Pol, die netvergoeding betaal je alleen als je zonnepanelen hebt.

                              Ik zit met een verbruik van slechts 100-200 kWh, en betaal toch ca 400€ per jaar aan netvergoeding.
                              De stroom op zich is slechts 30-50€ per jaar.

                              De eerlijkheid gebied me er bij te vermelden dat ik gemiddeld 4 GSC's per jaar krijg aan 350€ per stuk. Mijn installatie dateert van 2010, en ik betaalde toen ca 16.000€ voor 4560 Wp.
                              Die installatie kost nu ca 6000€.

                              Comment


                              • #45
                                Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                                Ik begrijp dat je een bijdrage moet leveren om overtollige stroom te 'bewaren' op het net, maar waarom moeten dergelijke bijdragen altijd buitensporig zijn in vergelijk met andere landen?
                                Door de goede opbrengst heb ik dit jaar 2MW over (nog nodig voor de winter) ... de leverancier verkoopt dat aan mijn buren aan de volle pot, ze hebben het niet moeten aankopen en het gebruikte net is de kabel van bij ons tot bij de buren, stroom neemt steeds de kortste weg naar de dichtstbijzijnde verbruiker.
                                Het gebruik van het net is miniem, maar mijn buur betaalt het volledige bedrag van transport en wij de prosumententaks.
                                Die kabels liggen er toch en betaalt iedereen al, het stuk van aan de straat tot binnen heeft men zelfs gekocht.
                                De leverancier heeft geen batterijen, stockeert helemaal niets, maar levert dus rechtstreeks van mij aan de buur aan ons dagtarief en levert aan ons aan nachttarief (hun nachttarief).
                                Als we beiden transportkosten betalen, dan wordt voor dat eenmalig gebruik wel degelijk dubbel betaald.
                                Klopt dat we ‘s nachts verbruiken ... geluk voor de centrales dat er verbruik is of ze zaten met een groot teveel.
                                Feit is dat we veel te veel betalen voor alles.
                                Kabels kosten geld, maar ze worden 50 jaar of langer gebruikt zonder veel veranderingen en we betalen elk jaar opnieuw met miljoenen Belgen en in de aansluitkosten zat daar ook al een deel in verrekend.
                                Last edited by VerSeg; 9 augustus 2018, 11:20.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X